Jump to content

Hjelpemidler mot rekyl


Bom og vom

Recommended Posts

Kan absolutt anbefale rekylbrems!

 

Har nesten makan rifle som du har, og jeg laget meg en selv.

 

Den finner du her:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=62372

 

Denne er av de mere ekstreme utgavene, men det finnes utallige typer å velge mellom.

De fleste fjerner mye rekyl.

 

Ulempen er jo høyere smell...

 

Men jeg bruker aktive hørselvern til trening og all jakt, så det er ikke et problem for min del.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitets tykk rekylkappe er jo fint, evt i kombinasjon med skulder polstring.

Sittende eller stående stilling gjør rekylen til en ren nytelse, kan jo prøves.

 

Hvilke kaliber og ladning benyttes? Trodde T3 var kjemisk ren for (morsomme)kaliber med rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige, det er ingen skam i å ikke like rekyl. For meg er 3006 omtrent max, selv med en god rekylkappe blir mengdetrening slitsomt. Og man venner ikke seg til slikt ved å lide, man må øke komfort-sonen ved trening innenfor det man tåler. Så en god gummikappe eller skulderpute kan være en god investering.

Link to comment
Share on other sites

Selve smellen fra en rifle er en enkel sak å eliminere, gode hørselsvern, evt. plugger i tillegg til klokker fikser den biffen.

 

Når det gjelder reell rekyl er det to måter å redusere den på: Mindre fart på kula eller lettere kuler. Lader man ikke selv så er man noe begrenset på hva man kan gjøre her.

 

Følt rekyl reduseres enten ved at man setter en demper eller en kompensator/brems på munningen. Alternativt at man reduserer rekylimpulsen med en bedre kolbekappe, evt. mer avansert rekylreduksjonssystem inne i kolben eller at man enkelt og greit skaffer seg en tyngre rifle eller øker vekta på rifla på en eller annen måte. Utforming av stokk har også en del å si.

 

Til slutt så kan man polstre seg selv om man vil.

 

Min erfaring er at den viktigste faktoren i følt rekyl ligger i utformingen av stokken og selve kolbekappen. Jeg kan skyte hele dagen med en moderne jaktrifle i .30-06, mens en 8mm k98 med skalleknuserkappe blir stressende etter noen få klips når man kun er polstret med svett t-skjorte. Munningsbremser har jeg mer sansen for å bruke til å redusere munningsvipp enn å redusere følt rekyl (med mindre vi snakker om kaliber i .50BMG klassen).

Link to comment
Share on other sites

For å svare på spørsmålet, så er rekylbrems og en limbsaver kappe veien å gå for mindre rekyl uten ulempene man får med demper.

Men må henge meg på de som sier att rekylen i 6,5x55 er behagelig i utgangspunktet ;) Mere trening med fokus på avtrekk og rekylopptak er kanskje det du har mest igjen for til slutt :)

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig følt rekyl fra min 30.06 under jakt, men om jeg bare skal skyte noen få skudd utenom jakt synes jeg den er veldig skarp.

Største probelm med¨såpass reky på jakt, er at man mister målet ut av kikkerten om det er mørkt ute + at jeg blir blendet av munningsflammen.

Men er jo levende med uansett.

Vil tro at jeg kommer til å kjøpe demper etterhvert. Dette for å få bort noe av smellet som kan virke usedvanlig høyt mitt på ei stjerneklar natt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mengdetrening med salong er et kjempegodt hjelpemiddel om man er litt rekylredd og napper avtrekk av den grunn. Om du er redd rekylen, så bør du hvertfall ikke skyte liggende. Sittende stilling er mye mere behagelig da kroppen får ta opp mye mere rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Ellers er nok det beste rådet å trene mer og riktig

Har lest litt i denne tråden nå og er enig med det over her, særlig det siste ordet. Jeg liker heller ikke rekyl, men den er der, kan ikke unngås. Brems fins, men på en 6.5x55 bruker en brems for å slippe å holde rifla, og ikke for å skyte så forbanna mye bedre, eller "spare" skuldra.

Dersom en voksen mann har problemer med rekyl i 6.5x55, som ikke bare er at en skyter noe dårligere samlinger enn med 223 (alle gjør det), men virkelig plages. Så gjør en noe feil og brems/demper vil kun kamuflere dette.

 

Hvor holder du til? har du mulighet til å skaffe deg kvalifisert instruksjon? JEg skal prøve å nevne noen punkter som hjelper for å kontrollere rekylen:

- slapp av! dette er kritisk viktig, slapp av pust ut, trekk sakte av og lytt til smellet, og bli med rekylen (du slapper jo av..)

- pust ut før du trekker av

- sørg for å lene deg tungt inn i børsa, men bare med vekta di, ikke skyv skuldra imot (kritisk), gjelder ligg

- på kne, sitt, stå - hold rifla fast inn mot skuldra, pust ut før du trekker av

- bland inn patroner uten tennhette og krutt, beveger rifla seg når det klikker så vet du hva du gjør feil

- sørg for å holde stokken i skuldra så den får mest mulig areal å fordele kraft på, og slik at det er et punkt høyt på kolbekappa, men ikke øverst, som har hardest kontakt i skuldra

 

Av tekniske hjlepemidler så har vi seff brems, men som over, du bør prøve å minimere problemet med teknikk og trening først. Så er brems fint - en Vektorbrems gjør underverker med 6.5x55. Samme med mange dempere, men rekylreduksjonen kan ikke sammenlignes.

Ting som enten demper rekylen eller reduserer inntrykket den gjør

- brems

- demper

- bedre hørselvern

- ørepropper inni

- riktig lengde på stokken, for kort stokk er jævlig å skyte med. Jeg prøvde en 338 med kort løp, kort stokk, og lite øyeavstand til kikkerten - den var ille.

- stokk som går i skuldra på rett sted

- stor og dempende kolbekappe

- vernebriller, de tar mye "blast", særlig ved brems-bruk , og tar kikkerten når den prøver seg på pannebrasken

- lette kuler og raske krutt, skyte rekruttammo når du trener, den er dessuten billig og presis

- flytte kikkerten litt fram

- forlenge kolben

- sikert andre ting

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder reell rekyl er det to måter å redusere den på: Mindre fart på kula eller lettere kuler. Lader man ikke selv så er man noe begrenset på hva man kan gjøre her.
Nei, det er 3 måter å redusere reell rekyl:

Mindre fart - lettere kule og kruttladning - tyngre våpen!

 

Kraften framover, som er proporsjonal med kulevekta + halve kruttvekta, og med hastigheita, må ha en tilsvarende kraft bakover. Denne krafta prøver seg først på våpenet - jo lettere, jo mer aksellrasjon! Det er det aksellrerte våpnet vi får i skuldra.

 

Hvis din T3 har plastskjefte med kanaler i forskjeftet, kan du legge nedi litt bly, og se hva som skjer! Hvis du kan skru løs kolbekappa (og erstatte den med en med bedre demping!), kan du også legge bly i hulrom i kolben, evt. montere såkalt "kick-stop", eller andre forsinkelsesremedier. Bare husk å ta ut alt dette mikk-makket til du skal jage hjort i bratte lier, eller gå dagen lang på reinsjakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner effekten av tyngre våpen som redusert følt rekyl. Du får samme kraften i skuldra bare fordelt over mer tid. Les hele posten min.

 

Mindre fart er i praksis ekvivalent med mindre kruttladning når man har samme kulevekt (eller lettere kule).

Link to comment
Share on other sites

Men vet dere om noe ammo som har ganske likt treffpunkt som Norma Rekrutt som er lovlig på jakt?

Dersom du har en noenlunne kurant kikkert er det etter min mening bedre å finne ut og huske hvor mange klikk forskjellen mellom treffpunkt for jakt- og treningsammo utgjør. Deretter "nuller" du justeringsrattene på innstilling for jaktammo og har kikkerten stående slik i skapet (ettersom konsekvensen av å glemme justering er størst her). Når du da skal på banen klikker du høyde/side slik du har notert og er rett på med treningsammo. Det er ingen hokuspokus i dette såfremt du har en kikkert som har grei mekanikk slik at klikkene er repeterbare. På denne måten kan du heller fokusere på å velge treningsammo du trives med og så velge jaktammo ut fra presisjon og krev til kule heller enn treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis din T3 har plastskjefte med kanaler i forskjeftet, kan du legge nedi litt bly, og se hva som skjer! Hvis du kan skru løs kolbekappa (og erstatte den med en med bedre demping!), kan du også legge bly i hulrom i kolben....

 

Dette er abselutt et forsøk verd vil eg tro.

Dette vet eg om mangen som har gjort på hagle.

 

Når det gjelder reell rekyl er det to måter å redusere den på: Mindre fart på kula eller lettere kuler. Lader man ikke selv så er man noe begrenset på hva man kan gjøre her.

 

Lader du selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke selv.

Men har planer om å gjøre det hvis det går ann å tjene inn eventuelle penger jeg bruker på lade utstyr..

Skyter du en del skal det la seg gjøre å spare en del. Men da må du konsentrere deg og ikke la det skli ut, er jo enorme mengder med ting som er kjekt å ha, ikke alt er nødvendig. Det kan være smittsomt med kjekke ting og kalibre er jeg redd, laderommet mitt er ikke så stort, nå er plassen så fylt av presser, die sett, kule esker, konverterings sett, kruttmå og annet stasjl at man må gå ut for å skifte mening.
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke selv.

Men har planer om å gjøre det hvis det går ann å tjene inn eventuelle penger jeg bruker på lade utstyr..

 

Tror ikke det er økonomien som må være ditt overordna mål i denne saken, tror heller du bør se på dette som en mulighet til og lage ammo du kan "leve med".

Link to comment
Share on other sites

Hei

Får slenge meg på litt her jeg og da.

Det er som skrevet tidligere rekruttammo å få kjøpt med lette kuler og mild lading. Dette i samråd med det lokale skytterlaget for å finne ut om stillingen er riktig er nok nøkkelen. Rekruttammoen er og billig samt en kan samle opp hylser til å lade selv på et senere tidspunkt.

 

Det som og kan påvirke følt rekyl er skjefteformen, skjeftelengde samt vekta. Som skrevet tidligere er det og viktig å sitte den første tiden slik at en får fanget opp rekylen greit. Med en god rekylkappe på og gjerne en skytterjakke som en kan få lånt av noen i skytterlaget er en godt på vei. Tror at om en håper rekylen vil forsvinne med montering av demper, eller noe i skjeftet til å fange rekyl ol. vil bli skuffa og kanskje føle en kaster bort penger. En vil kanskje se for seg noe som er bedre enn det faktisk er.

 

Klarer heller ikke lese av trådstarter hva det egentlige problemet er, er det treffområdet (samling) som ikke er bra, er det vond skulder, er det frykt for å få kikkert i panna, er det smellen eller hva bunner det i?

 

Om en starter nå på vinteren med skytterlaget å får låne en Sauer i .22 og skyter en vintersesong, blir med på våren med 6.5 da er grunnlaget for en god skytestilling satt, kikkert er vekk smellen er vekk rekylen det samme. Og når en da begynner på våren med 6.5 er våpenet tungt og uten kikkert. Tror det er minste motstands vei.

 

Jeg føler større forskjell fra Saueren til jaktvåpenet, med samme ammo, enn fra rekrutt til feltammo i Saueren.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...