Jump to content

Forslag til en god allround kniv?


Krs10an

Recommended Posts

Den Mora kniven så fin ut.Finnes det nettbutikker som har denne tro?Har googla litt men fant ikke noe i farten

Hei.

Om du går inn på den Svenske hjemmesiden så finner du ca 100stk "Återförsäljare" i Sverige, noen av de må da kunne sende deg en.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser at Helle har kommet med en ny full-tang kniv som jo ser rimelig fin ut:

 

Helle Utvær

http://www.helle.no/products/knives/utvaer/

http://helle.no/media/2015/01/Utvaer-Productleaflet-150121.pdf

 

Specifications

Name: Utvær

Weight: 160 g

Blade material: Sandvik 12C27 stainless steel

Blade thickness: 3,0 mm

Blade length: 100 mm

Handle material: Curly birch and vulcan fibre

Handle length: 110 mm

Sheath material: Genuine leather

Sheath weight: 50 g

Design: Jesper Voxnaes

Year: 2014

Art. no: 600

 

Fant ei pressemelding der ute også

http://n1a.goexposoftware.com/events/ss15/FORMfields/uploads/pressreleasescurprurl1418375445561575728.pdf

 

Ser ikke ut til at den har kommet i salg her hjemme enda, fant den feks ikke via prisjakt.no

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den allerede er nevnt (skumma så vidt gjennom), men kan på det sterkeste anbefale Fällkniven S1 som en relativt stor allround-kniv.

 

Har hatt min i mange år og den kan utsettes for omtrent hva som helst. Har brukt den en hel del som øks på lengre turer hvor jeg ikke har ønsket den ekstra vekten :).

 

En liten uhøytidelig test: http://www.alloutdoor.com/2013/11/06/fallkniven-f1-s1-a1-knife-review/

 

knife-fallkniven-s1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt om de før du nevnte de, så de er nok ikke store.

Med en godstykkelse på ca 8 mm på de fleste modellene er de ikke spesielt gode til allround bruk. Jeg liker solide kniver selv, men alt over 6,5 mm godstykkelse blir rimelig voldsomt, og selv 6,5 mm er er langt over hva de fleste vil bruke.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den allerede er nevnt (skumma så vidt gjennom), men kan på det sterkeste anbefale Fällkniven S1 som en relativt stor allround-kniv.

Har en fallkniven A1 og liker den ikke. Tykt blad og ekstremt vanskelig å få kvass. Joda fin som øks, men ikke like god som en øks. Og ikke så god som allround kniv heller.. Etter å ha tullet rundt med vg-1 og vg 10 og flere av de eksotiske og dyre stålvariantene, så begynner jeg å få mer sansen for litt bløtere stål som kan slipes på en gråstein nede i fjæra. For knivene blir ukvass uansett hva slags stål det er, noen tar litt lengre tid enn andre. Men de billigere med bløtere stål kan slipes opp i en fei på en gråstein om det skulle være :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tullet rundt med vg-1 og vg 10 og flere av de eksotiske og dyre stålvariantene, så begynner jeg å få mer sansen for litt bløtere stål som kan slipes på en gråstein nede i fjæra. For knivene blir ukvass uansett hva slags stål det er, noen tar litt lengre tid enn andre. Men de billigere med bløtere stål kan slipes opp i en fei på en gråstein om det skulle være :)

 

Du vil ikke ha bløtere stål, for de blir ikke skarpe, men du vil ha et enklere, mindre legerte stål som er herda godt.

På samme hardhet vil et høylegert stål med mye karbon være mye vanskeligere å slipe enn f.eks. et karbonstål.

I tillegg til å være enklere å bryne vil de også være endel seigere med mindre fare for chipping av eggen.

:)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om den allerede er nevnt (skumma så vidt gjennom), men kan på det sterkeste anbefale Fällkniven S1 som en relativt stor allround-kniv.

Har en fallkniven A1 og liker den ikke. Tykt blad og ekstremt vanskelig å få kvass. Joda fin som øks, men ikke like god som en øks. Og ikke så god som allround kniv heller.. Etter å ha tullet rundt med vg-1 og vg 10 og flere av de eksotiske og dyre stålvariantene, så begynner jeg å få mer sansen for litt bløtere stål som kan slipes på en gråstein nede i fjæra. For knivene blir ukvass uansett hva slags stål det er, noen tar litt lengre tid enn andre. Men de billigere med bløtere stål kan slipes opp i en fei på en gråstein om det skulle være :)

 

Forsåvidt et godt poeng...

 

Selv pleier jeg å slipe kniven relativt ofte og føler ikke dette er et problem. Hver sin smak :)

Link to comment
Share on other sites

Mye rare "allround" kniver her synes jeg!

For meg er en allrounder en kniv man kan skjære brød med, slakte småvilt, sløye fisk, spikke samt kløyve småved med.

Altså en kniv med ikke altfor bredt eller langt blad eller superfancy amerikansk bladdesign!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye rart av kniver.

Som allroundmodeller har jeg blandt annet prøvd å bruke:

Helle sin fjording og nying, gode kniver men de har for kort blad.

Samekniv (vanligvis fra strømeng) med 7 og 8" blad, med og uten søringsperre, gode kniver men de er igjen litt lange for småarbeid.

KABAR USMC kniv, samme problemstilling som samekniv.

Cold Steel Recon Scout, en bra kniv men jeg blir ikke helt fortrolig med det tykke bladet og tantofasongen.

Cold steel SRK, denne er veldig lik en av fallknivens modeller, en bra kniv men har også litt tykt blad.

Brusletto hunter, dette er en fin kniv men med blad man klarer knekke alt for lett :roll:

Mora 2000, dette er en bra kniv men formen på bladet er litt for lite spiss til å være allroundkniv.

Diverse tollekniver av svensk modell med plastskaft og plastlire (såkalt morakniv), vanligvis med merke hultafors eller mora, disse er passe store, passe billige, skarpe og hendige. Jeg har blitt mer og mer glad i disse knivene som allround kniver, men de er egentlig litt små... Det beste er at de gjør akkurat samme jobben som kniventusiasters kniver til flere tusen kroner, for en femtilapp! :mrgreen:

 

Men. Konklusjonen min er at til mitt bruk finnes det ikke en "allround kniv", man må ha med flere kniver.....

 

Så i dag bruker jeg ofte å ha med minimum to kniver samtidig i sekken.

Strømengs 8" med søringsperre sammen med enten en plast "morakniv" eller sammen med helle fjording/nying.

På elgjakta kompletterer jeg med en eka swingblade.

Link to comment
Share on other sites

Har en cold steel kobun tanto. Det er en halvveis rimelig lettvekter med

ganske tynt blad med aus8 stål. Lettere å få kvass enn master hunter med vg-1. Liker heller ikke tanto spissen helt. Ser tacticoolt ut, men har ikke funnet et bruksområde der den er bedre egnet enn en kniv med mer vanlig fasong. (Den er veldig fin til å skrape ut det aller siste smøret i bunnen på smørpakken.) :) Er veldig lett, så av og til blir den med på fjellet.

Så vil man ha en cold steel tanto, men ikke vil ha for tykt blad, kan man sjekke om man fortsatt kan få tak i "kobun" versjonen. Er to versjoner av den, ene lagd i i Japan med aus8, og en lagd i Taiwan med en annen type stål.

Link to comment
Share on other sites

Cold Steel Recon Scout, en bra kniv men jeg blir ikke helt fortrolig med det tykke bladet og tantofasongen.

 

Sikker på at det er Scout du snakker om? Den har så vidt jeg vet aldri blitt tilbudt med tanto-blad. Er enig i at den er litt for tykk.

Ja, feil fra meg. Recon tanto var det jeg mente.

Link to comment
Share on other sites

Hatt endel kniver, mest fra Cold steel grunnet generell god kvalitet (nå kan jeg ikke så mye om stålkvalitet og slikt). av de jeg har hatt så er det to stykker jeg bruker å ha med på hver eneste tur. den ene er SRK, stor og fin og fungerer til alt jeg måtte finne på å gjøre på en tur. litt brutalt blad på den (tykt), men går helt greit. vil heller bære på noen ekstra gram og trenge den en gang, enn å ikke gjøre det å trenge den en gang. den andre er en foldekniv - også denne fra Cold Steel, Recon 1 med tanto blad. fungerer veldig greit til mindre oppgaver som å gjøre opp fisk, spikke litt småved og slike enkle oppgaver. har også prøvd å kløyve litt vedkubber å slikt, den fungerer helt strålende til det også.

 

Har forresten bestilt meg kniven som malle linket til på forrige side, mest fordi skaftet og sliren så ganske sexy ut, så gleder meg til å teste den når den ankommer!

Link to comment
Share on other sites

1 stor samekniv uten søringsperre (Kjøpt prisgunstig før 1980)

 

1 Kniv med søringsperre type plastskaft.

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... iv-122005/

Hvis du ikke liker å slipe kniver kan du vurdere å kjøpe 50 stykk og overlate slipingen til arvingene :-)

Biltema har lignende.

(Hvis du synes skaftet er glatt så vil kreativ bruk av gaffatape hjelpe.) Jeg har sett lignende på tilbud helt nede i NOK 10

 

1 liten foldekniv (Swingblade) med keramisk blad til å skjære frukt.

USD 2-3

http://www.ebay.com/itm/Sharp-Ceramic-V ... 3f3fc55722

(Den finnes i tacticool sort for 1 dollar ekstra :-)

Alternativt en Ikke-Bear Grylls foldekniv i tacticool sort.

 

I tilfelle rottefelle:

I ryggsekken en brytebladkniv i rustfritt stål til USD 1

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fikk en Mora Bushcraft Survival Orange av ei veninne som var på ISPO messa nå for litt siden.

Mer ærlig og realt bruksverktøy skal man vel lete lenge etter.

Utenom det orange gummigrepet og slira i samme farge så er kniven så totalt ufancy som det går an :)

Men en kniv jeg uten å blunke graver vekk is av stegjerna på trugene med, kløyver småved med eller misshandler på annen måte. Den har dessuten ett tennstål som er gedigent i forhold til de fleste andre på markedet.

Som aktiv forkjemper for bruk av fyrstikker på tur så har det tennstålet imponert meg faktisk :)

Skal man ha en nogenlunde billig kniv som fungerer til det meste (utenom som øks) så er den Morakniven faktisk overaskende bra. Men den vinner neppe noen pris for skjønnhet eller høy cool-faktor

Link to comment
Share on other sites

En tollekniv med tønneskaft og akantus på slira. Ikke undervurder den gode gamle norske tollekniven.

Den tradisjonelle norske tollekniven med tønneskaft er genial, men det forutsetter at det er et godt blad i og har den rette fasongen på skaftet. De skal lages ganske pressise for å være optimale (og de skal se røffe ut).

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

har muligens tipsa om det før men opinell nr 8 med karbonstål er bra og billig, lett å få skarp på bryne. Brukes når eg fisker og har flådd hjort med den, einaste ulempe er at skafte truttner når det har vært i vatn slik at kniven blir litt tung å få inn i skaftet. Handles vel enklest på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Fin var den også, sånn for en brukskniv. Hva er det for en sak?

Beklager, jeg glemte linken:

http://www.topsknives.com/product_info.php?products_id=371

Død link ser det ut til. Hva het kniven?

 

Svarer meg selv: Tops Fieldcraft byBrothers of Bushcraft (B.O.B). Jeg googlet linken over her, og fant en kar på facebook som postet samme linken og snakket i vei om B.O.B.-kniven, så da antar jeg det måte være den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Titter på en Kizlyar - Sterkh-2 hos Lamnia der stålet er oppitt å være "55Х14МФ (55X12MF)".

https://www.lamnia.com/no/p/8607/kniver-og-foldekniver/kniver/kizlyar-%D0%BA%D0%B8%D0%B7%D0%BB%D1%8F%D1%80-sterkh-2-%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%85-2-elastron#

 

Finner ikke dette stålet hos http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php. Noen som vet hva det er. Rustfritt eller karbon?

 

Ligner på J-P Peltonen M95 Ranger knife denne Sterkh-2 syns jeg.

 

Når jeg ser på denne siden; http://kizlyarknifestore.com.au/index.php?main_page=product_info&cPath=118_1_5&products_id=30

så er kniven der oppgitt med et annet stål ser det ut til, "z50".

Link to comment
Share on other sites

Takk, har jo en sånn. Slår fra meg tanke på den Sterkh-2 kniven nå, ble bare litt fasinert av det visuelle inntrykket og måtte jo da spørre litt. Peltonen har jeg jo fra før, ikke noe galt med den, bortsett fra at håndtaket kunne vært bedre da (*) (kunne vært avrundet/ mer "tønneformet"). Men har som før nevnt primært brukt den med hansker på, og har senere også "tredd gummi på" (bit av sykkelslang) og det funker fint (også uten hansker).

 

(* http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=1097827#p1097827)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En annen kniv som pirrer "kjøpelysten" er Benchmade Adamas, som finnes både som folder (mod 275) og fast blad (mod 375) som "skjelett".

http://www.benchmade.com/catalogsearch/result/?q=adamas

 

Her en video der jeg ikke skjønner bæret av hva han sier (russisk), men ser jo at kniven ser ut til å tåle svært hard medfart!

"Hard use testing: Benchmade Adamas" (des 2012)

 

Er D2 stål i denne (HR 60-62). Trodde ikke det var særlig egnet til slik hard (mis)bruk? Men om den er så robust som det fremgår her, burde den jo også fungere godt som en god allround kniv...eller?

Link to comment
Share on other sites

Er D2 stål i denne (HR 60-62). Trodde ikke det var særlig egnet til slik hard (mis)bruk? Men om den er så robust som det fremgår her, burde den jo også fungere godt som en god allround kniv...eller?

D2 er ikke spesielt egna nei. Problemet med disse sprøe ståla er at de er uforutsigbare, så selv om de går igjennom en destuksjonstest kan de ved neste belastning knekke rett av.

Link to comment
Share on other sites

D2 er ikke spesielt egna nei. Problemet med disse sprøe ståla er at de er uforutsigbare, så selv om de går igjennom en destuksjonstest kan de ved neste belastning knekke rett av.

ah, takk! Youtube, mye bra der, men man kan fort la seg "blende" og imponere, og da er det godt å kunne spørre noen med kunnskap og erfaring, som du her :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sakser litt fra en annen tråd, da det jeg klippper inn her kanskje var litt off-topic i den tråden, som handlet om (valg av) Fällkniven S1 eller S1 Pro.

Metallurgen nevnte der noen alternativer/merker som trådstarter kunne sjekke nærmere, derav Ontario Knife, som jeg selv stoppet opp ved. Har nå kjøpt en Ontartio TAK 1

 

Rimeligere alternativer vil være kniver i karbonstål, som ESEE og Ontario RAT/TAK, Survive Knives i S7, Busse Combat i INFI og Winkler knives II.
Vurderte selv en Ontario TAK 1. ESEE knivene er kanskje hakket bedre enn Ontario sine(?), men sistnenvte en god del rimeligere. Men ikke så mye når man ser hva man får med. Tenker på slira til TAK 1, en nylon sak. Kom frem til at om jeg kjøpte den kniven så ville jeg snart føle for å legge penger i ei ny slire fra 3.part, og da er man jo snart opp i ESEE 5 pris [rettelse: var ESEE Laser Strike jeg tenkte på her], der det følger kydex slire med. Leste et sted at det er slik med de fleste Ontario knivene (uten at jeg vet det selv)... at der er det primært kniven du betaler for, at slira er mer som embalasje å regne. Kort sagt, at det fort kan bli dyrt å handle billig.
Jeg synes designet på Ontario TAK1 er bedre enn ESEE-knivene, selv om skaftet på TAK1 er noe langt. (Ontario RAT-5 har en høyere slipfas enn ESEE-5, noe som gjør at RAT'en vil være mye bedre å kutte med.)

Det er en teori at ESEE knivene produsert av Rowen skal være bedre enn Ontario sine, men vanskelig å si sikkert. Det er mange feil man kan gjøre i en slik produksjon hvis man kun har fokus på volum.

 

Slira til TAK1 er noe simpel, men ESEE slirene har sine begrensninger de også, så du risikerer å gå for en ny slire uansett hvilken kniv du velger.

 

Du kan med fordel runde hjørnene på skaftet med litt sandpapir.

Takk for svaret, men da gikk jeg samtidig tom for innvendinger mot å kjøpe en TAK 1, så nå er slik på vei i posten til meg. TAKK for TAK får jeg vel si da! :)

 

Så på yotube at noen syns det store skaftet gjør det den litt "baktung", balansepunktet litt langt bak, men regner med det blir en vanesak når man bruker kniven. Setter selv pris på store skaft. Returnerte for eksempel nylig en Helle Utvær da skaftet ble så alt for alt for lite for mine hender.

Fikk en Ontario TAK 1 i posten nå, og første inntrykket er at dette ser ut til å kunne være en veldig god allround kniv (derfor jeg poster dette i/flytter til denne tråden).

 

Slira var som forventet ikke den beste jeg har sett. Derfor, samtidig med at jeg bestilte kniven bestilte jeg ei lærslire til TAK1 av selgeren "beo-wulf" på e-bay (som er Robert Jones - http://www.handsewnleather.com/). Og som besilt .... dalte både Ontartio TAK1 fra Lamnia.com og slira fra Robert Jones samtidig ned i postkassen min i dag. Slå den!

 

Ligger veldig godt i handa denne kniven. Er som nevnt over noe "baktung" men det handler vel om tilvenning. Skaftet er akkurat passe "håndfyllende" for meg kjennes det ut som, og er også langt nok for min hånd - og vel så det! Kvass så det rekker rett ut av esken, består papir-kutte-test med glans. En fulltang kniv som jeg umiddelbart liker! Og slira fra Robert Jones virker solid og forseggjort. Pent håndtverk, og kniven sitter som støpt i den. En generell ulempe med lærslirer (ifht syntetiske som kydex, nylon osv) er jo at de holder lenge på fuktigheten når de først blir våt. Men så lenge man er klar over det...så lever man med det. Har som dere forstår ikke hatt kniven med ut enda, men første inntrykket er nå veldig godt... og det hjelper jo på at merket har et rimelig godt rykte da... både her på forumet og der ute på de mange forumer og kanaler... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...