Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har parkert lyddempar-rifla og brukar no kipplaufen på stort sett all storviltjakt. Ein bakdel er under skyting i dårleg lys morgon/kveld, altså stikkflamme-problemet. Å sjå kva retning hjorten evt. rasar ut, er ein klar fordel.

 

Spørsmål: Min kipplauf er i 7X65R, og eg ladar i all hovudsak med N15 (MRP) eller N160. Er det nokon som har testa ut (eller har lyst å synse rundt) kor mykje det er å hente på å prøve å lade med eit raskare krut? Vil det gi mindre stikkflamme i det heile teke?

 

Løpet på kippen er 60 cm (Merkel K1).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har parkert lyddempar-rifla og brukar no kipplaufen på stort sett all storviltjakt. Ein bakdel er under skyting i dårleg lys morgon/kveld, altså stikkflamme-problemet. Å sjå kva retning hjorten evt. rasar ut, er ein klar fordel.

 

Spørsmål: Min kipplauf er i 7X65R, og eg ladar i all hovudsak med N15 (MRP) eller N160. Er det nokon som har testa ut (eller har lyst å synse rundt) kor mykje det er å hente på å prøve å lade med eit raskare krut? Vil det gi mindre stikkflamme i det heile teke?

 

Løpet på kippen er 60 cm (Merkel K1).

 

Jeg lader med N19, maks ihht. Norma URP tabell. Har skutt 3-4 skudd i skumring de to siste åra, legger ikke merke til noe bål.

Har riktig nok ikke vært så veldig mørkt.

 

Hadde ladninger på 7x64maks med MRP på dagtid i fjor vinter, ble litt leirbålstemning da.

 

Prøv URP, gir mer fart også. http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7x65R/

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg beskjeden jeg har ventet på.. Min Blaser K95 black edition/ Norway edition med "rett" stokk og 52 cm løp i kaliber 7x57r ankommet våpen pusheren min.. Kikkert siktet som blir å sitte på er en Swarovski Z6i gen 2 2.5-15x 44 BT og skinne.. Stokken var en meget pen grad 4 ble det fortalt.. Bilder kommer så snart jeg får lagt mine "klamme" hender rundt "smykket"

 

Denne "tråden" er direkte medvirkende til at nyskjerrigheten min tok overhånd og kipplaufen ble bestilt.. Dette blir min fjerde blaser og jeg håper at finish, presisjon, byggekvalitet er som på mine andre Blasere..

 

7x57r er et "nytt" kaliber for meg.. Kippen kommer til å bli brukt under hjortejakt og reinsdyrjakt.. Men.. Som sagt " nytt" kaliber for meg.. Så de som har gode lade data, forslag til kuler for overnevnte bruksområde.. Del gjerne!!! En del "hevder" at i en K95 så kan en bruke 7x57 mauser ladedata i 7x57r pga K95 sterke lås.. Stemmer dette?

Er takknemlig for alle delte "godladninger" og erfaringer.. Vil helst unngå å prøve og feile for mye.. En kule for trening og en kule for jakt.. På forhånd takk!!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse! Blir spennande å sjå bilda. Eg brukar minimumsladningar for 7X64 Brenneke i min 7X65 R kipplauf (Merkel K1). Den har vel same type låsing som di nye børse. Har jobba meg sakte opp frå Ladeboken 7 sine svært moderate ladningar for 7X65 R, men har ikkje opplevd noko form for trykktegn. 7X65 R har vel eit relativt høgt arbeidstrykk til randpatron å vere i utgangspunktet, men som sagt: Ingen problem.

 

7 mm-kuleutvalget er jo svært bra, og ofte kjem du over gode tilbud frå privatpersonar på nettet. Eg kjøpt nyleg 200 stk 150 grains Rem. Core Lokt Ultra Bonded til fire kroner kula. Om du kjem over noko slikt, kan du jo trene og jakte med samme ammo frå starten av, og det gjer jo ting enklare. Eg brukte forøvrig denne kula i ei tidlegare børse eg hadde i kaliber 7X57 R, og presisjon og effekt var svært god. Har dessverre ikkje ladedata for denne kombinasjonen lengre.

 

Eit anna lite tips: Viss Blaseren din blir levert med samme ultralange friflukt som min Merkel, så er det bortkasta tid og ammo å forske så mykje på friflukt mht presisjon. Dette er visst ganske vanleg i brytevåpen, så sats på godt kulehold og gi blaffen i friflukt-problemstillinga.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Endelig.. Den første møtet.. En "vakker frøken" om det er lov å bruke det uttrykket på et våpen.. I mine øyne et smekkert "smykke" nydelig balanse, lett.. Veldig lett (har ikke satt den på vekten men tipper den ligger på ca 2.4 kg) front siktet skal nå flyttes litt bak slik at det blir mulig å få gjenget og montert en front montert Hausken.. (Jepp vet det blir å banne i kirken) men jeg vil ha muligheten til å ha på en demper om det blir nødvendig.. Vidar Flo hos Johan Flo & Sønn AS i fagre Stryn som har levert våpenet garanterte at det knapt ville synes når jobben var ferdig..

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-22792

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-22791

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-22790

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?pos=-22789

 

 

Apropos Johan Flo & Sønn AS.. Siden jeg er i det euforiske hjørnet..(skyldes sikkert gleden over å endelig ha fått hendene mine på "frøkna") I disse tider der vi klager over det meste.. Og aldri er fornøyd.. Johan Flo & Sønn med Vidar Flo i spissen har vært min "hoff leverandør" i lang tid når det gjelder våpen og optikk.. De leverer alltid.. En god gammel "kremmer" som en som regel alltid blir enig med.. Og hittil har levert svært konkurranse dyktige priser.. Å bare for å understreke det.. Jeg har ingen som helst tilknytning til foretaket utenom å være en særdeles fornøyd kunde.. Som unner andre den samme opplevelsen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Sunnmøring, gratulerer til en meget fin og vakker Kipplaufbuechse! Hvis denne skyter like presise som den er utseendemessig vakker, så blir det et meget presist våpen også. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser på den Brno'en og spør meg selv: hva i all verden er vitsen med stokk med svinerygg. Er det noen som kan peke på noen objektive fordeler?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Hei, slike kolber er ofte tiltenkt skyting fra Hochsitz/skytetårn og fordrer en vinkel som peker slakt nedover.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Det er 5 skudd.

 

 

Fra lovdata:

§ 18.Obligatorisk skyteprøve

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet. For hver rifle med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur.

For kombivåpen (rifle–hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet.

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) og bestått skyteprøve for bjørnejegere, godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammene er godkjent av Miljødirektoratet.

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag røk jeg jammen på ei åttekantet pipe i 6,5x57R til min K95. Levering i April en gang ser det ut til.

 

Har tenkt frem og tilbake på dette, og synes det er mer enn en god slump penger, men har konkludert med at jeg ikke blir fornøyd før jeg har den…

 

Våpenet blir hakket stiligere, samt at jeg synes det er finere med påloddet rembøyle foran..!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkt å lade selv ja, og da er man fort på 6,5x55 nivå. Kommer litt an på hvordan hylsene er. Håper RWS tåler litt belastning.

 

Blir spennende å se!

 

Har blinka meg ut Nosler Partition eller Accubond som jaktkule. Skal jakte rein og hjort med denne børsa, så dette bør være helt ideelt.

 

Hvilke erfaringer har du gjort deg med denne patronen?

 

Håper å kunne bruke 140grs A-Max og skytterlagskrutt slik som jeg alt gjør i 6,5x55en.

Det fungerte veldig bra på reinsdyr for noen år tilbake da jeg prøvde det ut. Løp i en liten ring før det velta over..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har endelig rifla kommet i hus og er prøveskutt. Bestilte ho i Januar og fikk ho November så detta tok tid. Men som kjent, den som venter på noe god..........

Har testa orginal Blaser amo. og den funker meget bra (se bilde) dette er skutt på 100 m.

Har testa ut noen ladninger med Barnes TTSX med bra resultat men er ikke helt i mål enda, skal også prøve GMX`n til Hornady

 

ja803k.jpg

29kwd8g.jpg

dr58go.jpg

1zv7hxk.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...