Jump to content

gåsjakt og 22LR....


CatLikeFox

Recommended Posts

Hender jo det er stein i åker og da. Men dersom bakgrunnen er sikker nok for 22lr så er den etter mitt syn sikker nok for kraftigere saker. En 6,5x55 vil forsvinne så langt nedi åkeren at ingen ser den igjen. Å bruke 22lr for å minske rikosjettfaren er etter mitt syn forkastelig. Men at den tar livet av gås, det gjør den. Men jeg ser ikke noe grunn til å bruke den så lenge det er ulovlig og jeg har andre alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg få komentere, det som er sikker bakgrunn for en 22lr . Er slettes ikke nødvendigvis sikker bakgrunn for noe som helst som er kraftigere enn 22wmr.

En 22lr kule som blir skutt ut i noe ala 27 graders vinkel, vil aldri kunne komme lenger en ca 1.5km avgårde. Har den vert i bakken på sin ferd vil den 999 av 1000 tilfeller ikke komme seg lengre avgårde enn en 5-600m (og nå tar jeg i, siden jeg selv ved faktiske forsøk aldri har klart å få til mere enn ca 300m ved skyting på stein og vann).

Med 6.5x55 har jeg opplevd rikosjetter som har flydd ut av syne (over 500m) selv i lav vinkel.

Og ved ett skudd avfyrt i ca 27graders vinkel, må man regne med rundt 6km rekkevidde.

 

Så her sitter vi med ett kaliber som har en maks rekkevidde som er maximum 1/3 av de aller fleste normale sentertente kaliber. Og så skal det påstås at der ikke er forskjeller i hva som kreves av sikker bagrunn?

 

Kjent scenario, skudd over åker mot lav ås 3-500m unna. Med 22lr og anslag i bakken innenfor eller rundt 100-150m fra skytteren, vil fysiskt rett og slett ikke ha nok kraft til å komme seg over den lave åsen. Dette uansett hva og hvordan den treffer i jorda (men ha god klaring sideveis).

Med td 6.5x55 og en uheldig rikosjett i en stein, la oss si 45 grader inn og 45 grader ut og opp. Så må man regne med at 1/2 energien fortsatt er der, noe som fortsatt rekker til 3km til ut i perifirien.

 

Om ikke dette betyr at en har ett helt annet regnestykke forran seg med 22lr enn større sentertente patroner, så vet ikke jeg.

 

Anngående DN og hva de måtte mene, så er det de måtte mene ikke lov eller foreskrift. Og ergo kun villedende (veiledende :wink: ) informasjon. Retten kan likegjerne gå mot som med den infoen som kommer derifra.

Det som teller er hva man kan regne som gjennomsnittlig størrelse (vekt leser jeg det som) og en Hare er oppgitt i faglitraturen til å være mellom 2 og 5 kilo som normal, en midtvekt blir da ca 3.5kg, og man har lov til å skyte opp til hares størrelse (dvs max ca 5 kilo). Så om man utgår fra at viltet en skyter med salong ikke skal veie mere enn 3kg, burde man være på trygg grunn ren rettsligt (og det er vel i grunnen det eneste som teller). Men jeg vil på det sterkeste advare om å bruke salongen på slike mål på avstander over 40-50m, innefor 40m så dreper en i prinsipp det meste som finnes på planeten med 22lr, på avstander utover dette begynner det fort å bli veldig vanskligt.

Link to comment
Share on other sites

Anngående DN og hva de måtte mene, så er det de måtte mene ikke lov eller foreskrift. Og ergo kun villedende (veiledende :wink: ) informasjon. Retten kan likegjerne gå mot som med den infoen som kommer derifra.

Det som teller er hva man kan regne som gjennomsnittlig størrelse (vekt leser jeg det som) og en Hare er oppgitt i faglitraturen til å være mellom 2 og 5 kilo som normal, en midtvekt blir da ca 3.5kg, og man har lov til å skyte opp til hares størrelse (dvs max ca 5 kilo). Så om man utgår fra at viltet en skyter med salong ikke skal veie mere enn 3kg, burde man være på trygg grunn ren rettsligt (og det er vel i grunnen det eneste som teller).

 

 

Er ikke uenig i det du skriver, men er du villig til å risikere å prøve dette for retten? Er det verdt å miste retten til å utøve jakt i x antall år pga at en av en eller annen grunn vil tøye regelverket maksimalt?

En 22WMR med demper er ikke så j..ig dyr.

 

Vi får vel snart høre hva DN mener, var vel en lengere oppe i tråden som sendte epost dit.

Link to comment
Share on other sites

Greit for meg hva du gjør, men fysikk er fysikk. Og uansett hva du tror, så går ikke en 22lr kule lengre enn den gjør. Dette er faktisk også hovedgrunnen til at jeg anskaffet meg 17hmr (altså begrenset farlig rekkevidde), der ble jeg også gledlig overasket over at kulene knuses og normalt har mindre rikosjett lengde enn 22lr normalt har. Men selvfølgeligt, alt med omtanke. Jeg må ha slikt i tankene, for med feil amo så skyter jeg fort over en liten fjord. Og det vil jeg helst ikke tenke på, mye folk som bor, jobber/er ute og går der de kulene da eventuelt ville kunne lande (grøss).

 

 

Hei chiefen, svaret er nei, for jeg har 17hmr. Og fordi jeg hovedsakligt jakter på grågåsa.

Men retten vil mest sansynlig lande på noe ala det jeg påstår, og det er jo poenget mitt.

 

Hva Dn har ment, er jo noe vi merker oss og legger oss på minnet som veiledende info.

Men når de endrer foreskriftene, så må det ligge en grunn bak når de myker de opp så til de grader de her gjorde. Og det er vel nesten latterligt enkelt for en noenlunde oppegående advokat å prosedere på det som faktisk står i loven, spesielt når han kan vise til at der er foretatt en solid oppmykning på anslagskravene.

Om man har sjekket normal vektene som står i faglitraturen, og så foretatt sine valg etter dette, er det svært vanskligt å få noen dømt med dagens lov og foreskrift som basis. Vil man være enda sikkrere, så får man i tillegg holde seg unna dyr som i faglitratueren er oppgitt til lengder lengre enn 50cm (men da detter kortnebbgåsa ut).

 

P.s. Der er en alternativ tolkning og det er max 2 kilo, max 0.5m lengde for 22lr. Denne er 100% sikker uansett hvilken tolkning en legger seg på (basert på minste vekt, og normal lengde Hare. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Normalt 100% når det er snakk om gåsejakt (foregår helt i fjøra og jeg er alene). Tenker meg ut en sone på 180 grader og 3-500m diameter samt en sone på 60 grader rett frem der jeg vil ha minimum 1km med 17hmr'n (etter nedslag). Og det samme med 22lr.

 

Verre er det under treningsskyting, der har jeg ofte lite å gå på i høyden (stål kontroll på tomt våpen til løpet peker på skivene er ett must).

Link to comment
Share on other sites

Men i ett tidligere eksempel her så beskrev du hvordan en rikosjett fra 6,5x55 ville gått over en ås, mens 22lr ville havnet i åsen. Dersom du ikke jakter i ett månelandskap så har du ingen garanti for hva som befinner seg i den åsen. Men du bor vel kansj på månen og? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del gås med både 6,5-06 og 308 , både på innmark og utmark. Etter div rikosjettester så ble jeg så usikre på disse at de ble solgt til fordel for en 22-250. Med rette kula i dette kalibret så berger du både kjøttet og minimerer rikosjettfaren til et minimum. Selv om det er et vanskeligere kaliber med hensyn til vindavdrift.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren:

 

Hvis lengde på dyret skal være veiledende kommer flere av de viltartene som er "vanlig" å skyte med 22lr til å falle utenfor (mink: 60cm lang, 0,9-1,6kg ravn: 65cm lang, vekt 0,8-1,5kg Svartbak: 70cm lang, vekt 1,2-2,2kg) Derfor vil jeg tro at vekt og skjønn må være veiledende for hvor grensene settes.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, mener selv at vekt er den best egnede måleenheten for størrelses bedømning.

Og nettopp det at anslagskravene ble lagt bort for gås, ser jeg som en innrømelse fra myndighetene om at det var enten det, eller å diferensiere kravene for anslagsenergi ytterligere. Slik det nå er så er man egentlig ganske sikker på hva som ikke går (alt over 3-3.5 kg er utelukket for 22lr), og vi kan nok flisespikke til dommedag på de siste grammene. Uansett så ville jeg ikke ha skutt noe større enn kortnebbgås med 22lr og da kun på rimligt kort hold (50 og mindre).

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg wingnut. Men på mine "hotspots" i høst lå jeg mange ganger å ergret meg over gås som satt på åkeren på litt over haglehold som nå kanskje lever litt farligere hvis finkalibern blir med(venter fortsatt på mail fra DN)

 

kortnebbbestanden har forøvrig eksplodert på innjherred de siste årene. I Levangerdistriktet var det for 5-10 år siden en brøkdel av den mengen som har pitstop på åkrene i dag. Tøft å sitte på morgentrekket når det kommer 5000-10000 gås over hodet på deg i løpet av en times tid :)

Link to comment
Share on other sites

Men i ett tidligere eksempel her så beskrev du hvordan en rikosjett fra 6,5x55 ville gått over en ås, mens 22lr ville havnet i åsen. Dersom du ikke jakter i ett månelandskap så har du ingen garanti for hva som befinner seg i den åsen. Men du bor vel kansj på månen og? :wink:

Åsen var kun ett eksempel.

 

Men siden spørsmålet er stilt.

Har du vært på Mørekysten, er du kjent med våre nakne myrlandskap, lave/høye holmer og øyer, fjorer?

Her hos meg nord om Ålesund, så har vi mange snaue fjellsider/små topper. Og vi har mange steder der en har ett par km over vann til neste tørre sted.

 

Om man nå ser for seg at jeg skjøt opp en lang ås med en øytopp eller lignende som bakgrunn, der det går nogså bratt i sjøen på andre siden med ett par km til neste øy. Da skjønner du sikkert at jeg gjerne ser at den kula ikke går over den åsen, det kan ligge båter utenfor, hurtigruta etc går jo forbi, eller kula kan gå helt til neste øy. Ja kort sagt må en ha en viss kontroll over nedslagsfeltet. Samtidigt kan jeg godt gå opp på nevnte ås og knalle i vei med 6.5x55 ut i sjøen, men da har jeg kontroll på hva som flyter omkring og vinkelen kula treffer sjøen med. Men jeg kan ikke snu meg å skyte motsatt vei, uten om i vinkler som en trygt kan bruke på rev, rådyr og hjortejakt (bakgrunn rett i myra etc).

 

Så kort sagt så lever jeg i ett område der det fortsatt finnes områder med god oversikt i terenget/vannet.

Dette er fortsatt ute i det som så flott ble kalt "gokk". :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Kjent scenario, skudd over åker mot lav ås 3-500m unna. Med 22lr og anslag i bakken innenfor eller rundt 100-150m fra skytteren, vil fysiskt rett og slett ikke ha nok kraft til å komme seg over den lave åsen. Dette uansett hva og hvordan den treffer i jorda (men ha god klaring sideveis).

 

Hva med den andre gåsejegeren som har sneket seg i posisjon på motsatt side av åkeren?

Link to comment
Share on other sites

han ble vel glad han ble truffet av ett salongrifleprosjektil, og ikke av en 7,62 tenker jeg 8)

I mitt hode er våpensikkerhet og sikker retning noe man simpelthen ikke fleiper med på den måten der. Det er godt mulig at jeg er usedvanlig gammel og gretten i kveld, men jeg klarer faktisk ikke å se humoren i slike kommentarer. Det er også mulig at det ikke kommer av at jeg er usedvanlig gretten, men heller at jeg har hatt den nokså tvilsomme gleden å oppleve et rifleprosjektil plystre forbi litt for nær meg. Det er ikke en særlig hyggelig opplevelse. Og ja, det var under gåsejakt. I flatt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Er ment som et hypotetisk svar med litt retorisk ironi på et hypotetisk spørsmål, det er viktig å tenke på sikker bakgrunn. Også på åpne jorder der man ikke har mulighet til å se hva som befinner seg i skogoltet bak. Et annet faremoment spesielt med gåsejakt er folk som ligger under halm ute på et jorde, og det begynner å lande gås rundt. Er det andre jegere i området kan det fort bli en ubehaglig situasjon i grålysningen på morgenen

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært greitt lov med .22 LR på gås, så hadde eg ikkje tvilt på å brukt det på ei gås på 50-60 meter. Eg har mange gonger blitt skremt av effekten av ei .22 LR kule, og ingen skal påstå at du ikkje skyt gjennom ei gås på 50 metern med riktig ammo.

Eg har skutt gjennom ein 2x4 i tillegg til ei 21 mm sponplate på 50 meter, som eg hadde blinken hengende på.

Moderne ammo til .22 LR er langt kraftigere enn den tids ammo, som reglene er laga utifrå. Så desse reglene skulle vært justert til fordel for det.

Politiet lokalt her, trudde ikkje ei .22 LR kule gjekk gjennom ein vanlig husvegg på langt over 100 meter, men måtte bite i gresset, då dei laga 1 x 1 meter med husvegg og testa sjølv. Var ein kompis av meg som hadde et skyte uhell ( lite gjennomtenkt sådan... ) og klarte dette. Politiet påsto at han hadde aldri klart dette med .22 LR, men måtte fint bite i gresset... Dei fann jo ei kule til slutt som beviste det også...

Link to comment
Share on other sites

 

Kjent scenario, skudd over åker mot lav ås 3-500m unna. Med 22lr og anslag i bakken innenfor eller rundt 100-150m fra skytteren, vil fysiskt rett og slett ikke ha nok kraft til å komme seg over den lave åsen. Dette uansett hva og hvordan den treffer i jorda (men ha god klaring sideveis).

 

Hva med den andre gåsejegeren som har sneket seg i posisjon på motsatt side av åkeren?

Han hadde i hvertfall ikke spurt noen om lov til å være der, om det var i mitt tilfelle. Såpass må man kunne samarbeide om man er flere som får lov/løyve av en grunneier til å jakte på samme sted.

Link to comment
Share on other sites

Og her kommer Direktoratet syn på dette;

 

"Hei

I henhold til forskrift av 22. mars 2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst kan salongrifle - long rifle med hullspiss benyttes til vilt opp til hares størrelse men ikke hare. Det er riktig som du peker på at det tidligere var anslagsenergikrav for småvilt. Dette ble fjernet under en gjennomgang av regelverket med sikte på forenkling. De gamle anslagsenergireglene skulle fremdeles være retningsgivende for hva som ble ansett for human jakt. Disse er imidlertid ikke lett tilgjengelige for folk flest i dag. I disse sto det imidlertid at gås krevde våpen med anslagsenergi på minst 30 kgm eller 294 joule på hundre meter. Long rifle når ikke opp til dette kravet.

 

I dag vil en måtte vurdere all felling av vilt opp mot viltlovens § 19 som er en generell bestemmelse om human jakt. Human jakt har mange aspekter - våpen og ammunisjon er bare ett av flere. Ved gåsejakt vil avstanden være veldig viktig. Det hjelper ikke med ammunisjon på 294 joule dersom avstanden er 200 meter. På den annen side kan det være forsvarlig å felle kortnebbgås med 22 long rifle dersom avstanden er svært kort.

 

Direktoratet for naturforvaltning vil ikke anbefale 22 - long rifle til kortnebbgås fordi gåsa da må felles på svært kort avstand, (under ca. 15 meter) noe det sjelden er mulighet for. Normalt vil avstanden ved gåsejakt være relativt lang - ofte mellom 50 og 100 meter og da er patronen helt uegnet. Felling av gås på denne avstanden med 22 - long rifle må, etter en konkret vurdering, ansees straffbart.

 

Vi vil anbefale at det på kortnebbgåsa brukes 22 magnum eller kraftigere ammunisjon. Også 22 magnum har begrensninger med hensyn til avstand som ikke bør overstige 60/70 meter.

 

 

Med hilsen

Arild Sørensen

"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...