Jump to content

Dårlig jaktetikk på arrangerte jaktreiser?


Riflejeger69

Recommended Posts

Mulig inntrykket er feil, men i omtrent alle artikler fra jaktreiser (senest i siste JEGER), så virker det som skudd på død og liv skal av gårde selv på dårlige skuddsjanser. Og vi får sikkert bare lese om de tilfellene hvor det likevel går relativt bra.

 

I siste JEGER er det bl.a. beskrevet skudd på krokodille såvidt synlig i vannflaten (noe jeg vil gi 90 % sannsylighet for skadeskyting, 8 % bom og kanskje 2 % avliving). Jeg mister i hvert fall lysten på jaktreiser om det er regelen. Antar det handler om at tiden er begrenset, dyr skal skytes og penger tjenes effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest spent på hvordan du kommer frem til de sannsynlighetene jeg

Da har du kanskje tatt en titt på bildet i bladet siden du lurer? Enhver får selv vurdere hvor god mulighet det er for godt (dødelig) skudd. Tallene illustrerer min vurdering, men det er selvfølgelig ikke lett ut fra et bilde. Med andre ord "best guess" fra min side, basert på noenlunde habil skytter. Jeg foreslår at folk ikke henger seg opp i tallene som var for å illustrere at dette er en dårlig skuddsjanse etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg vet skal krokodille skytes i hjernen. Den er like stor som egg hvis jeg ikke husker feil(?)

Hjernen sitter i topplokket mellom øynene, så uansett om den er på land eller i vann så er ikke treffpunkt noe annerledes.

 

For min del er det ingen problemer med det etiske!

Link to comment
Share on other sites

Jobbet med en amerikaner som hadde vokst opp ved the Everglades og hadde jaktet mye alligator. Jeg spurte hvilket våpen han brukte, for de lystret fra båt om natta. Var det revolver, pistol eller hagle? "Neither - we just used a four-pound hammer! Whack 'em 'tween the eyes real hard!"

Link to comment
Share on other sites

Mulig krokodillejakt vanligvis foregår slik, men det gjør det vel ikke mer etisk. Burde være fullt mulig å f.eks. lokke opp på land.

 

Slik jeg har fått det forklart er det slik det foregår uansett om det er på arrangerte reiser eller ei.

En legger av og til åte ut i strandkanten, men å få de opp av vannet kan være vanskelig.

De er utrolig vare og forsvinner under vannflata bare de ser bevegelse på land.

Så en god del krokodiller på sandbankene i Limpopo mens vi jaktet bushbuck langs elva, men i det øyeblikket de ble var oss, var de vekk...

Prikkskyting på en tennisball på 50 til 100 meter med anlegg og god tid...vanskelig ??

Link to comment
Share on other sites

Først av alt. Ikke overfør vår jakt og vår etikk til et annet land eller kontinent. De har sin jakt sin etikk. Har vi eller de rett i hvordan deres jakt skal drives.

Krokodilejakt er jakt på et lite mål.

Likeledes er vår jakt på Sel. Også her skytes det hodeskudd mot relative små mål under meget vanskelige forhold.

Link to comment
Share on other sites

Først av alt. Ikke overfør vår jakt og vår etikk til et annet land eller kontinent. De har sin jakt sin etikk. Har vi eller de rett i hvordan deres jakt skal drives.

Krokodilejakt er jakt på et lite mål.

Likeledes er vår jakt på Sel. Også her skytes det hodeskudd mot relative små mål under meget vanskelige forhold.

 

 

Deres jakt? Jeg snakker jo om jaktreiser som tilbys nordmenn. Hvis jeg skyter er det vel også min jakt?

Link to comment
Share on other sites

Deres jakt? Jeg snakker jo om jaktreiser som tilbys nordmenn. Hvis jeg skyter er det vel også min jakt?

 

Dette er jakt som tilbys alle, ikke bare nordmenn, (vi er vel mikroskopiske i jaktsammenheng i Afrika?)

Klart det er din jakt, det er du som betaler trofeavgiften og er du ikke komfortabel så skyter du bare ikke, slik er et bare.

Ønsker du et krokodilleskinn, må du jakte den på den måten de har gjort i alle år, og slik de vil fortsette med uansett hvilke etiske normer en jeger har med seg fra hjemlandet sitt.

 

Det er så enkelt at når en reiser utenlands på jakt må en bare akseptere måten ting gjøres på.

Har en problemer med å godta dette bør en holde seg hjemme.

 

Jeg har skutt dåhjorthind i England i slutten av mars måned, gjett hvor stort fosteret var?

Etisk betenkelig for meg?....Tja kanskje litt, men dette var culling i henhold til engelsk lov og jaktetikk.

Andre land, andre skikker og etikk.

Link to comment
Share on other sites

Mye hissige reaksjoner her. Lurer på hvorfor :?

 

Jeg gjorde mine refleksjoner og har også trukket min konklusjon om at jeg ikke planlegger noen "jaktreise" med det første.

 

Merkelig at noen absolut skal gjøre det personlig og lurer på hva jeg jakter - jo jeg jakter f.eks. skjære (med rifle), rev og elg

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt håpløst, enig med seawolf i hans ressonnement, Tror riflejeger69 ikke helt har skjønt at det finnes andre land og andre kulturer, det er også helt frivillig å dra til Afrika og skyte krokodille eller flodhest for den sakens skyld, KAnksje smart om Riflejeger69 holder seg her hjemme jeg, da utenlandsjakt kan bli for tøft følelsesmessig, og følgelig ikke er noe for han, jeg mener at på samme måten som jegere aksepterer og respektterer vår kultur når dem er her å jakter, skal vi også respektere det landet vi gjester på jakt også, Tror ingen kan Krokodillejakt bedre en Afrikanerne.

Link to comment
Share on other sites

Og hva med bever jakt i april. Og grise jakt i januar.Sugger so mer drektige med nokså store foster. Var på drivjakt nå i januar og jeg må si jeg ble litt paff over hvor "dårlige" de var til å leite etter påskutte griser. Mistenker at de går å henter kjøtt til eget bruk når vi har gått hjem. Er vel noe av betalinga i tillegg til tipsen fra jegergruppa.

 

Helt andre "lover og regler" enn det vi er vant til her oppe i nord. Måtte bare innfinne seg med at det var slik og fyre på :D. Eller bli hjemme. Selv om det var endel av dyra som lå på paraden som skulle vært litt mer kamuflert i forhold til skuddtref osv :roll:

Link to comment
Share on other sites

så virker det som skudd på død og liv skal av gårde selv på dårlige skuddsjanser

Det er ikke tvil om at det kan skje på jaktreiser at en føler "press" om å skyte i dårlige, iallefall for en selv dårlige, situasjoner. Det har jeg gjort flere ganger, og en gang skutt og bomma faktisk.

Det er en ting en skal være forberedt på, når en reiser.

 

Å oppleve en annen jaktkultur er noe annet, og det er for meg en del av opplevelsen. Du reiser ikke halve jorda runde for å oppleve det samme som her vel?

Vi må når vi reiser være klar over at vi ikke er forbilder for alle, og at andre gjør ting anderledes. I Skottland skyter man rev fra bil, om natta, men grevlingen er totalfredet, og fasaner kan kun skytes med side by side hagle, og når en er ikledd et minimum av tweed.

Amerikanerne synes vi er fullstendig umoralske som sender hunder etter hjortevilt, og forbyr selv ettersøkshund, men de skyter elken sin i hodet på 700m hold (prøver iallefall) og syns det er god gang..

Kiwien skyter hjorten oppe i lia på hvilket hold som helst, og lar den ligge å råtne, og i afrika skyter man tydeligvis krokodiller i hodet på 100m hold...

Jeg har altså skutt nok ender og måser på vannet på over 100m hold til å føle meg nokså kvalifisert når jeg spør, selv iht. norsk jaktetikk: hva er problemet med det? Krokken MÅ da bli dårlig av ei riflekule mellom øya?

 

Uansett trenger en ikke skyte om en ikke vil, og om en er ute etter norsk jakt, så skal en kanskje ikke reise til Afrika?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@M67 Greit oppsumert for å få frem et poeng, men verden er ikke svart/ hvit. Langt i fra alle amrikanere dritter i ettersøk og skyter elk på 700 meter. Heller untakket spør du meg, og takk for det!

 

@Rilflejeger69 Jegere er ingen homogen gruppe uansett hvor hen i verden du reiser. Sikkert mange afrikanere som enig med deg angående krokodillejakt!

 

Spørsmåler blir. Er dette noe for meg???? Hva kan jeg forvente meg ( gjelder alle som reiser, til et nytt sted. Om de har aldri så mange ganger har vært i Afrika eller Amerika, eller hvor det nå hen måte være.... )???? Skal jeg gå på akkord med egen moral/ etikk ???? Er jeg åpen og omgjenlig, klar for nye opplevelser så lenge jakta er human???? Retret hvis det viser seg å være for jævelig???? osv, osv.......

 

Ingen av oss er like ( heldigvis ) og vil oppleve ting forskjellig. Ønskes det trygge og kjente bli hjemme. Ønskes opplevelser og utfordringer både mentalt og fysiskk anbefaler jeg alle å ta en tur!

 

ALDRI GLEM: VI ER KUNDEN, OG VI BESTEMMER OM VI VIL GJENOMFØRE JAKTA ELLER IKKE. ØKONOMI ER IKKE ET TEMA, HVIS DET GÅR UTOVER NATTESØVNEN. IKKE ET ENESTE TROFEE I DENNE VERDEN ER VERDT Å GÅ PÅ AKKORD MED SEG SELV MED.

 

Dette er spørsmålet du må stille deg, og ha en formening om, ingen andre har rett til å kritisere dine valg i en sånn sammenheng. I samme åndedrett må andre respekteres for de valg de gjør og står inne for, så lenge dette er alment akseptert der det foregår, og er i henhold til lovverket der jakta blir gjenomført!

 

Edit: DS Ingen andre en han som drar i avtrekkern er ansvarlig for skuddet, føles det et press for å skytte på halvsjanser/ dårlig sjanser utøves dårlig omdømme. VI ( JEGERE ) MÅ ALDRI LA OSS PRESSE TIL Å AVFYRE DÅRLIGE SKUDD! ( Å husk, her er det enorme variasjoner, når det gjelder FERDIGHET! ( hører allerede janteloven ) )

 

At Jeger har artikkler og erfarings utveksling om utenlandsjakt anser jeg som utelukkende positivft!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt. Dog, jeg tror det er viktig å tenke på at i nevnte artikkel er det også skutt nesehorn, etter det vi vet perfekt skutt og med solid kaliber. Saken har flere fasetter.

 

Det at det kan forekomme i all jakt at dyret ikke dør på stedet er noe man må akseptere. Normalt er det oksygen i blod og muskulatur for noen sekunder og endog minutter. Selv vanlig elg kommer seg fort vekk 70-120m unna med hjerteskudd - særlig om den er stresset og full av adrenalin. Krokodille er nok ekstrem i så måte. Kevin Robertson skriver i sin bok "The Perfect Shot" om krokodillehjerte som slå flere timer etter at det er skåret ut av dyret. Krokodille er kjent for å kunne bevege seg selv med hodet kuttet av - ikke ulikt ål.

 

Jeg har selv skutt en krokodille - m 416 Rem Mag stående fra skytestokk på c 70m. Vi klarte å snike oss innpå "solende krokodille" pga lav sol og bølgeskvulp samt dekning ved Ume River - Zimbabwe og hadde en busk c 20m foran dyret som det var mulig å "tre" en saktegående 450grains kule gjennom. Perfekt nakkeskudd, hode falt ned - dyret forblir stille - og 3 oppfølgingsskudd i lunge/hjerte. Dyret var stille og tilsynelatende "dødt" der på elvebredden. Likevel ville det 13,8fot lange dyret - etter c 3min - ut i vannet!! 3 raske skudd til og "hold i halen" så var det over. Man tror det ikke før man ser det!

Vanlige skuddsituasjoner på croc er hjerneskudd (hjernen er som en golfball) eller nakken. De som ikke vil blåse hodeskallen opp bruker heller nakkeskudd +oppfølgingsskudd. Det er vanlig med skudd på land på crock som soler seg eller spiser på åte. Sistnevnte gir mulighet for forberedt skytestilling - dyr i vann eller på land, men i bevegelse. Førstnevnte = rolig ubevegelig dyr på land - den kommer på faste plasser. Vanskeligst er snikjakt på "solbader" - gir utallige mislykkede forsøk jfr Kevin Robertson som aldri har fått dette til - ifølge hans bok. Situasjonen avgjør om det er passende med skudd på dyr i vann - som ikke er uforsvarlig i seg selv. Jeg mener man ikke kan stemple skudd på crock, sel, bever, eller and i vann som uetisk. Her i artikkelen var det tydelig kontrollerte forhold hva gjelder mulighet for å berge fangsten.

 

Personlig mener jeg vi jegere ikke bør uthenge andre jegere som jakter under andre forhold. Gode og etiske skudd kan avfyres under forhold som overflatisk kan virke uheldig. Man får aldri frem alle elementer av fakta i en reportasje. Jeg tror at nevnte skuddsituasjon var helt OK og det faktum at fangsten ble berget viser dette. Jeger bør være åpne for at ulike dyr reagerer ulikt på skudd og at jaktformer kan avvike fra det som er kjent for oss selv. Om ikke er Jakt og Fangst snart en "saga blott".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det sier seg selv at jaktetikk er svært forskjellig fra sted til sted...

 

Hva er det som på sikt former jaktetikk? Etter min mening er det uten unntak folks holdninger til jakten, men også religion og andre ting kan være viktige faktorer. Og holdningene er jo selvklart forskjellig fra land til land, eller i alle fall fra kontinent til kontinent... Det blir feil av oss som gjestejegere å begynne å "lære" afrikanere, eller andre, "god" jaktetikk. For der nede er det kanskje normalt at jakten blir utført på akkurat den måten... Det å skulle "belære" andre kulturer god etikk er noe av det samme som vi reagerer så sterkt på når immigrerte personer skal belære oss!

 

Vi burde være ydmyk for å i det hele tatt ha tilbud om å jakte der.

 

Saken er jo såre enkel; dersom du ikke ønsker å skyte, så hold igjen. Enten det er p.g.a. skuddhold, vinkel eller helt andre ting. Du er din egen herre, og du skal selv stå for de valgene du tar!

Link to comment
Share on other sites

Folk har ulike holdninger til jakt. Noen syns det er ok å skyte fra bil, og det eneste de bryr seg om er å få ett flott trofe på veggen. Dette er i mine øyne greit hvis det gir den enekelte jegeren en jaktopplevelese. for meg er ikke dette tema lenger, har selv skutt dyr litt for nære bilen og dette er ett trofe som ikke har hedersplasen på veggen selv om det er ok størrelse på det. Var i Sør Afrika for ca ett år siden og på samme lodgen som oss lå det også to Norske bøffeljegre. De jaktet noen dager og fikk til slutt skadeskutt en bøffel. de valgte da å bruke hellikopter for å avlive denne. Dette var i mine øyne heilt greit siden den var skadeskutt. Men at jeger nr to som ikke hadde skutt bøffel valgte å hoppe inn i hellikopteret å skyte en helt frisk bøffel var for meg litt rart siden han sikkert hadde betalt noen tusen for å skyte dette dyret. Men folk tenker ulikt og jeg tror det er mange jegre som tenker mer på trofe enn den virkelige jakta, når jeg drar på tur kjøper jeg en opplevelse ikke nødvendigvis ett stor trofe. Er trofet stort er det en stor bonus.

Det kan virke storslått og fint å snakke om at en har hatt så og så mange turer i utlandet på jakt, har selv en god del turer bak meg nå. Har det gjort meg til en bedre jeger? neppe! men jeg er mye rikere på opplevelser og har fått ett litt nytt syn på hva som er greit og ikke greit og jeg veit hvor mine egene etiske grenser går. En ting folk som ikke har vært der før burde tenke på er at selv om PHen sier skyt er det du som holder rifla, føler du at det ikke er riktig så lar du vær, det er du som skal betale for gildet og det er du som skal bestemme!!

Link to comment
Share on other sites

De fleste PH'er sier skyt før du har målet i sikte, de skal selge, sånn er det. Uansett er det jo dette det handler om som STUBBERUD sier:

 

Edit: DS Ingen andre en han som drar i avtrekkern er ansvarlig for skuddet, føles det et press for å skytte på halvsjanser/ dårlig sjanser utøves dårlig omdømme. VI ( JEGERE ) MÅ ALDRI LA OSS PRESSE TIL Å AVFYRE DÅRLIGE SKUDD! ( Å husk, her er det enorme variasjoner, når det gjelder FERDIGHET!

 

 

Land

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet for debatten vdr ”Jaktetikk på "arrangert" Utlandsjakt” var vel her delvis artikkelen i ”Jeger Hund og Våpen”. Akkurat den saken er vel rimelig avklart og etter mitt skjønn uproblematisk.

Generelt er det nok ofte et ”ønske” fra PH og de som arrangerer jakt at det faktisk blir skutt dyr. For de fleste på forumet her skaper vel ikke ”det å skyte dyr” de store etiske dilemma og søvnløse netter.

Det er vel nettopp også derfor mange av oss reiser på jakt til f.eks Afrika – for å jakte og å skyte dyr – ofte på andre avstander – under andre forhold og med andre våpen enn hjemme.

 

Det at ”ikke alt er som på elgjakta hjemme” er vel i seg selv ikke skummelt. Er det ikke derfor vi reiser? For å få andre utfordringer.

 

Det at en PH vil du skal skyte et dyr – under forhold som (for) lang avstand – altså et skudd du ikke vil avfyre er nok en av de utfordringer en reise til utlandet kan medføre. Dog vi er vel voksen mennesker som gjennom livet har måtte tatt stilling til verre ting enn dette? Alle på forumet virker klare på at det er jegeren som betaler og dermed er klienten – og klienten ”ruler”. Dette er selvsagt. Slik sett stopper debatten der.

 

Dog, det er mulig at skyting i ”padocks”/innhegninger av ulike slag enten dette foregår på noen få mål eller 100 000vis av mål kan foregå etter ulike standarder forskjellige steder. Det er mulig det selges jaktpakker med luksushotell og ”innbakt” et bestemt antall dyr samme hva (pluss hører vi av og til fra Øst-europa og Rep.S.Afrika -også innlagt besøk av kvinnelige terapeuter” i forventet ”totalpakka”). For noe er dette OK for andre riv ruskende feil.

 

Jeg tror likevel det er lett å skjære klar av mellom- menneskelige problemer om man i utgangspunktet forsøker: 1. å velge den jakt på de steder man ønsker, og 2. snakker med sin PH om hva som er viktig for deg – størst mulig dyr (Amerikansk stil), eller gode jaktopplevelse. Si at du ikke behersker skudd på mer enn 100m eller 200m. Si at du ikke har lyst til å skyte om dyret står bak 2m med buskas.

 

De 7 PHer jeg har vært borti i Namibia og Zimbabwe har jeg aldri opplevd som problematiske i slike sammenhenger. Generelt har jeg alltid hørt fra disse om Skandinaviske jegers høye jaktmoral – de liker å gå – spore-finne dyr. De sier vi skyter svært godt og har åpenbart god opplæring og skyter ikke ”på alt som rører seg”. Jeg har motsatt hørt litt om reservasjonen vi har mot å skyte gjennom litt gress og kvist – noe som faktisk går utmerket med langsomme tunge kuler i grove kalibre (om dyret står rett inni kvisten).

 

Sett fra ”den andre siden”:

1. Skutte dyr skaper verdier i form av kjøtt til eksempelvis lokalbefolkning i ”Comunal lands”, kjøtt for de som eier jaktområdet, penger i form av ”fellingsløyve”/trofeeavgifter til de som drifter områdene, midler som tilflyter lokalmiljøet og mer sentral organisasjoner og ikke minst eventuelt lokale taxidermister og selskap som står for transport. Det er en betydelig verdikjede her og ”skinnere” og trackere har alle familier og skal leve de også.

2. En PH som har jobbet livet av seg med sine beste tracker og fått kunden frem til ”årets beste dyr” som jeg har opplevd to ganger – vil selvsagt da at klienten kan skyte og vil skyte – og klarer skuddet. Dette gir PH en øket rating i sitt yrke og hans status øker. Mange av oss forsøker også å beherske også lange skudd, bruker laseravstandsmåler, skytestøtte og lærer om kulebaner – bruker egnede kalibere.....mange av oss liker dette.

 

Jakt skaper enorme verdier og bidrar til å bevare utryddningstruede dyrearter i Afrika. Vi er der del av en verdiskapning, og tvister kan sikkert forekomme - her som ellers i livet.

 

Mitt tips er å snakke ut med arrangør (agent/operatør) før booking, så snakke med PHen før jakten om ”hva du er ute etter” – definere dette - og å jakte deretter. Man har jo litt ansvar og vilje selv også.

 

I dag er det PHer som reserverer seg mot Leopardjakt med hund (jaktform litt som gaupejakt med (mange) hund(er)) – mange klienter ønsker dette – også nordmenn. Saken kan også vinkles fra denne siden.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er Scandinaviske jegere meget godt likt i det sørlige afrika pga nevnte grunner ovenfor!evner å gå,gode skyttere,tar ikke sjangser og ikke minst er meget gavemilde med tips....... :mrgreen:

 

Du har vel et poeng der John :wink:

 

Med mine 66 år, tidligere kreftpasient og begynnende "beer guts", fikk jeg denne kommentaren av min PH i Namibia: Man...you are better fit and a harder hunter than lots of American customers half your age. :D

Tipset ble nok noen dollar ekstra etter denne kommentaren (og kanskje det var meningen også :wink: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen av de tre ph ene jeg har jaktet med har utvist noen form for press. Ja det har vært lange hold, men når ph spør deg om du er komfortabel med å skyte, må man jo være ærlig med seg selv og vurdere holdet og egne begrensinger.

Når jeg sier at det er mulig, så har jeg fra alle ph ene fått beskjed om å ta den tiden jeg trenger, og være helt konfortabel med situasjonen før jeg løser skuddet. Og det har alltid endt godt, selv om selve skytinga mi ikke alltid har vært så mye å skryte av.

Smak litt på tittelen til disse karene, professional hunter, profesjonell jeger.

Selvsagt kan man være uheldig og komme borti en som er mer forretningsmann enn jeger, men jeg tror det er forsvinnende få.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...