Jump to content

Top break revolvere


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg synes at det er synd at det ikke lages top break revolvere av moderne stållegeringer i foreksempel .22lr,.45acp/lc .38 spesial,44 spesial og andre lavtrykks kalibre. Jeg hadde ikke sagt nei takk til en top break revolver i rustfritt stål. Fint til svartkruttskyting det, og blir det ripe i overflaten så er det bare å finne frem autosol og ei fille og gnikke i vei.

Hva synes folket,er det marked for en top break revolver produsert i moderne stål legeringer, og med justerbare sikter?

Link to comment
Share on other sites

Da måtte en hatt webley- aktig enhånds utløsing av hengslemekanismen samt automatisk hylseutkast. Jeg har håndtert noen originale top breaks (h&r for det meste), og er ikke helt imponert over ergonomien. Små, fiklete låsehendler er ikke bra for rask omlading.

 

Forøvrig tror jeg ikke at dårlig stål egentlig var problemet i sin tid, det var vel mere at hengslebolter og låseklakker ofte var underdimensjonerte og at revolvrene var beregnet på å bæres mye men skytes lite.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente er at selvfølgelig skal en ha enhånds utløsning av hengselmekanismen, med automatisk utkast av hylsene. En bør også ha en bedre ergonomi, samt en større utløserhendel som kan nåes med tommelfingeren. Hengselbolter og låseklakker lages større og mer solide. Justerbare sikter er også en ting som er ønskelig. De vil uansett ikke like harde ladninger tror jeg, fordi en ikke har full ramme som på andre revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fyrt av følgende mail til chiappa og smith & wesson, og prøvd å argumentere litt :

 

Hi,It seems to me that there is not a lot of producers that makes top break

revolvers.

 

Top break revolvers can be loaded more rapidly than fixed-frame revolvers,

especially with the aid of a speedloader or moon clip.

The problem with swing out tun revolvers is that if it is handled fast (as

in IPSC standard revolver class) is that the cylinder Crane gets a

good deal of mechanical stress. This can lead to a misaligned tun,the

chambers does not line up in respect to the barrel throat. This has the

consequences of a stuck bullet and explosion of the tun due to

overpressure.

 

However, top strap revolvers design is much weaker due to the lack of

support from a complete frame and cannot handle high pressure rounds.

Also, the locking mechanism and the hinge bolts was under dimensioned, and caused problems.

The opening levers is also to small and fiddly on say a Webley MK.IV, and the ergonomics of the old top break revolvers was not the very best.

 

What do you think about producing top break revolvers with 8" inch and 5.5" inch barrels with adjustable sights in cartridges like:

.22LR

.38 special

.45 acp ( the tun needs provisions for moon clips, or special extractor mechanism)

.45 LC

.44 special

.44-40 Winchester

------------------------------------------

 

 

Hassel: du får kjøre på og plage ruger per snail mail da. Det gjelder å ikke gi seg før en får det sånn som en vil, og vil ikke Ruger, Smith & Wesson, eller Chiappa så finnes det sikkert andre produsenter en kan mase høl i hue på.. Går ikke det, så får en finna en eller annen som har en CNC med nødvendig antall akser. Men, da kan det bli litt au i lommeboka er jeg redd for..

Da burde man også få med flere på det, sånn at en kan produsere flere eksemplarer.

 

Man har jo MP412 REX, men den ble ikke satt i full produksjon pga manglende marked. Vet ikke om det går å få kloa i en heller.

Har også sett en IOF i kaliber .32 , men den er produsert i India.

Link to comment
Share on other sites

Great minds vet du egon :lol:

 

Hveem: siden chiappa allerede har begått en god del blundere med nesehornet deres, ville jeg sett meg om etter noen andre.

 

Og dessuten, spanderer du millionene som trengs i markedsføring for å få noen til å gidde å tenke på å produsere?

Link to comment
Share on other sites

Per-S, jeg er enig i at kreftene ikke er så voldsomdt store under avfyring men noen krefter er der jo. Og de blir verre hvis våpenet er slitt slitt så det er mye lengdeslark på sylinderen. Kreftene i en revolver er litt kompliserte fordi sylinderen fyker fram og tilbake som en glidehammer under rekylbevegelsen, selv med minimal klaring blir det en viss bevegelse og dette har en tendens til å gi økende slitasje etter hvert. Gasskutting/erodering i sylindergapet kan også i noen tilfelle være et problem, og gassen vil i et kort øyeblikk (med nær max kammertrykk) virke mellom pipas bakkant og sylinderens framkant. Altså større flate enn kaliberarealet skulle tilsi. I tillegg kommer krefter under hurtig omladning, det er jo dette som har det med å føre til skjevheter på mer moderne revolvere med tønne som svinges ut til siden. På en top-break vil disse kreftene virke tilnærmet vinkelrett på sylinderakslingen og vil kunne bøye denne akkurat som på en swing-out, men siden det ikke er noen "crane" blir armen kortere så det tåler litt mere kraft. Har en i tillagg brukt en tykk og stiv sylinderaksling så holder det nok en stund.

 

På de top-break revolverne jeg har håndtert, så var det ikke blitt nevneverdig slakk ved hengslebolten. Derimot var det utviklet mye slark og generell slitasje i bakkant hvor pipedelen skal line opp og låse mot ramma. Dette igjen førte til dårlig timing og upålitelig funksjon, ved at pipe og sylinder ikke liner opp riktig ift hånd og låsebolt for sylinder.

Link to comment
Share on other sites

Vel, i 1889 , så ble vel alle Top brake og singel action avleggs, selv om de overlevde til etter WW2.

(Og frem til i dag).

For de som ikke vet det, de var da Colt kom med den dobbel action revolveren med swing ut tønnen.

 

Men når man snakker om slike gamle våpen, hva med Merwin & Hulbert revolvere?

http://www.merwinhulbertco.com/index.php

De var langt forut for sin tid, på mange måte og tilhører vel litt av de "glemte" våpene i den "gamle westen". Historien på siden dems er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jo vært artig vis noen hadde begynt å produsere top break revolvere igjen da. Kanskje med utskiftbart løp ala dan wesson sin patent? Skulle gå an å få til tønneskifte uten verktøy også. En top break i med tønne og løp for kaliber .223 rem er jo småsært, eller hva med .30 herret eller .357 maximum?

Link to comment
Share on other sites

Det produseres fortsatt topbreak revolvere i india:

 

:)Indian Ordnance Factories Mk II :)

 

Lages kun i .32 S&W.

 

Fant et forum med flere bilder av revolveren: thegungeek: IOF .32 revolver

 

 

Ikke meningen å kuppe tråden din Hveem, men har et kjapt spm om skudd til en Webley IV. Vet at både winchester, magtech, remington, partizan og fiocchi fører .38S&W, men sliter med å finne norske forhandlere. Noen tips?

 

 

Mal.

Link to comment
Share on other sites

Flashman/Helix: det var flaskehals og _revolver_ som oftest ikke er noen god kombinasjon. Luger, C96 og Borchardt er da virkelig autopistoler.

 

S&W prøvde seg med Remington .22 Jet for noen få tiår siden (nedstrupet .38 spec) og det var ingen suksess. Flaskeformede hylser kleber gjerne ikke så godt i kammeret, og det er ugunstig i revolver. Det utvikler "rådebank" og særlig på en top-break vil dette være stusselige saker.

 

Webley skjønte det tidlig. Grovt kaliber, lavt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Flashman/Helix: det var flaskehals og _revolver_ som oftest ikke er noen god kombinasjon. Luger, C96 og Borchardt er da virkelig autopistoler.

 

Ehh, nå er ikke jeg riktig sikker på hvorfor jeg er trukket inn i forholdet til flaskehalspatroner, men av de forannevnte modellene, er jeg av den oppfattning av at Lugeren er velfungerende, Mauseren er artig eller noe slikt, og Borchardten var først... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...