Jump to content

Noe smart å sitte på ved postering...?


Lucy

Recommended Posts

Jeg er ikke så langbeint og har erfart at jeg får best anlegg om jeg sitter lavt når jeg skyter på blink. En stolsekk gjør at jeg sannsynligvis kommer for høyt opp fra bakken og får dårligere anlegg. Noen råd?

Bør jeg ta med meg noe hjemmelaget eller noe annet smart på post, evt hva? Bør jeg være kreativ mtp anlegg/sittestilling på post, evt hvordan? Eller er det noe jeg kan forbedre med teknikken min?

Link to comment
Share on other sites

Har sluttet å bruke stolsekk på post av to grunner.

For det første blir jeg sittende alt for høyt for å få et godt anlegg på knærne, og for det andre får jeg så inni hæl..... vondt i ræva av ramma på stolsekken.

Har gått over til å bruke sånn "trekant-stol" som vist av forrige taler, den er passe høy, og mye snillere mot min sarte bakdel . . . :P

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Dette er en variant av den tidligere nevnte stolen. Jeg kjøpte denne for et par år siden og syns den fungerer bra. Det er stropper på den så den kan henges på ryggen, veier nesten ingen ting. Jeg bruker den selvfølgelig uten bøtta, bare sitter rett på bakken med den. For meg var ikke problemet sitthøyden, men det å sitte komfortablt nok til å kunne sitte stille når jeg sitter på post. Til det fungerer den veldig bra. Bruker den også ved åtejakt på villsvin i Sverige, mange av tårnene jeg har sittet i der har ikke mer enn en 2x6" planke og den blir rimelig hard å sitte på utover i de små timer om du skal sitt dønn stille...

 

http://www.cabelas.com/product/Splash-Bucket-Buddy-Comfort-Chair/707569.uts?Ntk=AllProducts&searchPath=%2Fcatalog%2Fsearch.cmd%3Fform_state%3DsearchForm%26N%3D0%26fsch%3Dtrue%26Ntk%3DAllProducts%26Ntt%3DSplash%2Bbucket%26WTz_l%3DHeader%253BSearch-All%2BProducts&Ntt=Splash+bucket&WTz_l=Header%3BSearch-All+Products

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Elkjøp i dag og tok med meg noen skiver med isopor, så med en flis av en madrass på toppen og "litt" sølvteip og evt reinskinnet på toppen kan det bli bra ... :D

 

Ellers mange bra forslag :) Synes jeg ser meg selv bære rundt på en saccosekk i skogen :mrgreen:

Problemet mitt er ikke underlaget, jeg sitter fint på sitteunderlag. Men jeg tror jeg må komme litt opp fra bakken på flatmark hvis jeg skal skyte, uten å komme for høyt. Så en isopor-"stol" er kanskje den beste løsningen...?

Link to comment
Share on other sites

Har i forkant av sesongen - satt ut slike "trebeinstoler" (av den høyeste typen så det går an å se litt :) ), samt skytestokker (trippel beinføring :) der også).

 

Ellers har jeg med en sammenleggbar sittepute i lommen - for å ta bort den verste blauta som Jaktlykke sier - når ikke forhåndsplanlagte poster benyttes.

 

Er vel nok å dra på - om èn ikke skal ha med stoler, isoporplater etc :lol:

Link to comment
Share on other sites

vi skifter mellom mange poster så noen permanent ordning blir ikke løsningen men jeg lurer på om jeg skal sitte på sekken om jeg legger den ned på bakken

 

Dette er løsningen som jeg bruker, sitter på sekken men ryggsiden opp, ulempen har mange ganger vært mer eller mindre mishandlede matpakker :mrgreen: i tillegg til at en må være mer forsiktig med å pakke ting som ikke skal bli våt i vanntette poser eller liknende for sekken blir ofte gjennomvåt av vann den trekke til seg fra underlaget.

 

har brukt denne løsningen i over 10 år og er godt fornøyd med det, det er som sagt tidligere i tråden mer enn nok å ta med seg

Link to comment
Share on other sites

Har i forkant av sesongen - satt ut slike "trebeinstoler" (av den høyeste typen så det går an å se litt :) ), samt skytestokker (trippel beinføring :) der også).

Bruker trebeint jaktstol av lang modell (er lang) Stolsekker er vel lagd av jaktmotstandere da ingen av de er høye nok slik at man har brattere benvinkel enn 90 grader. Noe som resulterer i at man lager stor bevegelse hvis man evt. må reise seg for å få løsnet skudd.

Bergans selger nå stolen som følger med Tuva jaktsekken løst http://www.bergans.no/produkter/default ... ng%20Chair

Denne er altfor lav for meg Lucy så du får svippe innom og teste min engang du skal rundt Bjerkebanen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har i forkant av sesongen - satt ut slike "trebeinstoler" (av den høyeste typen så det går an å se litt :) ), samt skytestokker (trippel beinføring :) der også).

Bruker trebeint jaktstol av lang modell (er lang) Stolsekker er vel lagd av jaktmotstandere da ingen av de er høye nok slik at man har brattere benvinkel enn 90 grader. Noe som resulterer i at man lager stor bevegelse hvis man evt. må reise seg for å få løsnet skudd.

Bergans selger nå stolen som følger med Tuva jaktsekken løst http://www.bergans.no/produkter/default ... ng%20Chair" target="_blank

Denne er altfor lav for meg Lucy så du får svippe innom og teste min engang du skal rundt Bjerkebanen :winke1:

 

Sier takk for det E.J. den så ikke dum ut den, går det an å sitte sideveis på den eller er den beregnet å sitte "overskrevs"? Jeg fikk kjøpt meg en trebeinstol forrige dagen med trekk under som gjør at den ikke synker så voldsomt, så jeg er ikke så "i beita" nå, men hvis den Tuva-stolen er god å sitte på så kan jeg vurdere den :) Har vel ikke tid til Bjerke du nå, som jakta er i gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingen her som har prøvd den trebeinte stolen som er lagret (dreibar 360 grader), og med lengdejusterbare bein?

 

Denne er jo helt genial! Ikke en lyd når den dreier rundt, og kan justere beina etter terenget!

 

Men husker ikke forhandleren... Trodde det var sweedteam, men finner den ikke hos dem :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sier takk for det E.J. den så ikke dum ut den, går det an å sitte sideveis på den eller er den beregnet å sitte "overskrevs"? Jeg fikk kjøpt meg en trebeinstol forrige dagen med trekk under som gjør at den ikke synker så voldsomt, så jeg er ikke så "i beita" nå, men hvis den Tuva-stolen er god å sitte på så kan jeg vurdere den :) Har vel ikke tid til Bjerke du nå, som jakta er i gang ;)

Er jo elgjakt nå og jeg er jo elgrein! :lol:

Går og venter på sporsnø og trugeføre. 0 matjakt i år ser det ut som :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...