Jump to content

gåsjakt og 22LR....


CatLikeFox

Recommended Posts

lurer på om det er klinkende klart noen plass at salong ikke kan benyttes på gås? En kanada eller stor grågås er jo ca like stor eller større enn en hare, men en kortnebbgås er betraktelig mindre. i loven heter det at 22LR kan brukes opp til hare størrelse men ikke hare. Ut fra dette tolker jeg at jeg kan legge ned kortnebb til høsten med "lekevåpenet" mitt?? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok gåsejakta jevnt over hadde blitt mere human om folk hadde brukt salong istedet for hagle. Er vel nesten halvparten av eldre gjess som har hagl i kroppen på seg ifølge en undersøkelse fra Danmark. Om 22 LR er tillatt på kortnebbgås tør jeg ikke å si noe om, men at 22 LR er tilstrekkelig er jeg ikke i tvil om

Link to comment
Share on other sites

Har tatt knekken på 20-30 gås de siste 3-4 årene, og har ofte sett at det ryr hagl ut av fjærdrakten på gåsa mens kun noen få hagl har kommet gjennom fjærdrakten.... Dette på hold rundt 20-25 meter. Har erfart at skudd på 25meter + fører til mer dyreplageri enn mat...

Link to comment
Share on other sites

 

Ville nok brukt 222 til kortnebb og 6.5 til canadagåsa.

 

6,5 på Kanadieren?? Nei, må nok 338 til.... minst :wink:

 

 

Ikke fankern :) Jeg skyter store elg-okser med 6.5 og canadaen går meget fint med det kaliberet også. Uten noen store skader. Bare man er en presisjons skytter og treffer der man skal så går alt så meget fint.

 

Folk overdriver kaliber størrelsen mener nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dere lurer på om man kan bruke 22LR på gåsejakt ?

Svaret er nei : "Man kan bruke kal 22lr opptill hares størrelse, men ikke hare."

 

 

Det hang ikke på greip El-joniz..... kortnebbgås er mindre enn en voksen hare.

 

 

Loven sier det slik. Er kortnebbgåsa mindre, ja vel, i så fall kan man bruke 22lr. Trodde kortnebbgåsa vår meget større jeg :S

Link to comment
Share on other sites

Mener at harer kan bli opptil 5 kilo, og kortnebbgås blir vel sjelden opp mot 3 kilo så tror jeg kunne ha hatt en bra sak om jeg hadde blitt anmeldt. Dessuten føles det litt bedre å skyte med salong i "bebygd" strøk enn det gjør med grovere skyts, selv om man uansett skal være sikker på bakgrunnen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

22 WMR er da mer enn nok på gåsa, 22 LR skal jeg ikke uttale meg for mye om, men at ett velplassert skudd av en dyktig skytter kan drepe det utroligste skal vi ikke benekte noen av oss.. Nå er jo reglene dog engang slik som de er fordi ikke alle er superskyttere, og ikke alle værforhold og stedsforhold er optimale, jeg lærte på barneskolen at det er bedre å ta for mye enn for lite, og det er tilfellet i lovverket, og slik bør det også være.

Link to comment
Share on other sites

Mener at harer kan bli opptil 5 kilo, og kortnebbgås blir vel sjelden opp mot 3 kilo så tror jeg kunne ha hatt en bra sak om jeg hadde blitt anmeldt.

 

 

Stemmer. I så fall, kan man bruke 22lr på krotnebbgåsa. "ooptill hares STØRRELSE. I størrelse så er kortnebbgåsa større, men slaktevekt så veier haren mer.

Link to comment
Share on other sites

http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/mil ... page7.html

 

"Ved jakt på gås, storskarv og toppskarv må det brukes ammunisjon som har en anslagsenergi på minst 294 joule (eller 30 kgm) målt på 100 meters avstand"

 

Det står ikke noe spesifikt ang gåseart, ergo kan du heller ikke skyte kortnebb.

 

 

Er dette et lovverk? Hva er anslagsenergien på en 22LR?

Link to comment
Share on other sites

Må vel være et informasjonsskriv fra økokrim dette. Om det ikke er forskrifter eller lover som sier noe spesifikt om forbud mot kortnebbgås, eller gås generelt så tror jeg det kan bli vanskelig å vinne igjennom en slik sak i rettsystemet.

Link to comment
Share on other sites

i forskrift om utøvelse av jat står det som følger..

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

 

Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe eller felling av bjørn og ulv er det kun tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i særskilt bukkejaktperiode.

 

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt. 0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Så dette er altså et tvilstilfelle der jeg som en omtenksom jeger burde skyte kortnebb, ordne meg en jævel av en advokat, annmelde meg selv og prøve saken for retten kun for at dere andre skal kunne skyte med salong på dumme kvakk-kvakker???

Link to comment
Share on other sites

Økokrim siterer en forskrift som ble opphevet i 2002. I dagens regelverk er det ingen krav om anslagsenergi for småviltjakt. Deverre har en beholdt den håpløse formuleringen om 22LR og "opp til en hares størrelse, men dog ikke en hare".

 

For gjess, storskarv, småskarv, storfugl og orrfugl var kravet 20kgm på 100 meters hold, altså var/er disse artene vurdert som større enn en hare. Kravet var det samme for hare.

Link to comment
Share on other sites

Økokrim siterer en forskrift som ble opphevet i 2002. I dagens regelverk er det ingen krav om anslagsenergi for småviltjakt. Deverre har en beholdt den håpløse formuleringen om 22LR og "opp til en hares størrelse, men dog ikke en hare".

 

For gjess, storskarv, småskarv, storfugl og orrfugl var kravet 20kgm på 100 meters hold, altså var/er disse artene vurdert som større enn en hare. Kravet var det samme for hare.

 

 

Så det du sier her er at det i utgangspunktet er lovlig å benytte 22LR på kortnebbgås?

Link to comment
Share on other sites

Nei, tvert om. Jeg mener 22LR ikke er tillatt til noen slags jakt på gås utifra det at alle gjess tidligere hadde et felles krav for anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Den biten om "opp til en hares størrelse men dog ikke en hare" var med i den gamle forskriften også og siden direktoratet den gangen tydeligvis mente at alle gjess var større en harer gjør de nok det enda.

 

Send en e-post til DN og spør.

Link to comment
Share on other sites

Hare ca 0.5m 2-5kg

 

Kortnebbgås ca 0,7m 2,5kg

 

Opptil Hares størrelse vil alstå si opptil 2-5kg la oss si midt på treet og si 3,5kg (det må være vekten som teller mest, da det er den som indikerer hvor vanskligt det er å få avlivet dyret med kuler og krutt).

 

Kortnebbgås er da å regne som lovligt vilt for 22lr (bare ikke ta feil av den og grågåsa 0,8m 3,5-4kg).

 

22lr er forøvrig av mange totalt undervurdert, spesielt 40grs kuler i sub hastighet slår godt over sin klasse innenfor fornuftige avstander (gjennomskyting er normalt regelen på det meste). Men man har da lite å gå på.

Verdt å merke seg er at andre land tillater noe større byttedyr for 22lr enn Her i Norge. Hva DN måtte ha ment før er ellers lite relevant for dagens foreskrift.

Men jeg anbefaler 17hmr/22wmr og opp på gåsa, 22lr gir veldigt korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri skutt gås med 22LR , men har alltid trodd at den var ulovlig , med rette etter min mening.

 

Jeg har skutt endel gås med 22 MAG , og var ikke fornøyd med verken skuddreaksjon eller fluktstrekning.....for fluktstrekning ble det nesten alltid. Nå har jeg kun prøvet RWS hullspissammo , mulig andre ammotyper er bedre.

 

Har derimot skutt en god del gås med 22 Hornet , her med flere typer ammo , var slett ikke fornøyd med dette kalibret heller. Har prøvet både hullspiss , helmantel og blyspiss. Jævlig irriterende nå gåsa letter og lander død på havet etter 200m flukt. Og det gjorde den etter meget gode treff med utgangshull på størrelse med en 5 krone. Til rev var den derimot veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

det er jo bare å lade 30.06 kuler,med balistictip,i over 1000ms,og i tillegg treffe bein,så ligger gåsa HELT i ro etter skuddet. :lol: .....tilbake til 22lr,ved treff i hals hode eller i ryggen,rører ikkje gåsa seg på en flekk etterpå,verken den ene eller andre gåsearten.....

Link to comment
Share on other sites

Hva DN måtte ha ment før er ellers lite relevant for dagens foreskrift.

.

 

Ikke enig, den gamle forskriften gir et klart bilde av hva myndighetene mener er større enn en hare.

 

Men som jeg nevnte i sted, om en virkellig lurer kan en ta en telefon eller sende en e-post til DN og spørre.

Link to comment
Share on other sites

Enig med vingmuttern om at .22LR er undervurdert, den har ingen problemer med å skyte gjennom gås og det som er større. Minustet med dette våpenet er presisjon, få våpen samler godt nok i utgangspunktet og kalibret er veldig sårbart for vind pluss at det ikke har den flateste kulebane, ergo blir dette en totalpakke som ender i dårlig presisjon og skadeskyting ved jakt utøvelse. Det er stor forskjell å skyte ei gås på en avstand av 33 M og ei på 104 M, der er det et drastisk kulefall å ta høyde for!, men energien er god nok til å ankre gåsa, så treffer du der du skal treffe med dette kalibret detter garantert alt småvilt i norsk fauna.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg noe peiling på kortnebbgås, men harer på 5 kilo er ikke spesielt vanlig. Har riktignok hørt noen rykter om gigantiske harer i finnmark. Men alt av voksne harer jeg har skutt i sør-norge + 1 i finnmark har veid 2-3,5kg. Haren er utrolig lett i forhold til "volumet". Og når den er flådd så skjønner man hvorfor. Men at 22lr tar livet av kanadagås er jeg ikke i tvil om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenk å lage en hel tråd om ulovlig jakt. Det er krav om anslagsenergi på gås. Uansett og hvorvidt 22LR er undervurdert. "Vinglete og ustabilt kaliber" er vel årsaken til begrensningene. For de som ønsker å endre dette må nok gjøre noe revolusjonerende med kaliberet og ikke prøve å lure unna med vektene på gåsa, er jeg redd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir litt imponert av hvordan enkelte virker ekstremt opptatt av å fingå grensene i regelverket. Som nevnt før er bestemmelsene om minimum anslagsenergi for ammunisjon til gås tatt ut av regelverket ved siste revisjon. Ergo er det bare "opp til hares størrelse, men ikke hare" som gjelder mhp. .22LR og gås. Mulig kortnebbgåsa er hårfint mindre enn en hare (det kommer vel litt an på hvordan man regner), men som Chiefen påpeker, de gamle anslagsenergikravene gir et godt bilde på hvordan Myndighetene™ vurderer størrelse på vilt. Hvaenten det er kortnebb-, grå- eller canadagås ville jeg vært skeptisk til å bruke salongrifla på gås. Men så skyter jeg heller ikke gås med .224" helmantel heller, det blir også for kleint.

 

Og at en .22LR kan ta livet av ei gås er igrunnen ikke noe særlig godt argument. En .22LR er i stand til å ta livet av en elg hvis man plasserer skuddet riktig...

 

 

PS, @SvenDue: I siste utgave av forskriftene er kravene til anslagsenergi på ammunisjon til gås tatt vekk. Les dem selv, det ligger lenker til dem på "Lover og regler"-kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Tja er enig med deg sako og sven, liten vits å bruke energi på noe som ikke er lov, helt klart. Men det er ikke bestandig "formynderiet" gjør kloke valg når det gjelder lover og regler derfor blomstrer debatten. Slik er det bare, nå forlater jeg denne tråden for virkelig å starte en debatt om skjønn/jus eller hva dere kaller det, da skal vi over på "løs på drevet halsende hund" og hvorfor det er forbud i norge på enkelte dyre arter? to be continued...

Link to comment
Share on other sites

Hei sako

 

Poenget er ikke å fingå regelverket. Jeg har en salongrifle jeg bruker til trening, og en 308 jeg dreper store dyr med. Der jeg jakter gås (De flate vakre kornåkrene på innherred) er det få plasser det er forsvarlig å skyte med kanon. Derfor lurer jeg på om det er lov å bruke salongen på kvakk-kvakken.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er ikke å fingå regelverket. Jeg har en salongrifle jeg bruker til trening, og en 308 jeg dreper store dyr med. Der jeg jakter gås (De flate vakre kornåkrene på innherred) er det få plasser det er forsvarlig å skyte med kanon. Derfor lurer jeg på om det er lov å bruke salongen på kvakk-kvakken.

Vel, OK, da misforsto jeg en smule og ber salvsagt om unnskyldning for det. Hvis du vil høre litt på synsinga mi, kan du få det her:

 

.22LR er nok ikke tillatt på grågås og annen stor gås iom. "større enn hare"-bestemmelsen i forskriften. Det er mulig kortnebbgåsa kan defineres som "mindre enn hare", men du er i beste fall i en gråsone iom. de gamle forskriftene som satte anslagsenergikrav for gås uavhengig av hvilken gås det dreier seg om. Som Chiefen antar jeg også at de gamle anslagsenergikravene er veiledende for hva DN regner for å være større/mindre enn en hare. Du kunne evt. ringe eller sende en mail til DN og spørre.

 

Personlig ville jeg ikke brukt .22LR på gås annet enn på såpass kort hold at jeg like gjerne kunne brukt hagla. Dessuten forstår jeg ikke helt begrunnelsen din for å bruke salongen. Jeg har ikke lavere krav til sikker bakgrunn om jeg bruker .22LR enn om jeg bruker .308Win.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten forstår jeg ikke helt begrunnelsen din for å bruke salongen. Jeg har ikke lavere krav til sikker bakgrunn om jeg bruker .22LR enn om jeg bruker .308Win.

 

Siden jeg selv ofte beskuer de vakre kornåkre på Innherred føler jeg meg kompetent til en liten synsing til forsvar av CatLikeFox;

 

selv om sikkerheten er ivaretatt så det holder, så er i kulturlandskapet på Innherred folk rundt deg til en hver tid, og f.eks en .308 smeller jo noe kraftigere enn en 22lr.. Dette vil garantert høres av mange.

 

Og hva så...?

 

Vel, selv om du mener du har sikker bakgrunn og ditt på det rene er det ikke sikkert at alle rundt deg føler seg like trygge. :roll: Smeller det fra skogen midt i elgjakta er det nok få som hever et eneste øyebryn, men kommer smellet fra åkeren og utenfor det du som ikke-jaktende vet er jakttid, så blir du kanskje usikker.

 

En god del mennesker blir nervøse og får sinte uttrykk i ansiktet bare de hører en smell, noe som er forståelig, da de jo ikke har noen kontroll på hvor skytteren sikter.

 

Noen vet jo heller ikke at det er lov å skyte på egen grunn, noe tidligere diskusjoner her er et fint eksempel på. Mener å huske at en eller annen ble anmeldt for å ha trent med hagla på egen eiendom.

 

Man vet ikke hvilke reaksjoner folk kan få, og noen er faktisk både hysteriske OG handlekraftige!

 

Nå kan man jo innvende at man ikke bør la idiotiet eller andres ubegrunnede angst for liv og helse styre sine fullt lovlige handlinger, men bor du i et lokalsamfunn gjør du smartest i å holde deg inne med naboene. Spesielt hvis du er jeger, siden hvilken som helst gjøk kan få onkel blå til å ta fra deg våpnene, om ikke for alltid, så i hvert fall lenge nok til at jakta blir spolert for det året.

 

Ikke ment som noe angrep på deg Sako 30-06, men jeg kan saktens forstå CatLikeFox sin trang til å bruke salong mot den fordømte kortnebbgåsa.

Link to comment
Share on other sites

Når det skytes med lovlig våpen osv. på vilt i jakttid, så har du i hvert fall ikke gjort noe ulovlig, heldigvis. Uansett hva onkel blå måtte mene. Den ikke jaktende delen må jo og ta et ansvar, før de turer ut i områdene til en grunneier. Loven sier det er forskjell på fri ferdsel i innmark og utmark. Men så vidt jeg vet så har aldri forbipasserende, turgåere, bær- eller sopp plukkere blitt skutt etter noen gang under jaktutøvelse. Det er som regel andre jegere som "ser ut som vilt" desverre, og blir skutt etter. Men til sjenanse vil det alltid være for enkelte med mange skudd fra ett sted. Da må noen forhold hensyntas og tilpasses. Hvis høy smell fra grovrifle er grunnen for å bruke 22LR til gåsejakt og igjen for å opprettholde et godt naboforhold, hva da med å sette demper på rifla i 308. Da smeller det ikke særlig mer enn en 22LR uten. Men sikkerhetsavtand og sikker bakgrunn kommer du jo ikke utenom uansett ved bruk av rifle. En god gåsejakt etter min mening er å bruke bulvaner, kamuflere seg i "gåsetelt" og spenne hagla. Lykke til med gåsejakta 2008 :D

Link to comment
Share on other sites

Sååå mye mer bråker ikke .22 WMR og .223 med demper enn .22 LR salongen =)

 

Det faller litt i fisk å argumentlig sammenligne .22 LR og 3006 f.eks når du har ett hav av mellomting å velge mellom.

 

Er prinsippet jeg snakker om, det er jo mange småkalibre å velge imellom, men det er mange flere som har 22 LR enn 22 WMR og 22 Hornet. Dessuten er demper en stor investering for mange

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg skulle kjøpt meg en rifle til bruk på gåsjakt i dag hadde jeg selvfølgelig valgt et kaliber jeg visste var lovlig på gås(17hmr, 223, 22wmr etc.) Men poenget er at jeg har et snertent lite salonggevær i hus som jeg lurte på om var lovlig å drepe et par av de tusenvis av kortnebb som flyr over hodet på meg om høsten.

 

Og angående skyting med 6,5, 30,06, 308 ol så mener jeg ikke det er mange plasser det er forsvarlig å skyte med så kraftig kaliber pga fare for rikosjett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...