Jump to content

ruger mini-14


flesjaa

Recommended Posts

Hei alle skyterer. Så de var et godt tilbud på nette på mini-14 og vurdere kansje og kjøpe meg en.

Skal ta praktisk kurset til våren. Tanken er at når jeg har 2 år som praktisk skytter kan bruke denne til litt jakt og praktisk.

 

Da er spørsmåler: Er rugeren så drit at den ikke har noe og jøre i en konkuranse mer ar-15 rifler.

For de er jo ikke en super jakt rifle etter de jeg har forstått. Men kansje en mer morsom rifle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har eid en og presisjonen var ikke verdens råeste. Men i og med at du må gå to år før du kan kjøpe AR er ikke Minien noe dumt kjøp.

 

Sist konkurranse jeg så en mini-14 i kom eieren ca midt på resultatlista.

Kjøp en og få to år med god konkurransetrening er mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Nyere Mini-14 har vel også bedre presisjon enn de eldre da de bl.a. har noe tykkere pipe. Forøvrig kan nevnes at Mini-14 er vanvittig driftsikker. Er enkel å pusse. Griser ikke ned kammer/glidekasse slik som enkelte endre halvautoer. I tillegg til at den er fantastisk artig å skyte med. Det er en hendig liten rifle, og det var jo akkurat det den var ment å være da den først så dagens lys også. :smile:

At den er tillatt til jakt er jo også et stort pluss.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser jo låvende ut. Står i tanke boksen, har en 222rem zavasta som ikke er gått mer en 100 skudd. Men kan tenke jeg ikke får mer en 3500 for den kansje 4000. Noen som vett sånn ca hvor disse ligg pressisjon messig mot hverandre??

Takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Mini-14 er godkjent som jaktvåpen og kan kjøpes hvis du står i jegerregisteret (tatt jegerprøven). For å kjøpe AR-15 må du enten være medlem i NROF eller drive praktisk skyting.

 

For å kunne kjøpe rifle som praktisk-skytter må du være aktivt medlem i minimum 2 år. Tiden som teller er fra det øyeblikket du er godkjennt (ferdig med kurset). I de to årene har forbundet krav til aktivitet. Hvert år skal du ha min. 12 matchpoeng fra LII stevne eller høyere og min. ett level III hvert år.

 

I de to årene kan du konkurrere med pistol og rifle. Skyter selv av og til med boltrifla mi. Artig det og, og veldig utfordrende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Mini-14 i 2010 for å bruke på jakt. Tok raskt turen til banen for å se om ryktene om dårlig presisjon stemte. Den var faktisk ikke så ille som jeg var redd for. Skal vel også sies at presisjonen på riflene rett fra fabrikken kan variere fra børse til børse. Min er en Ranch rifle i 580-serien, men alikevel en av de siste produsert med "tynt" løp.

 

Som sagt var ikke presisjonen så ille, men ikke bra nok til at jeg "godkjente" den for å jakte med. Etter litt søking her på kammeret og noen gode råd fra Kammerater, bestillte jeg en Accu-strut. Får nå fine samlinger og har skutt opp 2 år på rad, uten problem. Fruen skøyt også opp med den i fjor, hennes første oppskyting, full klaff på første forsøk. :)

 

Skal den brukes til praktisk er det greit å være klar over at magasinfestet er anneledes på mini'n. Det er et hull fram på magasinet som skal treffe en "tapp" i børsa, du må derfor holde magasinet i vinkel og dreie det på plass når det skal inn. Sikkert ikke et hinder med litt drilling. ;)

 

En ting til, Mini'n er ikke spesielt snill med hylsene den spytter ut. På min får 5 av 6 hylser en liten bulk ca 6-7 mm fra hylsebunnen. Ikke hjemmeladerens beste venn.

 

Ellers er hvertfall jeg veldig fornøyd med Mini'n min. :)

 

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir vel hels og bruke stål hylser. Jeg har sett koss dei ser ut etter på og dei er ikke akuratt så fine.

Nei jeg får vel om jeg klare og hoste opp til en ruger. Og så var de pistoen jeg skulle kjøpe i Juni :lol:

Dette blir ikke lett og få lurt til.

Link to comment
Share on other sites

sånn i forrhold til bruk av mini-14(eller andre HA jaktrifler) hva er lovlig brukt i konkkuranse her? Kan man skifte stokk på fx en mini14 til en med pistolskjefte for å få mere AR feeling?

 

Er helt ny innen praktisk og forstår at jeg må ha fylle kravet for å søke(2år osv. og stevnepoeng)

 

Men som jeger og plass i jaktvåpengarderoben kan jeg kjøpe annen HA-rifle som er godkjent til jakt, men hva kan jeg kjøpe som kan brukes i praktisk konkkuranse?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har lest i en anna post.

Er alle halvauto jakt våpen låvlig i praktisk. Spørsmålet er vel om de egner seg til praktisk.

De kan jo være fordel og ha minst 20skudd mag.

Da er de vel en fordel med en type AK jaktrifle versjon eller mini-14.

 

Tanken når jeg startet traden var om minien egnet seg i konkuranse mot ar-15.

Og den oppfatningen jeg fekk var ikke så gal.

Så de kan vi som kan kjøpe jakt våpen kjøpe en mini f.eks.

 

Syns jeg leste i en trad at de var lov og for oss og bruke mini-14 i praktisk rifle før de var gått 2år.

Vett ikke om de stemmer, kan vel kansje trenne mein ikke stille til stevne?

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det med bytting av stokker og sånn da? så lenge man holder seg innen løp og totallengde?

 

 

Ingenting å si fra NFPS sin side, men du må selvsagt fortsatt forholde deg til våpenloven og forskriftene.

Men da det er ervervet som jaktvåpen, er det nok i alle tilfelle ikke så lurt å bygge Mini14en til å bli ei "tacticool" rifle, i en konfigurasjon som ikke DN ville godtatt til jakt.

Blir det nå slik at folk kjøper Mini14 til jakt, men bygger dem om til det for å bruke dem i Praktisk (bare for å unngå 2års karantenetiden), kan du banne på at mini14 ikke blir stående lenge på jaktlista!

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erlig inrømme at jeg har plukket av en del Frittstående "pistolgrep" kolber på hagler, og montert på vanlige jaktkolber etterverdt som jeg har skjønt at siste variant er bedre å skyte med. Kan hende det er likt på rifle også, kanksje jeg burde sammenligne og teste Petra vs M76 litt på dette... :?

Poenget er at man ikke "må" ha taktisk stokk, er vel mest av gammel vanme vi bruker det.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg kjøpe ei rifle til visst jeg vil bruke rifle til toppjakt og da?

 

Henviser till forrige post; det er forskjell på formaljus og vanlig praksis.

 

En politiadvokat som har bestemt seg for at DU SKAL TAS, vil kunne hevde at du har gitt feilaktige opplysninger til politiet.

 

 

Forøvrig så har det aldri vært eget behovsområdet for hver type jakt, i motsetting til forskjellen på "Jakt"

og sportskyttergrenen "Jaktfelt". Innføringen av jaktgarderobe har tydeligjort dette ytterligere.

Link to comment
Share on other sites

Noen som hvet hvordan pressisjonen er på den nye range rifla da??

tenkte og selge bolt rifla i 222rem. Men vis rugeren var veldig dårlig i forhold ville jeg ikke selge den.

Men da må jeg vente en stund med rugeren.

Kan en få spørsmål hvorfor en skal ha 2stk rifler i 22kal??

Jeg har ikke mer en 4 jakt våpen

Link to comment
Share on other sites

Endlig noen som har forstått poenget; det er ikke noen problem å få utvidet bruksområdet, det er bare å søke.

Enten på nytt våpen, og få avslag fordi du allerede har et som kan brukes, eller rett og slett søke om nytt/endret bruksområde.

 

DA har du ditt på det tørre, et poeng som etterhvert nokså mange tråder på dette forumet skulle illustrere behovet for.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen som spør om man kan skyte lerduer med jakthagla, ei heller om du skyter jaktfelt eller noen annen konkuranseform med jaktrifla. Ingen kommer til å lage noen historie rundt detta.

Når man skriver jakt som bruksområde på våpenet, så betyr ikke det at du KUN kan skyte i skogen med den, er fortsatt lov å trene på en bane, og bruke den til andre lovlige bruksområder, inkludert praktisk rifle.

Link to comment
Share on other sites

blir det ikke litt vanskelig med de 30 obligatoriske treningskuddene om det er absolutt KUNN jakt?

og gjerne oppskytingen også om en søkte kunn på "jakt" i søknaden. og bare har ei børse.

 

skreiv jakt/trening i min søknad,så da burde det være dekket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dere overtolker dette en smule. Når man søker på et våpen til jakt, må man vise til at man faktisk er jeger. Hvis man søker på et våpen til konkurranse, må man vise til at man er medlem i en godkjent organisasjon som driver med konkurranseformen som er aktuell. Dette er jo for at ikke hvem som helst kan søke på hva som helst uten at brukergrunnlaget er til stedet.

Når først våpenet er handlet inn driter vel alle i hva den blir brukt til - inkl Politiet, så lenge man ikke driver med lyssky aktivitet.

 

Poenget er vel å være en 1. barrière for å anskaffe våpenen, ikke en begrensing til bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen som spør om man kan skyte lerduer med jakthagla, ei heller om du skyter jaktfelt eller noen annen konkuranseform med jaktrifla. Ingen kommer til å lage noen historie rundt detta.

Når man skriver jakt som bruksområde på våpenet, så betyr ikke det at du KUN kan skyte i skogen med den, er fortsatt lov å trene på en bane, og bruke den til andre lovlige bruksområder, inkludert praktisk rifle.

 

Trene til jakt (noe du er forpliktet til, jnf. human jakt), ja. Delta i konkurranser, nei.

 

Jeg ville ikke vært så sikker på at ingen vil se på det og henviser igjen til diverse saker som har versert de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Kom myndighetene ingen vei med å forby "slike våpen" etter at Mini-14'en var i aksjon på Utøya i fjor? Har ikke fulgt helt med på hvordan dette utvikla seg... Blei det noen nye forbud i det hele tatt?

 

...det er jo flott viss myndighetene innså at det ville bli galt å ta skytegleden ifra fredlige mennesker, bare for å vise handling. :)

Link to comment
Share on other sites

Kom myndighetene ingen vei med å forby "slike våpen" etter at Mini-14'en var i aksjon på Utøya i fjor? Har ikke fulgt helt med på hvordan dette utvikla seg... Blei det noen nye forbud i det hele tatt?

 

...det er jo flott viss myndighetene innså at det ville bli galt å ta skytegleden ifra fredlige mennesker, bare for å vise handling. :)

 

Og konklusjonen er, i lys av den foregående diskusjonen, at det er fritt frem?

Link to comment
Share on other sites

Att. Flesjå

Jeg har ikke sveiset fast låsekassa fast til undervogna på en 30 tonns gravemaskin, montert på en 20x zeiss og satt skytebanen under vakum for å presisjonsteste Rugeren. Mine samlinger er skutt med reim eller støtte, kikkerten er en Redfield accurange på 7x ,kulene er 55 gr core locked og 62 gr Partizan og børsa er av 581 serie med 16" løp. Gjennomsnitts samlinger ligger da rundt 2" på 100m. Noen bedre, noen dårligere. Rent praktisk så blir det A- zoner på 100 m, A-zoner på 200m og C-zoner på 300 m. Nå fordrer dette at sjåføren gjør jobben sin selvfølgelig. Vi klarer jo fint å skyte delta/ mike på mye kortere hold.....

Link to comment
Share on other sites

Att. Yhaug

Næh.... Tror det tar seg dårlig ut å komme på jobb med børse på maskina. Det blir litt for tacticool. Jeg tenker vi skylder på skytteren jeg. Hvis jeg sprer 1,5", så går børsa innenfor 0,5 MOA. Da har jeg en bra Mini 14 da! Hvis jeg ikke har egenspredning, så har jeg jo en gjennomsnittelig en......

Link to comment
Share on other sites

73alfa, din tolking er korrekt. Det var egentlig en fleipete uttalelse, men på rifleshootermag.com ligger det ut to tester av Mini 14 hvis noen er interessert i temaet. Kortversjonen er at det ble oppnådd samlinger på 1,5" til 4" alt etter type ammo osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...