Jump to content

Våpenskap for pistoler?


runesole

Recommended Posts

Hvordan er dette med reglementet til oppbevaring av håndvåpen?

Kan jeg kjøpe et slikt skap: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet ... ap-9004661" target="_blank

... og stu inn så mange håndvåpen jeg får plass til?

Står at det er beregnet for inntil 7 hagler, men vel det si at jeg ikke får lov til å oppbevare håndvåpen i det :?:

Ikke lett dette systemet for en nybegynner.

 

Finner ingen steder noe om regelverket på hvor mange våpen man har lov til å oppbevare i hvert skap. Og de færreste forhandlere ser ut til å vite dette.

Link to comment
Share on other sites

Om våpenskapet er FG-godkjent (Approbert av Forsikringsselskapenes Godkjenningsnemda) og forsvarlig forankret til vegg og/eller gulv så kan du kyle inn så mangen våpen du får plass til.

 

Edit:

 

Om du kun skal ha håndvåpen er det mest sannsynlig mye bedre å kjøpe et lite skap, f.eks Raufoss.

p556.jpg

http://www.raufoss.com/" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg muligens snubler i reglene så har jeg til dags dato trodd at spørsmålet ikke er om hvor mange våpen produsenten mener får plass i skapet, men det springende punktet er om produsenten har laget et skap som er godkjent for våpenoppbevaring. Hvor mange våpen du så stapper inn i det er slik sett ganske uvesentlig. Nå er det slik at de fleste av oss prøver å stelle pent med skytejerna og da er det av interesse at de kan settes in og tas ut av skapet uten at de skrapes opp. Det er på dette planet produsentens angivelse av plass får betydning.

 

Hvis du bare har håndvåpen så finnes det skap som er tilpasset dette. Duun hadde et som egner seg aldeles utmerket som nattbord. ( Duun slutter nå å produserer våpenskap og en annen fabrik tar over disse. ) Du må bare huske at det skal skrues fast i vegg eller gulv.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det betyr bare at det er plass til 7 hele hagler. Du kan vel stue det antall våpen du klarer inn i et skap fullt lovlig. Men har du over 25(?) våpen ihus, er det noen egene regler for det.

 

Edit: ser det var to som var raskere en telefon min...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe stort poeng i å kjøpe et lite skap fordi man "bare har pistoler og revolvere". Før man vet ordet av det, har man flere våpen enn man trodde man kom til å eie. Og dessuten er det greit å kunne låse inn ammo og diverse annet utstyr også. Så kjøp det største skapet du har plass og penger til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe stort poeng i å kjøpe et lite skap fordi man "bare har pistoler og revolvere". Før man vet ordet av det, har man flere våpen enn man trodde man kom til å eie. Og dessuten er det greit å kunne låse inn ammo og diverse annet utstyr også. Så kjøp det største skapet du har plass og penger til!

Men kan du låse inne våpen og ammunisjon i samme skap?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe stort poeng i å kjøpe et lite skap fordi man "bare har pistoler og revolvere". Før man vet ordet av det, har man flere våpen enn man trodde man kom til å eie. Og dessuten er det greit å kunne låse inn ammo og diverse annet utstyr også. Så kjøp det største skapet du har plass og penger til!

Men kan du låse inne våpen og ammunisjon i samme skap?

 

Inntil 2000 skot. Men ammoen må ikkje ligga "klar til bruk" i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dette med reglementet til oppbevaring av håndvåpen?

Kan jeg kjøpe et slikt skap: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/sikkerhet ... ap-9004661" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

... og stu inn så mange håndvåpen jeg får plass til?

Står at det er beregnet for inntil 7 hagler, men vel det si at jeg ikke får lov til å oppbevare håndvåpen i det :?:

Ikke lett dette systemet for en nybegynner.

 

Finner ingen steder noe om regelverket på hvor mange våpen man har lov til å oppbevare i hvert skap. Og de færreste forhandlere ser ut til å vite dette.

 

Ja, det kan du,og det går alvorleg mange handvåpen i eit slikt skap. Er du litt nevenyttig kan du laga eit flott hyllesystem sjølv.

 

Har jaktvåpenkvota og mange håndvåpen i eit våpenskap som liknar det du viser her. Trangt er bare fornavnet :lolno: (Skal kjøpa meg eit skap til nå.)

 

Om du ikkje har skap frå før, er det ikkje dumt å kjøpa eit slikt skap. Betre med to små skap, pø om pø, enn eitt kjempeskap med ein gong.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med større mengder ammo i FG-godkjente skap er i tilfelle brann. Hvis mange tusen patroner (gjerne i grove kalibre) eksploderer samtidig er det bedre at trykket slipper ut enn at det er inni et kraftig skap. Eksplosjoner i trange rom er skummelt. Ved 2000 skudd burde alle FG-skap tåle dette uten å sende splinter i alle retninger. Vi fikk demonstrert detonasjon av en liten klatt eksplosiv i friluft og inni en vanlig 50 cal ammo kasse under førstegangstjenesten, og kunne konstatere at eksplosjonen ammoboksen ga vesentlig mer "bang for the buck". Nå har jeg (heldigvis) aldri sett noen eksplosjon i våpenskap, så jeg er ikke sikker på hvor mye slike tåler før de deformeres eller sprekker.

 

Skap som har spesiell godkjenning kan ha det antallet skudd som det er godkjent for sammen med våpnene.

 

Angående ammunisjon i våpen: Jeg tolker det slik at våpen skal være tomme, men at man kan ha fulle magasiner liggende ved siden av. Et magasin kan neppe falle inn under definisjonen av et våpen, og således kan jeg ikke se noe forbud mot fulle magasiner sammen med våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Våpen får ikke vare ladet og lovens definisjon på ladet er når det finnes ammo i våpnet. Så også jeg leser det som om det er fullt lovlig med fyllte magasin liggendes forsvarlig nedlåst.

 

Fult mulig, men uansett så har ikke magasin fjæren godt av å ligge lenge i komprimert tilstand.

 

La fjæren få hvile så reduserer man også risikoen for klikk.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo se dette med ett stort eller flere mindre skap på flere måter. Jeg har det største DUUN-skapet et SGS17 skap, det skal da etter sigende ha plass til 17 lange våpen, det har det forøvrig ikke hvis man har flere sideliggere. I dette har jeg da lov til å oppbevare 2000 skudd. Men hvis jeg kjøper 2 slike skap og monterer dem sammen oppnår jeg flere fordeler. Sammenskrudd veier de mer enn 300kg og behøver ikke festes i vegg/gulv. Det kan være fordelaktig. Man kan ha masse våpen i det ene skapet og inntill 15000 skudd i det andre. Dette kan for enkelte være gunstig. Et lite pistolskap kan være meget praktisk det også. Du kan ha et som nattbord.

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte også med et lite "håndvåpenskap".

Det gikk noen år, men så ble det for lite. Gikk for et vesentlig større skap fra Seifuva (SG149D), men med hyllesystem fremfor plass til geværer. Så det anbefales noe større enn små pistolskap.

Nå har jeg tilogmed plass til å lagre kamerautstyret inni der. :D

Link to comment
Share on other sites

...

 

Fjærer tar ikke skade av å ligge komprimert. De tar skade av å bli komprimert og dekomprimert hurtig for mange ganger.

Hvis ikke så hadde vel ikke folk latt våpen stå med sluttstykket/sleide i bakre stilling?

 

Merkelig at alle som produserer luftvåpen anbefaler at våpenet IKKE oppbevares med komprimert fjær, altså oppspent da fjæren setter seg og blir kortere....

En fjær er en fjær enten den er 40 eller 4 cm

Link to comment
Share on other sites

Da høres det ut som om et er brukt billige fjærer. Våpen som står med sluttstykke/sleide i bakre stilling eller på annen måte oppspent i butikker hadde sikkert ikke gjort det om tennstempel-/tennstiftfjøra ble ødelagt av det. Jeg vet om en våpenhandel hvis nærmest alle våpen står med sluttstykke ute. Samt så har jeg latt en Mauser stå med tennfjøra konstant i spenn siden 2010 uten at den har slått noe mindre.

 

Støtdempere på biler blir vel heller ikke ødelagt av at de skal holde et halvt tonn med bil.

Link to comment
Share on other sites

 

Støtdempere på biler blir vel heller ikke ødelagt av at de skal holde et halvt tonn med bil.

Jo, de kan ryke. På min gamle Merc røk framfjærene i tre deler med 2 mnd mellomrom.

Forøvrig er jeg enig i at fjærer i høy kvalitet tåler mer, det er jo sjelden luftvåpen er laget i høy kvalitet...

I mine hine hårde dager jobbet jeg med å produsere ymse slag stålfjærer ved et firma i Oslo

som het Solør Industrier, så jeg er ikke fremmed for produktet....

Link to comment
Share on other sites

Att bilfjärer ryker er ikke uvanlig, men det spörs vel da på hvorfor dem ryker? Overbelast? Feil fjär med tanke på bilens vekt? Norske veistandard med nok så store hull i veien osv osv..

Jeg har mine Glock magasin påfyllte, av den grunn att jeg önsker en noe slappere fjär da det er ett helv.. at få in de siste patronene. Nå etter 8 måneder begynner det hjelpe. Jeg ser på disse magasinene som forbruksvare og en Glock fjär koster ikke mange kronene hvis jeg må skifte den. Må jo pröve litt og se vad Glocken tåler :wink:

 

Så tilbake On Topic, når vi snakker våpensmå skap, önsker ett litet skap, med kodelås, vilke er det minste jeg får tak i? Kunne tenkt med det fra Raufoss, men såvitt jeg kan se er dem kun med nökkel?

Link to comment
Share on other sites

Støtdempere på biler blir vel heller ikke ødelagt av at de skal holde et halvt tonn med bil.

Jo, de kan ryke. På min gamle Merc røk framfjærene i tre deler med 2 mnd mellomrom.

Forøvrig er jeg enig i at fjærer i høy kvalitet tåler mer, det er jo sjelden luftvåpen er laget i høy kvalitet...

I mine hine hårde dager jobbet jeg med å produsere ymse slag stålfjærer ved et firma i Oslo

som het Solør Industrier, så jeg er ikke fremmed for produktet....

Støtdempere og fjærer er forøvrig to forskjellige ting. Og alle støtdempere blir ødelagt med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Da høres det ut som om et er brukt billige fjærer. Våpen som står med sluttstykke/sleide i bakre stilling eller på annen måte oppspent i butikker hadde sikkert ikke gjort det om tennstempel-/tennstiftfjøra ble ødelagt av det. Jeg vet om en våpenhandel hvis nærmest alle våpen står med sluttstykke ute. Samt så har jeg latt en Mauser stå med tennfjøra konstant i spenn siden 2010 uten at den har slått noe mindre.

 

Støtdempere på biler blir vel heller ikke ødelagt av at de skal holde et halvt tonn med bil.

 

Litt annerledes med magasin fjæren hvor det er mer slark og rom for feil.

 

SOP for Int.ops tjeneste i forsvaret er at man:

1) avlaster magasinene (les: tømmer de) mellom oppdrag.

2) Unngår å "overlade" magasinene. "Slarken" som er i fjæren er ikke til for at man skal klemme inn en ekstra patron, den er der for at fjæren skal ha nok spenn til å dytte runde nr. 2 opp raskt nok.

 

Sier ikke at brudd på de to punktene vil automatisk føre til klikk, men de øker risikoen for det; noe som er kritisk under skarpe oppdrag.

 

Nå:back to topic.. sorry.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det største DUUN-skapet et SGS17 skap, det skal da etter sigende ha plass til 17 lange våpen, det har det forøvrig ikke hvis man har flere sideliggere.

 

 

Eneste måten å få 17 lang-pang inn i det skapet er om en har 17 enkeltløpede star eller sage våpnene i små biter....

Link to comment
Share on other sites

Så tilbake On Topic, når vi snakker våpensmå skap, önsker ett litet skap, med kodelås, vilke er det minste jeg får tak i? Kunne tenkt med det fra Raufoss, men såvitt jeg kan se er dem kun med nökkel?

 

Jeg har Diplomat SC70 med kodelås.

 

Kjøpte det på Safesenteret.

 

Regn med å betale ca 2000 kr ekstra for en FG-godkjent kodelås.

Jeg er meget fornøyd med kode på safen. Ingen bekymring hvor man skal gjemme nøkkelen...

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo se dette med ett stort eller flere mindre skap på flere måter. Jeg har det største DUUN-skapet et SGS17 skap, det skal da etter sigende ha plass til 17 lange våpen, det har det forøvrig ikke hvis man har flere sideliggere. I dette har jeg da lov til å oppbevare 2000 skudd. Men hvis jeg kjøper 2 slike skap og monterer dem sammen oppnår jeg flere fordeler. Sammenskrudd veier de mer enn 300kg og behøver ikke festes i vegg/gulv. Det kan være fordelaktig. Man kan ha masse våpen i det ene skapet og inntill 15000 skudd i det andre. Dette kan for enkelte være gunstig. Et lite pistolskap kan være meget praktisk det også. Du kan ha et som nattbord.

Jeg har faktisk to sammenboltede SGS17 skap (ett for håndvåpen og ett for langvåpen), og skulle gjerne hatt to SGS4 skap på toppen.

 

I tillegg har jeg ett Ikea PS skap med amo og div.

 

Det litt tragikomiske er at jeg kan ha 15000sk i ett av de SGS17 skapa, om jeg ikke samtidig har våpen i det. Da må man pluttselig redusere til 2000sk? i hvert skap.

 

Min erfaring med å "avfyre" patroner hved hjelp av varme, er at patronene ikke avfyres samtidigt, og at kraften er lav grunnet ekstremt volum tilgjengelig for hver patron i det øyeblikket kula har forlatt hylsehalsen, i tillegg må man påregne at messingen har blitt god og varm før det smeller, slik at kuleholdet i tillegg er minimalt (= enda lavere trykk). Dette anser jeg vil føre til at mye av kruttet faktisk brennes opp på utsiden av patronen (= enda mindre trykk i området rundt patronen).

 

Jeg savner en offisiell bergning for sikkert antal patroner i ett sikkerhetsskap, som er basert på skapets volum. Utifra tidligere erfaringer tror jeg man i tilfeller som SGS17, vl finne at 15000 ikke engan er i nærheten av fare ved brann.

 

Dette er noe jeg gjerne kunne ha tenkt meg å se noen beregninger på, for å se om magefølelsen stemmer overens med virkligheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis du bare har håndvåpen så finnes det skap som er tilpasset dette. Duun hadde et som egner seg aldeles utmerket som nattbord. ( Duun slutter nå å produserer våpenskap og en annen fabrik tar over disse. ) Du må bare huske at det skal skrues fast i vegg eller gulv.

 

 

Takk for den, kommer nå til og kjøpe meg natt"bord"................... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke sånn at våpenutvalget kom fram til at våpenskap ikke behøvde å være fastboltet?Begrunnelsen var at de som bodde i utleieleiligheter og studenter på hybler ikke hadde mulighet for bolte i gulv og vegger.Eller var det bare for veggskap?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...