Jump to content

Akseptabel pris for oppgjenging for lyddemper


sjorgen

Recommended Posts

650,- hos Petter Sannes (Sannes presisjon) :wink:

+ 160kr for en gjengebeskytter...

 

Av ulike gjenger i rifledempere kan du jo ta en titt her: http://hausken.no/?link=info.php

Gjenger

 

M 13 x 1 ½” - 20

M 14 x 1 ½” -28

M 14 x 1,5

M 15 x 1

M 15 x 1,5

M 18 x 1,5

 

ALLE demperne til Hausken har M18 X 1,5 gjenger, men har gjengeinnsatser til mindre gjenger (M15, 14 og 13).

Correct me if I'm wrong :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akseptabel pris er nå prisen står i stil med arbeidet.

Veldig mange hobby-smeder og halvtids-børsemakere trekker prisen ned på nivåer som ikke er akseptable for folk som prøver å leve av faget.

Også heltidsbørsemakere tar av og til en lettere løsning, som å sette på gjengebeskyttere av plast, for å komme med en mer konkuransedyktig pris med hobbysmedene.

Å hevde at man ikke har gjengebeskyttere på lager, høres merkelig ut, men - mannen har vel dreiebenk?

Alle våpen jeg gjenger får en spesialtilpasset gjengebeskytter som enten er seratert eller går helt i ett med løpet. Alle piper, med få untak, taes av og spennes opp på senterspisser.

900,- for CM piper, 1050,- for SS.

En skikkelig gjengebeskytter er mye arbeid, så uten den blir det 600,- for CM og 700,- for SS.

Ekstra for SS pga at det er mer tidkrevende å jobbe med og sliter mer på verktøyet.

Link to comment
Share on other sites

Fossdal, hvordan løser du kapping og gjenging av CZ 452?

(tenker spesielt på at den pipa sitter vel hardere enn de fleste, samt at om de nye foreskriftene blir satt i kraft. Så er 40cm løp med gjenger og demper akkurat passende på min som aldri er uten demper).

 

En annen sak er at det virker som om noen børsemakere ikke klarer eller vil stille om benken for å klare kortere løp en ca 50cm. Dette skjønner jeg ikke?

Link to comment
Share on other sites

Det siste kan skyldes at det er omtrentlig minimumslengde for at løpet skal kunne tres gjennom spindelen (langt fra alle har digre dreiebenker med stor spindelboring slik at låskassa går inni)*. Ellers må løpet av og spennes på senterspiss og løpsbøssing mot bakdokka. Dette er en del mer ekstraarbeid som slett ikke alle er villige til å betale for.

 

* Men det finnes alternative løsninger for de som tenker seg om litt

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren, CZ'en er en av de få unnakene. Her spenner jeg på løpet foran kassen, og det har alltid gått greit, desse løpene er som regel ganske sentriske.

 

Akkurat hvor lang tid jeg bruker, er ikke så viktig. Noen tar lenger tid enn andre, noen tar kortere tid.

Her en dag hadde jeg en ny Howa, der løpet satt så jævli at jeg med støpte blyblokker rundt løpet, med harpiks, i presse på 20 tonn, med 1 meter lang nøkkel, ikke fikk det løs. Jeg måtte låne presse på Esso'en på 30 tonn. Da kom det med et smell, og så gikk den lekende lett. Den satt kun på moment. Det ble jo noe ekstra arbeid. Jeg legger også til at alle gjengebeskyttere i CM blir varm-blånert.

 

Men man må også legge på for at all tid som går med til rydding, vedlikehold, kontorarbeid osv også skal dekkes.

Det er det mange som ikke gjør, og derfor klare veldig få børsemakere å leve av faget.

Link to comment
Share on other sites

Betalte vel 900 gjennom butikk i Oslo, inkl gjengebeskytter. Skulle gladelig betalt flere hundre kroner mer for å få lenger gjengeområde slik at den bruker hele gjengeområdet i demperen; gjenger som var pusset ned så man ikke skjærer seg på dem; og en gjengebeskytter som ikke var i plast og som faktisk var lang nok til å beskytte alle gjengene. Hadde også satt pris på om "børsemakeren" hadde giddet å skru opp 3 skruer for å ta ut løpet, i stedet for å bøye den spesialimporterte aluminiumsstokken min.

Nå som jeg ser det på trykk, tror jeg jammen jeg skal reklamere.

Link to comment
Share on other sites

Har forståelse av at dere Børsemakere ser svart på hobbysmedenes prisdropping, men jeg må bare tilføye at det finnes utrolig mange dyktige og billige hobbysmeder, som man heller ikke trenger å vente på i ukevis.

Link to comment
Share on other sites

merkelig ut, men - mannen har vel dreiebenk?

 

Ørjan Tonheim kjøper gjengebeskytterar av Hausken, som han kan levere med. Han synest og at dei er noko ræl, men var det han hadde no. Han kunne få dreia dei i metall, men då ville det nok bli minst like dyrt.

 

No skal det nevnast at vi skulle ha 4 demperar og gjenging på 3 børser i samme bestilling. Mogeleg at det hadde innvirkning på prisen.

 

PS: Reknar ikkje med det er Tonheim-gutta du refererar til når du seier "hobby-smeder"???

Link to comment
Share on other sites

En erfaring jeg skal dele med dere, er at en bør ha klart avtalt hva som skal og hva som ikke skal gjøres. Og for all del, ha all kontakt med børsemakeren selv. Ikke la noen forhandler få være mellommann, det blir det fort tennersgnissel av, ikke greit når en ringer børsisen en har blitt fortalt har blitt brukt. For så å få vite av denne at rifla mi, nei den har han aldri sett. I mitt tilfelle måtte Petter Sannes fikse hobbysmedens arbeide (til mere enn den dobble kostnaden for meg, ikke billigt å måtte ta igjen møkka arbeidet som ble gjort av en bekjent av forhandleren). :evil:

 

En annen er at det er verdt å betale det skikkligt arbeid koster, jeg endte opp med å betale to ganger for skikklig jobb. Siden jeg tabbet meg med å la en forhandler være mellommann.

 

Enda ett godt råd, er å finne en børsis som sier ting som det er, og ikke forteller deg etterpå at han endret på spekken (kan nevne at Jaktdepotets børsis var flink og fortalte meg hva han kunne og ikke kunne gjøre, og slik lot meg få bestemme hva jeg ville gjøre. Har respekt for slikt, anbefales).

Link to comment
Share on other sites

 

PS: Reknar ikkje med det er Tonheim-gutta du refererar til når du seier "hobby-smeder"???

 

Nei, men i alle fall senior går inn under "halvtidsbørsemakere". Hva junior gjør vet jeg ikke.

Nå blir jeg halvtidsbørsemaker selv, men jeg har levd av faget alene i 17 år, så prisene blir ikke lavere for det.

 

Jeg mener det er merkelig praksis å ikke levere med skikkelige gjengebeskyttere.

Selv om jeg vet at mange driver slik. Men det er med på å rasere faget. Å sette på en plastkopp som ikke passer hverken i farge eller dimensjoner for at noen skal spare 200 kroner er trist.

Link to comment
Share on other sites

Hva ting koster.

Det kan gjøres billigt, men det kan bli og dyrt når hobby smeder gjør feil.

For mange pr siden lot jeg en hobby/smed på arbeids stede mitt gjenge opp en cal 22. Den måtte til doktoren kappe og krone løpet på nytt. Og gjenge opp igjen. Dobbelt arbeid.

Først dårlig arbeid for en billig penge. Og ingen reklamasjons mulighet.

Der etter topp arbeid til en brukbar pris. Og full reklamasjons rett.

 

Her er bilder av min Tikka med demper.

normal_DSC_1320A.jpg

Med Børstingen delvis tilskudd.

normal_DSC_1323A.jpg

Med Børstingen helt tilskrudd.

normal_DSC_1322A.jpg

Ps, Arbeidet er utført av Dr Fossdal.

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig, det der er et fint stykke arbeid. Hvis ikkje du veit at det er beskytter på den der, så hadde eg ikkje trudd den var gjenga opp heller.

 

PS : Geværbyggeren, vær snill å ikkje quote ein heil bildesamling. Det er nok å skrive at du syns det er flott arbeid, men hvis alle quoter bildetråder, så blir det heilt umulig å finne lese og finne utav etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, det var et pent stykke arbeid :D Jeg fikk gjenga opp, og jeg kjøpte også demper av BørseLars, men gjengebeskytter......det ble aldri nevnt med et ord :?:( Så jeg visste rett og slett ikke at sånt fantes en gang jeg :oops:

 

Og det er da jaggu en stor og seriøs bedrift, med godt rykte også.....

 

Kjente at jeg ble litt forbanna og frustrert akkurat nå jeg da men...

Link to comment
Share on other sites

 

Nei, men i alle fall senior går inn under "halvtidsbørsemakere". Hva junior gjør vet jeg ikke.

Nå blir jeg halvtidsbørsemaker selv, men jeg har levd av faget alene i 17 år, så prisene blir ikke lavere for det.

 

Senior er vel i same situasjon som du er no, sånn som eg har forstått det. Jobbar i "uljen" og er børsemakar når hen er i land.

Junior har børsemakerutdanning og eg trur han jobba fulltid, med salg og arbeid på våpen, og produksjon av kuler. Etterspørselen på kulene er så stor at eg tvilar på han treng arbeid ved siden av :D

 

Jeg mener det er merkelig praksis å ikke levere med skikkelige gjengebeskyttere.

Selv om jeg vet at mange driver slik. Men det er med på å rasere faget. Å sette på en plastkopp som ikke passer hverken i farge eller dimensjoner for at noen skal spare 200 kroner er trist.

 

Det var det som var avtalt, so eg ser ingenting gale med det. Det kosmetiske på ei litt sliten 700ADL er eg uansett ikkje so opptatt av. Men hadde sjølvsagt vore noko anna om det var ei custombørse til 50 laken det var snakk om :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan er alm sine dempere i kvalitet i forhold til andre dempere på markedet? De hevder selv at deres titandemper er den mest effektive på markedet.

 

Nå ønsker jeg forøvrig helst en matt sort demper, da rifla mi er det (Remington LTR). Hvilken gjengedimensjon er forresten best å bruke? Rifla er 21,5mm ved munningen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Bor selv i "området" og vil anbefale deg å bruke alm'en (antar han kan montere andre dempere en sine egne) eller sender børsa til rafdal - fossdal - hansen eller andre anerkjente. Har fått J&F til å gjenge opp børser og har aldri hatt problemer med arbeidet - men det ble mindre pent for å si det slik. (grove gjenger fulle av hakk). Det kan også være lurt og si til børsemaker at du er kresen på hvordan arbeidet er blir utført. Børsemaker arbeid/håndverk skal være en glede og se på i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Masse bedrifter utpå jæren så maskinere deler te oljeindustrien. Disse e jo kjent for å ha roen på dette me stål og sånt. Tenke meg at en CNC benk og en dugelige operatør kan fiksa gjenger på et vips. Har jo sett at både toleransen og overflaten på ting disse maskinane spytte ut e relativt smooth, sjøl om det va eg så lagde di.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Masse bedrifter utpå jæren så maskinere deler te oljeindustrien. Disse e jo kjent for å ha roen på dette me stål og sånt. Tenke meg at en CNC benk og en dugelige operatør kan fiksa gjenger på et vips. Har jo sett at både toleransen og overflaten på ting disse maskinane spytte ut e relativt smooth, sjøl om det va eg så lagde di.

 

Jeg har tatt den varianten selv et par ganger - en kompis av en kompis som det heter. Men det ble ikke brukt cnc benk - ble for mye arbeid. Standard benk ble brukt. Problemet er at selv om det er mange dyktige maskinarbeidere så er det ikke alt dem har utstyr og oversikten til å gjøre på stående fot. Slå noen gjenger går normalt gå helt greit - men så var det kroningen da. Dem har ofte en brille en kan sette på men denne vil ta blåneringen. En må også passe på å sette løpet på en spiss når gjengene slås - ikke alle løp har helt sentrert hull.

Og til slutt hva gjør en om børsa går til h som følge av en feil. En børsemaker vil være erstatningspliktig men hva med en kar du bare har spurt om en tjeneste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...