Jump to content

10 mest aggressive hunderasene


Ranger

Recommended Posts

Har ikke anelse om kompetansen til de som har laget denne lista, men denne nettsiden påstår de 10 mest aggresive hunderasene er:

 

- Dachs

- Chihuahua

- Jack Russel Terrier

- Australian Cattle Dog

- Cocker Spaniel

- Beagle

- Border Collie

- Chow Chow

- Papillon

- Engelsk Springer Spaniel

 

Overrasker meg ikke at miniatyrhundene er på lista, men beagle...! Da må de som er vurdert jaggu vært holdt unna skogen og livet de er skapt for...!

Begrunnelsene finner du her:

:arrow:http://www.ehow.com/list_6011449_top-10 ... -dogs.html

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet; feil match eier - hund.

 

Bruks- eller jakthund, med eiere som ikke er bruksfolk eller jegere.. så har du potensielle feller.

Jeg har ikke lest noe mer enn innpå her, men et vakkert utseende og hollywood(produksjoner) ødelegger for mange raser :)

Tenker da på at noen avler for kjappe penger, og det rasetypiske mtp gemytt, egenskaper og eksteriør kommer "i andre rekke".

Link to comment
Share on other sites

Skal slik statistikk ha noe for seg må alle hunder i hele landet telles for så å registrere hvilken rase som er verst. Gjøres ikke dette kan man bruke slike lister som dasspapir!

 

Statistikk er sjeldent basert på ALLE, men derimot et fornuftig utvalg. Valgdagsmålinger er f.eks temmelig treffsikre, og i denne sammenhengen god nok. (Uten at jeg vet hvor stort utvalg de har brukt i den aktuelle saken.)

Så posten din egner seg best som dasspapir.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo i beste fall bare tull. Står ingenting om grunnlaget dette er basert på. Eneste som står er at hunder som ikke får utløp for sine naturlige instinkter kan bli rastløse og aggresive. I så tilfelle burde listen vært evig lang. Jeg har hørt om at røde cockere har vært beryktet for varierende temperament, men har til dags dato aldri sett en spaniel med agressive tendenser.

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på aggressiv og farlig. Har merket meg at de små hundene er mer aggressive, men vil aldri føle meg truer av en Dachs som knurrer.

 

Nå har de fleste dachser et språk som ikke kan misforstås, og som sådan er dette vel en av de rasene som gir klarest beskjed om den ikke er interessert i nærmere bekjentskap..

 

Jeg ville heller aldri følt meg redd for en dachs, men selv om man kanskje ikke frykter for livet i sammentreff med en , respekterer jeg selv så små hunder.

En dachs biter ganske hardt, og betydelig hardere enn andre bikkjer på samme størrelse...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå skal ikke jeg gjøre meg til dommer over hunder, men har hatt hunder siden jeg ble født. Først ved min far siden jeg. Har aldri blitt bitt før en veninde kjøpte seg chiuvaua. Blir bitt i beina omtrent hver gang jeg kommer på besøk. Det går mest ut over buksene men også noen ganger sår på beinet. Vil ikke gjøre noe med det overfor eieren, men småbikkjer , ja de biter !!!!

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Som en digresjon til statistikk:

Statistikk er aldri basert på "alle", da er det et register. Med riktig utvalg på 1000 personer dekker man en befolkning på norges størrelse og treffer veldig bra i statistiske undersøkelser.

 

Ellers så var det vel aggresive hunderaser det var snakk om og ikke mest farlige. Så kommer man til hvordan man har definert aggresiv og målt dette.

Men vi kan vel være enige om at få av hundene på lista er typiske nybegynner eller "leilighet-i-byen"-hunder, så lista gjør nok litt nytte for seg alikevel. Muligens er det noen som tenker seg om litt og ikke kjøper beagle av jakthundavstamning "for den er jo så søt og pen"...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Pripyat, det gjør jeg og, om enn forsiktig :!:

 

Nb, kona minte meg på at jeg ble bitt av en Chow chow i vårt første år som gifte. Men der gjorde jeg kort prosess.

Kan ikke ha bikkjer som biter eierne sine, langt mindre gjester. Men det er meg !!

Link to comment
Share on other sites

En slik liste over aggressive hunder vil kunne tiltrekke seg oppmersomheten fra folk med planer om å skaffe seg hund, fordi de søker råd.

Jeg tror informasjonen er mer villedende enn veiledende, vurderingen er altfor generell.

 

Noe som er veldig viktig er mental tilstand på enhver tispe, og hvordan hvalpen har det i kullet samt i hjemmet (sosialt trening) fra 7-16 uke.

Det vil overskygge eventuelle statistiske (små) forskjeller i humøret mellom ulike raser.

 

Mye er skrevet om dette tema.

Their are some fifty-odd different medical reasons why a dog may be showing aggressive tendencies:

http://www.doglistener.co.uk/aggression/types.shtml

Link to comment
Share on other sites

En av hovedårsakene til sånne lister er at brukshunder

eies av folk som ikke lar dem få jobbe!

 

Har ikke så mye peiling på hund, men har av en eller annen grunn hatt en del border collier i min omgangskrets. De hundene som har hatt et aktivt liv har vært snille som lam, mens de som har vært understimulert har uten unntak vært ustabile og agressive.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tror at understimulerte hunder som i utgangspunktet er brukshunder vil lettere utvikle uønsket atferd og eskalere til aggressive handlinger eller tendenser.

 

på den andre siden tror jeg også at mennesker som skaffer seg større hunder tar hverdagslydighet mye mer seriøst av den enkle grunn at en stor hund er potensiell farligere og ikke minst til mye mere sjenanse dersom den ikke har lært seg godt nok hva som er ønsket atferd og hva som er uønsket.

Link to comment
Share on other sites

Har sett akkuat den samme listen i en annen sammenheng, nemlig hvilke hunderaser som er mest agressive mot andre hunder.

Hunder som biter mennesker biter sjelden i agresjon, men i forsvar.

Min JRT er i overkant glad i andre mennesker, og ville aldri finne på å skade et menneske i agresjon. Men han er agressiv mot andre hanhunder (som vanlig er for rasen). Det samme med Dachs, glad i mennesker, men ikke veldig glad i andre hunder/hunderaser.

Link to comment
Share on other sites

For 20-30 år siden gikk man lange omveier hvis man så det sto bundet en NEG eller drever på en gård. Nå er det mange år siden jeg ikke bare har blitt møtt med glede av NEG eller drever når jeg møter dem. Tror vi i Norge har vært flinke med avel og luket ut aggresive hunder. Beagle har jeg aldri møtt som er aggresive. Dachs kan være litt skarpe på fall så da er jeg forsiktig. Har møtt masse små kosebikkjer som tydlig er aggresive og eieren tar de ikke. Er ikke sikker på om det er rasen som er aggresiv eller bare eieren som ikke setter grenser.

I Norge har de fleste hundeeiere et sundt forhold til hunden sin og ser hva som egner seg til videre avl.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi forlater de rene rasene, vil jeg få nevne at det finnes enkelte endivider at typen "eventyrblanding" eller "gatens mix" også kan være styggagressive. Særlig hvis de står bundet alene utenfor f.eks. en butikk mens folk (med hund...) kommer forbi. My stygg agressjon i enkelte firbeinte, mest rettet mot andre firbeinte heldigvis. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi forlater de rene rasene, vil jeg få nevne at det finnes enkelte endivider at typen "eventyrblanding" eller "gatens mix" også kan være styggagressive. Særlig hvis de står bundet alene utenfor f.eks. en butikk mens folk (med hund...) kommer forbi. My stygg agressjon i enkelte firbeinte, mest rettet mot andre firbeinte heldigvis. :shock:

 

:lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

I trolig 95 prosent av tilfeller der hunder er aggressive er det eierene som er problemet.

Alt for mange anskaffer seg hund uten å ane hva den er avlet fram for. En dachs eller jack russell er ikke

hunder som trives i sofakroken, de er jakthunder som må stimuleres. Har selv en Jack russell som ikke trives inne,

der er det jakt jakt jakt! Men du verden for en trivelig familiehund han er på samme tid.

 

Og det dummeste jeg ser er eiere (gjerne damer) av små hunder som går rundt og bærer på dem,

beskytter dem mot andre hunder med å løfte dem opp. Hva blir resultatet?

Jo, en liten hund som tror den er en pitbull!

Link to comment
Share on other sites

Den mest aggressive er ikkje nemnt, nemleg ølhunden. Den har ei lei tendens til å slite seg og rømme frå heimen, gjerne fredag og laurdagskveldar. Så dukkar den ofte opp i sentrumsområde på nattestid i byar og bygder, og slår aggressivt og vilkårleg til mot uskyldige forbipasserande, for så å angre bittert neste dag.

Link to comment
Share on other sites

Og det dummeste jeg ser er eiere (gjerne damer) av små hunder som går rundt og bærer på dem,

beskytter dem mot andre hunder med å løfte dem opp. Hva blir resultatet?

Jo, en liten hund som tror den er en pitbull!

 

Var nettopp dette jeg hadde i tankene da jeg skrev mitt forrige innlegg.

Av egen erfaring vet jeg at det praktiseres altfor ofte. (ikke jeg som gjør det..)

Resultatet er like festlig hver gang; en liten og rasende mikrobikkje som hyler og

skriker samtidig som den biter rundt seg som en utsulta piraya.

Leste noe om den type adferd engang, en aggresjonstype som er svært uønsket....!

 

Hadde en slikt lite troll gnagd på meg hadde jeg trampa den flat, basta.

Link to comment
Share on other sites

Golden retriver topper listen over de rasene som gjør mest skade mot mennesker.

 

Og før Golden var det Schæfer...

Har brått Golden blitt så gærne nå da eller?

Nei, det er statistikken som snakker.

Det er på papiret fler av dem!

 

Kjører du og hundre andre Golf og jeg kjører Toyota, i samme by, vil sannsynligheten for at jeg bulker med en Golf være svært stor dersom jeg treffer en annen bil.

Du vil også mest sannsynlig bulke med en Golf.

Ergo sier statistikken at Golf er mer utsatt for ulykker enn Toyota.

 

Om Golfen er farligere?

Nei si det. Statistisk sett er den jo det da.

 

Agressjon kan skyldes mange ting, også sykdom.

 

Sakset fra nettet:

Det vanligste atferdsproblemet hos hund er aggresjon. Det er viktig å forstå hvorfor hunden er aggressiv slik at man kan behandle årsaken til aggresjonen. Hvis hunden biter fordi den er redd, er det først viktig å unngå de situasjonene som gjør hunden redd. Dernest trener man gradvis bort redselen i disse situasjonene. Slik fjernes årsaken til at hunden biter i stedet for å bare undertrykke aggressiviteten med straff. Ved konsultasjoner med aggressive hunder gjøres det også en risikovurdering. Målet er å ta forholdsregler for å unngå at noen blir skadet.

 

 

Det er ingen som vet nøyaktig hvor mange av hver hunderase som faktisk finnes i Norge.

Regner med at langt under halvparten finnes i noe register.

Hadde man hatt en fullstendig oversikt over hvor mange hunder vi faktisk har her i landet og så registrert hvem som forårsaker skader mot mennesker er jeg ganske sikker på at tallene hadde sett helt anderledes ut. Da ville nok knebikkjer under 10-15 kilo toppa den lista fort.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med den som mener at listen er bare tøys.

 

Noen forskere i Sverige - fant ut at mer enn to nattevakter var helsefarlig, og dermed svelgte noen arbeidstakerorginisasjoner dette :roll: .

 

Jeg har aldri blitt spurt - samt at mange som "liker" nattevakter - aldri har blitt spurt.

 

"Spørremateriellet" er viktig.

 

Mine fire dachser har vært så lite aggressive - at jeg lurte på om det var liv i de!!!!

 

Mens andre raser som jeg har eid/vært i kontakt med - er ikke på listen, selv om disse har vært "coco" (for noen :winke1: ).

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke noe som heter " som eier så hund"?

Mange som skaffer seg såkalte "prydhunder" altså bittesmå plendritere er faktisk ikke klar

over at disse bittesmå krever minst like mye fra eieren som store hunderaser.

 

Selv er jeg oppvokst med store hunder som Shæfer og Rottweiler og har hund selv såklart.

Jeg har faktisk aldri sett en hund bære undulater i munnen før min gjorde det.

Den kravlet rundt inni der og virket lykkelig før den flakset videre.

 

Jeg påstår ikke at jeg er den perfekte hundeeier, men bikkja mi kan kose med en hamster, men prøver du å komme inn i huset mitt gnager den av deg beinet...

Jobben hans er å passe på og vokte, noe han klarer utmerket.

Naboungene elsker å kose med han og han er svært snill.

Jo han vet hvilken rolle han har.

 

I 2007 ble det sagt at poteten var det sunneste av norsk mat, i 2009 kom påstandene om at den ga deg kreft. Til og med dasspapir var kreftfremkallende.

Media er noe dritt, folk sluker alt som står skrevet, med krok, agn og line.

Link to comment
Share on other sites

må jo være amstaff og greier som er verdens verste hund. den er jo til og med forbudt...

 

eller for den som kjenner meg så vet dem jo at jeg har jo nettopp hatt en slik men vi må jo se til å forby disse 10 også da. og kanskje de sm biter burde vært forbudt, kjøss katta. vi forbyr hele hurven!

 

hest er best :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Hest er best som pålegg...

 

Kjenner folk som har forskjellige "staffer" og ingen av de har noensinne vist seg verre enn f.eks morragretten puddel. Folk har så mange fordommer at det er til å spy av.

Tipper de kommer fra en familie der mor er pissredd alt på fire bein unntatt den koselige koseboffen til fru Larsen i 3B!

 

Dersom en hund er litt dominant, hva er problemet med det?

Jo det som er problemet er ofte uoppdragne unger som kommer løpende og bæljer "er den snill, kan jeg klappe den" og før du rekker å svare har de hele trynet sitt tredd oppunder snyteskaftet på den stakkars hunden som blir helt fra seg av skrekk!

 

Kanskje foreldre burde få en runde med dressurhalsbånd? zzzappp!!!

Link to comment
Share on other sites

Vel, ut i fra "begrunnelsen" til denne listen, så sier det vel seg selv:

 

"When dachshunds are unable to relieve their energy in a healthy manner, they can become irritable, obstinate and quick to bite."

 

 

Vil ikke tro at dette gjelder kun Dachshunder. Brukes hundene til det de er avlet for, tror jeg det er lite agressivitet i noen av disse rasene som nevnes.

Link to comment
Share on other sites

Hest er best som pålegg...

 

Kjenner folk som har forskjellige "staffer" og ingen av de har noensinne vist seg verre enn f.eks morragretten puddel. Folk har så mange fordommer at det er til å spy av.

Tipper de kommer fra en familie der mor er pissredd alt på fire bein unntatt den koselige koseboffen til fru Larsen i 3B!

 

Dersom en hund er litt dominant, hva er problemet med det?

Jo det som er problemet er ofte uoppdragne unger som kommer løpende og bæljer "er den snill, kan jeg klappe den" og før du rekker å svare har de hele trynet sitt tredd oppunder snyteskaftet på den stakkars hunden som blir helt fra seg av skrekk!

 

Kanskje foreldre burde få en runde med dressurhalsbånd? zzzappp!!!

 

 

Helt enig!! Sykt bra sakt :-)!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...