Jump to content

ruger mini-14


flesjaa

Recommended Posts

Min gamle Mini 14 fra 1987 er hos børsemakeren, og den hadde rust ytterst i løpet... Han skal kappe det ned til minimum lenge og montere en mini lyddemper fra Alm. Skal på skytebanen å sjekke etterpå, men har lyst på nytt løp og har lurt på hvordan dette gjøres!

 

Hvis en monterer tykkere løp kommer en raskt i konflikt med gassstempel/sleide og løp. Det er veldig liten klaring imellom disse delene, ca 4 mm fra løp til gasstempel i gassblokken. Det originale løpet mitt er ca 14,3 mm (.562") om en velger et løp som er 22,2 mm (.875) vil det bli for liten klaring. Ved 22,2 mm minus 14,3 mm = 7,9 mm så deler vi på 2 = 3,9 mm og da sitter gasstempelet helt i løpet og det blir ingen plass til sleiden. Hva er den vanligste løsningen som velges her?

 

Frese vekk materiale under løpet?

Mindre gasstempel?

Flytte gasstempel ned? Da må hullet i sleiden sveises og maskineres på nytt lavere nede.

Maskinere vekk materiale på toppen av sleiden der den ligger mot løpet? Her er det ikke mye stål i fra før.....

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du også installerer justerbar gas port, kan du få litt trøbbel med funksjonering uten demperen om du kapper til minste lengde.

 

Kanskje bedre å bare "skrelle av litt", montere en annen demper og stive opp pipa med accustrut eller lignende. I tillegg må gass bøssingen reduseres en god del..

På bildet under er pipa ukappet, som du ser er det litt å gå på m.t.p klarering bak demperen.

 

IMG_4130.JPG

 

IMG_4131.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt meg en mini 14 til jakt, men mer praktisk ville en AR-15 ha vært pga at løpslinja på en AR-15 er satt lenger nedover i forhold til kolben. Dermed vil rekylen gå rett bak og rifla ikke tilte oppover for hvert skudd, slik som mini 14 med tradisjonell kolbe.

 

Men jeg tror våpenkonteret hos meg hadde fått seg en morsom dag, hvis jeg hadde søkt på en AR-15 til småviltjakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Skal montere kikkertsikte og ha en runde på skytebanen når løpet er kappet til 40 cm og lyddemperen er montert. Så får vi se hvordan den samler da. Tror løpet er 47 cm nå, med 7 cm kortere løp og ALM I.M.S. lyddemper som bygger 13,8 cm håper jeg den funksjonerer greit. Lyddemperen er ganske "åpen" tror Alm bruker den samme demperen på 30 cal. rifler. Så kansje ikke gasstrykket stiger for mye, har også bestilt en rekyl buffer jeg skal montere. Hvis ikke den funksjonerer må jeg forandre på gassport bushingen.

 

Noen som vet hvor mye forskjell det er i presisjonen fra en Mini-14 til en Ranch Rifle?

 

I følge Ruger er låskassen maskinert med mindre klaringer på Ranch Rifle og det er brukt moderne CNC utstyr til jobben slik at flere operasjoner kan gjøres på ett oppspenn i jiggen. De gamle Mini-14 ble maskinert med flere oppspenn og da kunne man få flere kutt som lå helt på grensen til spec. Summen av dette kunne gi mer forskjell i presisjon har jeg lest en plass.

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 gasser endel med lyddemper på. Du vil nok merke at det blåser litt i øynene og nesa når du skyter. Her er det stor fordel å ha skytebriller som tetter godt, slik at man ikke får dette 'poffet' i øynene for hvert skudd. Det blir også litt mere puss når man skyter med demper.

Link to comment
Share on other sites

Ikke nødvendigvis..

Gass bøssingen en en god del større enn den trenger å være ved orginal løpslengde. Mindre gass bøssing kan forhindre at ladingen går for brutalt for seg. Men kutter man løpet ned til 40, vil jeg tro det blir mer kinkig å få til funksjonell lading dersom man ønsker å bruke den både med og uten demper. Ikke umulig.. bare mer kinkig. Derfor forslag om justerbar gass port dersom man reduserer løpslengde, -eller at man beholder løpslengden og i stedet monterer demper med bak kammer.

Link to comment
Share on other sites

Selv med justerbar gassport, så må jeg strupe den helt igjen for å unngå gassing med demperen på. Da opereres våpenet altså som rettrekker.

Men, det hjelper voldsomt å strupe ned endel i forhåld til å ha full åpning. I tillegg så kan man få den til ikke å kaste hylsene så vanvittig langt.

Link to comment
Share on other sites

Min er redusert til .040", opplever ikke noe særlig problem med gassing..

 

Poenget jeg ville fram til ovenfor Kermit, var at det er en del parametre å tenke over når man skal både kappe og montere demper, det ene kompenserer ikke indirekte for det andre. Man gjør det kanskje lettere for seg selv ved å ikke kappe 7cm, men i stedet velge demper som går bakover på løpet. Intet vondt ord om Alm demperene altså, har selv ett par slike. Solide saker.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren sjekket løpet med boroskop og de siste 6-7cm var rustet, resten av løpet så ok ut. Jeg skjønner problemet med å få funksjonering med og uten lyddemper. Kommer først til å prøve med den originale gass bøssingen. Hvis det må tilpassinger til blir nok valget og ha grei funksjonering med lyddemper. Grunnen til at jeg valgte ALM demperen er størrelsen, tror det er den minste på markedet og jeg kan beholde å bruke de åpne siktene selv med lyddemper montert.

 

Den justerbare gassblokken ASI selger har en umbrako skrue som er fjærbelastet, men det ser ikke ut som den låses med noen settskrue. Er det en grei løsning? Noen som har erfaring med bruk av denne? Den koster endel kroner.....

Link to comment
Share on other sites

På Perfect Union var det bilder av en ASI justerbar gassblokk i deler. Det er ren struping og ingen avblødning på den. Skruen som stikker ut forann går inn i et hull de har borret i gass stempelet. Hvis man kunne få kjøpe disse smådelene er det en grei jobb å bygge om den originale gassblokken. De kan ikke koste mange dollar for en skrue/fjær og gass stempel, men de selger vel bare hele gassblokker.....

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg valgte ALM demperen er størrelsen, tror det er den minste på markedet og jeg kan beholde å bruke de åpne siktene selv med lyddemper montert.

 

Ser fint stålsiktene med Hardcore demperen på bildet over. Men den er ikke like solid som en Alm demper. Skal riflen si pang mange ganger etter hverandre så gjør du nok ett lurt valg.

Link to comment
Share on other sites

Skruen som stikker ut forann går inn i et hull de har borret i gass stempelet. Hvis man kunne få kjøpe disse smådelene er det en grei jobb å bygge om den originale gassblokken.

Jeg bygde om gassblokka på min til justerbar. Dette gjorde jeg vet å borregjennom fronten av blokka, og gjennom hele gasstempelet. Deretter gjenget jeg opp dette og satt inn en unbrakoskrue med kontramutter (istedenfor fjær). Det funker helt fint det.

Link to comment
Share on other sites

Nja.. jeg tenkte mer på inni selve gas blokken, at det blir litt skittent der. Altså at gassen finner andre veier enn inn gjennom denne; http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/431903&ff_pos=1&ff_origPos=1&ff_simi=100.0&ff_TrackGUID=4F6DFEA4-06F4-E78C-3C08-7F000001B8BE.

Det er vel den delen justerbare gas blokker struper ned, mens den permanente løsning er å redusere bøssingen som sitter på pipa.

 

Sannsynligvis er det noe jeg ikke forstår.. prøver å lære en ting eller to;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det blitt sånn at man må skrive ned hva slags våpen, ikke bare at det er en rifle i gitt kaliber, men hva slags modell børsa er? Om man søker om en halvauto 223, så kan vel ikke de(politiet) kontrollere om du kjøper en mini14, AR15, Valmet M76 el lignende? Så lenge kaliberet er godkjent til jakt!? Ligger dette ansvaret hos selgeren å avgjøre om det er en praktisk,jakt/praktisk eller bare jaktvåpen!? Er jo en smal sak å bygge en praktisk rifle av en mini14.

Link to comment
Share on other sites

For å være litt mer pedagogisk en onkel Blackops

 

For halvautorifler (også 22lr) skal det presisereres hvilket merke og model det er snakk om i søknaden.

 

Klart, det er jo mujlig å søke om å få en mer åpen søknad, F.eks halvauto rifle .223 tilatt til konkuranse i henhold til gjeldende forskrift, osv. Men det er ikke sikkert det vil bli godkjent.

 

Når det gjelder endring av våpen på en slik måte at de ikke lenger kan nyttes til det der ervevet for, så er det er vesentlig endring, som krever tilatelse fra politet.

Link to comment
Share on other sites

Klart, det er jo mujlig å søke om å få en mer åpen søknad, F.eks halvauto rifle .223 tilatt til konkuranse i henhold til gjeldende forskrift, osv. Men det er ikke sikkert det vil bli godkjent.

 

Når det gjelder endring av våpen på en slik måte at de ikke lenger kan nyttes til det der ervevet for, så er det er vesentlig endring, som krever tilatelse fra politet.

 

Har startet så smått med praktisk selv, og ønsker en mini 14.

Har kikket litt på target-rifle modellen, men har også lurt på ranch med ny stock. (er target-rifle godkjent i praktisk?)

 

Hva er sjangsen for at jeg kan få positivt svar fra politiet ved å søke om f.eks "Archangel Sparta" stokk med justerbar koble mm.

(Finner ut hva det er på google, hvis du/dere ikke er kjent med denne. Allt våpenrelatert er blokkert der jeg sitter på pc, så kan dessværre ikke linke selv :roll: )

 

Vil i utgangspunktet bruke våpenet til praktisk, men også at jeg kan bruke det til rådyr når muligheten byr seg. (jakt: skifte over til orginal stokk)

Link to comment
Share on other sites

Tror det største problemet med den stokken vil være å få den ut av USA....

Men den skal så vidt jeg skjønner skap et problem i Norge.

Slik du beskriver det, dvs erveve rugeren til jakt og bruke den til det med "snilt" utseende og så sette på en tacticool stokk for praktisk så er vel det mulig. (regner med du er godkjent praktisk skytter...) En annen ting er vel hvor mye "bedre" rugeren blir med en slik stokk... tror det gusnstigste ville vært å tilåpasse den en fin laminat stokk, få beddet den og bare buke den ene stokken. (for å si det slik... det er godt mulig det dukker opp en tacticool stokk til mini 14 til salgs om ikke så lenge...)

 

Men...

Jeg vet ikke hvor bra det er med denne "omgå forbundets og myndighetenes intensjoner" i avtalen som nå ligger til grunn for erverv av praktiske rifler til konkuranse bruk. Slik sniking har en tendens til å komme å bite oss selv i rumpa før eller senere... :?

Link to comment
Share on other sites

Største problemer med Ruger mini 14 som konkurransevåpen til praktisk skyting er litt dårlig presisjon, men ikke minst magasinbytte.

Magasinbytte i mini14 er ikke så veldig enkelt og raskt sammenlignet med AR15 selv om det er mulig å få litt hastighet med trening. Nå først ting stokker seg på vei inn i magbrønnen blir det ofte mer banning enn det ville vært med en Ar15.

 

Vedrørende jaktstokken så er den heller ikke optimal i mine øyne, denne kan jo selvsagt byttes. Men da og bytte mellom stokker for bruk i konkurranse og jakt kan være styrete.

Link to comment
Share on other sites

For å være litt mer pedagogisk en onkel Blackops

 

For halvautorifler (også 22lr) skal det presisereres hvilket merke og model det er snakk om i søknaden.

 

Klart, det er jo mujlig å søke om å få en mer åpen søknad, F.eks halvauto rifle .223 tilatt til konkuranse i henhold til gjeldende forskrift, osv. Men det er ikke sikkert det vil bli godkjent.

 

Når det gjelder endring av våpen på en slik måte at de ikke lenger kan nyttes til det der ervevet for, så er det er vesentlig endring, som krever tilatelse fra politet.

 

 

Jeg leverte den allerede godkjente søknaden på 223, og ba om å få den omgjort til halvauto. Hun i skranken spurte hva slags fabrikat børsa var, jeg sa Ruger mini 14. Stempel, sign alt OK :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha gjort som trådstarter og skaffet meg en mini14 for jakt også brukt den til praktisk i tillegg, dette mener jeg ihvertfall ikke er noe problem. Uansett om forskriftene spikkes ned til den minste flis. Litt sunn fornuft oppi det hele er heller ikke dumt.

 

Den archangel sparta stokken synes jeg også ser uforskammet bra ut, blir sikkert problem med å eksportere fra USA som Hassel sier, men fabsports.ca skal etterhvert ha disse inne og de sender den uproblematisk over dammen.

 

Hvorvidt det er en vesentlig endring av våpenet er jeg heller uenig om da, du bytter tross alt bare måten du holder på, ingenting maskinelt. Men det blir vel opp til deg. Men uansett ikke dumt med 2 år trening før du skaffer deg en ar i tillegg :smile: Man selger jo ikke, man legger til :winke1:

 

Den nye mini 14 tactical med 16" løp ser ut til å gå ganske bra i følge den ene jeg kjenner som har en sånn. Tror han hadde fått 1" samling på 100 meter med den uten noen modifikasjoner. Det er jo bra nok for praktisk, for trening ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prata med enten jaktdepoet eller intersport bogstadveien.. Husker ikke hvem det var, men det fantes en mini 14 til salgs. Men er vel to tre uker siden, så godt mulig den er solgt nå. Våpen og Sport i Vannvikan (fosen i Trøndelag) kan kanskje være behjelpelig, han hjalp i allefall meg :D Nå skal det sies at jeg var kjempeheldig siden han akkurat hadde tatt den i innbytte, men verdt et forsøk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Anskaffet meg akkurat en ubrukt Ruger mini-14/5 Ranch Rifle, de hadde en igjen på Nubben AS i bryne:P Fikk tips av en her på forumet. Måtte sjekke treffsikkerheten på denne ettersom jeg har hørt veldig mye forskjellig. Med åpne sikter (ghost ringer) så hadde jeg samling på 1" på 100 meter, dette er mer enn bra nok for praktisk og hvertfall for meg:P

 

Har dere noen tips på hvordan jeg skal bære magasinene på stager? Vet ikke om noen magasinhylster som passer ruger magasin jeg o.O Tips much appreciated!

Link to comment
Share on other sites

Det har vært mye kritikk anng presisjonen på tidligere modeller. Hele konseptet tiltaler meg og men hvis det ikke samle, sorry, gidder ikke vurdere en gang. Men etter en demo av Hic.45 ser jeg at vesentlige ting som bedre løp (grøvere, det syns) gjør susen. Ruger stopper ikke å overaske med nye spennende modeller. Kunne godt eie èn av hver hvis det var mulig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...