Jump to content

KRÅKEFUGLJAKTEN 2012 / 2013 !


kiwii

Recommended Posts

Hei, Jeg lurer på hvor man får kjøp lokkekråker med lokkelyder i ett? :)

Har store problemer med å få kråka til å komme dit hvor jeg sitter. Sitter i utkanten av en liten skog på i utkanten av jordet. Problemet tror jeg er at cd spilleren jeg bruker ikke bærer lyden langt nokk, fordi nå jeg kjører til bilen og vrænger opp på MAX, så kommer de, men forsvinner like fort igjen fordi blir skremt av bilen. Har noen noe forslag på hva jeg skal gjøre? Jeg sitter dønn still godt kammuflert, har hubro, men ikke prøvd med å ha en død kråke i klørne, også har jeg noen plastikk kråker ståenes rundt meg.

Kom med tips er dere snille :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 year later...

Hvor villige er grunneire til la jegere jakte kråke på sin grunn? er de fleste positive? er det vanlig at de krever betaling for kråkejakt?

 

Jeg er relativt fersk jeger. Dette blir min første jaktsessong.

Link to comment
Share on other sites

gjerrigknarker kan ha kråkene for seg selv, finnes nok av gårder og grunneiere til at jeg unngår dem.

Har bestillt en power crow, noen som har gode erfaringer med den?

 

Kråkejakt var vel den egentligegrunnen at jeg tok jegerkurset :twisted:

men av etiske grunner, skal jeg også jakte ender, rev, storfugl... 8)

Link to comment
Share on other sites

skal få montert på lyddemper på halvauto ruger`n min og nytt avtrekk så den er klar til kråkejakt sesongen.. Skal også gjøre klar 3 forskjellige plasser og jakte med hubro, få tak i nye områder og jakte kråkefugl på og sist men ikkje minst finne egna plass til kråkefella mi :) det er vertfall planen for forberedelses tiden, får vi se ka eg får gjort :wink:

 

Som tidligere sagt målet for sesongen er 70 kråkefulger! ravn-kråke-skjor-nøtteskrike 70 stk :D

Link to comment
Share on other sites

får se om jeg ikke investerer i ei ny rifle til sommers som blir ren predatorbørse :D og da er kråkejakta allerede igang :lol:

ellers er dem enda i fare for 300 winmag'n som stadig er sulten på mere dumme kråker når jakta starter :roll: skjønner ikke hvordan jeg skal få styr på den børsa....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er fersk innen kråke jakta, men har dere noen tips til meg angående kråkejakt med cd spiller???

 

Jeg har prøvd dette, og etter tredje eller fjerde gangen gikk jeg til anskaffelse av lokkeføyte... Dette fordi man alltid lurer på når CD-spilleren går tom for strøm, noe den vil gjøre med mindre du bruker nye/oppladde batterier hver gang, den er tung å bære hvis du skal sykle og deretter gå et stykke, det er styr å skulle snu og vende på den for å lage mer realistisk lyd av levende kåke, samt det å skulle sette den på pause hver gang (selvom jeg brente lokke-CD med pause mellom klippene, har jeg alltid endt opp med å kontrollere dette manuelt), og til slutt spiller de litt lavt. Dvs. lokkefløyte bærer vesentlig lenger, samt at det er lett å forandre lyd og retning. I tillegg kan de alltid taes med, også når man jakter annet vilt, og de tåler vann. De går heller ikke tom for strøm... Mao, kjøp en lokkefløyte med det samme, og styr unna CD-spiller, det er mitt råd. Jeg er veldig fornøyd med Faulks, men Weisskirchen skal vissnok være hakket vassere.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

I år skal kråkene falle :twisted: Salongen, eller den gammle modifiserte skiskytterbørsa i 22 lr :roll: skal skytes godt inn på 100 meteren i år så er vertfall jeg klar :) Og snart kommer det til å stå ei Tikka t3 i 6,5x55 også i skapet, og den må vel luftes med jamne mellomrom ;)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.jeg og en kamerat skal jakte kråker for harde livet nå når d starter, siden vi får betalt 200 kr for hver skutte fugl:)

Lurer på noe ang hagle oppsett og amunisjon:

Har en over-underligger, uten chocker i for lyeblikket, vil man ha full åpning eller litt trangere?

 

Hvilke type hagl?

Stål? 4? 5?

:)

Link to comment
Share on other sites

vi får betalt 200 kr for hver skutte fugl:)

 

:shock::shock:

Hvor i landet er det du bor? Det lønner seg jo nesten å feriere der noen uker...

 

Jeg bruker o/u 1/4 og 1/2 trangboring, og Saga Heavy str. 4. Dette er stål, og ikke den sprekeste patronen på markedet, men funker helt fint til dette. Var jeg deg ville jeg ha satset på noe à la samme oppsett, og styrt unna åpen sylinder, kråka er hardskutt. Husk for øvrig at det i de fleste hagler ikke er anbefalt å bruke noe mer enn 1/2 trangboring i kombinasjon med stål.

 

Ellers er det mange som anbefaler Black Cloud, men når prisen pr. patron er over dobbel så høy som for Saga ammoen, så passer jeg heller skuddholdene litt ekstra... Saga funker helt fint ut til 25-30 meter, noe lenger er det vel uansett uaktuelt å skyte. Men jeg vil tro du har litt mer å gå på med BC ved feilbedømmelse av avstand.

Link to comment
Share on other sites

Vist du tar deg en tur innom en dyrebutikk så kan det hende du får grattis, er alltid noen som kommer inn med store poser som de har smaksgaranti på, og de kan de ikkje selge videre, + at de kan ha mat som er godt ut på dato. Kjerringen jobber i dyrebutikk, så eg har alltid hund/katte mat :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går man egentlig frem om man har lyst å prøve seg på kråkejakt. Tenker da både på å finne seg terreng men også forberedelser, hva det krever av utstyr, og selve utførelsen.

 

Bor selv i Asker, men kjenner ingen grunneiere/bønder i distriktet. Finnes det forum hvor man kan søke seg til predatorbekjempelse/-jakt eller er det ringe på døra som gjelder? :oops:

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg som en unge til jakta starter.

Blir vel for det meste hagle som kommer til å bli brukt, men .22LR skal også få være med ut på tur :)

 

Mål må vel være å få flere enn i fjor og det var 0 så burde ikke være for vanskelig..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd den nye kråkelokken "Helen baud kråkelokk"?

 

Har rotet bort faulks kråkelokken min, så skulle inn å bestille meg ny da jeg så at winge reklamerte for den nye helen baud kråkelokken, de skyter den opp i sky.

 

men hva sier kammerfolket?

Link to comment
Share on other sites

Hvem betaler 50lapp for kråker og ravn??

Her jeg bor er det ikke noe skuddpremie tror jeg, i så fall er det bare en tier!!

 

Med lave rypebestander rundt om i landet, burde regjeringen satt opp skuddoremiene over hele landet og innført lik premie over alt!

 

I nabo kommunen her har de nå greidd å ta vekk skuddpremien på minken :-0

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens, var på xxl og kjøpte meg en kråke lokk, for meg funker den IKKE, har prøft å lokke til meg 2 dager nå ca 2 timer begge dagene, har og såklart hubro, ser kråkene vimser rundt der på ca100-200 meters avstan, og camoen er guillie suite så de er ikke at dem ser meg. Noen tips

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hva tror folk om CCI standard .22lr til kråkejakt?

 

Noen som har tips til billig hagleammunisjon i 12kaliber? (Billig som i så billig som mulig, begrenset hva en student har å rutte med)

 

 

Og sist men ikke minst, noen som vet om det er skuddpremie på kråker i Trondheim?

 

Og for 1 som aldri har jakta før, når starter og stopper predatorjakta?

Link to comment
Share on other sites

Ja det funker det, test å se ka som går bra i ditt våpen på div hold.

 

Lerdueammo kan brukes, men ver obs på holdet, eller så finst litt dyrere stålammo. Vist du drikker litt mindre øl man/tir/ons/tor/fre(lør og søndag så har du råd skal du se.

 

Lovdata.no

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...