Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Nå har jeg fått melding om at forlengelse av 375 JDJ løpet er ordnet. Og er på vei i posten. Dette blir en lett Kipplauf - påmontert en lett Conquest 3-9, som bare skal brukes til reinsjakt.

Hvis jeg får kort :smile:

 

Hvis ikke - blir det en rifle som gjør kompaniskap med endel andre i skapet :trist:

 

Men jeg har div. andre løp - som lett monteres.

 

TC - er tingen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt og solgt mange rifler opp gjennom åra, men det er spessiellt en jeg gjerne skulle hatt i skapet fortsatt.

Det er en Thompson Center TCR 83.

.......

Har ikke sett, eller sett avertert noen etter det.

Var i kontakt med en her på Kammeret for et par år siden som hadde ei slik i samme kaliber som din. Du kan jo forsøke en kjøpsannonse og se. Det var slik jeg kom i kontakt med han.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt og solgt mange rifler opp gjennom åra, men det er spessiellt en jeg gjerne skulle hatt i skapet fortsatt.

Det er en Thompson Center TCR 83.

Den var kamret for 243 Winchester og var uhyre presis til et lett våpen å være.

Den ble levert i flere utgaver, bla. De Luxe og Magnum, med masse forskjellige ekstraløp.

Min var en vanlig standardutgave uten åpne sikter og med enkel avtrekker

Den hadde ikke noe med Contendermodellen å gjøre, dette var mer som en enkeltløpet hagle, eller kipplauf i tysk stil.

 

Etter at den ble solgt (til en ikke helt ukjent herremann ved navn Vidar Holte) gikk det opp for meg at det var et sjeldent våpen, ihvertfall her i Norge.

Har ikke sett, eller sett avertert noen etter det.

Fant et litt dårlig bilde på internett

 

tcrr83_zps88ef4eea.jpg

 

 

Ligger en på Egun i .220 Swift.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hanehagle produsert av Samuel Marson i Birmingham engang før krigen. Jeg har diskutert ombygging med Vågsland, regner med oktagonal pipe og kvartskinne med sving- eller hakemontasje.

Foreløpig klarer jeg ikke å bli enig med meg selv om kaliber eller størrelse på kikkert...innspill tas i mot med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke begge siktene?

 

Et 2,5-10x50 er egentlig øvre grense på en kipp når det gjelder størrelse, men dersom du skal bruke den til bukkejakt på rådyr og hjort ville jeg likevel tøyd meg til et 3-12x56..

 

Du kan jo ha et slikt lite Leupold eller swaro Z3 sikte i tillegg når vekta er viktig?

Link to comment
Share on other sites

Siden det er sånt et helvetes styr å medbringe patroner til UK hadde det vært fint å kunne kjøpe det jeg trenger når jeg er der...så da blir det nok ingen villkatt.

Jeg har tenkt litt på trykket, våpnet har to låsehaker og tåler nok en del, men det er greit å holde seg i nedre halvdel av sortimentet.

7 x 57R antar jeg er et safe valg samtidig som det en gammel hederskronet patron...får kanskje døpe den om til .275 Rigby Flanged. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det ultimate kippkaliber må vel være 6,5x57R eller 6,5x65R alt ettersom hvor lange hold du skyter på?

 

Amen..

Min kipp Krieghoff Hubertus. Mitt kaliber 6,5 x 57 R

Presisjon bedre enn enn Blaserene jeg har. Beste av alt, samler alt av kuler jeg hitil har prøvd i ei klyse, uansett vekt (på 100 mtr.).

Link to comment
Share on other sites

Prøv 155 gr. Mega dersom du lader selv. Såpass billig at du kan trene med jaktammo. Accubond hvis du vil strekke holdet noe. 6,5 x 57R skal uansett ikke sprenglades. Det meste av gode kuler vil rusle gjennom et rådyr, uansett hold, og vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Vad är den praktiska skillnaden mellan 6,5x57R och 6,5x55 i k95orna ? Förutom Randen på R versionen

 

Är det någon skillnad i rekyl ? Precision ?

 

Funderar på att byta ut min 6x70R pipa till någon klen klass 1

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fått K95 i hus, har vert å prøvd noen skudd (30R Blaser) må vel innrømme at det ble en god del rekyl. Hvilken bakkappe kan man få til rifla? Må man tilpasse Libsaver eller Pacmayr Decelerator, eller kan man få en "ferdig" bakkappe? Ser jo at enkelte modeler er levert med gummi kappe. Ellers er jeg godt fornøyd med rifla. Skal nu snoke litt etter et 6,5 eller 7mm løp å ha i tillegg.

 

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Prøv med en brems foran på pipa ,, den tar bort det meste . 30R pipa på bildet ,65 cm har Blasers egen brems. 8-kant pipa i 30R er magna porta.

Etter min erfaring med K95 i 30R helt tilbake fra 1999 er rekylen uten brems litt vel heftig. I 2003/2004 ble det derfor kickstop og porting og nå på ny løpet Brems... Lykke til ,,30R en fantastisk patron. Jeg har aldri angra på valget. Mine favoritt kuler er Sierra gameking 150 og 165 grains

12876425375_fdbd22373d_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sliter framleis med å få pressa hylsene nok i min Merkel K1, kaliber 7X65 R, og eg er visstnok ikkje åleine om det når det gjeld denne Merkel-modellen.

 

Ved å stille inn dia etter "standard prosedyre" (RCBS heilpressingsdie) så er eg ikkje eingong i nærheiten av nok pressing for at hylsene kamrer. Etter å ha skrudd inn dia til berøringspunkt mot hylseholder, skrur eg no halvannan omdreiing NED. Då kamrer patronene så vidt i kald børse, men ofte ikkje i det heile tatt etter tre-fire skudd.

 

Spørsmålet mitt er: Finst det noko begrensning for kor mykje ned eg kan skru dia, utan at eg konstruerer andre former for problem i presse-prosessen, f.eks med hensyn til skuldra? Er alternativet heller å slipe av dia i botnen? Og kva er evt forskjellen på dette?

 

Er ikkje teknisk nok til å forstå dette, så her må ekspertane forklare...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...