Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
På 29.10.2018 den 21.04, rotorhead skrev:

@vanneboja den ser ikke så gale ut 😁. Er veldig fornøyd med riflen og finishen. Ikke det mest eksklusive treverk, men tilpasninger er kjempebra. Forskjeftet er fast og helt uten slark, har lest om at det har vært et problem tidligere. Oppspenner og snellert avtrekk fungerer helt supert 😎👍🏻

 

Hvilke småfeil var det dere opplevde? 

Litt makk å få spent ned den jeg har da den plastleppa som skal hake ikke alltid får tak. Den ene holdt ikke hanen v oppspenning, ellers greie, den jeg har er veldig lett på avtrekket - snellerten er tyngre enn alternativet men det kan nok løses av smed. Ellers greie og presisjon er bra. Tror kanskje vi fikk en tidlig serie. Det ligger også et blylodd bak som veier 250g. Regner med du har pella ut det? 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Grell stokk... blanding av Carbon og Lær. Her kunne man laget en minimalistisk og stilren carbonstokk som tåler vær og vind, også setter man på lær?? 

 

Har mer sansen for Thomas Novak sin syntetstokk. 

 

Hadde de laget en rett klassisk stokk i Carbon hadde jeg handla... men ikke den greia der... 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På 1.2.2019 den 7.19, vannebo skrev:

Denne er jo faktisk stilig, men tipper prisen er grell

 

single-shot-05-hero.jpg

 

Børsa til Fanzoj KB-1 koster 45 000 Euro. Spurte de i høst ,litt vel mye men børsa er rå lekker. 

Den nye K95 er etter min smak rett og slett stygg . 

 

 

 

 

 

Edited by 8x75RS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I selskap med alt dette edle treverket blir vel dette som og banne i kirka men skit au! 

Overtok denne fra en trivelig Kammerat i julestria,

Bergara BA 13 i det spennende kaliberet 222 rem!

Hovedføden blir 40grains vmax med 22 grain n130 bak, disse lager treskuddsgrupper på 20mm relativt konsekvent med feltmessig skytestøtte. I hovedsak tiltenkt rever, harer og kråker.

 

Idag har guttungen på tre og jeg vært ute på kombinert ake/skytetur og mang en istapp fikk vmax ut til 400m. Både far og sønn er strålende fornøyd

 

20190217_130621.jpg

20190217_130630.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

På 17.2.2019 den 15.05, 22.Wmr skrev:

I selskap med alt dette edle treverket blir vel dette som og banne i kirka men skit au........

Slik jeg har forstått det er vel ikke dette en tråd om edelt treverk, men om kippplauf. Ingen som har monopol på eierglede her inne 😊 Liker man sitt våpen så er det alltid hyggelig at man deler nettop det 👍

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det interessant at en Bergara til 6 lapper har "bedre" kikkertsiktemontasje og stokk en hva en Blaser til 40 lapper har. Jeg har bestandig kjent på "må ha" følelsen når jeg ser en Kipplauf. De er nydelige. Men det er to helt meningsløse ting som går igjen.. "Svineryggkolbe" på 99% av alle rifler og enda verre: en meningsløs høy kikkertmontasje. Virker nesten som det går sport i å får montert sikte høyest mulig. Balansen må jo bli elendig. Tenk om Blaser K95 og Merkel K3 hadde blitt levert med rett kolbe og en lav picatinny skinne integrert i løpet. Er det noen her inne som kan forklare meg hvorfor ikke dette blir gjort?

Dette er egentlig en helt meningsløs sammensetning av kolbe og montasje....

 

merkel-k3-extreme-combo_1259935723_list.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Årsaken til dette kommer av at tyskerne stort sett jakter fra tårn og skyter nedover. Da passer sånt mye bedre. 

 

For oss andre blir det litt håpløst.. 

På min K95 har jeg rett klassisk stokk og et HT 3-12x56 så da passer det likevel. 

 

Hadde gjerne sett at de hadde weaverspor på toppen i stedet, så hadde man sluppet en slik dyr montasje. Men, den er endel av konseptet - den tjener de gode penger på! 

Blir som bilbransjen - dagens biler er billige i innkjøp - det er ettermarkedet og servicene som koster!!

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Kiwi skrev:

Årsaken til dette kommer av at tyskerne stort sett jakter fra tårn og skyter nedover. Da passer sånt mye bedre. 

Takk. Det var i hvert fall en forklaring jeg kan kjøpe.

Jeg har egentlig kjempelyst på en K95 (denne får man med rett stokk om man setter jord og himmel i bevegelse) med et sikte med max 44mm objektiv som ligger "klistret" ned til løpet..

Om jeg har skjønt det rett så er det Norway - modellen som kan leveres med rett stokk. Men om jeg også har skjønt det rett så levers denne med plastikk avtrekk og avtrekkerbøyle🙄??

Det er i såfall "blas(er)femi"..

 

Link to comment
Share on other sites

@Super XX

 

man får ikke en 44mm objektiv kliss ned mot pipa. 

 

Den laveste R8 montasjen, vil fortsatt være høy for K95.... Med et 56mm sikte er det ca 6-7mm ned mot pipa fra undersiden på objektivet. 

 

Ser man på vekten på et HT 3-12x56 som jeg har satt på, og en mellomstr type Swaro Z6i og 8i så kan man gjøre seg noen tanker om hva som er mest anvendelig på et slikt våpen i praksis..

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i med Kiwi sin forklaring på bavariske bakstokker. Jeg hadde en k95 Norway modell med rett stokk, men ønsket er stutzen utgave med treverk hele veien. Da ble det bavarisk stokk (Rett stokk fikk da et custom tillegg på mer enn 25 lapper) Fornuftig? Kanskje ikke, men ville ha det og gikk for det. Angrer ikke, selv om det kostet meg endel imellom. Med erfaring fra k95 med både rett og bavarisk stokk kan jeg meddele at de er omtrent like høye ift. kikkerten der man hviler kinnet. Mulig dette er annerledes på Merkel sin K3. På blaser sin kombi og på drilling er låskassen en god del høyere, og da blir "veien opp" til bildet merkbart lengre. Med kikkertsikte med tommesrør opplever jeg at det funker finfint ed begge typer stokker, og høkdemessig blir forskjellen som jeg skrev ikke merkbar. Det eneste jeg kan si at jeg har opplevd som forskjellig er at bavarisk stokk gir litt mer munningsvipp, og kan være en anelse mer krevende å skyte med i liggende posisjon (liker uansett ikke å skyte liggende om jeg ikke må). Med litt tilvenning er det ikke noe problem mtp. rekykloppak og evt. endring i treffpunkt etter min erfaring. Kjenner til problemstillingen fra min gamle drilling, men dette er ikke noe stort problem i K95 etter min erfaring. 

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Kiwi skrev:

@Super XX

 

man får ikke en 44mm objektiv kliss ned mot pipa........

Enig, men kikkertsikte med tommesrør og 50mm frontobjektiv gir ikke stort mellomrom ned til pipa. Sitter lavt og fint 👌 Jeg gikk derfor for en Z3 med plex retikkel. Savner ikke lysprikken heller. Har etpar Z8 som står på andre rifler. Ville ikke ha de på K95. Bruker blaser sin gamle montasje, og vet ikke om den har lavere ringer?

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper kanskje på psyken å øke objektivdiameteren fra 44mm til 50mm, for å få mindre glippe under objektivet, men optisk akse flytter seg ikke av den grunn.

 

Forskjellen mellom 30mm og 1" rør utgjør 2,3mm i høyden til optisk akse......

Edited by amatør
Tenkte 2,3mm men skrev 2,2...
Link to comment
Share on other sites

Joda, glippen gjør selvsagt ingen forskjell annet enn det du nevner samt kanskje en estetisk faktor for noen. -Og 2,2mm er ikke mye, men alt hjelper. -Lav låskasse, relativt høy stokk lavere optisk akse. Ønsket også kikkertsikte med tommesrør da det etter min mening blir litt smekrere på en kipplauf,. -Selv om objektivdiameteren foran er 50mm. Vurderte etpar andre sikter med tommesrør og mindre frontobjektiv men den ene er lengre og har et trådkors som er alt for tynt for mine øyne. Den andre likte jeg heller ikke. Da ble det denne løsningen, og fungerer finfint for meg i allefall. Og liten diameter på okularet har den også ; )

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Super XX skrev:

Takk. Det var i hvert fall en forklaring jeg kan kjøpe........

K95 Norway hadde i allefall tidligere avtrekk i metall (hadde en fra 2013). Bøylen er i et eller annet kunststoff. Nå blir rett stokk std på den "nye" K95. Den nye stokken vil sannsynligvis ikke passe på de gamle K95 da de har laget en ny låskasse. Se bilder. Siste er av den eksisterende K95. -Kanskje den burde vært døpt K19? Blir det mindre plast/kunststoff i disse? Neppe.

IMG_6854.PNG

image2.png

IMG_6856.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er om å gjøre å få lavest mulig montasje på Blaser, så tror jeg at jeg har prøvd det meste (på R93/R8). 

 

Det absolutt laveste jeg har fått til er GunStar-skinne uten hurtiglås og tilpassa leupold QR-ringer (super low, dreia/filt ned og gjenga for å passe i skinna). Disse ringene bygger kanskje 1-2 mm opp fra skinna. Dette blir så lavt at det er utfordring både med at mellomrøret under justeringstårna tar nedi skinna og at oppspenneren går oppi okular. Hvordan det er i praksis på K95 veit jeg ikke. 

 

Alternativet som gir litt høyere montasje (kanskje 2mm mer) er bruk av samme GS-skinne og Contessa sin Blaser-ringer. Disse ringene må også tilpasses litt for å gå nedi skinna,  (gjort på 5 minutt med ei fil). Det er ikke avgjørende at filinga må være plan,  så det er en relativt enkel jobb. 

 

Det tredje alternativet er GS-skinne og GS-ringer. Dette heller bygger ikke så mye høyde, og er lavere enn standard.    

 

EDIT: Ser at Jakt og Friluft selger ferdig utvikla lave montasjer (det som er skissert som alt. 1 over): https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98497746 

Edited by Bell
Link to comment
Share on other sites

Redd for at den blir litt dyrere enn det. Carbon utgaven er priset til drøyt 8000euro i europa og havnet på drøye 107000,- i Norge. Er nok en instans her i landet som skal legge på så de får en stor del av kaka selv...

Edited by Guest
trykkleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...