Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Jeg tenker mer på støtte for liggendeskyting på fjelljakt (rype, rein osv). Liker å legge igjen sekken under "innpåstilling" og de gangene jeg har brukt sekk har den vært flat som en pannekake. Må være mulig å lage seg en ultra-lett pute/bag som festes til sekken med en karabinkrok. Den røde på bilde ditt Langholdswannabe har vell noenlunde rett størrelse.  Den røsker man bare med seg når ting skjer. Ja ja.... her sitter jeg og spekulerer i skytestøtter for en våpen til minst 40 lapper som jeg ikke har...  

 

Jeg burde blitt utestengt fra denne tråden. Hver gang det er oppdateringer må jeg inn å se. Jeg får like forbanna lyst hver gang og hver gang må jeg kommentere ett eller annet som jeg tro kan være problematisk sånn at jeg kanskje får litt mindre lyst (men det får jeg jo ikke) Det er en dårlig egenskap!

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen problem med å forstå hva du mener. Den røde er den store pøllen fra THLR og den ville du ikke giddet å dra med deg på fjellet om du var som meg. Jeg hadde ikke dømt deg om du gikk med en Neopod i lomma som du klikket på når reinen skulle til pers, men som med alt annet i lettvekt og kvalitet - det koster 😳 Om man vurderer tofot på en K95 mener i alle fall jeg at det er veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst på kipp men andre prioriteringer går alltid foran..

Imidlertid,  som gammel TC Contenderbruker skulle jeg ønske at Blaser eller Merkel hadde laget piper i 357mag ved siden av de vanlige kaliberne. Da tror jeg jeg hadde "kippet"over.. :-) 357mag er en strålende patron i slike våpen. Man kan trene ubegrenset, nesten uten tanke på pipeslitasje og kostnader med fabrikkammo.  Med 38special er den lydløs med demper. 38 wadcutter virker veldig bra på småvilt. 357mag er jo lovlig på rådyr selv om det selvsagt er bedre å bruke std-kaliberne.  Det kunne jo tom hende at Blaser og Merkel hadde greid å lage like presise piper som gamle TC 8)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe godt svar . Den øverste er fra 1999. Luxus som er bygget om litt  med ny avtrekker bøyle i metall hos Blaser i 2003 / 2004.

 I 2012 fikk jeg rett og slett lyst på en super luxus laget etter mål

( børsa nederst ) .

4 løp 2 i 30R Blaser et 8 kant ,60 cm og et rundt løp på 65 cm.  Et i 257 wby og et i 270 wby begge 65 cm.  K95 er rett og slett ei børse jeg trives med :)

Edited by 8x75RS
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at det tidligere i tråden er diskutert ulike skytestøtter. Jeg brukte Viper-flex under bukkejakta. Måtte teipe alle beina på den, da den plystra som Roger Wittaker. Men stødig og fin å bruke, ihvertfall når underlaget er relativt plant.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Burde kanskje være bilder av råbukk i disse dager, men var på avskytingsjakt av hjortebukk i Skotland for etpar uker siden. Felte denne 10 år gamle bukken som har passert sin "peak" og skulle tas ut. Basten er nå fjernet og skal "bruneres" av taxidermist i Edinburgh. Artig å ha med K95´n dit. Fikk pålegg om å a to ekstra skudd klare. Derfor lærtasken montert på siden av låskassa. 

IMG_8148.JPG.ba7480550fa9893853067d6a1142c731.JPG

IMG_8166.JPG

Link to comment
Share on other sites

@znopi Fikk den av en kamerat, men det står blaser på den, så antar at den kan bestilles igjennom de fleste forhandlere. Det finnes ulike produsenter av disse med f.eks en rifle patron + haglepatron for kombi i tillegg til to riflepatroner som på bildet. Det som er litt mindre sexy er at den festes på baksiden med to remmer i borrelås... Men praktisk er den. Kaliber 7x57R

Link to comment
Share on other sites

Takker! Har stor glede av den selv også : ) Løpet er kun 50cm langt på stutzen utgavene. Det er i utgangspunktet litt kort, men passer fint estetisk såvel som ergonomisk. 7x57R er et av randkaliberne til storvilt som passer greit nok i forhold til løpslengden også ift. kruttsmell og rekyl (med tanke på våpenets vekt). Vurderte faktisk 7x65R men tenkte at det ikke var mer å tape enn å vinne på det med den løpslengden. 

 

@znopi Fikk den av en kamerat, men det står blaser på den, så antar at den kan bestilles igjennom de fleste forhandlere. Det finnes ulike produsenter av disse med f.eks en rifle patron + haglepatron for kombi i tillegg til to riflepatroner som på bildet. Det som er litt mindre sexy er at den festes på baksiden med to remmer i borrelås... Men praktisk er den. Kaliber 7x57R

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 11.10.2013 den 0.19, Ruger #1 skrev:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=21283571

 

Noen som har sett, eller klådd på denne?

Er forhekset i kipplauf for tiden. Prøver å lese meg opp på det meste.

Denne virker til å ha, utenom rett stokk, og spennende treverk, det meste en kipp bør ha.

Prisen er vel tross ukjent merke for meg, ikke så halvgær'n ?

Et hakk, og to opp fra Sabatti ?

Denne har de slitt med å selge, nå er den priset lavere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med patroner i holder på kolbe har jeg iaf et par ganger lada kjapt nok til å få felt 2 rein i samme situasjon. Det går ganske radig. Man kan også holde patron mellom fingrene i avtrekkshånda når man skyter første skudd. Da er det bare å flikke tomhylse med fingertupp og slippe inn ny patron.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en gang mistet en potensiell sjanse med brekkvåpen og det var på jakt i sverige da det kom en gjeng villsvin forbi oss. Hadde kanskje fått sjans på en til om jeg ikke måtte djupt i lomma  på oransjevesten etter patroner. Hadde akkurat kobla hunden så var ikke helt på alerten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
10 timer siden, Fxn skrev:

  -  men ikkje prisen.

 

Du finner kanskje ikke så mange andre våpen med damasksmidd baskyle/låskasse på Finn.no?

 

Prisen for dette smykket er ikke urimelig - for de som har nok penger. Det er kanskje ikke uten grunn at  opptil flere av de 120 våpna blir sendt til Norge:

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/siv-kan-ikke-vise-at-skattekutt-funker/71701879

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...