Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

For en "dritt-tråd"!

Jeg trodde jo jeg hadde alt jeg skulle ha i skapet, men etter å ha brukt 2 timer på denne tråden så må jeg vel inn på nettbanken å se hvordan det ser ut på actionkontoen.

Nå må vel noe ut på Finn.no også for å rydde plass.

Vurderer seriøst å sende kona på Jegerprøve bare for å komme forbi den tullete 6 våpen begrensningen.

Link to comment
Share on other sites

Strekker kanskje strikken litt her, da jeg ikke er noen kipplaufbruker... Men føler at jeg er såpass nær nå (Pengene klar, aktive Finn-søk etter k95, Merkel eller kanskje tom. en Heym. Og forhandlet spiselig pris på en ny k95 Norway) at jeg tar sjansen.

Spørsmålet er om optikk/montasje. Ser at det er mange med relativt store kikkerter på børsene sine, og selv da ser det ut til å være bra med luft mellom kikkert og pipe. Jeg har lyst til å sette på en mindre kikkert og helst med tomme-mellomrør. Swaro 3-9x36, 3-10x42, Kahles 2-7x36, 3.5-10x42 eller SuB summit 2.5-10x42 er de jeg har kikket på nå. Er det noen som har slike montert? Lar det seg gjøre å få en slik kikkert klemt ned til å være noe i nærheten av pipa? Eller er dette blasermontasjens akilleshæl? Er det evt. andre triks eller alternative montasjer som er lavere (eks MAK)?

På forhånd takk for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilde! Den ser veldig ut som den jeg tenker på. Er vel samme kaliber som jeg ønsker, har vel den korte pipa og er en slik norway-utgave med svart kasse og rett stokk. Og kikkerten er etter mitt syn et utmerket valg, men skulle gjerne fått den lavere på et vis. La også merke til kolbeforhøyeren på bamsen tidligere, det er helt sikkert funksjonelt veldig bra og det så jo ok ut, men et slikt inngrep sitter litt langt inne for meg...

Link to comment
Share on other sites

Montasjen til Blaser kunne vært genial, men den er for høy..

 

Jeg kjøpte Blaser til tross for montasjen. Totalt sett er en K95 innen rekkevidde for de fleste. På mer påkostede kipper får man den montasjen man vil, for å få kikkertsiktet lavt montert..

 

For min del har jeg endt opp med 56mm objektiv, og da blir avstanden ned på pipa akseptabel el. Balansen ble også overraskende bra med det nye HT siktet, siden de er utrolig lette ift størrelsen.

 

Funderer på å få laget et eller annet for å få montert et lite 1" kikkertsikte lavere enn originalen. Må gå an å få til en annen løsning på justeringen..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt Swaro 3-9x36 på min kipplauf, men gikk nå over til 2,5-10x42.

 

Med MAK-montasjen får jeg ikke kikkerten så lavt som jeg skulle ønske, men det får så være. Har både hurtigmontasje og fast. Hadde en Zeiss Classic 2,5-10x50, og den fikk også plass, og lå så godt som limt nedpå.

 

Zeissen hadde fått varig oppholdstillatelse på Kippen om det ikke var for at den er en del tyngre enn Swarovski.

 

Edit; her er det snakk om en Sabatti SKL98 DL

Link to comment
Share on other sites

På min K95 fikk jeg frest ned et par Leupold-ringer (stål) istedet for de orginale i lettmetall. Vet ikke helt hvor smertegrensen går hva gjelder hva gjelder styrke, i mitt tilfelle er det nå knapt 4mm fra laveste punkt på sikte (justeringshuset) og ned til base. Sikte er en Swarovski AV 4-12x50 (lik dagens Z-3). Fra objektiv og ned på løp knapt 7mm, okkular til top-lever ca.8mm.

Mener å ha sett en løsning med å frese ut på selve basen, for så å tjene noen millimeter, (skal tro om det var i et gammelt Vapentidningen?) Kommer man helt ned på løpet vil man muligens få litt skygge av de åpne siktene? Og med visse sikter med store okkular kan det bli trangt å betjene top-lever, men kanskje mest et spørsmål om rett teknikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Litt mer K95 . I år har mine R93 fått stå i skapet . Det meste av jakta blir med mine kjære K95. ( Resten med Krieghoff Optima) . Her fin kolle på 60 kg .30R Blaser 150 grains Accubond. Hold 50 meter på skrå forfra ut bak bog. Knall og fall.

 

 

 

[22256368604_b70efb71e1_k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bestilte et løp fra villmarks butikken i desember 2014. Fikk løpet for 9800,- de antyder ca, 1000,- kr. i tilpassnings kostnader. Andre forhandlere "jeg har hørt om" må sende løpet til Tyskland frakt + 2800,-.Det er antydet levering mars/april, bestillte i desember. Så venter i spenning. Så langt er jeg veldig fornøyd med service.Kaliber 5,6x50R mag.

 

(Kopi av tidl innlegg, fikk løpet i juni ble godt kompensert for forsinkelsen! Er veldig fornøyd med , pris, service og arbeid)

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Har en standard K-95, det er den rifla som til nå har hadd størst "eier glede", lett, kort, presis med fantastisk avtrekk. MEN hvordan får man byttet avtrekkerbøylen/åpne sikter (av plast) til noe av stål, hver gang jeg ser på det, irriterer det meg... Finnes det noen som lager det uten at det koster det kvite av øyet? Noen som vet hva Blaser tar for avtrekkerbøyle/sikter av stål.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha andre åpne sikter så må du nok se på recknagel, de har garantert noe som kan passe i stål. Har sett avtrekksbøyle i stål på en østerisk eller noe nettside men finner den ikke igjen. Men mulig Norma kan levere noe her også?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Prøver igjen, funka ikke å legge inn fra instagram.

2014-08-10_1407693176_zpstpkyujbh.jpg

 

2015-04-19_1429439695_zpsm665ebim.jpg

 

2015-08-10_1439229672_zpswmgf0srp.jpg

 

2014-09-09_1410287427_zpsf8ccqnfl.jpg

 

2015-08-10_1439227271_zpsx36wmyjm.jpg

 

2016-01-19_1453244267_zpsxaese9w1.jpg

 

Litt diverse bilder, nå som sesongen nærmer seg slutten igjen, og abstinensene er som verst. Vurderer kikkertbytte igjen, har gått fra zeiss ht 3-12x56 til z4i 2,5-10*56 men lurer på å få en litt mindre kikkert i tillegg men usikker på hva.

Link to comment
Share on other sites

Fine bilder!

 

Optikk på kipplauf er forøvrig litt vrient, synes jeg. Jeg satte en Zeiss Terra 3-9x42 på min Sabatti SKL98 DL her om dagen. Ingen toppkikkert, men billig nok for å teste ut om den er allsidig nok til å gi det jeg trenger. Kriteriene er lav vekt, relativt høy maksforstørrelse og at den presterer ok i dårlig lys/skumring. Synes kikkerter med 50-56 mm objektiv blir altfor store og ruvende, selv om de er veldig allsidige. Ikke minst går vekta opp og balansen ned. Vi får se om Terraen får varig opphold.

Link to comment
Share on other sites

Kikkertvalg er alltid vanskelig, er litt hekta på store kikkerter, men alt til sitt bruk. 3-9x42 er slettes ikke en dum kombinasjon, har tittet litt etter 2,5-10x42 eller noe sånt, men ikke funnet noen jeg ville ha. Tittet litt på kjapt på en 2-8x42 Conquest Dl, men så den var ganske nærme en Z4i 3-12x50 i vekt, og da datt den ut igjen av lista. Så akkurat nå tror jeg det blir en ny Z4i 3-12x50 og så dyttes 2,5-10x56`en over på drillingen sammen med en 1-4x24.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg vært litt frem og tilbake på optikk på K95. Det jeg har endt opp med er et Zeiss HT 3-12x56. Vekta er ikke så ille, og objektivet nærmer seg pipa. Jeg synes det ble mer estetisk på K95 enn mindre sikter som ser ut til å sitte høyt til værs.

Hadde montasjen vært lavere, så hadde det muligens havnet et mindre sikte på rifla, men er neimen ikke sikkert. 56mm er bra i skumringen, og dette er ei hjorterifle av rang :D

Link to comment
Share on other sites

Eg enda på Kahles kxi 3,5-10x50. Grei vekt (470 gram), ok lysprikk og ikkje medforstørrande retikkel. Men først og viktigst, så har den eintoms mellomrør, noko som ser klart best ut på ei så slank og lett børse. (Merkel k1) Ser det blir montert v8-kikkerter på kipplaufer; for meg ser dette heilt feil ut.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at en V8 hadde blitt noe voldsomt, ja.

 

Men det som definerer optikkvalget er jo fremfor alt bruksområdet, så hadde hovedbruken min vært skumring og natt, så hadde jeg selvsagt gått for en kikkert med 56 mm på flekken. Jeg har kun ei dedikert nattbørse og det er Vixen, som har 56 mm Victory.

 

Min tanke er at kikkerten skal beholde vekta lav og balansen god, samtidig som jeg kan kneppe en bukk eller bever i skumringa og fortsatt ha forstørrelse nok til å studere en rein på lengre avstand.

 

Hadde en Swarovski Habicht 2,5-10x42 montert ei stund, men fikk ikke helt godfølelsen. På papiret var den perfekt til mitt bruk. Lillebroren, 3-9x36 liker jeg veldig godt, den har fått fast plass på 260'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Enkeltløpet hanehagle produsert av Samuel Marson rundt 1925. Kjøpte den for en hyggelig sum fra Holt's med en plan om å komvertere den til en Stalking rifle til råbukkjakt.

Per Arne Vågsland har nå kappet den gamle gravrustede haglepipa og satt inn et pipeemne i 7 mm som freses oktagonalt. I tillegg snekrer han ny kolbe med kraftigere pistilgrep og bedre treverk. Toppes med en svingmontert 3-12 x 56 Zeiss, og skal i bruk i Nord-England i april.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den så jeg når jeg var hos Vågsland å kjøpte en Merkel 961 på tirsdag. Da var den bare et tykt jernrør med en round-body kasse på:-)

Så venter jeg på min kjære K95 Lux som er å får litt stell. Oppdaget et par små sprekker rundt pistolgrepet under hjortejakta. Benytter anledningen til å få edeltre avslutning på fortre også:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...