Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2012 / 2013 !


kiwii

Recommended Posts

Ang kråkefelle..

Tenkte å plassere kråkefella ca 150m frå reveåta. Reveåta ligger ikkje langt frå ein veg det det av og til går folk. Skyter gjerne kråker på reveåta. Spørsmålet mitt er;, om eg skyter kråker på åta 150m frå fella, vil dette virke inn på fangsten? Og, om en nyskjerrig turgåer tar turen forbi fella for å sjå kva dette er, vil det virke inn på fangsten? :)

 

 

Min erfaring, uten at den er så stor, er at det blir for nært. Det er enklere å hente mat på åta etter jeg stengte fella så da er de der.

Blir ommbygging i jula med hengslede ski på fella slik at jeg bare fester den bakpå Polarisen å drar den innover myrene. Den blei litt drøy i vekt siden jeg bygde den i impregnert 48x48 :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ser at mange bruker Federal Black Cloud til kråke o.l.

Er det noen erfaringer som tilsier at black cloud (jeg tenkte #4) i 12/70 er dårligere enn 12/76?

butikken jeg tenkte å handle fra hadde bare 12/70.

 

De hadde 12/76 i #3, mulig det er like bra?

Link to comment
Share on other sites

Ole84; jeg har brukt black cloud 4 i 12/70 veldig mye, funker bra:) har ingen erfaring med 76 i disse... Syns att de sprer litt mye i mi hagle, og derfor mister jeg mange sjanser på langehold... Foretrekker clever, men black cloud er et fint alternativ;)

 

Ungjeger; har brukt lokkeappen mye før jeg kjøpte fløyte... Grunnen til att jeg gikk bort fra det er att du må ha en kraftig høytaler med deg, og dette er litt mer tungvindt enn fløyta:) appen funker bra;) har fått inn 2 rever som var nysjerrig på alt bråket fra "kråkene"...

Link to comment
Share on other sites

Lokker:) når rifla brukes, så sitter jeg i boden mot åta med dokkingstadjonen utenfor. Men liker best å sitte i trekkruta å lokke med fløyta mellom einekrattet i kamuflerte klær;) henger du opp likene i trærne så går alt nesten av seg selv;) flere ganger jeg slipper å lokke dem inn med fløyta, pga de trur kråkene i trærne lever i beste vellgående;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt Nordik Crow og ei ugle fra brunst.no, er det noen som har erfaring med fløyta? Har aldri lokka kroker før, men etter tre tomhendte turer i skogen rett før jul tenkte jeg at det er på tide å teste noe nytt. Småviltbestanden i terrenget mitt har bare gått nedover de årene jeg har jaktet (12 år), er det noen av dere som har merket positiv effekt av kråkejakta?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har gode erfaringer med nordic crow-fløyta. Bruk litt tid på å få den til å låte rett før du drar ut å lokker, hvis ikke blir kråka skeptisk. Lag en brummelyd fra brystkasss (satanrock-vokal!), samtidig som du blåser i fløyta. Hold neven åpen over framenden på fløyta å lukk den sakte mot slutten av lokkeropet. Ønsker du en lysere lyd kan du bite sammen munnstykket litt. Finnes en egen tråd her med bedre instruksjoner mener jeg å huske

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har skaffa meg litt terreng på ca 140 mål hvor jeg tenkte å jakte litt på kråke. Har kjøpt meg nordik crow lokkefløyte. Må en ha åte? Eller vil man få kråker til å lande i området? Kommer til å bruke 17hmr.

 

En annen ting jeg lurer på: hva gjør dere med kråkene etter dere har skutt dem? Det er jo ikke matvilt, så graver man dem ned/brenner dem??

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har skaffa meg litt terreng på ca 140 mål hvor jeg tenkte å jakte litt på kråke. Har kjøpt meg nordik crow lokkefløyte. Må en ha åte? Eller vil man få kråker til å lande i området? Kommer til å bruke 17hmr.

 

En annen ting jeg lurer på: hva gjør dere med kråkene etter dere har skutt dem? Det er jo ikke matvilt, så graver man dem ned/brenner dem??

Link to comment
Share on other sites

Sitering av ovenforstående innlegg er slettet jmonsen

 

Kråke er matvilt. Jeg har aldri smakt selv, men mange jeg kjenner sier at det er nydelig. En testgruppe på et representativt utvalg nordmenn som ikke visste hva de fikk, syntes kråke var bedre enn rype. Jeg har planer om å smake det i den nærmeste fremtid.

Link to comment
Share on other sites

@NRB89: Sjølv har eg ei hytte og eit åte 50m frå hytta. Hytta er tiltenkt både revejakt og kråkefugljakt. Går ut før det lysnar eller sover i hytta, og når det lander fugl på åtet så skyter eg fuglen med .22 (i ditt tilfelle .17hmr) og venter til fuglane har stukke av. Spriger så ut og henter skutt fugl og setter meg til å vente igjen. Jaktformen er ikkje særlig effektiv, men veldig spennande. Trur det meste eg har skote ein morning er 3 ravn, men ein venn av meg skaut 5 ravn og ei skjor i løpet av ein mornig. Ganske sikker på at eg skulle klart meir om eg hadde såtte litt lengre. Alt kjem an på kor "smart" fuglen er i ditt område. Nokre områder kjem den aldri igjen etter at ein har skote, andre plassar tar det 15minutt. Hos meg tar det alt frå 45min til 2 timar :) Skitt jakt, og skyt masse kråkefugl!

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg 6stk skjærer fra NRA FUD. :D Er det noen som har erfaring med disse?

 

Har også hørt div teorier om hvordan disse burde settes opp. Planen så langt er å sette noen rundt noe mat og poser, og å sette en i et tre som en betryggende "utkikker" :)

Link to comment
Share on other sites

prøvde 2 steder idag, med faulks kråkelokk og 6stk nra fud kråker.

første stedet kom det noen skjærer med en gang, kunne skutt ei men tenkte jeg ville vente til kråkene kom.

Noe de ikke gjorde.

 

det andre stedet for kråkene over bak meg, så de ikke, bare hørte de. Etter en stund kom det noen skjærer og holdt et bra leven. Skjøt ned 2 og bomma vel på den 3.

 

Men får liksom ikke kråkene til å bli interessert nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Var ute i går og prøvde meg på lokkejakt på kråke for første gang. Brukte 5 lokkekråker, mobiltelefon med njff appen og music angel som høytalere. Fyrte i gang appen og tok ca 2minutter før det svarte og kråke kom inn og sirklet, var på vei ned mot lokkefuglene. Sa pang før den kom så langt og kråka datt. Etter dette kom det absolutt ingen fleir kråker.. Satt mitt i trekkruta og pleier å være MYE kråke i området. Var jeg uheldig, eller har skuddet skremt de andre vekk? Men uansett var det sinnsjukt gøy og felle en eggrøver for første gang!

Link to comment
Share on other sites

Da var det fire av de grå som ikke likte besøket av enn 22lr hulspiss. :mrgreen:

Til Jeger79. Supert. Kunne være moro å få vite total tallet du klarer i løpet av sesongen. Men gå aldri ut å knert kråker og skjære i dagslys. Da er det brå slutt på fangsten. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det jmonsen!

Neida, tømmer fella i nattens mulm og mørke :wink:

 

Foret i over en måned før stigen ble satt på, og det har vært helt svart i kråker der, men tydelig at de ble skeptiske på stigen når den kom på. Men i går klarte de ikke å dy seg lenger :wink:

Har klokketro på at dette er et godt tiltak for å øke hønsefuglbestanden igjen.

 

Skal raportere om fangsten fremover, har trua på at det renner inn en del nå som den først har begynt å fange.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt postering på reveåta etter skjære nå fremover, bonden har pløyd jorde, og det betyr at reven får vente til snøen legger seg. Satt en time på Søndag, og det resulterte i 3 skjærer, på 2skudd med rifle, det viste seg at ei skjære til hadde satt seg bak den første som landa mens jeg lirka børsa ut av glugga.

223 med v-max er fin kråke/skjære medisin, men jeg opplever lite kråke, og mest skjære og nøtteskrike her hos meg. Tenker det blir ei lita økt iløp av helga og, blir ikke veldig effektivt med rifle, men det blir da en 10-15 fugl iløp av en sesong, kanskje fler og, dersom iveren tillater det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...