Jump to content

*Modde* tråd for Sauer 200 STR


Recommended Posts

Ettersom det er så mange som modifiserer sine Sauere til langholds skyting og jakt så tenkte jeg det kunne være greit og samle litt av dette under denne tråden f.eks.

Slik at man kan dele erfaringer og triks, gjærne krydret med bilder osv

Håper dette kan bli en info tråd uten alt for mange side spor 8)

 

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha googlet litt på nett etter Sauer SSG 3000 så fikk jeg se bilde av en Sauer S 205 Phantom Med påmontert feste for mirage bånd. Har selv i alle år brukt en unbraco skrue som feste, men et slikt feste måtte jeg bare ha ettersom jeg hadde en *Kornklakk* liggende. (siden til Landrø lå nede så jeg fikk ikke sjekket prisen før jeg sagde den sund, og ikke vil jeg vite det nå heller :lol: )

Denne sagde jeg av like over splinten som mirage båndet er festet i som bildet viser. Etterpå ble kuttet pusset og den skal sammen med kikkertskinna til eloksering når tiden strekker til

 

DSC00012.JPG

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha brukt ei skinne fra Landrø i mange år meldte lysten seg for ei picatinney skinne etter å ha sett mange prosjekter her inne. Etter å ha tegnet den fikk min onkel ta seg av fresinga. Prototypen ble uten 20 MOA tilt grunnet at emnet vi hadde tilgjengelig ikke tillot nok høyde til det.

(bildene kommer fra en annen tråd jeg har her inne)

 

16022008166.JPG

16022008171.JPG

19022008179.JPG

 

På toppen av dette ble følgende montert:

 

Burris Xtreme Tactical 30mm

xtr-rings.jpg

 

Falcon Menace 4-18x56 Metric

falconmenace41856bg(1).jpg

 

Enhanced Skeleton Long Range Mil Dot retikkel

45menace7.jpg

 

Og resultatet

IM000448.jpg

normal_ja_003.jpg

 

 

rubenmed, her er en måte og montere kikkertsikte.

 

Eller hadde 338RUM en flott tråd på Sluttstykke ang montering av kikkertsikte så kanskje han kunne bidratt litt :D

Eller snakket Buster om noe modding av stokk på en annen tråd her inne.

Han var også borte i forskjeller på låskassa når han skulle montere skinne på sin.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Hei kruttskalle,

 

Tror nok du får problemer med å komme under 5 kg med den pipa. Kansje hvis du har en superlett stokk, superlett kikkert med superlett montasje og går bananas i en fres og fluter pipa til det ekstreme :mrgreen:

 

Holder selv på å slanke en STR, men er i ferd med å gi opp :oops::lol:

 

Du kan jo se på vektene jeg har på mine deler og estimere.

Vekt Sauer 200 STR:

 

Kikkert m/mont. 854g Leupold MK4

Låsekase u/avtrekk 961g

Bolt 359g

Avtrekk 145g

Magasin 120g

Pipe 57 cm tykk 2065g (kuttet)

Pipe 69 cm tynn 2080g (kuttet til 57cm ca.1680g)

Tofotpinne mod. 36g

10 stk svivelfester 60g

 

Tot.vekt 4600g (m/tynn kuttet pipe 4215g)

 

 

Etter mine beregninger har jeg med tykk kuttet pipe (57cm) ca. 400g til stokk, dersom jeg skal under 5 kg.

 

ERGO, ET HÅPLØST PROSJEKT :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Dfs skriver på nettsiden om prisnedgang :D på Sauer`n. Uten diopter og med 67\19 løpet koster den ca. 13500 kr. Jaktstokker koster vel fra 5000 og oppover. Dette blir billigere enn alle modeller av sauer 202. Et meget aktuell ny jaktbørse synes jeg,kanskje litt tung men....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Her er Saueren jeg bruker på jaktfelt :D :

normal_06112010013.JPG

Har satt på en laminatstokk fra tyristubben, jaktfeltløp fra våpensmia, kikkerten er en Sightron SIIISS 10-50X60 LRTD og montasjen er fra Dagfinrud.

Har også gjenget løpet slik at jeg kan sette på en lyddemper og har en tofot liggende, men dette er desverre ikke på bildet.

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av Saueren min.Kjøpte stokken og løpet på Finn.Noen som vet hva denne stokken heter? Monterte løpet og stokken uten å ha løsna skudd med orginal løpet.

Har hatt en Burris Black Diamond 8-32x50 på denne rifla til langholds skyting .

Nå er det en Burris Fullfield 4,5-14x42 som står på med ballistik plex retikkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bolt knob`n er produsert av badger ordnance. finnes mange produsenter som lager tilsvarende. min måtte gjenges på nytt. var ikke noe problem dette. eneste ulempen var at hevearmen ble litt lang. kunne tenke meg å borre dypere gjenger hvis jeg skulle montere en slik på den nye rifla mi. ellers ser det tøft ut! Tror jeg har en liggende hvis noen vil kjøpe den. Jeg klarer meg uten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvor får man kjøpt feste for tofot til en original 200 stokk?

 

Ring til Jaktdepotet på Fauske. Jeg har inne ei bestilling på Versapod, for UIT skinne. Sikkert ikke forsent å få to stk opp.

 

Hvis du har to-foten fra før, skaffer de også UIT adapter, med standard reimfeste, så du kan bruke eks. Harristofot.

 

 

Evt. ta kontakt med Børsemaker Schølin i Bodø byen. Kanskje han har?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På Løndrø sine sider, så kan man kjøpe induviduelle deler til Saueren.

 

Dersom man velger å kjøpe den slik i deler, hva er det man må velge da?

 

Hva jeg tror?:

Sluttstykke Komplett

Låskasse hus

 

Thats it? + løp og stokk da.. men har man de 4 delene så kan man sette isammen en rifle?

 

Var usikker på:

Avtrekker mekanisme.. tenkte kanskje denne fulgte med låskassen?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger sluttstykke komplett, låskassehus, avtrekk komplett, samt en liten haug med små deler.

Magutløser, skjefteskruer, fjærer osv.

 

Ca pris blir 8900kr

 

Så kommer løp og stokk i tillegg.

Det blir fort billigere å kjøpe en komplett sauer uten diopter av DFS/Skytterkontoret.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...