Jump to content

Lett kort hundeførerbørse


Hjorgel

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en lett og kort hundeførerbørse til maks 20 laken.

De jeg har sett på til nå er Mauser M03, og Blaser r93, men ingen av disse er vel så ufattelig korte, er jo en mulighet for å kappe løpet, men jeg mister vel da de åpene siktene! Er det noen andre Europeiske produsenter jeg bør vurdere? Vil ikke ha no Amerikanske greier!

Takker for synspunkter!

Link to comment
Share on other sites

Både M03 og R93 leveres i korte hundeførerutgaver med åpne sikter.

Blaser R93 Professional Tracking: http://www.blaser.de/R93-Professional-Tracking.590.0.html?&L=1

Mauser M03 Trail: http://www.mauser.com/M-03-Trail.368.0.html?&L=1

 

Edit: Bruker selv en R93 Professional med standardløp i 9,3x62 kappet på 47cm og påsatt A-Tec Maxim med to moduler og Zeiss Compact Point. Den er helt udmerket til formålet, men uten åpne sikter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har Blaser R93 sjøl, og er meget godt fornøyd med denne. Dessverre må jeg nesten si, jeg har tidligere vært plastallergiker men opplever å måtte spise en hel haug med kameler mothårs...

 

M03 er selvsagt også et "snaisent" våpen, men jeg får ikke helt den "lett og kompakt-følelsen" med M03'n. En av de bedre oppsettene jeg har sett med ny boltrifle er vel en Kimber Montana som ble kappa og fiksa som gjeterbørse, er vel noe av det lettere du får...

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill! Steyr scout blir det ikke, men heller i retning av Blaseren, pga kjappe oppfølgingsskudd. Den R93 Professional Trackingen såg jo riktig snasen ut, men hva vil prisen på denne bli her hjemme? Eneste er at jeg har hørt at rekylopptaket i Mauseren er bedre enn i Blaseren på litt kraftigere kaliber? Er det noen som har erfaring med dette? Hva er vektforskjellen på disse to, fant ut at mauseren ligger på 3,2kg, men finner ikke vekt på Blaseren!

Link to comment
Share on other sites

Har R8 og Steyr Scout.

 

Scouten har en stor fordel og det er mulighet for montering av kikkert eller rødpunkt langt fremme på børsa med påfølgende lang øyeavstand.

 

Gir topp utsikt på siden av siktemidler og rasker fokusering for skudd nummer to (og en).

 

Prøv en Scout med en Eotech. Blir ikke bedre på korte hold.

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Ser det snakkes om Semprio. For å si det slik Hjorgel, hør nå på en gammel røver. Skaff deg semprio! Du ønsker rask repetering, og strengt tatt, må du vel opp på halvautomekanisme for å skyte like raskt! Nydelig avtrekk, ingen treffpunktforandring ved løpsskifte og en ekte take-down!

 

Hva du skal med alle skuddene skal ikke jeg spør om, jeg bruker for det meste kun 1 :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg ha vurdert sako blackbear! Denne ser veldig spennende og morsom ut. Kort, lett, hendig og bare med reimfeste på stokken for lavere bæring er morsomme detaljer som gjør børsa interessant! Den ligger vel på 16-17000 kr og kommer i flere grove kalibre. Sjekk den ut!

Link to comment
Share on other sites

Her kommer forslag på en hendig "ikke-amerikaner", for hundeføreren

 

Baikal MP-221 .45-70 Gov

 

MP221-2b.jpg

 

 

Og et forslag på en enda mer hendig amerikaner, i .308Win, 4-skudd mag, vekt 3,5kg, total lengde 96cm.

(tror forøvrig jaktvåpen vil utvikle seg i denne retning i fremtiden)

 

img_0956.jpg

Remington Model-R25

Link to comment
Share on other sites

Helt OT; men jeg flirer godt :lol:

Småviltbørse. Storviltbørse. Hjorterifle.Elgrifle. Rypehagle.

Også hundeførerbørse...... :mrgreen:

 

Riktignok kan endel hundeførerer rote det til fra tid til annen, men trenger man en egen børse til sånt?

 

Tror vi må oppfinne ett nytt uttrykk for korte og lette våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har en remington 700 som jeg kjøpte hos jakt og friluft i .308. Kappet løpet til 47cm og satt på aimdot.

 

Denne fungerer glimrende på bøjakt (tøffeljakt) og grisejakt. Lader like raskt som med noen blaser!

 

Semprio, som nevnt over er også noe du burde vurdert skikkelig. Det er en grunn til at det ikke ligger noen på finn...

 

At du har fått deg en pomeranian gjør det vel ikke til hundejeger med en gang??

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har lyst til å skryte av min Remington karabin 7600, pumpe i 35 Whelen , med en snerten Hausken demper som jeg har brukt i noen år, nå. Har en amerikansk bærereim slik at man bærer den i ferdigstilling. Med demperen er den bare 104 cm lang. Avtrekket er tunet. Med god støtte samler den Nosler 250 gr innenfor 5 cm på 100m. Med utgangshastighet 705 m/sek treffer jeg midt i 7 en ( under) på 200 m. Lenger bør den nok ikke strekkes. Den som er så heldig å få hånden på en slik, vil etter min mening få den ultimate hundeførerbørse. Fine slakt , god skuddreaksjon og korte fluktsterkninger.

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å skryte av min Remington karabin 7600, pumpe i 35 Whelen. quote]

 

Henger meg på her, var så heldig å få tak i ei slik i vinter som var, etter å ha lett i mange år.

Lita, lett rifle i et kjempekaliber. Og jeg vil tørre påstå at dette er en av verdens desidert raskeste repetervåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...