Jump to content

Valg av dobbelrifle - del 2


Pripyat

Recommended Posts

Det har blitt endel gnisninger i det siste her inne mellom folk som eier spesifikke merker og de som enda ikke er eiere - men gjerne vil bli det.

 

Så i den forbindelse tenkte jeg å opprette denne tråden for oss synsere som enda ikke har et våpenkort i skapet som legitimering av våre meninger og subjektive observasjoner. Vennligst hold denne tråden fri for kverulering og krangling om fordelene med ekte håndlagde våpen. Hvis man synes det er bortkastede penger er det greit, men ikke ta det i denne tråden.

 

Personlig har jeg snevret inn preferansene til å gjelde våpen i prisklassen 45000-65.000. ¨

 

Begynte med å titte på de rimeligste dobbeltriflene her til lands, nemlig Krieghoff og Merkel. Ønsket meg som andre her inne en dobbelrifle, men etter å ha prøveskutt og håndtert både Merkel og Krieghoff har jeg et viktig ankepunkt mot disse. Nemlig balansen, eller snarere mangel på balanse. De gir meg omtrent samme følelse som en bunt med armeringsjern.

 

Jeg er fullstendig klar over at slike våpen bør ha en viss tyngde, men på dyrere og mer forseggjorte våpen ligger tyngden mer mellom hendene og dette gir en helt annen førlighet.

 

Etter å ha lest meg vis og klok av Per-S og Amatør sine poster om høytrykks-patroner i brekkvåpen, slo jeg fra meg dette og peilet meg mer inn på klassiske B5-patroner.

 

450/400 tror jeg hadde vært perfekt for meg.

Euroen er i fritt fall og jeg tror prisene i løpet av sommern kommer ned på 50-tallet ferdig på "norske skilter". Dette virker for meg som meget gunstig for en ekte håndlaget dobbeltrifle med "haglebalanse" for kjappe skudd der vekten ligger i hendene.

 

Verney Carron sin L`atelier de arms fines er børsemaker-divisjonen deres, forhenværende Demas, som i 2007 ble kjøpt opp og gjort til endel av Verney-Carron. Her skapes det kunst og nydelig håndlagede våpen med en balanse man bare kan drømme om i divisjonen under.

 

Azure Safari PH leveres i alle safari-kalibre opp til og inkludert 577 og 600 nitro, og starter på rundt 57.000 Norske kroner. Eksepsjonell value for money i forhold til alternativer i samme kategori synes jeg

 

1289672193-a-05%20AZUR%20AD%20ELOGE%20FC%20vignette.jpg&w=400&h=350&far=C&bg=FCFCFE&&

AzurSafari_display.JPG

1.jpg

VerneyCarronAzur470.jpg

 

 

Andre brukere på forumet har også ytret ønsker om å titte nærmere på disse riflene, og det er synd det foreløpig ikke virker å være noen representanter i norge..

 

Er det grupperabatt om man går sammen og bestiller en 4-5 stykker mon tro 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hiver meg med glede på denne "synsetråden" da jeg selv drømmer om dobbelrifle/dobbelrifledrilling!

Sikler noe fryktelig på en Merkel 961 L Jagd 20/76 - 9,3x74R / 9,3x74R men det får være med drømmen noen år til!

Sikkert ikke av samme kvalitet som endel håndbygde værstinger,men ett våpen jeg tror jeg hadde kost meg glugg ihjel av

å eie :)

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg med glede på denne "synsetråden" da jeg selv drømmer om dobbelrifle/dobbelrifledrilling!

Sikler noe fryktelig på en Merkel 961 L Jagd 20/76 - 9,3x74R / 9,3x74R men det får være med drømmen noen år til!

Sikkert ikke av samme kvalitet som endel håndbygde værstinger,men ett våpen jeg tror jeg hadde kost meg glugg ihjel av

å eie :)

 

Merkel 961L har jeg stor sans for! Ellers synes jeg Mathelon dobbeltrifledrillingene også er veldig flotte! Kiwi her inne har en kan sikkert dele litt erfaringer med oss andre her inne!

Link to comment
Share on other sites

ett våpen jeg tror jeg hadde kost meg glugg ihjel av

å eie :)

 

+1, dette er det viktigste oppfattelsen hvis mann vil investere i noe så sært som dobbelrifle. Det er dyrt, men fy så morsomt :wink:

 

Krieghoff, Merkel, Chapuis, Heym, Sabatti, Ferlach eller Verney Carron spiller igrunn ikke så stor rolle ! Kjøp den dobbelriflene du mener er best egnet akkurat for deg.

 

Ps: det ligger en flott Krieghoff-pakke på Finn.no med ekstra drillingsett !!

Link to comment
Share on other sites

Mathelon dobbelrifledrilling så jeg en artikkel om i ett svensk våpenblad for mange år siden og var da begjæret for en slik begynte å vokse!

At jeg gikk til innkjøp av boken Encyclopedia of shotguns & other gameguns av A.E Hartink hjalp lite :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaja men de finnes der ute @Pripyat :wink:

 

Joda joda, men ideen med kammeret er jo å spre kunnskap. Da er det jo fornuftig å refere til slikt. Hvem vet, ditt innlegg kan ha fått en ung jeger til å snøre på seg skoene og løpe til butikken for å handle sabatti. Kan du leve med det på samvittigheten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sabattis dobbelrifler har jeg aldri kikket på,men hadde lankene på en Sabatti Kipplauf SKL98 for endel år siden og den frista faktisk.

Den gangen så var prisen rundt 15 000 og det er overkommelig pris på ett arbeidsverktøy :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja....både jeg og Kiwi har siklet lenge på denne.

Den er snasen.

Det som stopper meg fra å brutalt mishandle bank-kontoen og hente denne, er kaliberet. Det er sært...og jeg ser for meg et eierskap der den ikke blir brukt så mye som ønskelig nettopp grunnet dette.

 

Når man legger penger i en dobbeltrifle skal alt være perfekt synes jeg.

Det er uttallige eksempler på folk som dukker opp på skytebanen med "gamle skatter" i sære kalibre fra Per smed...dette ender som regel i tårer og ny finn annonse.

 

Det må da være hyggeligere å få skreddersydd stokken til dine mål, velge ammunsjon og innskytingsdistanse og ikke minst spesifisere drømmekaliberet for 30 år med euforisk dobbeltrifle-jakt 8)

Link to comment
Share on other sites

Sabattis dobbelrifler har jeg aldri kikket på,men hadde lankene på en Sabatti Kipplauf SKL98 for endel år siden og den frista faktisk.

Den gangen så var prisen rundt 15 000 og det er overkommelig pris på ett arbeidsverktøy :smile:

 

 

Disse får du betydelig billigere fra Tyskland, 1000Euro fra Frankonia.

 

Prøvde å få ordentlig info fra importør om Sabatti dobbeltrifler, en kan vel tippe at de ikke får solgt mange våpen med den kundeservicen de (ikke) hadde. Og med den infoen som er kommet om børsene på div fora er vel det like greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Cabelas i Phoenix og der hadde de nettopp en slik Pedersoli dobbeltrifle i 45-70. Det var ganske grove og tunge greier...

 

Ellers er vel ikke Sabatti "dobbeltbudsjettrifle" nummer 1...det må være Baikal dobbeltriflen i 45-70 til kr 9 000!

Link to comment
Share on other sites

Litt mer info om VC:

 

The V-C AZUR Safari PH starts at 8000 Euro, a V-C AZUR XA model starts at 5800 euros in cal's up to 9.3x74R. See http://www.Verney-Carron.fr" target="_blank" target="_blank for a English catalog. The V-C guns are not off the self and are all made to order, so almost any combination of features can be had, including frame shape, engraving, barrel length, weight, stocked to your specifications, etc. The lock up on the AZUR is exceptional and the same lock up is used from everything from the 410 shotgun to the 600 Nitro. This allows V-C to make a most reasonable priced 577 and 600.

 

 

Noen synspunkter fra folk med erfaring med disse riflene:

 

 

 

the designer of the Demas Azur, also had previously designed the Chapuis double underhook design. Word is he left Chapuis over disputes of quality control, and he went to Demas and came up with the Azur, with three underhooks. They are nice rifles for the price, with better quality control than Chapuis and Merkel in my limited experience "

 

"Most stated so far is correct. I'll take it from here to say that I've handled 2 Verney Carron rifles, by Demas, at the Griffin & Howe table at the Houston Safari Club convention this year. I fell for them at first sight on the G&H website and drove from Austin to Houston to feel the rifles. In my limited double experience, but more extensive gun experience, I felt that they were fantastic and worth the $15K price tag. But because I've studied and once spoke some French I also knew, that for now, one could be had for alot less money. I contacted VC and they put me on to G&H and Kebco as having more rifles on order. I wasn't going to pay G&H's price so I contacted Kebco. VC USA is the actual importer for all VC guns even though G&H and Kebco are importers too. It's just easier paperwork for VC that way. VC USA was barely helpful with Demas products but if you speak French and more importantly know gun (double) terminology in French then VC USA will import whatever you want after you order from VC in France. Of course larger orders get you a better price. So VC USA is not the go to company to order a gun. Use Kebco or G&H.

 

To some extent there may be some very small risk in these guns. They are not known here nor, I think, in Africa. That's another reason I restrained myself and didn't buy G&H's 500 or 470. Cautious investing. And the chance to put one thru the paces. Time won't ever catch up to allow for hunt reports from the bush. It think they'll perform very well. If you must have one right now G&H still has the 470. (Why I don't know!) It's a pimped out beauty that some impatient well moneyed fella should buy. If you're a working man, like me, google Kebco and buy a rifle from him. You'll save some money. There's only more basic models available. Some of us were able to configure ours early on. They came in 450/400, 470, 500 AND...577!! There's a couple/few smaller guns left, no 577's. These guns are on par quality wise with Heym and better than Searcy. Krieghoff, and Chapuis can't compare. Aesthetically they are above all these mentioned. I think they are comparable to Thys and Dumoulin and therefore most English guns as well. Price on these guns will go up some real soon. After a time they will cost much more I think. The 577's were an incredible deal but unproved as Demas has never made one before now. I can't wait for my 470. They are due in the fall with the 450/400's due last. I'm ditching a Merkel 470 ejector on order.

 

 

 

Så det virker jo som folk er veldig fornøyde med kvaliteten. Litt interessant at de sier man får bedre priser om man bestiller sammen :winke1:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VCcased.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest meg vis og klok av Per-S og Amatør sine poster om høytrykks-patroner i brekkvåpen

Æres den som æres skal, det er amatør som har kjempet for folkeopplysningen, og blitt skjelt ut for det. Jeg har kun vært støttemedlem.

Hadde det ikke vært for kvoteordningen på jaktvåpen ville jeg nok ha skaffet meg en dobbel selv, det har alltid vært en litt for dyr drøm.

Link to comment
Share on other sites

Det virker jo som om det fremdeles er uenighet her på forumet omkring dette, men jeg velger å ikke påføre Amatør en slags omvendt bevisbyrde all den tid den andre leiren bare henviser til DEVA, og det dere skriver gir rett og slett mening selv for en amatør som meg.

 

Amatør har kjempet i oppoverbakke her og har nytt godt av din støtte fra faglig hold.

 

Mathelon tilbyr forresten meg bekjent ikke større kaliber enn 9,3x74R i sine trippel-drillinger, Kiwi kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette.

Link to comment
Share on other sites

Litt det, og litt at det underste løpet er litt plundrete å lade om kjapt da man må brekke den helt opp for at vinkelen skal bli akseptabel...

 

Det er vel en smaks-sak antar jeg, jeg respekterer O/U dobbeltrifler også - de kan være riktig flotte de.

Link to comment
Share on other sites

Ja....både jeg og Kiwi har siklet lenge på denne.

Den er snasen.

Det som stopper meg fra å brutalt mishandle bank-kontoen og hente denne, er kaliberet. Det er sært...og jeg ser for meg et eierskap der den ikke blir brukt så mye som ønskelig nettopp grunnet dette.

 

Hva legger du i sært? Dette er en fullverdig B5 patron, og børsa er superfin! Jeg har selv holdt i den, og jeg tror ærlig talt ikke du finner noen bedre handel med tanke på våpentype her hjemme nå for tiden. Jeg vil nok mene at den ikke hadde vært til salgs fremdeles om den var i .470NE, men jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er i veien med den patronen den er kamret for. Woodleigh leverer premiumkuler i dette kaliberet, kjøp opp et større parti med slike kuler, og kos deg med børsa til du er gammel og grå! Innmaten i låsen er gullbelagt, så den ruster ikke med det første. DR er i seg selv ganske sære frøkner, så om den er i .450 , .470 eller .475 betyr lite all den tid de oftest krever litt testing for å finne riktig ladning. At du ikke finner en ny eske med patroner på hvert gatehjørne rundt om i verden betyr lite all den tid du ALLTID kommer til å lade selv i disse patrondivisjonene. Nevner bare 150,- pr patron........ Da betyr innkjøpskostnaden på rifla lite på sikt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med sært tenker jeg på tilgjengeligheten av ammo primært, jeg har ikke skrevet et stygt ord om børsa eller kaliberet :)

Skulle man være på reisefot utenlands og komme bort fra den medbrakte ammunisjonen er jeg rett og slett usikker på i hvilken grad det er uproblematisk å finne butikker som har denne patronen på lager...

I tillegg vil jeg helst ha 450/400 om jeg kan velge selv.. og det vil jeg jo :)

Link to comment
Share on other sites

Du får ta en ringerunde da, til de lokale og mer distanserte butikkene i forhold til din lokasjon, bare for å høre hvilket utvalg i ferdigrulla de forskjellige har i .470NE, .450NE og .450-.400NE :mrgreen: .

 

Mulig utvalget er noe bedre i store butikker i Afrika, der disse børsene passer best inn, men jeg er ikke overbevist. Om deler av bagasjen blir borte er det nok oftest et like godt alternativ å låne rifle, som å reise byen rundt på jakt etter ammunisjon. Husk at dagratene på B5 jakt fort er på omlag 10000,-. Det blir fort noen dyre patroner nemlig. :lol:

 

Derfor mener jeg fremdeles at den rifla hos Erik er i et fullt akseptabelt kaliber for en som er ute etter noe i den størrelsesorden. At du har sansen for 400 Jeffery deler jeg med deg, men jeg velger meg en billigere rifle med bare et løp, nemlig Ruger No.1. :D

Link to comment
Share on other sites

17HMR så jeg bilder av et eller annet sted på verdsveven; kan det lages er det en eller annnen som gjør/har gjort det :winke1:

 

Begynn å spar :wink:

hw_cont.m52p14g13.jpg

 

Weltweit kleinste und leichteste Doppelbüchse (1 kg)

Kal. 22/22 Hornet oder Kal. 17/17 HMR (Hornady)

Bildet er hentet fra http://www.hoferwaffen.com/hofer_52s.php?id=14〈=de

 

Edit: Ser Mullins alt har lagt til link, men en slik tråd trenger bilder!

Link to comment
Share on other sites

Er sånn midlertidig kurert for DB-syken, men hadde kronene klare og følte meg handlekraftig for en tid siden. Heldigvis (?) kan jeg ikke fordra å bestille/kjøpe noe jeg ikkke får undersøkt før handel så da sparte jeg de kronene.

Men tilbakefall kan skje, en O/U DB i 8x57IRS kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en Merkel O/U i kal 22 Hornet med singletrigger som var bygd spesielt for "Løpende hjort dobbeltskudd" før dobbeltrifler og automatrifler (M14 !!) ble forbudt i grenen.

 

Dessuten er jeg enig med Amatør når det gjelder O/U. Jeg var med på å selge en spesialtilpasset FN "B25" O/U i 9,3x74 til Kjell Hallbing i sin tid. Det var ei lekker rifle.

 

Brukt i nystand + nytt tilpasset skjefte er som regel under halv pris av ny.

Link to comment
Share on other sites

Disse lager dobbelrifler

 

England.

 

*James Purdey & Sons.

*Holland and Holland.

*Westley Richards.

*E.J. Churchill.

*Cogswell & Harrison.

*William Evans.

*David McKay Brown.

*W W Greener.

*J Roberts & Son.

*W.J. Jeffery (Paul Roberts)

*Watson Bros

*John Dickson

*McNaughton

*Charles Lancaster

*John Wilkes

*Alexander Henry

*William Douglas

*Peter V Nelson

*Boss & Co

 

Italia

 

*Rizzini

*Zanardini

*Beretta

*Peruggini & Visini

*Renato Gamba

*Pedersoli

*Potti

*Felib

*Famars

 

Frankrike & Belgia

 

*Verney Carron

*Chapuis

*Francotte

*LeBeau Courally

*Marcel Thys

*Dumoulin

 

Tyskland & Østerike

 

*Josef Just

*Merkel

*Blaser

*Krieghoff

*Johann Fanzoj

*Peter Hofer

*Scheiring

*Jacob Koschat

*Hambusch

*Heym

*Fuchs

*Fennerwerk/Valmet/Tikka

*Ziegenhahn & Sohn

*Hartmann & Weiss

*Ludwig Borovnik

*Josef Winkler,Ferlach

*JP Sauer & Sohn

*Franz Kettner

*Otto Bock

*Hermann Schneider

*Franz Sodia

 

Spania

 

*Arrieta

*Sarasqueta

*Grullas

*Arrizabalaga

*Armas Ego

 

USA & Canada

 

*Searcy

*Rigby

*Dakota

*Martini-Hagn

*Browning

*Nick Makinon

 

Russland & Øst Europa/b]

 

*Baikal

*Shipunov

 

:winke1:

 

 

 

*Garbi

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...