Jump to content

Forslag til en god allround kniv?


Krs10an

Recommended Posts

Har sett på Cold Steel Outdoorsman, og syntes dette virket som en solid kniv med tykt stål og rett tyngde for meg. Den koster ca 2000kr på butikk her hjemme, men finner de på ebay til rundt 230usd.

 

Noen som har erfaringer med disse/denne kniven(e)? Eventuelt et godt alternativ?

Trenger en kniv som kan takle det meste naturen har å by på :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 146
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En kniv som takkler alt...

Jeg synes den er litt liten for dette men det er smak og behag, hvis du like kniver av den størrelsen for skogs bruk så for all del.

 

Men et spørsmål, ville du ha brukt denne kniven eller vært forsiktig med den.

 

En kniv som takkler alt bør være en som du ikke er for redd for og være hardhent med, som for eksempel og bruke en vedkubbe som hammer på ryggen av kniven for og få den hjennom en anne vedkubbe når du skal gjøre opp bål.

 

Cold steel er gode kniver og jeg har så langt ikke kjøpe en coldsteel kniv jeg ikke har vært fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Eller utgaven med blad i karbonstål. Jeg har et par slike som har blitt mishandlet på det groveste. Splitting av panelbord og andre grovere materialer gjøres ved å banke på bladryggen med snekkerhammeren, og det bankes ikke lett og forsiktig nei, her klines det til. Den tåler også mye bending og bryting uten å knekke. Samtidig blir den svært skarp og holder eggen utrolig godt. Et bedre knivkjøp finnes neppe :mrgreen:

 

Pen, nei, praktisk, ja.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Cold Steel Outdoorsman, og syntes dette virket som en solid kniv med tykt stål og rett tyngde for meg. Den koster ca 2000kr på butikk her hjemme, men finner de på ebay til rundt 230usd.

 

Noen som har erfaringer med disse/denne kniven(e)? Eventuelt et godt alternativ?

Trenger en kniv som kan takle det meste naturen har å by på :)

Når frakt, moms og fortollingsgebyr er lagt på blir $230 ganske nære 2000 Nok. Og er litt enklere med reklamasjon om du kjøper den i en lokal butikk.

 

Om du har litt mer spesifikasjoner på hva du kunne tenke deg og makspris, er det litt enklere å komme med forslag. (Ellers får du enda fler tips om Morakniver med plastskaft :wink: )

 

Slira på Outdoorsman ser ikke så imponerende ut, men kniven er nok grei til prisen. Jeg er som regel litt skeptisk til fabrikkniver med stikktange, men regner med knivene i San Mai III er laga av noen fornuftige folk. En god del av de er laga av Hattori i Seki, de samme som lager de fleste Fällkniven med fast blad.

Link to comment
Share on other sites

Eller utgaven med blad i karbonstål. Jeg har et par slike som har blitt mishandlet på det groveste. Splitting av panelbord og andre grovere materialer gjøres ved å banke på bladryggen med snekkerhammeren, og det bankes ikke lett og forsiktig nei, her klines det til. Den tåler også mye bending og bryting uten å knekke. Samtidig blir den svært skarp og holder eggen utrolig godt. Et bedre knivkjøp finnes neppe :mrgreen:

 

Pen, nei, praktisk, ja.

 

+1 :lol::D

Link to comment
Share on other sites

En kniv som takkler alt...

Jeg synes den er litt liten for dette men det er smak og behag, hvis du like kniver av den størrelsen for skogs bruk så for all del.

 

Men et spørsmål, ville du ha brukt denne kniven eller vært forsiktig med den.

 

En kniv som takkler alt bør være en som du ikke er for redd for og være hardhent med, som for eksempel og bruke en vedkubbe som hammer på ryggen av kniven for og få den hjennom en anne vedkubbe når du skal gjøre opp bål.

 

Cold steel er gode kniver og jeg har så langt ikke kjøpe en coldsteel kniv jeg ikke har vært fornøyd med.

 

 

Jeg trenger en kniv som tåler absolutt alt man kan utsette den for, uansett om man på partere dyr eller slå spiker med den. Cold steel har også et par større modeller jeg har sett på, og den ene er mer aktuell pga str.

Trail Masteren ser litt vel stor ut, men den som er hakket mindre Recon Scout hadde igrunn vært ideell. Har ikke sett den på noen butikk i Trondheim som jeg kan huske.. Pris ca 270usd.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på Cold Steel Outdoorsman, og syntes dette virket som en solid kniv med tykt stål og rett tyngde for meg. Den koster ca 2000kr på butikk her hjemme, men finner de på ebay til rundt 230usd.

 

Noen som har erfaringer med disse/denne kniven(e)? Eventuelt et godt alternativ?

Trenger en kniv som kan takle det meste naturen har å by på :)

Når frakt, moms og fortollingsgebyr er lagt på blir $230 ganske nære 2000 Nok. Og er litt enklere med reklamasjon om du kjøper den i en lokal butikk.

 

Om du har litt mer spesifikasjoner på hva du kunne tenke deg og makspris, er det litt enklere å komme med forslag. (Ellers får du enda fler tips om Morakniver med plastskaft :wink: )

 

Slira på Outdoorsman ser ikke så imponerende ut, men kniven er nok grei til prisen. Jeg er som regel litt skeptisk til fabrikkniver med stikktange, men regner med knivene i San Mai III er laga av noen fornuftige folk. En god del av de er laga av Hattori i Seki, de samme som lager de fleste Fällkniven med fast blad.

 

 

 

Prisen vil nok som du sier ende opp på det samme, i alle fall ikke langt unna. Bestandig greit med en butikk å reklamere til. Prismessig hadde jeg tenkt å holde meg under 3000kr. Det burde holde for en kvalitetskniv!? Slira på Outdoorsman er laget i lær, i motsetning til de andre modellene som har slirer i cordura. Personlig synes jeg læret er et penere materiale enn de syntetiske, men hva slags praktisk betydning dette har vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Prisen vil nok som du sier ende opp på det samme, i alle fall ikke langt unna. Bestandig greit med en butikk å reklamere til. Prismessig hadde jeg tenkt å holde meg under 3000kr. Det burde holde for en kvalitetskniv!? Slira på Outdoorsman er laget i lær, i motsetning til de andre modellene som har slirer i cordura. Personlig synes jeg læret er et penere materiale enn de syntetiske, men hva slags praktisk betydning dette har vet jeg ikke.

Walhalla i Trondheim kan skaffe endel på bestilling og har megekonkurransedyktige priser som regel, men det hender det tar tid.

 

At slira er i lær er helt greit, men feste stroppen så ut til å være festa med borelås, noe som ikke er særlig elegant eller solid på ei slire. Konstruksjonen ellers er ikke det mest praktiske heller.

 

Nå bor jeg ikke i Trondheim lenger, ellers kunne du ha fått sett på noen av de jeg lager. De dekker ihvertfall robusthetskravet, selv om de overskyter prisen noe. :)

Link to comment
Share on other sites

Prisen vil nok som du sier ende opp på det samme, i alle fall ikke langt unna. Bestandig greit med en butikk å reklamere til. Prismessig hadde jeg tenkt å holde meg under 3000kr. Det burde holde for en kvalitetskniv!? Slira på Outdoorsman er laget i lær, i motsetning til de andre modellene som har slirer i cordura. Personlig synes jeg læret er et penere materiale enn de syntetiske, men hva slags praktisk betydning dette har vet jeg ikke.

Walhalla i Trondheim kan skaffe endel på bestilling og har megekonkurransedyktige priser som regel, men det hender det tar tid.

 

At slira er i lær er helt greit, men feste stroppen så ut til å være festa med borelås, noe som ikke er særlig elegant eller solid på ei slire. Konstruksjonen ellers er ikke det mest praktiske heller.

 

Nå bor jeg ikke i Trondheim lenger, ellers kunne du ha fått sett på noen av de jeg lager. De dekker ihvertfall robusthetskravet, selv om de overskyter prisen noe. :)

 

 

Takk for tipset, skal stikke ned dit å se hva de har!

 

For min del tror jeg det er bra du ikke bor i trondheim, for da hadde jeg sikkert sprengt nok et budsjett :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset, skal stikke ned dit å se hva de har!

 

For min del tror jeg det er bra du ikke bor i trondheim, for da hadde jeg sikkert sprengt nok et budsjett :oops:

 

Du kan be om å få se i en av Blue Ridge katalogene de har, der er det ganske bra utvalg.

Kniver som Bark River og Ontario RAT er relativt enkle og brukbart konstruerte, selv om slirene til BRKT stort sett er bare ræl.

Begge disse merkene har forøvrig stor variasjon i bladtykkelse på forskjellige modeller.

Link to comment
Share on other sites

Litt penger og spare på og kjøpe kniv fra usa, forutsatt at man shopper rundt litt.

 

Fant kniven din til 210$ her http://www2.knifecenter.com/item/CS18H/cold-steel-outdoorsman-hunter-fixed-6-inch

 

Og de har Recon scout til 120$ http://www2.knifecenter.com/item/CS39LRST/cold-steel-recon-scout-7-1-2-inch-sk-5

 

En kniv som er billig og som tåler mishandel som jeg vil anbefale er denne

http://www2.knifecenter.com/item/CS95BUSS/cold-steel-bushman-7-inch-fixed-blade

 

men aberet med den er at den ikke har fingerbeskyttelse så den er ikke den beste når du er til albuen inne i en elg.

 

og da jeg er CRKT fan så har du mitt valg her

http://www2.knifecenter.com/item/CR2013/columbia-river-graham-series-razel-ss7 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for tipset, skal stikke ned dit å se hva de har!

 

For min del tror jeg det er bra du ikke bor i trondheim, for da hadde jeg sikkert sprengt nok et budsjett :oops:

 

Én av knivene til Metallurgen befinner seg i Trondheim, så kan ordne seg å få se og ta på den;)

Link to comment
Share on other sites

Det er for så vidt smak og behag, og vane som bestemmer hva en trives med, men jeg vil heller lage tennved med en 4 tommers kniv, enn å maga elg med en 7 tommers. Det er vel uansett fornuftig å finne et hovedbruksområde og velge ut fra det.

 

Jeg ville for øvrig tatt en titt på denne hvis jeg skulle hatt en all-roundkniv, men den er vel i minste laget etter trådstarters preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Ein lang samekniv er eit utruleg godt reidskap.

Den nyttar eg som snidl, øks eller steikespade.

Til å renska aure med blir den mange nummer for STOR.

 

Brusletto sin Hunter er eg glad i.

Den er lett å få til skarp egg på, skjere brødskiver , vomba ut hjort og

ein makalaus kniv i mange samanhengar.

 

Lagar eg karveskurd vel eg ein mindre kniv med eit passande blad, gjerne ein Mora-kniv.

 

Kniv med kompass på styrer eg heilt unna.

Eg vel ein stein til hammar framfor å nytta kniven.

Ingen knivar tåler absolutt alt eg kan utsetja dei for.

Link to comment
Share on other sites

Ein lang samekniv er eit utruleg godt reidskap.

Den nyttar eg som snidl, øks eller steikespade.

Til å renska aure med blir den mange nummer for STOR.

Ja,men en mindre samekniv er ikke ;)

Klarer man ikke det så bør man fiske større aure :lol:

 

Har hatt 2 Brusletto Hunter og begge bladene knakk ved belastning som samekniven har

klart.

Men må innrømme at det er mange år siden og at jeg ikke har peiling på om de nyere er bedre

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger en kniv som tåler absolutt alt man kan utsette den for, uansett om man på partere dyr eller slå spiker med den. Cold steel har også et par større modeller jeg har sett på, og den ene er mer aktuell pga str.

Trail Masteren ser litt vel stor ut, men den som er hakket mindre Recon Scout hadde igrunn vært ideell. Har ikke sett den på noen butikk i Trondheim som jeg kan huske.. Pris ca 270usd.

Da burde Bear Grylls kniven fra Gerber være noe for deg. Har selv den store, betalte ca 600 for den. Kjempe bra kvalitet, bra balanse, og man kan bruke den som hammer. Følger også med tennstål i sliren. Eneste minuset jeg har funnet med denne er slipeplaten på baksiden av sliren. Den er latterlig dårlig. Min er rett og slett utslitt etter jeg har brukt den noen få ganger. Kniven er fortsatt skarp og fin men har kjøpt en egen god gammel slipe stein jeg bruker i stedet for den dårlig "diamant" pulver platen.

Link to comment
Share on other sites

Hm En tanke?

 

Er det kansje ikke like greit og ha 2 kniver med seg ut på tur? Er jo ikke til og dytte under en stol at en lang og solid allround kniv funker dårlig til og slakte med og en kort kniv funker dårlig til de litt grøvere oppgavene i skogen. Personlig går jeg alltid rundt med 2 stk når jeg er ute. arbeidjernet er en KABAR USN mr2. og en brusletto Falken som slakte og flåkniv. Denne er jo ikke av de største knivene så den passer fint ned i sidelomma på buksa.

Link to comment
Share on other sites

Hm En tanke?

 

Er det kansje ikke like greit og ha 2 kniver med seg ut på tur? Er jo ikke til og dytte under en stol at en lang og solid allround kniv funker dårlig til og slakte med og en kort kniv funker dårlig til de litt grøvere oppgavene i skogen. Personlig går jeg alltid rundt med 2 stk når jeg er ute. arbeidjernet er en KABAR USN mr2. og en brusletto Falken som slakte og flåkniv. Denne er jo ikke av de største knivene så den passer fint ned i sidelomma på buksa.

 

 

Spørs om det ikke blir en slik løsning. En som et skikkelig skogsredskap, og en litt mindre til finarbeid :)

Link to comment
Share on other sites

kan ikke anbefale deg strømeng kniven fordi den ikke er i rustfritt stål. hvis du alikevel vil ha en strømeng kniv i vannlig stål 9" så kan du få kjøpe min billig.

Link to comment
Share on other sites

Ka-bar BK2 skal være en meget robust kniv. Søk på youtube så får du se. Kan vist nok bruke den som hammer... Men Brusletto huntern tåler mye, konveks egg, rustfri osv. Den hadde jeg tatt. Har også en Hultafors billig kniv som jeg har snekret med i 4 år. Den har fått mye juling, men lever i beste velgående ennå.

Link to comment
Share on other sites

Et par hagler som jeg har - er også blitt flittig brukt siden guttedagene (fra fjære til høyfjell).

De er heller ikke i rustfritt stål, men har ikke en rustflekk (men flere hakk/riper).

 

Tror det kan ha noe med å tørke av/sette inn med olje osv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

joda,hvis man ikke bor eller bruker kniven daglig i salte fjæra så kan nok en samekniv som ikke er rustfri være brukandes. men for meg som bruker kniven til sløying og jakt om hværandre og bor helt vest i havet så blir det fjollete med en kniv som må ha make up etter hvær gang den er brukt. til og med slira blir våt av saltvann og da blir det fort brunt stål inni der uansett tørk og spray med wd40. bruker i dag en helle jegermeister med rustfritt ikke laminert stål. den er vel et slags svar på hunteren tror jeg men uten den alu holken som irrer veldig fort hvis den brukes i sjøkanten. hellekniven jeg bruker nå ser ut som den er upåvirkeleg av sjøvann etter 3års bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Cold Steel Outdoorsman i fem år nå. Det er en av mine mest brukte kniver, og den har virkelig holdt mål. Hvis du ikke bryr deg om vekten, er det en formidabel kniv.

 

Det er en del andre kniver på markedet, som vil yte minst like godt, til en mye lavere pris:

 

-SKR (Cold Steel)

-Leatherneck (Cold Steel)

-Becker BK7 og BK9 (Kabar)

-Kabar Bowie

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Ser du har kjøpt deg "kaldt stål" kniver er jo ok det då for så vidt. Men synstest metallurgen nevnte BRKT http://www.barkriverknifetool.com/index.html" target="_blank" target="_blank sine kniver og det som er så fint med dei er at det er livstids garanti og at dei er slipt på rett måte. Å det med livstids garanti er ikkje Bs vist du klarer å ødelegge kniven så får du ny eller den blir fixa NQA.Ironi er vel tillat : Sorry vist eg var litt frekk no men, matallurgen satte deg i rett retning, men så fall du for propagandaen til "Kalt stål" :wink:

Trenger vel ikkje å skriva meir her men vil gi andre som skal ha seg ein kniv som kan brukest til det meste til å sjekke noko anna en BG kniver og kaldt stål kniver. Det finst masse gode kniver vist du ser litt lengre en reklamen som me alle kan sjå. Men det er betre med ein kniv i slira ein ti i skuffa heime BS det er betre med ei i slira og ein i sekken og ein i lomma og ein heil haug heima :twisted: kommer sikker til å klare deg med dei du har kjøpt å vel så det men det fins ting som er betre og ikkje koster eee hhmmm ka va det ordet i gjenn :lol:

 

edit: føretrekke vaffeljern framfor kaldt stål :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ble så mye forskjellige gode tips, at jeg bare valgte noe til slutt :) Blir jeg ikke fornøyd, så skal jeg skaffe noe annet. dette med livstidsgaranti er jo forsovidt greit.. CS gir fem år garanti, og om jeg klarer å ødelegge en kniv, så skjer det lenge før det er gått fem år :)

 

Vaffeljern har jeg lenge ønska meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

G10-skjeftet har et grovt mønster som gir meget godt grep. Samme materialet under lommeklipset gir i beste fall en kniv som krever litt makt for å få ut av lommen, i verste fall slites tøyet etter kort tid.

Løses ved å la kniven ligge løst eller pusse pent og forsiktig under klipset. Valgte siste løsning på min Recon da den raskt satte spor etter seg.

Litt olje og innkjøring (åpning og lukking) får den litt trege låsen på plass også. Fin sak - nesten så du kan glemme storebror hjemme :)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått brukt den enda, så har ikke lagt merke til sånt enda. Men det der skal jeg se på i ettermiddag :)

Storebror skal nok få bli med på tur han også.. Har ikke slikt for å gjemme den i skapet :mrgreen:

Fine kniver.. Fikk litt negativ feedback på Cold Steel knivene før jeg bestemte meg for å kjøpe, men jeg synes de virker skikkelig robuste og solide. Begge er barberblad-skarpe rett fra eskene, så dette syns jeg lover godt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fin tråd med mange gode tips men prisklassen trådstarter var i er LANGT over mitt Budsjett.

 

Har et budsjett på maks 800kr.

 

Fra før har jeg en Samekniv (storingen) og denne er litt vel stor til å renske ei Rype eller åpne en gilde grillpølsepakke til den dagen Rypa ikke kommer :roll:

 

 

Har sett litt på de forskjellige fra Brusletto og Helle men lurer litt på om noen har vært borti de enkelte knivene. Så folk skjønner kanskje at jeg er ute etter en både praktisk kniv men også fin kniv. Plast er ikke helt min greie

 

De jeg har sett på er:

 

Brusletto Hunter - Stryker denne da det blir litt langt blad

Brusletto Bamsen - Samme som Hunter

Helle Alden

Helle Gaupe

Helle Temagami

Helle GT

Helle Jegermesteren

Helle Taiga

Helle Eggen

 

Oi jeg hadde visst sett på mange kniver :P

 

Det jeg er ute etter er en brukskniv som kan funke til det man kan trenge en kniv til på alt fra vanlige fjellturer med familien til jaktturer hvor man kan kommer over partering av dyr.

 

Takker for alle svar :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se på en Helle Harding.. en kniv som kan rekomenderes som en virkelig god allrounder og er en av mine favoriter blandt Helleknivene.

Solid og velgjort.

Ellers ser Helle Gaupe også ut som god allround-kniv med en "dyp"slire som håller kniven godt på plass.

 

At man kan stole på at sliren har en utforming som "sikrer" kniven på en betryggende måte synes jeg er meget viktig. Her er det ingen som slår Sameknivene (stor eller liten)...kniven henger lågt og er aldrig i veien for hoftebelte på ryggsekk, patronbelte el lign...

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skal anbefale noe, ville jeg valgt Gerber sin "ultimate survival" kniv, i serien til Bear Grylls.

Jeg kjøpte denne idag, og er storfornøyd! Den koster penger, ja. Faktisk 600 kroner betalte jeg.

Men! I gjengjeld har den tennstål og sliper. Verdt alle penger!

 

Ellers har du Morakniver som man kan kjøpe på Europris, til 35 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...