Jump to content

Nærkontakt med rev! (SVÆRT nær)


FAB75

Recommended Posts

Jeg jobbet med å få inn en rev i over en time forleden da (lokket med iPhone appen til NJJF). Omsider fikk jeg den svært nærme, og da la den seg ned 7-8 meter bortenfor. Ytterligere en halv time senere spiste den fra handa mi, og etter det igjen la den seg i ring og begynte å dubbe med øynene- helt inntil meg. Har masse video, mulig å poste det her? Kjempeopplevelse. Er nesten glad jeg ikke hadde våpen i bilen, ble soft;-).

 

Noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte hareskrik, men bare en kort sekvens i begynnelsen når den var ca 50 meter unna. Var en stor flott rev i et område det jaktes mye rådyr og elg, så overraskende at den viste så lite skepsis. Så han blir'n neppe særlig eldre tenker jeg;-).

 

Hvordan poster jeg en video?

Link to comment
Share on other sites

Det MÅ jo være en sterkt forvirra og ødelagt skabb-rev :overrasket:

Slik oppførsel er fullstendig fjernt fra revens natur om den er frisk!

For meg er nok dette en "Du tror det ikke før du får se det!"-hendelse...

(Så post gjerne en video!)

 

Skal prøve å lage en YouTube greie på det i morgen. I mellomtiden send gjerne mailadressen på PM om du vil motta en av snuttene.

 

Ser man på reven at den har skabb? Denne var nemlig veldig fin, men den virket forvirret. En død rev lå i veikanten like bortenfor, mulig at det var partneren eller lignende? Men det er vel uvanlig at rev viser empati også....

Link to comment
Share on other sites

Samboeren og jeg hadde nærkontakt med revunge ifjor høst på hytta. Ble observert på bøen sent på kvelden og lokket inn med hot-dogs pølse. Etter noen godbiter som den spiste på ett par meters avstand spiste den til slutt fra handa mi. :)

Flott opplevelse og er foreviget med noen dårlige mobilbilder. Så den aldri igjen da naboen der inne er en ivrig revejeger.

Den var forresten helt strøken i pelsen og virket frisk.

Link to comment
Share on other sites

Den reven som ligger bortenfor har skabb, det har sikkert den du hadde en hyggestund med også....

 

Om den hadde skabb vet jeg ikke, så det får forbli din antagelse. Men at den hadde blitt overkjørt virker mer sikkert enn dine antagelser, da den lå på "den oransje stripa"..

Link to comment
Share on other sites

Finnes masse eksempler på rev som har blitt tamme, ja. - Har hatt reven veldig nærme hjemme rundt huset også. 2 meter, uten noe tegn på frykt. Så lenge reven får gjøre fremstøtene og man ikke går dem i møte funker det fint. Er nok slik at de blir tamme over tid i nærheten av bebyggelse.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det var på bygda mellom Hokksund og Mjøndalen? Der har det nemmelig blitt observert et par skabb-rever i den siste tiden.

En av de vet jeg ble avlivet i stålos for støver på gulstripa...

 

Bleser, du er ikke langt unna men likevel for langt til at det er det samme dyret tror jeg. Det var på Horgen Søndre, der jordene begynner etter Buskerud storsenter.

 

Hvordan ser man på en rev at den har skabb? Denne så normalt fyldig ut og hadde strøken pels, så tanken slo meg ikke.

 

Er på jakttur, og sliter med å laste opp video fra iphonen. Men jeg får sendt Mail, så om noen er utålmodige send epostadresse på pm så sender jeg:-)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det, nei da er det ikke nok ikke samme reven tviler på at den har svømt over elva...

Så det lå en på gulstripa der her om dagen ja.

Så også en som labbet langs gangveien opp mot Horgen her om dagen, slettes ikke bra at det er såpass mye skabb her nå.

Må nok inntensivere revejakta etter jul, har fått 9stk til nå her i ommerådet.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lære et vilt dyr å spise ut av hånda di og la det ligge å sove inntil deg?

Misforstått godhet og voldtekt av det ville i dyret.

 

Ja og nei. Å lære opp ville dyr til å ta i mot mat fra mennesker er ikke bra for dyret, men en engangshendelse som dyret selv initierer tror jeg ikke skader for mye. Ungdyr gjør det ganske ofte, men de pleier å vokse seg av slikt, noe som sikkert er til det beste for alle parter. og om personen kommer fra det med et rikere syn på ville dyr kan det ha en positiv effekt for begge parter.

 

Jeg misunner Fab75 opplevelsen, reven er et vakkert dyr som helt sikkert er verdt en sjelden nærkontakt.

 

Er det snakk om skabb er det bare én ting å gjøre. Det er en ting dyrevernere aldri vil forstå, men en kule er faktisk bedre enn det naturen har å tilby. Det gjelder strengt tatt for alle dyr, å dø i en varm seng er en luksus forbeholdt oss mennesker, men for skabbreven vil lidelsen være langdryg og uunngåelig.

Link to comment
Share on other sites

En såkalt skabbet rev skal lukte søtlig.

Den blir lett stresset og får ofte en sterkt redusert helsetilstand, og snart problemer med å skaffe seg den maten den trenger.

Etter 3–4 måneder dør den gjerne av en kombinasjon av utmagring, infeksjon og uttørring.

Sakset fra wikipedia.no

 

Svært ofte blir reven så svekket pga matmangel at den gjør ting den aldri ellers ville gjort.

De kan fort virke helt hjerneskadet pga desperat sult.

En bonde oppi lia her fikk skabbrev på besøk hver gang han mata kattene ute.

Den ble så tam at han til slutt klarte å slå den ihjel med et spett en dag den kom på besøk.

Reven oppførte seg som en katt og gikk og strøyk seg langs beina hans når han var ute på jordet og hesja! :overrasket:

Da fikk den spettet over nakken...

Link to comment
Share on other sites

Tipper det var på bygda mellom Hokksund og Mjøndalen? Der har det nemmelig blitt observert et par skabb-rever i den siste tiden.

En av de vet jeg ble avlivet i stålos for støver på gulstripa...

 

Bleser, du er ikke langt unna men likevel for langt til at det er det samme dyret tror jeg. Det var på Horgen Søndre, der jordene begynner etter Buskerud storsenter.

 

Hvordan ser man på en rev at den har skabb? Denne så normalt fyldig ut og hadde strøken pels, så tanken slo meg ikke.

 

Er på jakttur, og sliter med å laste opp video fra iphonen. Men jeg får sendt Mail, så om noen er utålmodige send epostadresse på pm så sender jeg:-)

 

sendt deg pm

Link to comment
Share on other sites

På ferjeleiet på Mannheller var det lenge ein tam rev. den brukte å komme bort til bilane for å tigge. Eg har sjølv gitt den kjeks som den åt fra handa mi. Ja den prøvesmakte på fingrane mine også,men beit ikkje hardt. Ein gong kom den ombord på ferja til Fodnes, ferjemannskapet passa på at den også vart med tilbake der den høyrte til. Dessverre fekk reven skabb og måtte avlivast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...