Jump to content

nyinnflytta, nybegynner og ute etter tips, råd og erfaring.


skruffy

Recommended Posts

hei alle sammen. er ny på kammeret og ny pistolskyttar. så eg ser fram til å finne mykje nyttig inforrmasjon og gjerne diskutere litt etterkvart eg får erfaring, hehe.

 

no nermar det seg å søke eiget håndvåpen. har litt over ein månad gjen på 6 mnd perioden min. virkar som ein evig laaaang tid, men slik er det når man ventar på noko, hehe. vi alle har vel vert der.

 

eg veit slikt har vert diskutert opp og ned i mente her på kammeret ang nybegynnerar. Så derfor prøvar eg å beskrive så direkte som eg klarar. eg er baneskyttar, tilhøyrer NSF. og har lest at det er ein god 22. som gjeld til mengde trening og man skal fokusere på ein 32. til grovskyting med tanke på rekyl. den ser eg er fornuftig. med tanke på rett skyteteknikk, stilling, siktebilde osv.

 

kan også legge til at for meg er det ikkje om å gjer å havne øverst på resultatlista for min del, men er alltid like morro og sjå sin eigen framgang og måle denne. og det er morro når man treffer sjølvsagt. har vert med på 3 stevner foreløpig, hurtig fin og vm fin. forhåpentligvis klarar eg mange fleir etterkvart. men så er det lokasjon då. eg er frå ein liiiiiten by i vest.

 

våpenet eg tenker på skal brukast til baneskyting. trening og også konkuranse. eg ser for meg ein sig sauer p226 x five 9mm. har ikkje funne noko konkret om funksjonalitet på 22 topp til denne. iallefall er det denne eg tek sikte på. for meg er funksjonalitet og kvalitet viktigst av alt og eit våpen eg kan kose meg med og som er greit nok til stevner. hovudsak grovfelt. desverre er det laaang veg til klubb med praktisk skyting, men har sikkerhetskurs til praktisk skyting då eg budde i bergen ein periode. var med i bergen sportsskyttar klubb.

 

er dette eit greit våpen til meg? har ingen referanse i forhold til sig våpen, men har skote med beretta 92fs, cz 75b, colt 1911 (som eg skaut på sikkerhetskurs i den praktiske delen) og synst alle låg godt i mine neva.

 

nokon erfaringar og tips ang. 22. våpen hadde vore greit. har lest mykje bra om gsp. står litt meir opent til 22 våpen. ang. sigen har eg falt veldig for må eg inrømme....

 

takker på førehand for alle gode råd og tilbakemeldingar!

Link to comment
Share on other sites

Prøver desperat og få sammenheng i det du spør om:

 

(1) Du har "hørt og lest" at 22 er bra til mengdetrening. Hva er det du

skyter med i klubben nå da. Er det ikke en 22 ?

 

(2) 32 til grovskyting med henblikk på rekyl..... Man skyter 32 fordi det

er lureste kaliber til grovprogrammet, og ikke på grunn av rekyl !

 

(3) Du ser på en 9mm til baneprogrammene ??. Det er jo ingen som bruker

9mm i baneprogram og som kan konkurere med dem som bruker 22.

 

Liker du baneskyting, så kjøp en god 22 og ikke noe annet. Da legger du grunnlaget.

Pardini, Hammerli, Morini, Walther, Feinwerkbau. Alle er rimelig trygge kjøp.

Må nesten prøves så du vet hva som passer deg.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjeldent lurt å kjøpe første våpen med .22 topp, du vil få mye mer glede av en dedikert .22 pistol. Prisen må heller ikke bli høyere om du kjøper brukt. For å få mest glede med en .22 bør du se vekk i fra Sig Sauer Mosquito og Walther P22, det rimeligste du kan slippe unna med er Browning/Ruger.

Link to comment
Share on other sites

beklager, var kansje uklar. skyter med klubbens 22. henholdsvis hammerli, benelli og walther. litt usikker på kva av dei eg skyt best med. har prøvd samtlige og er meget fornøgd med dei alle. Det var hammerli x-esse sport eg skaut hurtig fin og standard med. derfor eg er usikker på kva valg av 22 våpen.

 

planen min var med ein 9mm. til nsf sine grovprogram. men det blir nok mest koseskyting på bana, skjølv om eg vil vere med på stevner innimellom. er ikkje heilt inne i alle navna på dei forskjellige greinene enno. jobber med saken. så beklager om det blir litt rot og misforståelser. derfor ikkje so alt for viktig med reinspikka racer, men gjerne eit våpen som er ok til trening samt stevner.

 

har bare lest meg til at det er 32 som er aktuelt på baneskyting, så fremst man skal hevde seg. men som sagt har sigen truffe meg i hjertet. eller driter eg totalt på draget om eg kjøp dette våpenet?

 

begynner med finfelt og grovfelt først, så får eg sjå om eg får utvide kompetanseområdet etterkvart.

Link to comment
Share on other sites

har hørt mykje negativt ang walther p22 samt sig mosqito. henholdsvis pga. vekt så dei skal godt gjerast og treffe med, samt mykje barnesykdommar.

 

har snust på ruger mk2, då eg har skote nokre magasin med dette via eit klubbmedlem. i mine auge eit heilt ok våpen til ein ok pris. har ikkje lagt lista på pris enno. vil først suge til meg mest informasjon kva andre meiner og har erfaringer med.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som er ok, er at du glemmer den 9mm i første omgang og kjøper en skikkelig 22.

 

Da kan du skyte omtrent alt av baneøvelser + finfelt. Du skal gå i butikken med lomma full

av penger og kjøpe en ny 22 matchpistol som ikke koster noe mindre en 13-18 tusen, og så skal

du virkelig bruke tid på å lære deg teknikken og prøve og bli god. 22 er ikke så ille dyrt

å skyte med heller, så det er muligt å få mye fin mengdetrening. Hva merke du kjøper blir

mere et spørsmål hva som faller i smak og hva som føles bra i dine hender.

Pardini, Hammerli SP20 RRS, Walther SSP/GSP og Morini er vel dem som du kan konse på.

 

Den 9mm er det stort sett felt du kan bruke til. Det er svært få (så og si ingen) som står

og skyter 9mm på baneøvelsene med unntak av Hurtig Militær. Det er fullstendig skivebom å

fokusere på en 9mm med argument for å skyte grovklassen på bane. Det blir bare et konstruert

argument for seg selv fordi man har lyst på en 9mm. Bedre å legge pengene i en skikkelig 22.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en god 22 og skyt mengdetrening i vinter,hvis du har anledning.En gammel Walther GSP til 5-6000 kroner duger i massevis.

5000 skudd 22 LR koster ca 2200 kr,hvis du kjøper alt på en gang.Tøm de 5000 skuddene i løpet av vinteren.(2-300 skudd hver trening)

og du skyter som en drøm til sommeren.Tren på de forskjellige baneprogrammene.En revolver i 357 kal.,kan du stille i 3 forskjellige klasser i felt.

Mag.1-grovfelt og selvfølgelig revolverklassen.9mm er vanskelig,i baneprogram nesten håpløst.En revolver (38 kal.) kan til nød brukes i grovprogram

på banen,det er ihvertfall god trening for enhåndsskyting i felt(grovklassen).En 32 kal. pistol er selvfølgelig best i grovskyting både på felt og bane.

Det finnes vekslesett til GSP`n i 32 kal.Det er ikke vanskelig å finne.Følg med på finn.no.

Link to comment
Share on other sites

Er .32 best i grovfelt? Nå har ikke jeg prövd det så veldig mye, men på litt lange hold over 50m har jeg oplevd det og måtte sikte höyt og på 70m over blinken. Med 9mm holder jeg uansett mitt i eller muligens en smule over mitten av blinken.

 

Surrer jeg voldsomt nå? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

GSG 1911 er et bra alternativ i 22. God egenpresisjon, bra pris og den ser ut som et våpen. Kjøpte min hos Pedersens Vaapelager i Kristiansand med avtrekksjobb og deaktivert grepsikring.

Har skutt noen tusen skudd med den og er meget fornøyd så langt.

Link to comment
Share on other sites

Er .32 best i grovfelt? Nå har ikke jeg prövd det så veldig mye, men på litt lange hold over 50m har jeg oplevd det og måtte sikte höyt og på 70m over blinken. Med 9mm holder jeg uansett mitt i eller muligens en smule over mitten av blinken.

 

Surrer jeg voldsomt nå? :forvirra:

 

Skytes det på 50 og 70 meter i Grovfelt......? :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

70m er vel lengste hold på fin/grov/revolver/militärfelt ihht til reglemanget? (se side 13 i reglemanget)

 

Edit:

Sjekket også det svenske reglemanget og der er lengste avstand i grovfelt (B-våpen) 80m og i finfelt (C-våpen) er lengste avstand 90m.

(henviser til "Skyttehandboken" side 117-120)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En Sig X five kan brukes til grovfelt, men er suveren til militærfelt.

Glem vertfall .22 topp til denne som et seriøst alternativ til en god .22 pistol.Har denne .22 toppen, men den har blitt svært lite brukt...

Kjøp deg en .22 pistol med anatomisk grep, det er det lettere å skyte med.

Å anbefale en god .22 gjør jeg ikke da du har fått mange gode alternativer tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Er .32 best i grovfelt? Nå har ikke jeg prövd det så veldig mye, men på litt lange hold over 50m har jeg oplevd det og måtte sikte höyt og på 70m over blinken. Med 9mm holder jeg uansett mitt i eller muligens en smule over mitten av blinken.

 

Surrer jeg voldsomt nå? :forvirra:

 

Skytes det på 50 og 70 meter i Grovfelt......? :overrasket:

Det skytes jo så langt som feltløypa er laget for alle klassene.

Det hender også at det kan vere 1 standplass mellom 50m og 70m også, og svenskene drar det jo litt lenger også.

 

Vist man tror man skyter 1-hånd 9mm like godt som man skyter med

1-hånd 32 matchpistol, så tror jeg man må begynne og prøve ting for man synser.

Skal heller holde 70cm for over på 1-ett langt hold med en 32 match grovpistol, eller å måtte stå med 1-hånd og skyte 9mm på 7 av 10 standplasser.....for å sette ting i perspektiv liksom.

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg ved flere anledninger lest at eneste måten å introdusere seg selv for pistolskyting, er å kjøpe en .22, helst matchvåpen.

jeg har også ved flere anledninger prøvd å utfordre denne "regelen", uten at jeg har fått spesielt gjennomslag for dette.

men jeg kan kort skrive egen erfaring, da jeg synes det er det eneste rådet man med sikkerhet kan gi.

 

Jeg likte ikke matchvåpen da jeg begynte å skyte. jeg syntes de var stygge, og selvom jeg skjøt greit med de, var det ikke spesielt gøy.

Mitt første våpen var en skinnende blank .357, 686. den brukte jeg mye, og syntes det var gøy.

i ettertid har jeg kjøpt en 9mm, en .460 og en ..trommevirvel.. .22 matchpistol.

etter å ha skutt litt med grovere kaliber, har jeg sett nytten i en .22, både pga pris på ammo og fordi jeg vil være med på stevner for .22.

Dere kan gjerne si at dette er "feil" vei å gå, men for meg var ikke .22 noe gøy i begynnelsen, og om dette hadde vært første våpenet mitt, misstenker jeg at det hadde blitt med det ene, og at jeg hadde mistet litt interessen for å skyte, men dette er bare spekulasjoner.

Nå setter jeg pris på matchpistolen min, og bruker den ganske mye.

Jeg vet ikke helt hvorfor skytternorge synes det er "feil" å kjøpe et grovere våpen først, da jeg ikke har noe negative erfaringer med dette.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N, er enig med deg, har selv valgt .32 topp til Walteren GSPn. Er jo en grunn til de anatomiske skjeftene på konkurransevåpen.

Selv en "anatomiskgreppskytemedenhånd" motstander som meg må jo innrömme det.

 

Det jeg ville frem til er att det kansje ikke er selve kalibern .32 som er best, uten det er de anatomiske våpnene som gjör den best. Men men, jeg er igjen off topic.

 

Snakker vi som trådstarter om koseskyting og sporadiske stevner og man er "forelsket" i noe som ikke er det mest konkurransedyktige, kjöp det uansett. Men var klar over begrensningene. Og husk att du burde ha hört på kammerfolket når konkurranseinstinktet våkner og du ikke er fornöyd med at ligge langt ned på resultatlista :wink:

Link to comment
Share on other sites

munin

Du har vel gått den samme stien som de fleste og tilslutt erfart at det beste er å lære å gå før man løper. Skal det grunnleggende in gjør man det enklest for seg selv ved å lære dette som baneskytter og med en 22” Steg for steg og 9mm er vel den vanskeligste og sist i køen.

Link to comment
Share on other sites

skjønner enda ikke helt dette med at man må skyte med .22 for å lære seg å skyte.

jeg skjøt fint med 357 lenge, og første runden med matchvåpenet mitt skjøt jeg 50 på presisjonsskiva.

..nå viste det seg i ettertid at dette riktignok var mest flaks, men jeg tror jammen at mine flere tusen skudd med 357 hjalp på.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noen som sier det er feil og skyte med feks 357, men raskeste, enkleste og billigste måte er med .22.

Så da blir dette den "beste" veien å gå. Hvis man vill bli en god skytter, raskt! Nå prioriterer ikke alle dette og skyter (også) med våpen dem mener er mere morsomme selv om det ikke er det optimale for og bli en bedre skytter.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Nå begynner de fleste med en trehjulssykkel før de prøver seg på en tohjulssykkel.... Eller en moped før de tar lastebil-lappen...

Og det er neppe noen tvil om at du lærer pistolskyting best, billigst og raskest med en .22 kontra en i 9mm / .38 / .45 etc.

Skal du trene LITT mengder blir det fort store prisforskjeller på ammoen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

billigst, javist.

men skal du bli flink til å kjøre lastebil, synes jeg du bør øve på å kjøre lastebil.

men jeg vet at veldig mange er uenig med meg. jeg har delt min erfaring med tråstarter, som han ba om, og håper andre kan gjøre det på en fornuftig måte, i stede for å være bastant på at det finnes bare en måte å lære seg å skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld Sig-en så meiner eg svaret er gitt: Kjøp den dersom det er den du har lyst på. Skulle du gå lei den eller innser at den ikkje passar for deg er det ikkje verre enn å selge den og kjøpe noko anna. Å kjøpe noko du eigentleg ikkje har lyst på fordi det skal vere meir "fornuftig" (kva er fornuftig med å skyte på blink?) trur eg ikkje er noko sjakktrekk.

 

22-pistolar kan eg lite om, eg er i samme situasjon som deg og skal kjøpe meg ein 22 sjølv om nokre månader. Mi erfaring er at det er mykje enklare å skyte bra med matchpistol enn typiske Ruger/Browning-pistolar. For meg er resultat og framgang viktigare enn korleis pistolen ser ut, så eg kjem nok til å skaffe meg ei brukt rørtang. Men har så langt ikkje snøring på kva slags.

Link to comment
Share on other sites

mange gode meiningar og innlegg her. i like it! tanken med sigen er jo at det er eit snasen våpen som kan brukast til mine formål. det skal for øvrig brukast til mil felt då det er eit par slike stevner også. så i staden for å kjøpe fleire skytehjern til forskjellige grener, tenkte eg eit våpen som er heilt ok og kan brukast til desse.

 

dei fleste i min klubb brukar 9mm til det samme formålet vi er kansje ikkje so konkuransemennesker av oss? hehe.

 

jha, det er til og med dei som brukar kompakt smith & wesson 9mm. usikker på modell... har testa denne, og traff ingenting, hehe.

 

har forøvrig prøvd 357 mag og 44 mag. det var kun for kos sjølvsagt. fekk bedre resultat med desse enn smith 9mm. av dei 9mm eg har prøvd fekk eg best resultat med beretta 92 fs. på bana. på praktisk si side var det colt 1911 som eg var best med.

 

det mest konkrete eg har fått av svar er at eg bør passe på at det er eit godt avtrekk, stillbare sikter, og at det er god balanse i våpenet.

 

eg skyter like godt med ein smith & wesson 617, hammerli, x esse sport walther gsp etc. det einaste våpenet eg kan vise til best resultat er benelli mp 90. kansje eg hadde berre ein veldig god dag på treninga? skyter alle dei våpena i klubben. dei skal for øvrig selgast innan klubben, så kansje eg burde kjøpe ein av dei....

 

tenkte eg skulle sende søknad på 22 og 9mm samtidig. det blir 22 som blir mest brukt. 9 mm for kosen sin del samt stevner. men er jo fleire stevner med 22 så derfor setter eg størst krav til 22en.

 

skyter mykje med luftpistol og trenar avtrekk med startpistol. kjempe god trening!

 

takker for alle gode råd og tips :D

Link to comment
Share on other sites

Av dem du har nevnt er det vel Benelli'n som er mest anatomisk og

strømlinjeformet for match bruk.........altså den du også skjøt best med.

 

Sett av penger til en skikkelig match 22, og du vil aldri angre. Greit nok

å kjøpe en gammel GSP for å spare penger, men hvorfor ikke unne

seg noe nytt som du tar opp av eska og som ingen har brukt før.......

Link to comment
Share on other sites

Det fins heldigvis en mellomting mellom en gammel GSP og en splitter ny matchpistol. Hvis man kjøper en pent brukt forholdsvis ny matchpistol sparer man mange tusen samtidig som man får et bra våpen med mye "liv" igjen. Og man slipper eventuelle "barnesykdommer".

 

Uansett: kjøp den som føles best i handa di, selv om den tilfeldigvis skulle se ut som ei rørtang.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra egen erfaring ville jeg droppet 9mm pistol som første våpen, hvis du vil ha noe "gromt" ville jeg mye heller kjøpt en .357 revolver.

 

Folkerevolveren S&W 686 med 6" pipe og .38spec ammo er mye snillere og skyte med enn de fleste 9mm pistoler (fabrikkammo, og det er det du som nybegynner kommer til å bruke) Den er (nesten) like egnet i Grov som en 9mm, den er billigere enn Sigen, du kan skyte revolverfelt + Mag1.

Jeg har ennå tilgode å se en nybegynner skyte bra med 9mm, men det er mange som skyter brukbart med revolver.

 

Dessuten er revolver tøffere enn pistol :mrgreen:

 

Og ja, du trenger fortsatt en .22 Pistol.

Link to comment
Share on other sites

ja, for meg spela det ingen rolle om jernet er nytt eller brukt. heller ikkje korleis våpenet ser ut. så lenge det er eit driftsikkert våpen er eg fornøgd :) det skal sei pang kvar gong eg trykk på avtrekkaren og holet er ein plass på blinken.

 

har ikkje heilt bestemt meg for prisområdet enno, men man kjem ofte over ting og tang der man for eit godt våpen for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra egen erfaring ville jeg droppet 9mm pistol som første våpen, hvis du vil ha noe "gromt" ville jeg mye heller kjøpt en .357 revolver.

 

Folkerevolveren S&W 686 med 6" pipe og .38spec ammo er mye snillere og skyte med enn de fleste 9mm pistoler (fabrikkammo, og det er det du som nybegynner kommer til å bruke) Den er (nesten) like egnet i Grov som en 9mm, den er billigere enn Sigen, du kan skyte revolverfelt + Mag1.

Jeg har ennå tilgode å se en nybegynner skyte bra med 9mm, men det er mange som skyter brukbart med revolver.

 

Dessuten er revolver tøffere enn pistol :mrgreen:

 

Og ja, du trenger fortsatt en .22 Pistol.

 

 

revolver er flotte saker. men tenkte eg skulle vente med det til litt seinare. eg er skrudd saman slik at eg har alltid foretrukke pistolar, men har absolutt vurdert revolver også. :)

Link to comment
Share on other sites

Folkerevolveren S&W 686 med 6" pipe og .38spec ammo er mye snillere og skyte med enn de fleste 9mm pistoler (fabrikkammo, og det er det du som nybegynner kommer til å bruke) Den er (nesten) like egnet i Grov som en 9mm, den er billigere enn Sigen, du kan skyte revolverfelt + Mag1.

Jeg har ennå tilgode å se en nybegynner skyte bra med 9mm, men det er mange som skyter brukbart med revolver..

På grunn av rekyl? Meh. Ikke med mindre man er skvetten av seg. Første gang jeg skøyt med håndvåpen, gikk det i .22, .357 magnum, .38, 9mm og .44 magnum. Den siste var den eneste som jeg fant ubehagelig. Det som satt meg ut var langt og/eller tungt avtrekk, så revolver i DA var ingen suksess.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk forresten gjennom ca samme tankeprosessen tidligere i år. Ubestemt på program, og veldig mange alternativer å velge mellom. Endte med en rimelig Browning Buckmark .22 for mengdetrening, og en CZ-75 SP-01 Shadow 9mm, med tanke på at den anvendelig til mye, først og fremst militærfelt og praktisk production. Har ikke prøvd meg på noen NSF-konkurranser enda, siden praktisk skyting var så morsomt at det har blitt totalt dominerende så langt :)

 

Tråden finner du her: viewtopic.php?t=53641

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
billigst, javist.

men skal du bli flink til å kjøre lastebil, synes jeg du bør øve på å kjøre lastebil.

men jeg vet at veldig mange er uenig med meg. jeg har delt min erfaring med tråstarter, som han ba om, og håper andre kan gjøre det på en fornuftig måte, i stede for å være bastant på at det finnes bare en måte å lære seg å skyte på.

 

 

hihi...Jeg forstår hva du prøver å si...men jeg kan ikke annet enn å forstå S.O.N heller...for jeg kjenner meg igjen i måten å tenke på..(mener og tror du er en perfeksjonist, som har gått den harde skolen for å bli en dyktig skytter - All honnør til deg for det)

men bli ikke fortvila..man må bare velge det som virker rett for seg selv, i et hav av meninger..og om du skulle trå feil, har du noe å jobbe med. En som aldri opplever motgang eller opplever at man har gjort feil, vil heller aldri oppleve å komme styrket ut av en tung situasjon heller - også en måte å se ting på.

Visse, meg inkludert, forsøker å gå den mest effektive veien for å styrke sin egens teknikk og resultat - og mange synes dette er kjedelig, og det er forståelig.

men når konkuranseinstinktet ditt våkner om 3 års tid...er det j... kjedelig å mått bruke 3 nye år på å luke ut feil i avtrekk osv...

 

Jeg har forøvrig et massivt bilde av at lastebilsjåfører kjører som svin...og tenker ikke sikkerhet før i 3. omgang omgang..

 

jeg synes du en gang for alle skal akseptere at den kjedelig veien er den mest effektive veien å gå, om du ønsker å komme høyt på listene...og heller se bort i fra de noe mer bastante meningene du ikke liker.

 

når enden er nær gjør du jo som du vil uansett :winke1:

Link to comment
Share on other sites

eg ville iallefall kjørt bil ei stund før eg skulle prøvd meg på lastebil. er enig med denne samanlikninga enn dei eg ser rundt her på kammeret som samanlikna moped og bil/lastebil. er jo to forskjellige ting. :wink:

 

har det like morro med ein luftpistol som eit anna våpen. og som det står rundt omkring her er det jo smart og ta teknikk treninga med luft/22/tørrtrening. er den viktigaste treninga som er.

 

men som ein del seier, skal man bli god å skye med fks. glock, så må man øve med ein glock. (etter skyteteknikken sitter) om det er lurt mtp. økonomi er ein anna sak.

 

dette er jo min meining. andre har sine erfaringer. hadde jo ikkje vert eit forum viss det ikkje hadde vert rom for diskusjonar og dele sine meininger. :)

Link to comment
Share on other sites

blir nok ein sig x five variant av eit eller anna slag. finner iallefall ikkje ein grunn til å ikkje kjøpe den.

 

dagens våpen skyter bedre enn eg klara å utnytte av våpenet alikavel. så blir det brukt mykje tid på den lokale bana, så får vi sjå om eg får komt meg på stevner og "treffe" nye venner :D

 

javist, skyting ER gøy! det trur eg samtlige av forummedlemmane er enig i :D (kansje det einaste alle er einige om? :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Skyting er gøy og det trur jeg dem fleste her er enig i ja:P

Det er hvertfall ikke noe gang i å stå å skyte med 22, hvis man ikke synes det er noe gøy. Ammoen er billig og man kan skyte mye uten at det koster mer en 50øre og ei bøtte sild, men det får ikke hjelpe for dem som ikke trives med en 22.

 

Jeg synes det er 22 er helt topp.. Skyter bedre med 22 enn hva jeg gjør med noe annet og det som gjør at jeg synes 22 er det gøyeste våpenet å skyte med:D

Link to comment
Share on other sites

1: Hva er den raskeste og enkleste veien til å lære seg gode skytevaner? Svaret er uten tvil en god luftpistol.

 

2: Hva er det man trenger om man ønsker å skyte mest mulig konkurranser? Pistol i 22lr med anatomisk grep.

 

3: Hva synes man er morsom skyting/trening? Trådstarter indikerer 22lr og 9mm.

 

4: Penger? Ikke satt begrensninger på.

 

Hva kan man utlede av dette?

 

For egen del er svaret uten tvil at en matchpistol i 22lr må man ha for å få skutt endel, og for å kunne utvikkle seg selv om man ønsker det.

 

Men så kommer dette med 9mm til grov, fordi det er morro/må bare ha.

 

Jeg er ikke spesielt uenig, bortsett fra at jeg ikke ville ha hatt en grovpistol i 9mm. Jeg ville ha satt den på Militærfelt (med mindre jeg var helt på knærne etter en 45).

Om jeg skulle ha satt opp en liste basert på personlig erfaring, og trådstarters informasjon, ville den sett slik ut:

 

1: Matcpistol i 22lr (Pardini SP, Hammerli 20RRS/SP20, Benneli, GSP og lignende (Under ingen omstendighet ruger, Hammerli Exesse, eller det som værre er). Skyteprogram Finpistol.

 

2: Matchpistol i 32S&W, samme krav som for finpistol. Skyteprogram Grovpistol.

 

3: 9mm feltpistol i konkurransetappning (trådstarter ønsker X-Five, jeg ville valg en X-Six men slikt er smak og behag). Skyteprogramm NSF Militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...