Jump to content

minner om naturlig helaften på nrk1.nå.


v-max

Recommended Posts

Flott program får jeg si! Nå fikk ikke jeg med meg mer enn siste halvpart, men syntes det var bra det jeg så. Artig med reinsjakt og innslaget om hjortekalven.

 

Også fortsatte det med nyere historie, om Sovjetunionens fall. Slike typer programmer varmer en historielærers hjerte... :wink: Og jammen er det greit med repetisjon!

Link to comment
Share on other sites

Jakrokann Du så ikke at dama skjøt mot ledningene. Husk at dette er filmet, og gjort intresangt for oss som ser på.

Det er ofte en lager så dårlige filmings triks som dette, og da er det fort å trekke gale konklusjoner,.

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/814227/

Se mellom 36:20 og ut til 36:45 i klippet så ser du episoden jeg referer til. Først ser man duer sittende på faslinjene, deretter avfyres det skudd, man går fram og plukker opp ei due. Når kameraetzoomer ut ser man masten i bakgrunnen og det virker som at fuglen ligger under faslinjene. Det er bakgrunnen for at jeg uttaler dette, og jeg synes det er leit når du påstår at jeg trekker gal konklusjon ut av dette. Jeg var selvsagt ikke der, og kjenner ikke til hendelsesforløpet, men husker at jeg stusset over episoden når jeg så den, og la merke til at flere på jobb (jobber i et nettselskap) hadde samme oppfatning etter å ha sett det i går.

Link to comment
Share on other sites

Også oppfordres jegerne til å ikke skyte mot høyspentlinjene, selv om fruen i Steigen valgte å jakte due på denne måten.

Jeg kjenner Linda Øverli Nilsen, reporteren i innslaget om Steigen. Jeg fikk også først inntrykk av at det ble skutt mot duene på ledningene, men vi så jo aldri at det skjedde. Derfor spurte jeg. Og nei, det ble ikke jaktet på duer på ledninger. :)

Link to comment
Share on other sites

På NRK 1? Ja, frem til kl 21. Deretter over til NRK2 kanalen som kameraten jeg var på besøk hos ikke hadde. :trist:

Kommer det i reprise?

Fra "Ut i naturen" sin side på Facebook:

Gikk du glipp av En naturlig helaften på tirsdag? Se den i nett-tv! NRK1-delen går også i reprise i morgen, på selveste lille julaften, klokken 10.00
Link to comment
Share on other sites

Lier Hansen,kan dette med Reinsjakt ja!Men han kjenner terrenget der ut og inn også etter å ha vandret der siden han var guttunge..et av de bedre stedene for Reinsjakt på Hardangervidda!

Men hvorfor hadde han med seg den gneldrebikkja? Var det fordi han er så bra jeger at han må gi renen noen foredeler så de får en mulighet til å slippe unna?

Link to comment
Share on other sites

Lier Hansen,kan dette med Reinsjakt ja!Men han kjenner terrenget der ut og inn også etter å ha vandret der siden han var guttunge..et av de bedre stedene for Reinsjakt på Hardangervidda!

Men hvorfor hadde han med seg den gneldrebikkja? Var det fordi han er så bra jeger at han må gi renen noen foredeler så de får en mulighet til å slippe unna?

 

Hva tror du ?

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor hadde han med seg den gneldrebikkja? Var det fordi han er så bra jeger at han må gi renen noen foredeler så de får en mulighet til å slippe unna?

 

sikkert sånn som deg,liker lyd på jakt....sikkert derfor han heller ikke hadde demper på børsa heller.... :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

Til dette programet er det bare til å ta tommelen opp.

Jeg tror det er første gang jeg ser gode jakt situasjoner på TV der skudd og felt vilt hører sammen, samt at ingen dyr blir skadeskutt.

At NRK har baller til å vise slikt på tv er bare helt fantasttastisk og viser de er på rett vei.

Lier Hansen jakter på gode privat terrenger på vidda hvor jaktpresset ikke er større en at han kan se litt mellom fingrene på om hunden ødelegger en jaktsituasjon eller to, det kommer alltids en ny jakt situasjon til en så dyktig jeger som han er.

Å få tid og mulighet til å bo noen uker på Hardangervidda under reinsjakta, med rifle og fiskestang er en drøm jeg håper å få realisert med årene.

Håper vi får flere slike programmer i årene som kommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem i det hele tatt så lenge han bare ødelegger for seg selv...

Jeg lurte egentlig på det der, det er da ikke vanlig med hund på reinsjakt? Kan ikke tenke meg at reinen står for hund, og ture i drev gjør den ihvertfall ikke.

Kan det være noen fordeler med det i det hele tatt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt med meg hund en god del ganger i fjellet. MAJA markerer tydeligt hvor der er rein , dette gjelder ferske spor og ikke minst værtrekk av dyrene. At Stein Lier Hansens Jamthund hadde trengt mer dresur er det ikke tvil om. Men det er altid triveligt å ha hunden med seg. Og det er en fantastisk hjelper til å finne dyr i fjellheimen.

 

NB. Jeg skrev lenger oppe i tråden angående skyting av duer. Filming gir svært skjelden det rette inntrykket av hvordan jakt situasjonen er i det virkelige liv.Ofte må en klippe inn andre sekvenser for at filmen skal få rette innholdet.

:evil: SÅ Slutt Å Lete Etter Inmaginære Lovbrudd. Nyt Filmene. :evil:

Link to comment
Share on other sites

"Kan det være noen fordeler med hund på reinsjakt?"

 

 

Joda,det kan det,har hatt med hund med kløv på reinsjakt i ca 20 år. Første hunden var helt suveren,det var en malamute som bar bortimot 20 kg,(den veide nesten 50 kg sjøl)ingen tvil om at det var til hjelp :wink:

Nå har jeg et assortert utvalg Alaska huskyer som bytter på å være med. Oppdager dyr ofte lenge før meg,bærer sin skjerv, og (ikke minst) er godt selskap.

Så jo,det finnes fordeler! :D

Link to comment
Share on other sites

Nydelig program :!::!::!::!:

 

 

 

Ps: Ser det er noen som hevder det "letes" etter lovbrudd når det skytes duer... Jeg er ikke i tvil :winke1:

Litt morsomt at dette kom opp etter tråden til grågåsa, http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=64342&start=40&hilit=h%C3%B8yspent

Mange har nok gjort dette uten noe problem, men det blir dyrt den dagen du eventuelt blir holdt ansvarlig for skadene.

Ergo: IKKE LURT :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...