Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Blir ikke det litt som han som kom inn til en Rolls Royce-forhandler, så alvorlig på en bil men sjokkerte selgeren ved å spørre om "the petrol consumption". En tydelig utilpass selger svarte at "I do apologize, but if sir is concerned about the petrol consumption, sir can not afford the car..."

7x57r er vel "det riktige" for denne typen rifle, vel?

Priser tror jeg Schou har på sine nettsider.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel en Rolls Royce betydelig dyrere enn bensin

tror nok at en Kipplauf i 9,3x74R er bedtyelig dyrere og skyte med sett opp mot prisen på kipplauf

ikke veldig interesert i og skyte 30-40+kr pr skudd

 

Noen som foresten vet prisen på en Standard grade Stutzen?

Link to comment
Share on other sites

Okhotnik har fullstendig rett med sin vurdering spør du meg! Forøvrig vil du garantert ikke oppleve rekylen fra 9,3x74R i et såpass lett våpen som en k95 med 50cm kort (!!) pipe. :shock: Dette blir helt forferdelig, og jeg er overhodet ikke rekylredd. K95 er tenkt som et lett og hendig våpen i ulend terreng hvor det skytes ofte også på lengre hold >200m. Da er det bedre å bruke i hvert fall 60 cm løpslengde også i henhold til 7x57R som yter mest energi gjerne med løp lengre enn 60cm. Stutzen -utførelse er derfor egentlig ikke riktig for en fin kipplauf.

Link to comment
Share on other sites

Stutzen er i samband med K95 noe "fancy", men uten reell bruksverdi, dette er så klart min personlig mening og tenkning. Stutzenvariante i en boltrifle det kan jeg (godt) skjønne, men i en fin smekker og lett våpen til fjelljakta? Kort løpslengde forutsetter riktig kalibervalg, det betyr her at du burde se etter 8x57IRS eller 308(7 -08), fordi det er spesielt de to som utmerker seg for korte løp. Siden K 95 er et brekkevåpen skulle du foretrekke kragepatron, altså i såfall 8x57IRS.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fin tråd med mange fine innspill og erfaringer.

Får vell melde meg inn i klubben for Kipplaufbrukere da jeg for Ca. 2 mnd. Siden bestilte meg en K95 Barronesse i 6,5x57R.

I flg. Blaser skal den bli levert i Juni så da er det bare å sitte å vente.

Legger ut noen bilder når jeg har børsa i hus.

Link to comment
Share on other sites

Det er fullt mulig å få en 6,5x57r over kravet med 154-160 gr kuler. Hva ytelsene angår er det ikke rarere å velge denne enn en 6,5x55, iallefall ikke i en god lås!

Men en patron for hjemmeladeren en den definitivt!

Link to comment
Share on other sites

Nydeleg børse, fornuftig kikkert - og snål reim :wink:

 

Snål reim, ja. Reimen er en "Rigby reim". Som dere ser er der ikke metallfester på reimen kun lærstropper, noe som skal gjøre at det ikke blir metalliske lyder mellom reim og gevær.

God teori, men normalt så lager en nok av lyd utenom, så det spørs om det har mye for seg.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha et eget fortre til oktagon-pipa, det blir selvsagt forskjell på pipekanalen.

 

De aller fleste kiplauf's har et fortre uten frilagt løp, og mye av løpstilpasningen ligger i fortreet. Derfor har vanligvis vekselløp til en kiplauf eget fortre, uansett om pipeprofilen er den samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg lader selv og har ikke noe problem med å få dette til og holde krava til storvilt.

Så det med kjøper amo. er ikke noe tema.

 

Godt at andre 6,5 x 57R brukere tenker som meg :D

Vi skal snike, og stikke hull/slå ut et sentralnervesystem med ett skudd. Om et hull i hjertet er 4,5 mm, eller 12,7 mm spiller ingen rolle, dødelig uansett.

Hadde regelverket vært tilpasset moderne kuler, med lettrere kulevekt, og ikke en forhistorisk tankegang over en kreasjon fra forrige århundre.......

Link to comment
Share on other sites

Her er min Krieghoff i kal 7x57r.

Har valgt å sette på en kikkert med 1" mellomrør i 3-9 x 36. Synes at for store kikkerter på disse våpnene blr for dominerende.

 

103daih.jpg

 

Godt å se en Hubertus i dette Blaserdynastiet :D Nydelig

Min er ikke like utsmykket, men likevel en "Hubby"

 

60 eller 55 cm. Løp ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Håper TS tillater søken etter stæsj til kipplauf :shifty::)

 

Er på jakt etter et det vi før i tiden kalte et skinkefutteral.

 

Må kunne romme en delt kipp., med fordel også en delt drilling.

Helst med kikkert montert i hake/sving montert ( ikke nødvendig dersom sidelomme som rommer kikkert).

Finnes dette i Norge?

Ja, jeg har sett Mckensie fra XXL, men den er polstret som oppblåstbara Barbara.

Er interessert i en type med tynne, slitesterke vegger, som opptar minnimalt med plass i sekken, og som beskytter stålet, uten at dette vil få merker.

 

Må kunne pakkes i en sekk før, og etter at et reinsdyr er felt. Dvs. Vann - blodtett...

Finnes dette?

Bør jeg satse på et utvendig trekk?

Evt. Todelt, for sidelommer?

 

Hva bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

I et småsurt nordmørsvær, 2-3 plussgrader og store våte snøfnugg, ble siste anskaffelse på kipplauf-fronten tatt med på banen for å se om det var noe futt i damen.

 

Krongrafen avsløte at RWS hadde rett med hensyn til utgangshastighet;På pakken sto det 615m/s ved 20grader og krongrafen sa 601m/s.

 

Damen er en Hirsch i kaliber 9,3x72R, produsert ca 1925 med kikkertsikte (2,75x og tysk no 1-produsentnavn står desverre under den ene ringen) av gammel årgang oppå. Montasjen er Akah (om noen vet av en slik montasje er jeg interesert i en handel!). Hun veier 2,6kg med siktet på, 2,3 uten.

 

kipp2_zps3bb8af3d.jpg

 

kipp1_zps7a9bd9b8.jpg

Utrolig smekker!

 

kipp3_zps2a402828.jpg

3skudd, 100 meter

Link to comment
Share on other sites

RWS og S&B produserer ammo, blodfattige greier med 12.5grams kule.

Jeg har data for 15grams kule som klarer storviltkravet men grei margin, disse er på nivå med en ammoversjon som var på markedet før krigen en slags +P. Fabrikkammo er idag ladet til 2000bar, 15grams dataene skal gi 2500bar. Kan aldri tenke meg jeg gidder prøve; dette er en kosebørse for finvær og kaffekok.

 

Schou har kuler i løsvekt og 30Herret hadde en 200grs kuleform som jeg har adoptert, diesett er bestilt.

 

Tips om hvor jeg får kloa i en montasje, lær deksel til kikkertsiktet og en passende reim (helt enkel canvas uten spenner)?

Link to comment
Share on other sites

Skriv gjerne mer om den Sabbatien, med bilder!

Hvor handlet du? Og prisen ble?

Hva vil du vite? Kan prøve å få inn litt mer bilder i morgen om det er av interesse.
Skjefteform og mål; tilpassninger mellom stål og treverk, avtrekk, sikring, finnish, feeling-det meste igrunnen:-)

Er ikke sikker på skjeftemålene, men kolben er, som på de fleste børser, noe lav for skyting med kikkertsikte, uten at det bekymrer meg så veldig.

 

Jeg synes at Sabattien gir et godt kvalitetsinntrykk med gode tilpasninger og feeling. Dette er DL-versjonen, som har mer gravyre enn std-versjonen. Er vel en rådyrbukk og noe greier :)

 

Avtrekket er lett, veldig lett. Dette må nok justeres litt, men så langt har jeg ikke kommet ennå. Og ift sikring, så har den oppspenner som er god å betjene. Relativt stor tangent på kolbehalsen som, med litt øvelse, går lett å bruke.

 

Er ikke sikker på vekta, men den stryker nok godt under 3-kilosgrensa uten kikkerten, så det er ei lett og hendig børse.

 

Forresten veldig fin kipp du har, Chiefen.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt og solgt mange rifler opp gjennom åra, men det er spessiellt en jeg gjerne skulle hatt i skapet fortsatt.

Det er en Thompson Center TCR 83.

Den var kamret for 243 Winchester og var uhyre presis til et lett våpen å være.

Den ble levert i flere utgaver, bla. De Luxe og Magnum, med masse forskjellige ekstraløp.

Min var en vanlig standardutgave uten åpne sikter og med enkel avtrekker

Den hadde ikke noe med Contendermodellen å gjøre, dette var mer som en enkeltløpet hagle, eller kipplauf i tysk stil.

 

Etter at den ble solgt (til en ikke helt ukjent herremann ved navn Vidar Holte) gikk det opp for meg at det var et sjeldent våpen, ihvertfall her i Norge.

Har ikke sett, eller sett avertert noen etter det.

Fant et litt dårlig bilde på internett

 

tcrr83_zps88ef4eea.jpg

Link to comment
Share on other sites

RWS og S&B produserer ammo, blodfattige greier med 12.5grams kule.

Jeg har data for 15grams kule som klarer storviltkravet men grei margin, disse er på nivå med en ammoversjon som var på markedet før krigen en slags +P. Fabrikkammo er idag ladet til 2000bar, 15grams dataene skal gi 2500bar. Kan aldri tenke meg jeg gidder prøve; dette er en kosebørse for finvær og kaffekok.

 

Schou har kuler i løsvekt og 30Herret hadde en 200grs kuleform som jeg har adoptert, diesett er bestilt.

 

Tips om hvor jeg får kloa i en montasje, lær deksel til kikkertsiktet og en passende r :wink: eim (helt enkel canvas uten spenner)?

 

Har et kikkertfutteral kjøpt herfra http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

Da jeg kjøpte var prisen noe mer tilpasset en gjennomsnitts industriarbeiderlønn. Nå vil jeg tro du kan gjøre et bedre kjøp på ebay/egun

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...