Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2012 / 2013 !


kiwii

Recommended Posts

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er nesten heilt ferdig med mi første kråkefelle (ikke den orginale norske kråkefella) må berre festa hønsanettingen og so e ho klar. Har tenkt å bruka salong til å avliva med, og lurer på om dåke som har peiling går inni fella og skyter eller om dåke står utanfor??? og kan godt få ei fin liste med tips, då eg aldri har prøvd dette før :D

 

Bilde av fella :)DSC02131.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei ungjegeren. Ett lite tips angående avliving av kråke,ikke gjør det i dagslys.Har ikke opplevd det selv men flere jeg har snakket med har tabbet seg ut på dette,dvs om det sitter kråker i nærheten og ser hva som skjer så vil di sky fella som pesten.Husk det er noen kloke fugler :smile:. Lykke til med jakta alle sammen. :D

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har tips til billig hagleammunisjon i 12kaliber? (Billig som i så billig som mulig, begrenset hva en student har å rutte med)

 

Jeg har selv kjøpt noen billige Saga stålpatroner nr 2 på XXL.

Ca 3,- kroner smellen etter hva jeg husker..

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å bruka salong til å avliva med, og lurer på om dåke som har peiling går inni fella og skyter eller om dåke står utanfor??? og kan godt få ei fin liste med tips, då eg aldri har prøvd dette før :D

 

Min erfaring er at kråkene ofte står klint opp i et hjørne av fella og spreller og styrer litt når du kommer til fella. Men roer seg raskt.

 

Da er et skudd med 22lr veldig enkelt, om du er som meg, som ikke gidder å håndtere levende kråker og slå dem i hjel.

 

Du kan og dra med deg min erfaring når det kommer til avlivning med hagle: blir store hull i nettinga av slikt.... ;)

 

Konklusjon: det enkleste er nok en striesekk el. til fanging, for så å slå dem i hjel.. Men 22lr er og fint det! Og som nevnt over: husk bakgrunn da!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går man egentlig frem om man har lyst å prøve seg på kråkejakt. Tenker da både på å finne seg terreng men også forberedelser, hva det krever av utstyr, og selve utførelsen.

 

Bor selv i Asker, men kjenner ingen grunneiere/bønder i distriktet. Finnes det forum hvor man kan søke seg til predatorbekjempelse/-jakt eller er det ringe på døra som gjelder? :oops:

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Jeg sitter med de samme spørsmåla i stavanger.

Link to comment
Share on other sites

3 kråker i dag. :mrgreen: Saga Heavy Steal nr 4, og Black Cloud 2/BB gjør susen fra 20 - 30 meter.

Plasthubro med død kråke i klørna, skjul med cammonett i front, Logitech oppladbar ipod dock/m fjernkontroll med iphone koblet til med kråkeskrik og dødsskrik gjorde susen i morges kl 6. Skal kanskje ut senere og prøve kveldstrekket.

 

Lurer på om jeg må tidligere, det beste er vel alltid og sette seg ut før det blir lyst? så tidlig i sesongen vil vel det bety ca kl 4? For idag så vi mange når vi gikk opp rett før kl 6, som fløy innover. Så om jeg er der kl 4 og sitter klar så vil jeg få med meg alle kråkene som trekker, ettersom de ikke starter før nermere halv 5?

Link to comment
Share on other sites

Lurte meg ut en tur etter lørdagsfilmen.

Vet hvor nattleiet til en kråkefamilie er så gikk straka vegen dit.

 

Letta først 3 kråker på 10 meters hold, men på feil side av busk og greiner.

Da ringet jeg rundt og gikk på motsatt side tilbake.

 

Sistemann tyvsov og våkna/sovna av skuddet.

 

534602_10151927148370529_1869643669_n.jpg

 

ca kl 01.15

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om jeg må tidligere, det beste er vel alltid og sette seg ut før det blir lyst? så tidlig i sesongen vil vel det bety ca kl 4? For idag så vi mange når vi gikk opp rett før kl 6, som fløy innover. Så om jeg er der kl 4 og sitter klar så vil jeg få med meg alle kråkene som trekker, ettersom de ikke starter før nermere halv 5?

 

Mener EirikR, som er selve guruen på dette feltet, en gang sa at man alltid skal komme seg ut mens det fortsatt er mørkt/skjømt. Jeg har selv veldig positiv erfaring med dette!

Link to comment
Share on other sites

Mener EirikR, som er selve guruen på dette feltet, en gang sa at man alltid skal komme seg ut mens det fortsatt er mørkt/skjømt. Jeg har selv veldig positiv erfaring med dette!

 

Ok da får vi prøve på det de neste dagan og se om det fungerer bedre :)

Link to comment
Share on other sites

fekk 1 kråke i dag!! 22lr gjør jobben på 50 meter :)

 

Kan spørre deg, og andre som skyter kråker med 22lr:

 

Med subsonisk ammunisjon, kan man være så heldig at "nabokråka" ikke fyker til værs når du skyter kompisen i samme tre?

 

Har ikke vært så heldig at jeg har fått testet ut dette enda. Men det er jo selvsagt at viltet blir mindre støkket når det nesten ikke er noe smell i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

Med subsonisk ammunisjon, kan man være så heldig at "nabokråka" ikke fyker til værs når du skyter kompisen i samme tre?

 

Det har skjedd, men det hører absolutt til unntakene at en kråke blir sittende igjen i treet når kompisen ramler ned. Har også opplevd at kråker har landet ved siden av en nyskutt kompis på bakken, men da sitter de sjelden mer enn noen sekunder, så en må være rask på avtrekkeren. :wink: Helst er vel dette ungkråke tenker jeg. Med skjærer har dette skjedd flere ganger, har skutt både to og tre fugler fra samme tre og de bare "kjefter" når naboen ramler. Bruker en heldempet American.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, var på xxl og kjøpte meg en kråke lokk, for meg funker den IKKE, har prøft å lokke til meg 2 dager nå ca 2 timer begge dagene, har og såklart hubro, ser kråkene vimser rundt der på ca100-200 meters avstan, og camoen er guillie suite så de er ikke at dem ser meg. Noen tips
Se en video eller les deg litt frem på forskjellige typer rop. Unngå sekvenser av 3 rop. Hold deg til sekvenser med 2 eller 4 "kra", så skremmer du ikke kråka med varselskrik :-)
Link to comment
Share on other sites

Har selv kjørt på med sekvenser av tre rop/skrik, og kråkene kommer dundrende inn likevel. Hører også ofte ekte kråker som bruker dette skriket, og andre individer kommer raskt til. Ikke vet jeg hva som er best, men etter min erfaring funker også sekvenser av tre rop.

Link to comment
Share on other sites

I skrivende stund har jeg skutt seks kråker. Det er vel ikke for galt for en med null erfari.g og som attpåtil ikke er en mester bak kolben? :)

 

Bør disse plasthubroene ha pålimt ekte fjær i tilllegg? Og har dere noen tips til lokking av kråke i Nordnorge hvor det aldri blir mørkt?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med hundefor som åte/lokking? Kjøper billig pose med hundefor og blander med litt vann og setter det ut. Noen som tror det funker?

jeg bruker ofte å strø hundefor på åtet når kjøtt ikke er tilgjengelig men brød er nok best etter min erfaring..

men de spiser mye hundefor også

Link to comment
Share on other sites

Hva tror folk om CCI standard .22lr til kråkejakt?

 

Noen som har tips til billig hagleammunisjon i 12kaliber? (Billig som i så billig som mulig, begrenset hva en student har å rutte med)

 

 

Og sist men ikke minst, noen som vet om det er skuddpremie på kråker i Trondheim?

 

Og for 1 som aldri har jakta før, når starter og stopper predatorjakta?

til kråke older det oftest med 5-7 hagel avengig av materiale men 7er og 6 er hagl er billig

Link to comment
Share on other sites

Har den tyske fugleskriken, syntes det er litt lys lyd i den, men den funker. Har eit problem med at mebranen klistrar seg fast i veggane over og under når eg har lokka ei stund. Nåken som har ei løysing?

Var nett ute med den, men fekk kun svar frå kråkene og ein haug skjorer som flaug forbi :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...