Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Om det er billig veit jeg ikke. Det er vel Jakt&Friluft som er importører her. Aner ikke hva som er prisen her i Norge. Men tror heller ikke at en kan få en ny Krieghoff Hubertus noe særlig rimeligere. Det er ikke ofte jeg ser disse til salgs, noe sted.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke alle valg som er rasjonelle. Noen kan vanskelig forklares, og ihvertfall ikke bortforklares😀

 

Jeg har to kipplaufer, en Krieghoff Hubertus i kaliber 6,5x57R. Kikkertsikte er en Zeiss Victory 3-12x56. Av kuler har jeg brukt Woodleigh 140 gr på jakt.

Den andre er en Blaser K95 i kaliber 7x57R, men en Kahles CSX 3-12x56 på toppen. Denne bruker jeg demper på. Har brukt 2 forskjellige kuler, begge gir god presisjon. 140 gr Accubond og 154 gr Interbond. Grunnen til at jeg bruker demper er fordi jeg ofte har med hund. Trives godt med å bruke disse på jakt, og til rådyrjakt spesielt. Har ikke mulighet til å felle fugl der jeg jakter.

20191020_101329.jpg

20191020_101438_001.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Skaubjønn skrev:

Man får vel momsen igjen når det er nytt våpen? Jeg klarer ikke å finne bruksområde for kip. Men har veldig lyst på en...

Kjøper man denne kippen i Danmark vil den koste snaut 35000 når man regner om kursen, så kommer det tollavgifter og norsk MVA i tillegg, jeg vet ikke om man drar av momsen i Danmark når du kjøper den, tror ikke det, jeg måtte betale både Norsk og Svensk mva på ting jeg kjøpte fra Sverige..

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, villreinjegeren skrev:

Kjøper man denne kippen i Danmark vil den koste snaut 35000 når man regner om kursen, så kommer det tollavgifter og norsk MVA i tillegg, jeg vet ikke om man drar av momsen i Danmark når du kjøper den, tror ikke det, jeg måtte betale både Norsk og Svensk mva på ting jeg kjøpte fra Sverige..

Har nå kjøpt en del ting både fra Danmark og Sverge og har da alltid fått trukket fra EU-momsen på det jeg skal betale til forhandleren. De fleste nettbutikker fikser faktisk dette automatisk. Gjør de ikke det er der jo bare å ta en telefon så ordner det seg. 

Link to comment
Share on other sites

Banner vel men kunne ærlig talt tenkt meg å cerakoate pipa og sette på synt skjefte på kippen. Tre og blånering er fint når man reiser ut, men er man heldig og får noen dager med bløtt føre kombinert med 4-5 dager i telt som det fort blir på reinsjakt så ser det ikke like freskt ut når man kommer hjem. Selv om man har med oljefille i sekken.

 

Argumentene for kipp er ikke så mange lenger - man får jo lettere og rimeligere boltrifler enn kipper - ofte enklere å skyte med pga fornuftig skjefteform , men det appellerer likevel til en sær del av hjernen..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Ruger #1 hadde tenkt lage karbonstokk til haeneln - der står vel fortsatt på en slags langsiktig plan, men ble egentlig veldig fornøyd med trestokk og etter ombygging - bortsett fra at det blir fort patina når man raller rundt i steinura.. er det noen som har fått levert noe som helst fra nowak forresten?vet endel prøvde oppnå kontakt for noen år siden

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skaubjønn skrev:

Dere som har eller har testet både Hubertus og K95, whats the verdict?

Der tror jeg det er smak og behag som er avgjørende, begge 2 er suverene våpen, og begge har oppspenner.
Jeg har hubertus, og er kjempefornøyd med den.
Kikkertmontasjen er er en Eramatic H7 sving.
Kaliberet er 7x57R i mine øyne er den litt sprekere en 6,5x55, det ideelle kaliberet vil kanskje være 7x65R

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn Har skutt med både Krieghoff  Hubertus, Merkel K3 og Blaser K95, er eier av Blaser K95.. presisjonsmessig så er det "hipp som happ" hva en velger vil jeg tro..det samme gjelder kvalitet..K95 er i hvert fall stygg presis.. men har skutt for lite med de to andre alternativene til å konkludere  bastant..  jeg har to løp 7x57r og 7x65r.. K95 ble kjøpt som 7x57r  og jeg fant et ubetydelig brukt 7x65r løp som passet perfekt uten noe tilpasning.. jeg har også 2 løp til min F3 hagle  som også passer om hverandre uten tilpasning .. og det forteller litt om nøyaktigheten i Blaser sin produksjon..  den andre hovedgrunnen er Blaser sin kikkertmontasje .. har 9stk Z8 med Blaser montasje og kan om jeg vil flytte siktene fritt mellom R8 løpene og K95 løpene om behovet for forandring skulle være til stede..i utgangspunktet så står det en Z8 1.7-13.3x42 men 2-16x50 og 3.5-28x50 har også fått prøvd seg på K95 i år..så for meg så kunne det ikke bli noe annet enn K95.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker begge. 😀

Gode våpen er det uansett. Presise og relativt lettskutte. Gode avtrekk og flott finish er det på begge våpnene. Hubertus er noe tyngre en K95, om vekt betyr noe.I likhet med Villreinjegeren har også jeg H7 montasjer. De liker jeg godt, men har ikke lang erfaring med systemet. Blaser sine montasjer virker dønn solide.

Sunnmøring er inne på noe viktig. Har man Blaser fra før, hadde jeg kjøpt K95 pga montasjen og mulighet for å kunne bytte.

Når det gjelder kvalitetsfølelse mener jeg at Krieghoff er et lite hakk foran Blaser. Alt virker litt mer forseggjort. Det er også et mer tradisjonelt våpen der alt er lagd av metall. Akkurat dette er grunnen til at jeg ikke ville gjenge våpenet for bruk av lyddemper.

Det flere trekker frem som et stort pluss for K95 er at det tåler mer vær. Det ruster ikke like lett eller like mye som Krieghoff. For min del spiller den biten liten rolle. 

Uansett. Det å si hvem som er best er vanskelig, tror egentlig det kommer an på eieren og hva han/hun foretrekker. 

 

Kanskje Ruger#1 kommer med sine innspill etterhvert. Han har jo også eid begge modellene.

Edited by GOS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gratulerer med flott våpen! (  -  og tom bankkonto???)!

 

Meeeen - er kikkerten en x56? Den er sikkert god til bøjakt, men i fjellet kunne vel en mindre kikkert også gjort jobben? Vil det være mulig å bruke en mindre/lettere kikkert, og samtidig beholde de åpne siktene? Den stillbare kolbekappa inviterer nesten til noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker briller (men må kanskje inn til ny synstest!!!).

 

Poenget mitt var om dette flotte våpenet kunne hatt både de åpne siktene, en lett kikkert, og en natt-kikkert tilgjengelig, som man brukte etter behov (for eget vedkommende måtte jeg nok ventet til bankkontoen var grodd sånn noenlunde, før jeg kunne kjøpt kikkert nr. 2 til et slikt våpen!).

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, amatør skrev:

Enig,

 

men montasjen var forferdelig stygg. Det finnes vel noe annet?

Det er jo en helt genial montasje, billige ringer til alle størrelser, men samtidig en sikker hurtigmontasje. Bare bonus det at kikkerten kan plasseres langt nok bak uten at det må spesialbestilles ringer som passer rundt objektivet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Dodraugen skrev:

Det er jo det som er genialt med denne, skinna er på hurtigmontasje så det er bare å vippe av skinna så har man ett estetisk våpen

 

Hjelper ikke så lenge skinnen er så forferdelig stygg all den tid den sitter på et i utgangspunktet smekkert, vakkert våpen. Picatinny og kipp er en saus som skiller seg. 

Kipplauf er vel ikke ment til å gå i krig med. Heller et våpen for pasjonerte jegere som ønsker å oppnå den perfekte jakt, med et perfekt skudd.

På dens premisser.. 😉

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, Ruger #1 skrev:

 

Hjelper ikke så lenge skinnen er så forferdelig stygg all den tid den sitter på et i utgangspunktet smekkert, vakkert våpen. Picatinny og kipp er en saus som skiller seg. 

Kipplauf er vel ikke ment til å gå i krig med. Heller et våpen for pasjonerte jegere som ønsker å oppnå den perfekte jakt, med et perfekt skudd.

På dens premisser.. 😉

Jeg er fullt klar over at picatinny på kipp er feil, og en kipp med fastmontert picatinny skinne er feil, men sliter med å se hvordan det er feil når det er på en hurtig montasje. Sjelden jeg ser at det sitter pene kikkerter på kipp egentlig

 

2 timer siden, amatør skrev:

Men hva er feil med ringer rundt objektivet. Det er jo det brekkvåpen skal ha...

ikke annet enn at hver gang man skal ha en ny kikkert koster det en ekstra 5 løk for nye ringer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...