Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

  • 1 month later...

Prøvd doppelkern i 30R fungerer aldeles prima. ( 165 grain ) En typisk tysk kule på godt og vondt .. Presis er den og .. Du får kronografere den 865 m/s får du nok ikke ... aldri opplevd at V0 på pakkene til RWS stemmer. .. Sikker en helt utmerka patron på hjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bestilte et løp fra villmarks butikken, (de var forøvrig de eneste som gidda å svare på forespørsel), fikk løpet for 9800,- de antyder ca, 1000,- kr. i tilpassnings kostnader. Andre forhandlere "jeg har hørt om" må sende løpet til Tyskland frakt + 2800,-.Det er antydet levering mars/april, bestillte i desember. Så venter i spenning. Så så langt er jeg veldig fornøyd med service.

Kaliber 5,6x50R mag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen praktsike problem med klipplauf i kaliber feks 30-06 eller 308, eller er det bare at det er hjerteskjærende at kaliberet ikke slutter på "r"som er problemet? Vurderer innkjøp men lader ikke selv noe som gjør at standard kaliber frister...

Link to comment
Share on other sites

Da velger du 7x57R eller 7x65R, siden de er hyllevare i de fleste forretningene.

 

Roe hadde en K95 i 6,5x55 hvor han fikk litt problemer. Det hender hylsa skvetter over utrageren, og det er kjedelig om man gjerne vil ha i veien et skudd til. Når det finens bedre alternativer, hvorfor ta risikoen?

Link to comment
Share on other sites

Det har dessverre blitt slik at R-patroner er sjeldnere og sjeldnere å finne i hyllene. De store kjedene lagerfører ikke hyllevarmere, og de mindre spesialforretningene med sans for service går konkurs.

 

XXL bestemmer i større og større grad hvilke kalibre vi må velge, og det er ikke bare R-kalibrene som er vanskelig å finne i hyllene.

Link to comment
Share on other sites

Guidene her i Alberta var særs skeptisk til leketøyet mitt men det gikk da bra. K95 i 7x57R med 168gr AccubondLR i 795 m/s.

 

normal_DSC_0064_2.jpg

PapaBear. Underkant av 150 kg. Ca 25 m fra tårn. Senter bog inn og ut, 30 m utras.

 

normal_S1010019.JPG

Junior. Ca 130 kg. 15 m stående på bakken. "hjerteskudd" (5-7 cm kl 4), 7-10 m utras.

 

367 dager med min K95: 2 rådyr, 1 rev, 3 rein og 2 svartbjørner. Ikke er det jålebørse og ikke er er det leketøy. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Problemet er at det har oppstått/forsterka seg etter tre-fire års bruk. Då må det vel vere noko som "flytter på seg"? Nåla er heller ikkje synleg når børsa er knekt. Nåla går m.a.o. tilbake, men ikkje tidleg nok i bryteprosessen til å unngå å lugge i hylsa. Rart...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det står en Thompson Center TCR i nystand på finn nå. Kaliberet er 270 Win. Dette er en kipplauf med forbausende god kvalitet. Skjeftet pleier også å være veldig fine på disse. Bildet i annonsen er for dårlig til å vise trekvalitet. Jeg skjøt inn noen slike for kunder i hine hårde dager. De gikk bra alle sammen hvis jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen som kan fortelle/tegne/bilde av en grei måte å spenne opp løpet til en Baikal IJ18/308win i dreiebenken for å slå gjenger til lyddemper?

Har sett på noen alternativ men ikke funnet en grei måte å gjøre dette på.

 

Tips og råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Min K95 er nå komplett igjen:

 

1z2hv8y.jpg

 

2ym8w43.jpg

 

2rz3p6w.jpg

 

Norway edition (?) med litt oppgradert treverk.

Ideelle 6,5x57R i 60 cm pipe.

Zeiss HT 3-12x56 med ASV.

 

Balansen ble overraskende fin! 8-kantet pipe er litt tyngre enn rund pipe, siden kantene kommer i tillegg.

vekt 2,65kg + montasje og optikk. Med 50cm rund pipe i 7x57R veide den 2,45kg.

Samtidig er 56mm HT siktet lettere enn tidligere utgaver, så nå balanserer den perfekt på brytebolten uten å virke topptung 8)

 

Den kommer til å bli brukt til all bevegelig jakt etter hjortevilt, til postering blir det nok fortsatt Mathelon tenker jeg.

 

Tok med et par gemser på bildet også. De er ikke skutt med K95en, dessverre, skjønt dette er det perfekte våpen til formålet!

 

23k7qrs.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt øverste bakstokken og nederste fortreet. Regner med at våpenet blir i et håndterbart kaliber rekylmessig, og at du ikke trenger styrken i den nederste?

Jeg synes det blir finest med skikkelig liv i stokken på ei slik fin børse! Blir spennende å følge den videre!! :D

Link to comment
Share on other sites

Tanken har streifet meg, Kiwi. Jeg har valgt 7 x 57R, så det bør ikke være behov for dønn rette fiber. Jeg ønsker en stokk med liv og er usikker på hvor tydelige strekene kommer frem med rødoljebehandling.

Jeg er ikke fornøyd med forstokkemnet som ble levert med det øverste emnet, for å si det mildt...

Sendte en klage i går på fargeforskjellen, det ble ikke synlig før jeg smurte inn alle emnene med CCL Conditioning oil.

Ettersom jeg planlegger å selge emnet jeg ikke bruker selv hadde det vært greit med en matchende forstokk også til den.

Link to comment
Share on other sites

Har du bytt ut fram stocken också eller är den samma som till den runda pipan?

 

 

Min K95 er nå komplett igjen

 

Norway edition (?) med litt oppgradert treverk.

Ideelle 6,5x57R i 60 cm pipe.

Zeiss HT 3-12x56 med ASV.

 

Balansen ble overraskende fin! 8-kantet pipe er litt tyngre enn rund pipe, siden kantene kommer i tillegg.

vekt 2,65kg + montasje og optikk. Med 50cm rund pipe i 7x57R veide den 2,45kg.

 

Den kommer til å bli brukt til all bevegelig jakt etter hjortevilt, til postering blir det nok fortsatt Mathelon tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer nok en gang med flott børse Litago, og stilig med skinnemontert sikte på den!

 

Jeg har ikke satt på nytt forskjefte. Børsemakeren på Villmarksbutikken på Jessheim har foretatt en meget tett tilpasning av ny pipe. Vrient å få den på, så den sitter akkurat. Fortreet ligger lett an mot pipa, siden pipa nå er noe tykkere enn den runde var. Totalt ser dette veldig bra ut. Man kunne valgt å jobbet litt mer med tilpasning mot pipe, dvs latt det bli ei jevn glippe mellom tre og stål, men det legger man ikke merke til. Slik det er nå så er det veldig stabilt i alle fall. Har ikke fått prøveskutt rifla enda, pga litt for mye jobbing med studier på toppen...

Jeg ringte et par andre forhandlere i prosessen med å handle pipe, og de sa at man måtte ha nytt fortre, samt sende det hele til Tyskland for tilpasning, og da ble totalprisen latterlig høy...

Villmarksbutikken fikset dette godkjent av Blaser på rekordtid. Man ser vel hvem som virkelig er redelig i forretningen sin når man gjør seg slike erfaringer. Tommel opp til de :!:

 

Har du bytt ut fram stocken också eller är den samma som till den runda pipan?

 

 

Min K95 er nå komplett igjen

 

Norway edition (?) med litt oppgradert treverk.

Ideelle 6,5x57R i 60 cm pipe.

Zeiss HT 3-12x56 med ASV.

 

Balansen ble overraskende fin! 8-kantet pipe er litt tyngre enn rund pipe, siden kantene kommer i tillegg.

vekt 2,65kg + montasje og optikk. Med 50cm rund pipe i 7x57R veide den 2,45kg.

 

Den kommer til å bli brukt til all bevegelig jakt etter hjortevilt, til postering blir det nok fortsatt Mathelon tenker jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sweet, neat, petite :D

Grattis :wink:

 

Gratulerer nok en gang med flott børse Litago, og stilig med skinnemontert sikte på den!

 

Takker og bukker.

Dette må være den beste børsa jeg har skutt med noen gang. :D

 

Takker for det Kiwi

Synes børser er penest med skinne.

Men det er vel igrunn en smakssak

Lurer veldig på hva børsa og optikken kan prestere med tanke på lange hold og presisjon

Tiden vil vel vise :mrgreen:

 

Sitter og sikker på en tur til Spania med ibex hunt spain 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...