Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2012 / 2013 !


kiwii

Recommended Posts

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

spiller ingen rolle hva du legger ut, ALT av matavfall fungerer, bare å hive ut søpla på en synelig plass der hvor du vet at skjærene færdes. du vill merke at det ikke tar lang tid før de har lagt merke til åtet. Spessielt på morgenen, i det det lysner og utover, er skjærene og kråkene på leit etter mat og mest aktiv. sitt gjerne ut da! :D

Link to comment
Share on other sites

JA, Ravnen gjør unnamnøvre. har kommet over flere kull med ravn der ungene flyr 15 meter unna. de flyr rett frem og kikker på meg, mens foreldrene blir paniske, ruller og vrir seg i lufta, ja det virker veldig som om de skjønner hva som skjer. og de er vanskelige å treffe.. særlig når de kommer langs en skråning og de klapper vingene sammen og ruller i lufta og mister 15-20 meter høyde på et øyeblikk.. det er kun ravna jeg har obesrvert slik oppførsel på! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Etter fire dager med å lite rype å se, men desto flere svarte frakker, ble en dag viet til ravne jakt.

Det resulterte i to stykker, begge med hagla. Noen var nede på åtet (som var en reinsbukk som var skadeskutt og hadde lagt seg på fjellet), men fikk aldri skikkelig anlegg før de fløy.

De seilte svært nær til å begynne med, men etter at to gikk i bakken var de mer forsiktige.....

 

dsc0343au.jpg dsc0344ri.jpg

 

Til venstre posten min på fjellet, til høyre resultatet

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ble 2 kråker og en måse i helga med hagla. Naboen og jeg har til sammen tatt ut godt over hundre kråker de siste 2 ukene i samme bygd, å det har blitt merkbart mindre kråker her, morsomt å se at det går an å redusere denne stammen! :D Kråkefellen til naboen har stått for det meste av fangsten, farlig hvor effektiv den er! Anbefales å lage seg en slik en til alle! Store jobben er det ikke, bare man bestemmer seg for det. Tiden det tar å holde øye med fellen er det bare morro med, å det som er mest gøy, er tanken på hvor mange skogsfugel å andre fugler man sparer, kanskje blir det en ekstra tiur på meg til neste år? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ble til sammen 18 kråker forrige uke fordelt på 2 morgensøkter, fud's-kråkene og faulks kråkelokk gjorde

jobben igjen som vanlig :D

 

20121011090718.jpg

 

hver gang jeg skyter på kråke, så stikker alle av og blir borte i en stund/lang tid.

 

skyter du så fort de er på skuddhold, for så at det kommer nye som ikke var så nære da det smalt?

bruker du hubro?

lar du de døde kråkene ligge eller henter du de inn?

Link to comment
Share on other sites

ble til sammen 18 kråker forrige uke fordelt på 2 morgensøkter, fud's-kråkene og faulks kråkelokk gjorde

jobben igjen som vanlig :D

 

20121011090718.jpg

 

hver gang jeg skyter på kråke, så stikker alle av og blir borte i en stund/lang tid.

 

skyter du så fort de er på skuddhold, for så at det kommer nye som ikke var så nære da det smalt?

bruker du hubro?

lar du de døde kråkene ligge eller henter du de inn?

 

Skyter så fort det er kråke på skuddhold, kråker Helt i nærheten, fra 0-100 meter unna vill da mest sannsynelig sky området og IKKE komme tilbake samme dag, men det finnes også kråker som kommer inn bare 10-20 sekunder etter siste avfyrte skudd. har ingenting å si at kråkene hører skuddene dine.

jeg bruker IKKE hubro, men 12 NRA-FUD kråke bulvaner som jeg setter ute på et jorde, sitter selv i åkerkanten, godt kamuflert.

http://jaktfall.no/produkt/lokkefloyter ... afud-krake" target="_blank" target="_blank" target="_blank

i tilleg bruker jeg faulks kråkelokk. Viktig ved bruk av bulvaner at man IKKE blåser 3 ganger etter hverandre i denne, noe som betyr FARE, KOM DERE VEKK! men bruker bare å blåse 1 eller 2 ganger, ganske rolig (da kommer som regel kråkene seilende inn med en gang)

http://jaktfall.no/produkt/lokkefloyter ... rakejakten" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Noe av det viktigste ved bruk av bulvaner under denne jakten, er at kråkene ikke må ligge unaturlig til. Noe som de som regel gjør etter å ha blitt skutt. Ser kråkene dette vil de sky området med en gang. Skutte kråker fungerer utmerket som lokkekråker bare man legger de med brystet ned og setter nebbet i jorda.

Men husk! det aller viktigste med denne jaktformen er å finne ut hvor kråkene beiter, og derreter jakte der. Hjelper IKKE å sette ut lokkefuglene på et tilfeldig sted, da vill du mest sannsynelig IKKE lykkes. :wink:

good luck, go kill some crows! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei kråke på åteplassen idag. Fora på åteplassen igår fikk beinrester og kraftkok rester av naboen igår. Surra fast beina og tømte resten over. Dama var hjemme en tur på dagen idag og det var visst vannvittig aktivitet.

Kom hjem fra jobb. Sneik meg opp i barhytta da satt det ei kråke på beinhaugen. Den var død før den traff bakken. 30m.17hmr.gamepoint. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter et par timer på åta en tidlig morgen forrige helg, ble det tre kråker og en skjur. Jeg fant derimot ikke skjura som landa i myrlendet. Hadde et par sauekadaver på åta samt et stort (30 kilos) kveitehode. Kunne skutt flere, men venta på at ravnen skulle lande - det gjorde den derimot aldri. Den var veldig forsiktig, og satt seg så høyt i trær at jeg ikke fikk vinkel nok fra bua.

 

Skutt med en CZ 455 Thumbhole Varmint .17HMR :-)

 

Photo%2021.10.12%2010%2017%2020.jpg

Link to comment
Share on other sites

:cry::cry::cry::cry:

Har hatt beingrinden fra tre Elg liggende på Rev åte mitt.

Har kun vært katt og en og annen skjære innom. Slikt blir en litt sløv av. Kattene hører til her på gården og er vant til at der er mat på det stedet. Skjærene har jeg latt være, de lager støy og trekker inn annen kråkefugl.

Etter en uke uten å se noen av de svarte, glemte jeg riflen i dag, når jeg gikk i snekker bua.

Og hva satt på åte i det jeg runnet hytteveggen :shock::shock::shock: EN STOR SVART GAMMEL RAVN :shock::shock::shock: Den hadde vett nok til å ta til vingene fort når den oppserverte meg.

Link to comment
Share on other sites

Skaut 2 skjærer og ei nøtteskrike på åte i høstferien

 

nå nylig har jeg beggynt å ta i bruk salongen min (winchester wildcat 22LR med KK. Har lite erfaring med salongjakt, men bestemte meg for å prøve. bruker subsonic ammo. før jakta skaut jeg den i på ca. 40m, bare for å begynne en plass.

 

I går tok jeg meg en tur over til nabogarden, for å se om det var liv i kråkene der. 150m unna (ca.) så jeg to skjærer i toppen av ei lita gran, som flakset rundt og kranglet. jeg så at bakgrunnen var sikker (stor haug/jordvoll bak, og bestemte meg for å prøve på pur****. i stående stilling siktet jeg litt til venstre for fugelen (vind fra vesntre) og endel litt over den. trykte av, og så at fugelen begnte å ta av, før den falt om, og ble liggende og flakse i treet, for så å ligge livløs. må bare si det, men Faen det var flaks!!!! jeg er ustø på hånda (derfor jakter jeg mest med hagle) og er iallefall ustø stående, så her fikk jeg vell litt hjelp fra høyere hold :P prøvde igjen på en ny skjære senere den dagen, samme avstand samme tre, men bomma med glans....

 

fikk også inn et blinkskudd i bryste på ei kråke som satte seg 20m ifra meg i toppen av et tre :)

Link to comment
Share on other sites

å jada er klar som et egg med 22lr til å jakte kråke :D :D

 

vuldr : trur nokk det fleste grunneigere vil la deg jakte kråke helt gratis, men det kan jo var du treffer på ein gjerrigknark :P

 

Hvordan metode bruker du for å skyte kråke med 22lr ?

Link to comment
Share on other sites

Jeager : jeg bruker mest åtejakt :) sitter 60m borte fra åte (fin avstand)

 

har prøvd meg på lokking å. har både go og dårlig erfaring med det, er nytt for meg, dette her med lokkefløyter ;)

 

kan også hende eg sitter på kanten av et jorde en fin morgen og kveld.

:) :)

Link to comment
Share on other sites

IMG_0290.JPG

2.jpg

Helga`s og først i ukens fangst på åtejakt etter kråkefugel. All fugel er skutt på ca 100 m med 222 rem og 40-grains v-max. Havørna er en glimrende lokkefugel, det er måker også når de kommer på åta. Kråkefuglene kommer umiddelbart. Sitter i et camotelt som er ekstra tildekket med furukvister og camonett i en klynke med furu/bjørke trær.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Skal til å kjøpe meg salong (cz 455) og har veldig lyst til å jakte på kråke.

Det som er en utfordring for meg er å finne terreng å jakte på. Så mitt spørsmål er, hvordan går dere frem med tanke på å skaffe seg terreng?

Et annet spørsmål, jakter dere på åker/i skogen/med åte/hubro osv...

Ammunisjonstips tas også imot med stor takk :D

Link to comment
Share on other sites

Ble ei skjære i går. Skutt etter at jeg lokka med nøtteskrikeskrik fra et kratt. Var egentlig ei nøtteskrike jeg "snakka" med ei stund som var målet, men skjære kom først. Lot bikkja herje med skjæra ute på ei slette og blåste sinte lyder fra krattet. Ble liv i skjærene da, men fikk dessverre ikke skutt flere. Brukte psycotweety, ganske lett å imitere nøtteskrike med den.

Link to comment
Share on other sites

God kveld!

Ble fangst idag også :D

Skaut en ravn ved hjelp av Faulks kråkelokk.

Fikk i denne anledningen testet contour kamerat jeg nettopp kjøpte, funker som bare det!

Legger ved bilder av filmen som ble til!

 

Her er det like før den stuper i smellet. Måtte si seg tapt mot Blackcloud us 4 :twisted:

Bildeavravn.jpg

 

Skuttravn.jpg

Ett lite skrytebilde tilslutt! :wink:

IMG_1180.jpg

 

Skit jakt!

Link to comment
Share on other sites

Va egentlig på kråkejakt i dag, men når da kom ein ung svartbak so vart fristelsen for stor ;) 40 meters hold bort te åte, satte ett skot i frå salongen (heilmantel) rett i vingeknoken, den flaksa rundt og eg prøvde med eit andre skot, da vart bom, men 2 sek ittepå låg den død på bakken :)

 

Mange som meiner at heilmantel i 22 burde brukast på jakt, men sette ein skotet på riktig plass so går fuglen so og sei ned i smellen :)

Link to comment
Share on other sites

Satte meg ut i bua ved 7 tia idag fem over 7 hadde jeg tatt ei skjør med hmr'n. Satt til ved 9 tia ikke noe mer gikk inn etter hagla og rusla sakte mot åte. Lagde nøtteskrike lyd med kjeften og fikk svar av et par kråker som kom i retning meg,sto helt stille å venta de kom til slutt på drøyt haglehold og der sto jeg med leirdueamo i børsa. Så det er nå hamstra inn black cloud. :twisted: Var ute å prøvde kråkelokken etterpå men for mye nedbør og vind. Men da ble det ei nøtteskrike på åte på æftan. Skjør og nøtteskrike 17hmr gamepoint 30m.2926uwx.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om å sette et par av lokkekråkene fra jula inne i kråkefella?

 

Skal sette ut fella i kveld og tenkte det kansje kunne være lurt med et par lokke fugl inni fella til å starte med. Har god aktivitet av kråke på åta som er ca 200 meter unna der jeg skal sette fella.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok ei kråke på åte idag tidlig. Trodde jeg var ute i god tid men jaggu flaksa det opp ei da jeg gikk ut. Satte meg til i barhytta. Venta lenge hørte at de var i nærheten. Så var det ei som drista seg frampå først en gang og stakk igjen. Etter ei lita stund så kom den på skuddmulighet. 30m 17hmr gamepoint kollapsa i smellen. Men her har de skjønt at det jaktes så de lager ikke leven på åte mitt. :twisted:

k3naeo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter endt måneskinjakt etter hjort gikk eg å la meg i reveglugga for å ta ravn neste morning. Sto opp ei stund etter det lysna, men var ingen aktivitet. La meg til å sove igjen og våkna litt rundt 10, men då var der berre kråke og skjor. Trøtt som eg var, la eg meg til å sove ein siste gang. Klokka 12 skaut eg ei ravn, og gikk heim igjen :) Slapp dag!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ang kråkefelle..

Tenkte å plassere kråkefella ca 150m frå reveåta. Reveåta ligger ikkje langt frå ein veg det det av og til går folk. Skyter gjerne kråker på reveåta. Spørsmålet mitt er;, om eg skyter kråker på åta 150m frå fella, vil dette virke inn på fangsten? Og, om en nyskjerrig turgåer tar turen forbi fella for å sjå kva dette er, vil det virke inn på fangsten? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute på kråkejakt imårrest, og oppdaget en negativ sak på faulks kråkefløyte... Har brukt den en del uten problemer, men nå begynner membranet å henge seg fast i treverket i munnstykket... Har noen samme erfaring? Noen tips om hvordan dette kan ungås? Fløyte er som kjent laget av tree, må den behandles?

C.Andersen

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...