Jump to content

Åpne sikter, undervurdert?


Desert-Beagle

Recommended Posts

Det finnes i dag utrolig god optikk. Dyre flotte kikkertsikter er for de fleste lettere å skyte bra med enn med noe billig ræl. De siste hundre åra godt og vel, har det vært marginal utvikling på våpens evne til å levere under praktisk jakt. Mekanismer er stort sett det samme. Presisjonen er kanskje litt bedre i dag, men uten praktisk betydning til det meste av jakt. En nymotens "langholdsrigg" vil selvsagt være bedre til å plukke rev på langt hold i dårlig lys enn en Krag med skur og korn. Det er ganske mange blandt dagens jegere som stiller med svært dyrt utstyr på skytebanen, og jeg har selvsagt ikke problemer med det, men tror Krag og Mauser-jegere for femti år siden hadde hamlet opp med en god del av dagens jegere i en skytekonkurranse. Jeg har selv ei grei rifle med kinnstøtte og demper, men "kun" en Leupold kikkert. En stor andel jegere i dag er folk som i voksen alder tar jegerprøven og jakter rype første uka, eller leier ei uke dyr og eksklusiv storviltjakt. Mange av disse tilbringer resten av høsten i dress og slips, men har våpen og utstyr for en del titalls tusen kroner. På den andre siden har du de som starta karrieren med ei lånt/tjuvlånt salongrifle eller enkelløpa hagle, har gått gradene og jakter i dag så det går på ekteskapet løs. Nå sporer jeg visst av. Poenget er, jeg mener åpne sikter på rifler og en del kombinasjonsvåpen er fullt brukbart til en god del jakt. Det har sine begrensninger både mtp på lys og lange hold osv, men jeg tror at på feks elgjakt/ rådyrjakt med relativt kjappe skudd på relativt korte hold vil åpne sikter ofte være godt nok.

 

 

Er det noen der ute som bruker åpne sikter?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Åpne sikter er fint til sitt bruk i trang skogs terreng. Hvis man trener på å bruke de.

 

En stor andel jegere i dag er folk som i voksen alder tar jegerprøven og jakter rype første uka, eller leier ei uke dyr og eksklusiv storviltjakt. Mange av disse tilbringer resten av høsten i dress og slips, men har våpen og utstyr for en del titalls tusen kroner. På den andre siden har du de som starta karrieren med ei lånt/tjuvlånt salongrifle eller enkelløpa hagle, har gått gradene og jakter i dag så det går på ekteskapet løs. Nå sporer jeg visst av.

 

Dette var såpass bastant at det bare må kommenteres. Kanskje det er best å huske det gamle ordtaket: "Misunnelse er roten til alt ondt". Og her virker det som om misunnelsen sitter ganske dypt! Hvilket i grunn er litt typisk norsk... :shock:

Link to comment
Share on other sites

var såpass bastant at det bare må kommenteres. Kanskje det er best å huske det gamle ordtaket: "Misunnelse er roten til alt ondt". Og her virker det som om misunnelsen sitter ganske dypt! Hvilket i grunn er litt typisk norsk... :shock:

 

Støtter den. :!:

 

Minner litt om en gammel kompis som valgte å slutte etter videregående, for å jobbe.

Det er 10år siden, og vi andre er høgskoleutdannet.

Når vi en gang møtes (jul/sommerferie) så syter han over at vi er overbetalte "hvitsnipper", og kan kjøpe det vi vil.

Noe som ikke er sant, men når du har 3 unger med 2 ulike mødre så koster det litt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker åpne sikter ganske ofte, har selvfølgelig hurtigmontasjer. Men ved tett skogsterreng, regnfulle dager og snødrev finner jeg kikkertsikte/optiske siktemidler ubrukbart... Har 2 rifler med åpne sikter, de brukes til elg og hjortevilt. Men også kombien er det åpne sikter på og de brukes hele tia.. :winke1:

 

For lange hold, jakt i mørket(les åtejakt) er det selvf ikke og komme ifra kikkertsikte... :)

Link to comment
Share on other sites

Har handlet diopter/ghostring til ene børsen i disse dager.

Man føler seg egentlig helt idiot, etter mange år med utvikling av optikk spesialisert mot nesten vilken som helst formål så velger jeg det hele vekk!

Det blir omtrent som å selge bilen for å kjøpe seg hest i 2011 :shock:

 

Tar man i tillegg en kikk på $$$$ som har gått fra min lomme og over i optikkprodusentene sine ila årene så blir det aldeles talentløst!!

 

Alt skal prøves!!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen der ute som bruker åpne sikter?

 

En liten rødpunkt uten forstørrelse blir vel noe av det samme, men fordelen der igjen er at du har "det beste av to verdener", dvs at du har litt mindre som skygger for sikten, kontra de fleste typer tradisjonelle åpne sikter. Med godt gammeldags korn og skur har du bl.a ingen sikt "under" siktepunktet...

 

Kjøpte meg et Trijicon RMR 5MOA før årets elgjakt, og har brukt dette en del i år, uten at det har blitt så enormt mange skuddsjanser. Må si meg rimelig godt fornøyd, selv om jeg nok kjenner at jeg har en viss forkjærlighet for å kunne skru opp forstørrelsen for å få sett litt nærmere på saker og ting. Hadde bl.a et par knallsjanser på rådyr under kombinert-jakt som jeg lot gå fordi jeg ikke følte at det ble for langt med RMR'n. I andre tilfeller vil den selvsagt være helt knall. Så langt har jeg konkludert med at det funker som snus på elg opp til ca 100m, rådyr og rev opp til ca 50m. Ja, det er forskjell på et rådyr og en rev - men jeg er ikke så nøye med treffpunkt på reven som jeg er på rådyr, helt enkelt. Rådyr er mat.

 

Den store fordelen med RMR'n er selvsagt størrelsen - den er betydelig mer hendig på børsa enn en stor kikkert. Og på Blaser'n er det jo også en annen fordel, nemlig at du kan smette siktet av og på, og kombinere med vanlig kikkert uten treffpunktforandringer...

 

Har også jakta litt - ikke mye - med ei dobbeltrifle som jeg kun hadde åpne sikter på. Der hadde jeg en knallsjans på elgkalv, men jeg følte meg rett og slett ikke trygg på siktemidlene. Nå finnes det nok bedre åpne sikter enn de som tilfeldigvis var montert på denne dobbeltrifla, men personlig er jeg nok mer konfortabel med optiske siktemidler. Og det er ganske sikkert kun en vanesak...

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat skrudd av kikkerten på marlinen... gidder ikke å måtte skyte inn børsa på nytt bare fordi man "tror " børsa har fått seg en kakk, dessuten så har jeg mistanke om at kikkertsiktet siger mens børsa står i skapet... blei dessuten lettere overbevist etter å ha skutt flere 50-serier knestående med en gammel svenskmauser fra 1906 med skur og korn med årgangsammo fra rett etter siste krig.

Link to comment
Share on other sites

dessuten så har jeg mistanke om at kikkertsiktet siger mens børsa står i skapet...

 

Da ville jeg prøvd å dra til noen skruer... :mrgreen:

 

Har forøvrig sett kikkerter med 2-3 cm "skuremerker" etter at kikkerten har blitt dengt bakover i montasjene. Jeg skjønte hvorfor når våpeneieren lempa børsa bakpå platten på bilen og hoppet inn i førersetet og knalla i vei...

Link to comment
Share on other sites

dessuten så har jeg mistanke om at kikkertsiktet siger mens børsa står i skapet...

 

Da ville jeg prøvd å dra til noen skruer... :mrgreen:

 

Har forøvrig sett kikkerter med 2-3 cm "skuremerker" etter at kikkerten har blitt dengt bakover i montasjene. Jeg skjønte hvorfor når våpeneieren lempa børsa bakpå platten på bilen og hoppet inn i førersetet og knalla i vei...

alt av skruer har vært tilskrudd, børsa innskutt og ikke vandalisert mhht behandling, men siktet siger fra senter til 7ern på 3 uker i skapet... gidder ikke mer,,, skinner jaktdioptersikte e bestilt... det vet man hvor man har.

Link to comment
Share on other sites

Minner meg om en dfs felt i min ungdom (15-16år), lånt mauser i 7.62 lang. Diopter og flat sludd i friskbris/liten kuling, og liggende stilling i snøen. Hold 375m.

Blåse ut av forsikte, båse ut av baksikte, pang. Lade med tenna (fingrene var for frossne :shock: ), blåse ut av baksikte (tabbe), blåse ut av forsikte, blåse ut av baksite, pang. Og så på igen. Minneverdig er vel det man kaller slikt (spesielt siden jeg var av de få som traff på holdet, da gamlegutta skrudde seg bort i vinden). :lol:

 

Med åpne sikter i forhold til kikkertsikte i t.d. sludd, der er det ingen konkurranse. Melkevit optikk/briller har kostet meg muligheter før (og kommer nok til å gjøre det igjen :evil: ). Neste påfunn burde være sikter med egen varmekilde for å unngå dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker åpne sikter på drillingen. Jeg har et Zeiss Variopoint 1-4 kikkertsikte til, kun rødpunkt og viiiiidt synsfelt. vet at mange har dette stående fast på, og skyter både leirduer, fugl og klovvilt med siktet på. Men jeg synes at ballansen og bærefryd (nytt ord, laget det nå :) ) er mye større når jeg ikke har kikkertsikte på. Åpne sikter fungerer helt fint på moderate hold, og i dagslys. Jeg har kikkertsiktet lett tilgjengelig og kan smekke det på dersom det blir sjanse på lengre hold/skumring. Siden jeg ikke går med kikkertsiktet på vurderer jeg å bytte til et med større forstørrelse, kan like godt ha et 3-9x42 eller 3-12 som 1-4 da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Merkelig nok var 3-skuddsamlingen med drillingen med åpne sikter kun marginalt dårligere enn 5-skuddsamling med jaktrifla med 9 x forstørring. Det er jo mange fordeler med å klare seg uten kikkert: Penger, vekt og estetikk (nokså uinteressant for min del) men det er åpenbart at når holda blir dryge og lyset er kleint, vil en kikkert udiskutabelt være bedre

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid likt åpne sikter. Og tidligere brukte jeg dem mye, både på kombi , kåbbåibørsa og også salong rifla. Jeg er forsåvidt like glad i dem enda, men jeg kan rett og slett ikke bruke dem. Jeg har ikke øyne til å fokusere på ett korn der framme en gang. Bruker lesebriller 2,5 ca , og uten blir til og med hagle kornet en uklar dott der framme. Og tar jeg på brillene, slik at kornet er skarpt, blir blinken er uklar dott der framme. Klarer ikke å løse det problemet der, bortsett fra at god optikk løser problemet automatisk. Så derfor bruker jeg ikke åpne sikter lenger...

Link to comment
Share on other sites

zeiss.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Sånn fannt jeg ut var lurt. Tec7 på ei avsaget picatinnyskinne kappet like lang som Z pointen. Avfettet diarangen og satte den i en benk med korset midt i på 100 meter. Limte og justerte sånn passe i blinken, og voila; Ferdig inskutt faktisk uten å stille.

Med rødprikk og begge øyne åpen, og lotutec på diarangen greier jeg ikke å se det været som medfører at jeg ikke kan skyte. Må være tett snødrev med sludd iblandet, men selv da... :wink:

Var en ide jeg hadde, men utrolig nok måtte jeg lese om det i et blad før jeg fikk fingeren ut selv :roll:

Link to comment
Share on other sites

@HS Precision

Hvordan er balansen i den der ? Nesten like høy som den er lang :D

Får du kinnkontakt ved bruk av Z Pointen ? Kanskje ikke så viktig i nærkamp :wink:

Balansen er topp, litt topptung uten at det gjør noe, men det kommer av at rifla veier 1,8 kg. før demper og "zeiiser" :lol:

Nei, ikke kinnkontakt mer hakekontakt, men på 0-40 meter(og lengre) spiller det liten rolle,. Viktigere med oversikten.

 

Det er faktisk åpne sikter på toppen av Z-pointen, men om det er mebt som det eller det bare er for å grovsikte den inn med innskyting vet jeg ikke. 5 cm. er kort mellom skur og korn...

Link to comment
Share on other sites

Jeg og bruker åpne sikter på en Winchester M94 som jeg bruker på rådyrjakta.

Syntes dette er helt perfekt.

Da stort sett alle postene er litt får åpne til hagle og litt får trange til og bruke rifle med kikkert.

Pluss at den er så utrolig mye letter og bære med seg.

 

Har trenet ett par år med åpne sikter og skyter prøva stående uten problem..

 

Så er helt enig at åpne sikter er undervurdert.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager, da man bare brukte åpne sikter, skjøt man inn siktene litt annerledes enn man gjør i dag. Mer lik den måten en konkurranse skytter justere inn siktene sine. DVS at toppen av stolpen ligger rett under svarten på blinken. Og da skal kulen ligge i tieren. Justere man inn åpne sikter slik, vil ikke kornet dekke dyret, men treffpunktet på dyret vil ligge rett over stolpen.

Link to comment
Share on other sites

Siste 4 årene har jeg brukt åpne sikter på min Marlin Guide Gun, jakdiopter. Elg er stor blink, og de aller fleste gangene elgen åpenbarer seg er det i tett skog, på under 50m savner ikke kikkerten da. Våpenet blir lettere å bære, og ingenting som dugger. Rifla jeg bruker er i 45/70, og har en kulebane som en gris som hopper over et gjerde, 100m er mer en nok uansett.

Har en 300WM tilgjengelig om man skal sitte på noen av de få åpne flatene i terrenget, da med kikkert :)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke går med kikkertsiktet på vurderer jeg å bytte til et med større forstørrelse, kan like godt ha et 3-9x42 eller 3-12 som 1-4 da.

 

Jeg kjøpte en Zeizz Classic 2,5-10x50 når jeg kjøpte drillingen. Etter endel år med sekk, så er jeg blitt mer og mer glad i å bruke rumpetaske på støkkjakt etter fugl. Da har også det jeg har i rumpetaska blitt lettere og lettere. Fant ut at det var sjelden jeg fikk muligheten til å bruke kikkerten på høstjakta, og endte med å kjøpe en Leupold :oops: 1-4x24 VXII. Halve vekta av Zeizz`n og mye mindre, samt at den duger på orrfugl opp til 100-130m og tiur til 150. Så Zeizz`n blir bare med på toppjakt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...