Jump to content

hullspiss på rev, men den løper for langt !!


joakim88

Recommended Posts

Har fått høre at hullspiss skal være greit å bruke på reven, men jeg har nå skutt to stk med dette og den ene fant jeg ikke igjen, mens den andre løp langt før den måtte gi seg...er det fordi reven er så liten at kulene ikke rekker å gjøre nok skade, og dermed går rett igjennom som en helmantel? (.308 kaliber)

Litt kjipt om jeg har en ammo type som ikke egner seg noe særlig, og jeg som ikke har jaktet mye tidligere har med god tro hørt på hva folk sier...

 

noen forslag ?

Link to comment
Share on other sites

Janei, sa jo ikke noe om hvordan jeg traff...men det er ikke ett problem jeg har hatt tidligere, kom etter at jeg skiftet ammo type...men ser det at folk kanskje synes dette er ett dumt spm, men må nesten høre litt rundt når dette skjer!

Bruker lapua sine hullspiss:)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke rett og slett bare bruke vanlig blyspissammo? Fusion feks, funker som snus. Ellers har jeg selv skutt rev med Nosler 180 grs (mener jeg å huske), og den døde kjapt den. Ferdig vommet ble den og.

 

Må da være bedre enn å prøve seg med en matchkule med kryss i tuppen. Er slettes ikke sikkert du får virkningen du lurer på! Kan hende presisjonen forverres og?

 

Kan forresten nevne da en kompis og jeg var på skytebanen. Jeg med .222 og Vmax 40 grs, han med .30-06 og Lapua Mega 200 grs. Skjøt på en spylservæskekanne hver oss. .222'en ga ikke gjennomskudd i kanna, men den sprakk og vannet forsvant. Ikke den helt rå virkningen. Så skjøt kompisen på sin kanne, og det ga et annet resultat. Kanna ble blåst i fillebiter. Så elgammo funker mer enn bra nok på rev og, men ikke forvent pent skinn etterpå, om du har tenkt å bruke det.

 

Har du tenkt å ta vare på skinnet, bør du nok uansett ned i .222, .223, .17 Hmr med lette kuler ala Berger 30 grs eller Vmax 40 grs i relativt syke hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter også rev med 308. I fjor brukte jeg oryx, fabrikkladd. Det ble knyttnevestore hull i utgangssiden, og revene lå på skuddplass. Jeg skjøt en med helmantel, norma jaktmatch, den løp som f... etter første skuddet. Jeg skjøt igjen, og den datt. Men den lå fortsatt å glefset rundt seg. Etter 3. skuddet ble det slutt. Etter dette har jeg, dog på noe tynt grunnlag selvsagt (jeg vet ikke hvor skudd nr 1 og 2 satt henn helt nøyaktig), konkludert med aldri mer helmantet på rev... Men hvis man absolutt vil bruke det ville jeg også gått for så butt kule som mulig. BC suger, men det gjør ingenting så lenge man vet hvor mye man skal skru eller holde over hvis man "bare må" skyte på lengre hold... Lapua trainer mener jeg man får fabrikkladd i 308, og den er meget butt.

 

Men en v-max eller lignende er nok å foretrekke, dog helst kanskje i ett mindre kaliber... Vanskelig å få knall og fall kombinert med lite skinnødeleggelse med 308 tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hva med den nye Norma Kalahari? Dette er en homogen kule, laget for dyp penetrasjon i storvilt. Er en mulighet for at den ikke vil åpne seg for mye i en liten reveskrott. Ellers lader vel Federal med Barnes TSX kuler. Men disse kulene vet jeg folk har erfart store hull, selv om det er en hard og homogen kule.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en tung litt rundneset blyspiss i moderat hastighet som ikke ekspanderer for brått. Bør vel kunne være mulighet for å finne en slik i fabrikammo som ankrer reven på plassen uten å ødelegge hele skinnet ?

 

Har selv stort sett skutt rev med 130 grns sako eller norma rundnesede helmantler i 270 win, og dette har fungert bra. Men ser jo hvor lite vitalt treffområde en rev er når en flår, og ser absolutt nytten av en kule med litt ekspansjon hvis en er litt uheldig med skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Men ser jo hvor lite vitalt treffområde en rev er når en flår, og ser absolutt nytten av en kule med litt ekspansjon hvis en er litt uheldig med skuddet.

 

 

Derfor det brukes v-max til rev her. Det er enten treff eller bom!. Forstå meg rett, man skal praktisere human jakt, og skudd inn i maskinrommet på reven. Men åte mitt ligger på mellom 80-90 meter, og vitale deler i reven på den avstanden er små gjennom kikkertsikte om natta. Er ikke keen på ettersøk midt på natta etter rev, jeg vil ha den ned i smellet. Å jakte med v-max er en meget human jakt. Ladet min til 940 m/s 223rem. Går den inn, løpern ikke langt.

Link to comment
Share on other sites

Normalt vil, så vidt jeg har forstått, v-max opptre mer eksplosivt jo høyere farta er, så... Ja kanskje.. Men nå er vel 55grs v-max i .223-fart kjent for å være relativt eksplosiv fra før da. Har forstått det som at folk oftest opplever knall og fall med den kombinasjonen.

 

Selv har jeg bare skutt rev og grevling med elgammo fra min 30-06. Knall og fall hver gang er resultatet så langt. Ingenting er 100% sikkert på jakt, men jeg tror nå du er ganske godt skodd med din kombinasjon da. Er du nysgjerrig er det vel bare å prøve. Det duger uansett..

 

Edit: Særskrivingsfeil! Enn det da...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva folk bruker og ikke bruker, men det har vist seg at det er ikke særlig snilt og bruke helmantel. Og jeg kommer til å lade selv fra nå, og bruke v-max på rev.

Om folk jakter kun for å skyte men ikke er så opptatt av om reven ramler eller ikke får være opp til hver enkelt, jeg jakter for å se at dyret helst detter i smellen.

 

Men jeg skal ikke legge meg mer borti hva andre vil bruke :)

Link to comment
Share on other sites

Tror du må lade selv da..

 

Da ville jeg ha ladet XTP til en moderat hastihet..

400-550 m/s skulle tro det var fin revemedisin.

 

Min erfaring er jo mere fart med varmint kuler, jo mindre sjanse for at kula går igjennom. 308 og til dels 30-06 går igjennom rev og bever, mens min 300wm gjør at kulene lager et veldig svakt utgangshull. Så 308 er sånnsett ikke et ideelt kaliber for rev, om man skal ta vare på pelsen.

Link to comment
Share on other sites

MartinJ....ser du skriver at reven løp opptil 30 meter med et rent bogskudd med v-max. Er du helt sikker på at det var så "rent" som du sier ? :winke1:

Har skutt 18 stykker til nå i vinter, alle med 110 grs v-max og 30.06........INGEN av disse har rørt seg etter treff (mye ødeleggelse)

Ser jo at du bruker litt mindre kaliber, men da har du også høyere fart.

Det som gjør at v-maxen er så effektiv er jo akkurat farten å den eksplosive virkningen den har......jo høyere hastighet jo større ødeleggelse.

Noen av dem jeg har truffet rent bogskudd på hadde nesten ikke bog igjen på andre siden.

Men når sant skal sies, så sjøt jeg en her sist på sommer rett bakfra. Kulen gikk inn i halefastet å ut foran høyre framfot. Det første jeg fant var halen, så hode og framkropp. Resten var borte, men likavel levde den å freste til meg når jeg kom :?:

Så at enkelte eksemplarer kan være veldig seiglivet er helt sikkert. Og kan vel også i ren desperasjon løpe litt. Men da vil det være et skikkelig blodspor etter den, å reven egentlig allerede være død.

Har ladet en del RNBT kuler på 210 grs med så lav hastighet som mulig som jeg tenkte å prøve på reven, da min teori også er at en tung butt kule med blynese vil gi den ønskete effektn å ikke ødelegge så mye.

Gjenstår bare å få innskutt siktet med denne kulen........legger ut resultat når første rev dette med denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...