Jump to content

V-max effekten...


Xprez

Recommended Posts

Aha, kult. Så da kan man lade litt kvassere og kjappere ladninger med denne kula? Er det verdt å teste?

 

Noen sier ja og andre sier nei. Det kommer vell litt an på deg selv egentlig. Dersom du mener du har tid og råd til å teste, så kjøre i vei. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 496
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nå har eg akkurat lada ferdig nåken v-max i 6.5 til testing. men eg lurte på ein ting, målte kammer lengda og de blei 77,14mm, tenkte å sette total patron lengde til 75mm, men hadde blitt litt lite kule hold då tenke eg, eller tar eg heilt feil?? blir jo ganske masse fri flukt vist eg setter dei lavere, eller har de ingenting å sei?? e jo ganske korte dei 95grains v-max kulene??? nåken med 6.5*55 som kan dele nåken erfaringer?? tenker då mest på sette dypde/ total lengde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nåken med 6.5*55 som kan dele nåken erfaringer??

6.5x55

OAL 75mm og en god dose (48.8 grs) N550.

 

normal_vmax.JPG

Hodeskudd, 10m 22-250 55 grs vmax ~1120 m/s.

Delte kraniet i to. åpnet opp hele undersiden fant ikke igjen kjever eller noe.

skinnet ble fint for den revnet på midten.

Den ble liggende på stedet for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig det er skrevet før, men jeg kunne ikke finne det så jeg spør for sikkerhets skyld.

Hvor stor er forskjellen på 35gr v-max og 55gr i cal 22-250?

Vil jeg få mye pelsødeleggelse med 55gr v-max på rev? Har sett rev skutt med 35gr v-max i dette kaliberet og der var det ikke noe gjennomskyting, men vil jeg få det med 55gr? Hadde vært best å kunne bruke 55gr til "alt" da den ihvertfall går bra i min rifle. Og når det gjelder kråkesprenging så er vel ikke forskjellen på 35gr og 55gr så stor i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

35 grs. v-max vo/0 1070 m/s gir gjennomskyting på ca. 20-30% av revene. Resten gir ikke gjennomskyting. Da er holdene mellom 50m-120m. I 22-250 hastighet tipper jeg prosenten daler til mellom 10-20. Avheng. av avstand og skuddplassering seff.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Idag måtte jeg prøve Hornady sin 110grains v-max kule i 308 :)

må si at jeg er svæært positivt overrasket!

Hadde kun VV n140 tilgjengelig, så måtte teste med den.

 

I de første skuddene hadde jeg 43grains n140, som samlet meget bra! helt fantastisk, 4 skudd på en femkroning på 100 meter.

i de 6 neste skuddene hadde jeg 45 grains n140, å disse samlet like bra, helt rått! :)

men det var ingen forandring på treffpunktet på disse skuddene. fikk ikke kronografert skuddene, så skal lade meg noen skudd til, å teste hastigheten :)

 

 

Ser fram til å få brukt disse på rev om kun kort tid! :D

Link to comment
Share on other sites

då trur eg eg har funne laningen eg er fornøyd med 5 skudd på 14mm @100m :)

men blei litt luren på eine ladningen som på dei 3 første skudda va berre eit hol så fekk eg ein tlf som eg måtte ta så når eg la meg ner for å skyte dei 2 siste satt dei i lag men litt på sida. så eg trur eg ska teste den ladninga igjen, kansje eg hadde litt anna rekyl opptak eller nåke på dei 2 siste skudda etter tlf samtalen:(

Link to comment
Share on other sites

ville heilt klart gitt den ladninga ein kjangs til, skal ikkje mykje forandring til før du fløtter serien, me skal foresten ha dugleiksmerkeskyting på banen på mandagskveld, men tenkter litt på å gå inn på banen å skyta litt før, vere med??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Testet mine første ladninger med V-max i .308 i dag. Underholdende kule! Jeg satte opp noen myke plastddunker med vann på 25, 50 og 100 meter. Ser kantene på de knuste dunkene ble smeltet og krøller seg. Vannspruten gikk 10 meter til værs fra en av dem!

 

.308

110gr Hornady V-max

44gr Vihtavuori N140

Norma hylse, CCI primer

COL 69mm

 

Har ikke kronograf enda, så jeg kan ikke si noe om hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Trur du har ein del å gå på oppover i ladning her. Eg har lada 110 grains sierra varmint i .308, med 49,5 grain N140-krutt (full hylse Sellier & Bellot). God samling, ingen trykktegn. Ladningen når akkurat 900 m/s i Remingtonen min (50 cm pipe). Skal prøve eit raskare krutt enn 140, men har ikkje hatt tilgjengeleg enno.

Link to comment
Share on other sites

Trur du har ein del å gå på oppover i ladning her.

 

Ja.. var ørlite grann sot på halsen, og kanskje litt røyk på standplass. Kikka litt i hylsa under fylling og det så fullt ut rundt 48-48,5 gr. Har vel aldri lada komprimerte ladninger, så jeg begynte litt under det jeg ser andre ligger på. (45-47gr)

 

.. det var den kronoen en skulle hatt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann godtfolk!

har gått til anskaffelse av en ny børse (.243) som jeg har tenkt å bruke primært på kråke og rev. ser man får v-max i 58, 65, 75 og 87 grain.

Noen som har innspill på hvilke(n) kuler som egner seg best til hva og evnt om det er en av kulevektene som funker like greit til både rev og kråke?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sikker på at det er Vmax ja. Det er Fiocchipatron. Så vidt jeg har funnet ut, går den i overkant av 1 000 m/s. Avstanden var 60 meter. Reven som ble påskutt løp av gårde. Den ble ikke funnet igjen til tross for flere timer lang sporing. Blodsporene tok slutt, og med alle sporene rundt ellers, var det bare å gi opp. Litt hår og blod på skuddstedet.

 

Vil anta det var et streifskudd. Et tog som tutet i det fjerne støkket reven i det han trykket på avtrekkeren. Snødybden er drøyt 20 cm på stedet, så den har gått skrått gjennom og i bakken.

 

Samme patrontypen har for øvrig felt sju rev på kort tid.

 

Ikke utenkelig at det har vært en feilvare, at den har fått for lite krutt i hylsa slik at kula har gått sakte.

 

Siden det ikke er mitt bilde, bør jeg vel ikke legge det ut.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres veldig rart ut, med 20cm nysnø ville det blitt veldig vanskelig å funnet kulen igjen. Og den vil heller ikke bare ligge i snøen, men fortsette ned i bakken der den traff. Dersom det var en feilladning å den hadde så liten fart at den ikke ekspanderte, ville dem i allefall ikke truffet reven.

Å som du sier så fant dem blodspor, noe som tyder på at kulen måtte gjort skade.

Tror nok helt sikkert at her er det "ugler" i mosen noen plass. En v-max ville ekspandert så mye at du ikke ville funnet rester av den selv med det minste treff.......å i allefall dersom den gikk i bakken, uansett ladning bak.

Link to comment
Share on other sites

Har fått lov å legge ut bilder:

 

Kunne vært hakket skarpere, men en ser da resultatet.

 

100MEDIA_IMAG0347.jpg

 

100MEDIA_IMAG0346.jpg

 

Det er altstå fabrikkladet Fiocchi. Står Vmax 50 grs på pakka.

 

Her er den: http://www.sportsmansguide.com/net/cb/fiocchi-extrema-223-rem-50-gr-v-max.aspx?a=762840. Står at den går 3 200 fps. 975 m/s da jeg brukte omregningskalkulator på nett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv sett det aktuelle prosjektilet som ikke har ekspandert, det er ingen tvil om at dette er en V-Max. Hvorfor den ikke har ekspandert er vanskeligere å si noe om, den har tross alt vært borti en rev ganske godt samt en tur i snø. Jeg tipper at patronen var feilprodusert og inneholdt minimalt med krutt slik at hastigheten ble unormalt lav. Men som sagt, det er kun hva jeg tror..

 

V-Max i normal fart pleier ikke oppføre seg sånn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man prøver igjen...

 

Har vært en snartur innom Elverum Jakt og våpen i dag, bare for å titte da jeg ikke skulle ha noe som helst, og nå er da hundre 40 grs Vmax som skal dyttes i .223-hylsene i kjelleren. Slepte med meg en kilo N-110 som skal tømmes nedi de samme hylsene og, så da kan reven bare komme den... :) Måtte jo også kjøpe boks til de ferdige vidundrene (rart en ALLTID må kjøpe noe man ikke egentlig MÅ ha!?).

 

Stille rundt åtet for tiden, men nå er det løpetid, og da er vel ikke mat øverst på programmet...

 

Blir interessant å se hvilke som går best i børsa. Vmax'en eller Berger 30 grs.

 

Bruker Berger i .222'en min selv, og de lengter etter å kose rev...

Link to comment
Share on other sites

nå har eg akkurat lada ferdig nåken v-max i 6.5 til testing. men eg lurte på ein ting, målte kammer lengda og de blei 77,14mm, tenkte å sette total patron lengde til 75mm, men hadde blitt litt lite kule hold då tenke eg, eller tar eg heilt feil?? blir jo ganske masse fri flukt vist eg setter dei lavere, eller har de ingenting å sei?? e jo ganske korte dei 95grains v-max kulene??? nåken med 6.5*55 som kan dele nåken erfaringer?? tenker då mest på sette dypde/ total lengde.

 

 

Står jeg over valget mellom friflukt og kulehold så velger jeg kulehold. Spes på lette kuler ifht kaliber. jeg har stor friflukt på v-max i 308. Men satan som den går !!

Link to comment
Share on other sites

Da er første rev skutt med .223 og Berger 30 grs, men effekten var faktisk ikke helt som ønsket. Reven løp med et høl i siden ca 50 meter før den datt. Treffet var noe lavt, så mulig at fragmentene ikke gikk helt dit de skulle? Har ikke sett reven selv, men inngangshullet var stygt. Kan virke som om kula ekspanderte i skinnet. En teori kan jo være at den traff ribbein eller bogbein og ekspanderte for tidlig, rett og slett.

 

Men, jeg har hørt disse lette kulene også rett og slett kan ekspandere ved treff i regndråper om farten er høy nok. Disse er ladet til 1187 m/s i følge Quick Load. I følge en kamerat høres dette lavt ut, da han har kronografert 1180 m/s med 1,5 grs mindre N-110 selv. Med andre ord runder de jeg har ladet antakeligvis 1200 m/s. Det var snøvær da reven datt.

 

Kan det virkelig ha skjedd at kula har begynt å ekspandere i ei snøfille, slik at den var ekspanderende da den traff dyret og dermed ikke trengte langt nok inn!? (Kula er jo så tynnvegget at man med litt innsats klarer å klemme den flat med tenna (har prøvd...).) Det høres ut som en Mythbusteroppgave for meg... Tror nok mest på treff-i-bein-teorien selv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan det virkelig ha skjedd at kula har begynt å ekspandere i ei snøfille, slik at den var ekspanderende da den traff dyret og dermed ikke trengte langt nok inn!? (Kula er jo så tynnvegget at man med litt innsats klarer å klemme den flat med tenna (har prøvd...).) Det høres ut som en Mythbusteroppgave for meg... Tror nok mest på treff-i-bein-teorien selv. :wink:

 

Har opplevd lignende med nosler bt 40gr i .223 ved et par anledninger. Traff i bein på rev og kula ekspanderte så fort at den ikke gikk inn i bogen og gjorde nevneverdig skade i maskineriet. Skjønner fort hva som har skjedd når den reiser seg og lader opp for et stormløp, når man går frem for å plukke den opp. Takke seg til all treninga på skytebana når slikt skjer 8)

 

Ved en anledning klarte jeg å treffe frambeinet og blåste det vekk , samt nesten flådde bringa på ene sia uten å finne et eneste hull som gikk innenfor fettet.. Heldigvis, for både reven og meg, var det nok skade til at det var lett å sette et raskt andreskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

 

Har akkurat fått ladet opp 50 stk 95gr v-max (6,5x55) samler bra, men syns kanskje ekspansjon ikke levde helt opp til forventningen.

Er 38gr N140 med en patronlenge (COL?) på 73mm litt slapt i en 56cm mauserpipe? hvilken Hastighet kan jeg forvente av denne ladningen.

Skulle jeg valgt et annet krutt?

 

Spør kanskje dumt, men som fersk hjemmelader så har jeg bestemt meg for å spørre en gang for mye enn en gang for lite :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...