Jump to content

Valg av dobbelrifle - del 2


Pripyat

Recommended Posts

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har også tenkt å kjøpe dobbeltrifle i år eller begynnelsen av neste år, når leiligheten er på plass.

 

Men det som er viktigst for meg når det gjelder dobbelt rifler er Kolben. noe som iriterer meg er at jeg kunne gjerne tenkt meg enn Merkel dobbeltrifle i 9.3x74 men den leveres med SVINERYGG noe svineri som ikke skal være på dobbeltrifler.

 

Jeg ser i statene så får du di i rettstokk, du får selfølgelig big five i rett stokk, men jeg vil ikke ha 375 i belted, noe jeg sendte mail til Merkel om og spørte hvorfor i helvete di ikke laget den flanged... svaret hva at det ble for dyrt å produsere den..jaja.

 

uannsett det er mulig å få 9.3 versjonen og i rettstokk i norge.. men det koster 62 000kr fra schau, prisen er med ejektor.

 

så har du Krieghoff, som har en flott riktig kolbe å lever rette kalibre faktisk en 416flanged versjon av rigby har di og laget.

men krieghoff har ikke ejektor

 

Så har du chapuis da... som er veldig bra priset, litt spinkel dobbeltrifle, med alt for mye fall på rettstokken, men ifølge importøren koster det ikke mer enn 200 euro for å den etter dine spesifikasjoner.

 

utrolig vanskelig å finne den perfekte dobbelt riflen til rett pris.. har ikke lyst å gå over 60 000kr.

Link to comment
Share on other sites

Supertilbud på dobbeltrifle hos Gresvig i Storgata i Oslo. Var innom der en tur igår.

 

De har er en Baikal O/U i 30-06 på tilbud til 995.- !!

 

Det må vel være en norgesrekord i lav pris for ei ny dobbelttifle :-)

 

hmm-med en liten kikkert med lysdot burde det være dugelig hundeførerbørse eller ettersøksbørse; og til den prisen er det ikke store tapet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å kjøpe dobbeltrifle i år eller begynnelsen av neste år, når leiligheten er på plass.

 

Men det som er viktigst for meg når det gjelder dobbelt rifler er Kolben. noe som iriterer meg er at jeg kunne gjerne tenkt meg enn Merkel dobbeltrifle i 9.3x74 men den leveres med SVINERYGG noe svineri som ikke skal være på dobbeltrifler.

 

Jeg ser i statene så får du di i rettstokk, du får selfølgelig big five i rett stokk, men jeg vil ikke ha 375 i belted, noe jeg sendte mail til Merkel om og spørte hvorfor i helvete di ikke laget den flanged... svaret hva at det ble for dyrt å produsere den..jaja.

 

uannsett det er mulig å få 9.3 versjonen og i rettstokk i norge.. men det koster 62 000kr fra schau, prisen er med ejektor.

 

så har du Krieghoff, som har en flott riktig kolbe å lever rette kalibre faktisk en 416flanged versjon av rigby har di og laget.

men krieghoff har ikke ejektor

 

Så har du chapuis da... som er veldig bra priset, litt spinkel dobbeltrifle, med alt for mye fall på rettstokken, men ifølge importøren koster det ikke mer enn 200 euro for å den etter dine spesifikasjoner.

 

utrolig vanskelig å finne den perfekte dobbelt riflen til rett pris.. har ikke lyst å gå over 60 000kr.

 

 

Andreas, sett på noen franske alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Den samme kjøpetilatelsen du trenger for å få ut våpenet hos norsk forhandler, får deg ganske langt i utlandet og. Det eneste du trenger i tillegg er utførselsdokumenter fra franske myndigheter. Dette er helt sikkert fabrikken veldig behjelpelige med. Ser ikke for meg at dette er noe problem i det hele tatt, og ihvertfall ikke verdt å betale 15.000 for å slippe..

Link to comment
Share on other sites

Trapperman, du kunne tenke deg èn i 8x57 eller?

 

9,3x74R er jo det største som blir tilbudt på "non-safari" modellene.

safarimodellen ligger jo enda 17.000 + over i pris..

 

Kanskje greit å ha 9,3 istedenfor 8x57 hvis du har planer om noen 200+ kilo galter eller kanskje en bjørnejakt? 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel heller gått for ett løpsett i 7x65r eller 30 R Blaser i tillegg til ett grovt pipesett!

9,3n er jo egentlig ett medium afrikakaliber så ett løpsett i en litt mindre kaliber med litt flatere kulebane hadde passet bedre til jakt her på bjerget :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde vel heller gått for ett løpsett i 7x65r eller 30 R Blaser i tillegg til ett grovt pipesett!

9,3n er jo egentlig ett medium afrikakaliber så ett løpsett i en litt mindre kaliber med litt flatere kulebane hadde passet bedre til jakt her på bjerget :)

 

Passer ikke 9,3 til norsk jakt da. Er vel ikke sååå "gromt" :D

Link to comment
Share on other sites

Passer ikke 9,3 til norsk jakt da. Er vel ikke sååå "gromt" :D

Å jo :D

Hadde blitt en 9,3 om jeg hadde kjøpt en dobbelrifle.

Men skulle jeg hatt 2 løpsett så ville jeg nok heller hatt ett sett i i kaliber 7mm eller 30 samt ett grøvre enn 9,3 til utenlandsjakt.

En 9,3x74r har jo en kulebane som en sau som prøver å hoppe over ett gjerde i forhold til en 30R Blaser. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke helt bestemt meg for hva det blir. Jeg har lyst på noe med historisk "sus", problemet er bare at jeg vagger mellom en DB og en klassisk håndlaget boltrifle, nærmere bestemt en Rigby Dorleac&Dorleac i .275 Rigby..

 

Vi får se, sistnevnte tror jeg blir jævlig dyrt, og blåste nesten 50.000 på en Merkel i jula, så burde vel egentlig vente litt. Men det klør i havelysten..

Link to comment
Share on other sites

Å jo :D

Hadde blitt en 9,3 om jeg hadde kjøpt en dobbelrifle.

Men skulle jeg hatt 2 løpsett så ville jeg nok heller hatt ett sett i i kaliber 7mm eller 30 samt ett grøvre enn 9,3 til utenlandsjakt.

En 9,3x74r har jo en kulebane som en sau som prøver å hoppe over ett gjerde i forhold til en 30R Blaser. :lol:

 

:lol::lol:

 

Men de fleste sauer hopper jo nærmere enn 100 meter når man jakter med DB, så det er vel ikke så farlig.. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt sant :lol:

Så i en artikkel en DB som Vågsland bygde ut fra en Merkel baskyle for endel år siden.

Husker ikke kaliber men grov i tuten var den.

Men denne hadde jaktdiopter (ghost ring) istedenfor skur og det gjorde at eier skøyt utrolig presist med den

på over 100m samt at raske skudd ikke var noe problem!

Link to comment
Share on other sites

Kal 20 hagle sett til merkel koster 22 000kr og sideligger kombi til merkel koster 35 000kr.

Hva ekstra rifle løp koster vett jeg ikke.

 

Forstår ikke hvorfor folk skal ha 7-8mm til dobbeltrifle, minium 9.3 til dobbel. Det er jo det som er gøy me dobbeltrifler, grove kalibre. Fatter ikke at folk kjøper dyre dobbeltrifler i stusslige 30 kalibre.

 

Mn skulle jeg hatt kombi til en merkel hadde det blitt 20/ 8x57. Fint til rådyr

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor folk skal ha 7-8mm til dobbeltrifle, minium 9.3 til dobbel. Det er jo det som er gøy me dobbeltrifler, grove kalibre. Fatter ikke at folk kjøper dyre dobbeltrifler i stusslige 30 kalibre.

Du skjønner ikke hvorfor folk kjøper ett kaliber til mindre hjortevilt slik at de får skutt 2 skudd adskillig raskere enn

når de bruker 9,3x74R? Ok,deg om det :lol:

 

8mm er fint på rådyr det ja!

Det samme er sikkert 470 Nitro express :) Så hvorfor gå for noe så stusselig som en 8mm?

(Bare til info så er 458 Lott ett glimrende rådyrkaliber. I de fleste tilfeller kan man spise helt inn til hølet)

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke helt bestemt meg for hva det blir. Jeg har lyst på noe med historisk "sus", problemet er bare at jeg vagger mellom en DB og en klassisk håndlaget boltrifle, nærmere bestemt en Rigby Dorleac&Dorleac i .275 Rigby....

 

Fullt mulig dette ikke er til hjelp, men Beveren Sport har 2 klassiske engelske boltrifler inne for salg. En John Rigby i kal. 7x57 og en Cogswell & Harrison i 375 H&H, sistnevte er høyaktuell safarimat !

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mange det er her inne som går rundt og lurer på om de skal dra mastercardet i skjul for krokodillen i heimen, men jeg kunne jo hørt om hvorvidt det er noe å hente om man bestiller 2-3-4 istedenfor 1? Kan godt hende at de liker sånne bestillinger og følgelig gir en pen rabatt.

 

Vet ikke om alle må være i samme kaliber men... :lol::lol: med E.J som vil ha ei pittelitta i 7x65 og han andre i 577 Tyrannosaurus Rex :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

for min del så skal jeg sette inn en bestilling på Krieghoff big five 375 flanged H&H magnum NE til høsten =)

pris for en slik er 65 000kr. etter mye om å men har jeg bestemt å gå for kreighoff selv om di ikke har ejektor, kan lade like fort med ekstraktor som ejektor vis teknikken er på plass. 375 flanged i dobbel rifle er legendarisk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I henhold til historien "skal" dobbelrifler kamres i kragepatroner. I det jeg har lest, er disse i all hovesak en avart av et beltepatron ladet svakere spesielt for dobbelrifler/drillinger/etc. Spm. blir da om tåler dobbelrifler mye mindre trykk enn andre rifler, og hvorfor? Og om det var slik tidligere, gjelder det også de som lages i dag og mer moderne dobbelrifler? For nå levers det jo litt forskjellig, og uten kunnskap lurer man jo da på om man kan ende opp med feil ladninger...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...