Jump to content

Studentens tapre forsøk på langholdsrigg


jmosbakk

Recommended Posts

Satt og vurderte om jeg skulle gidde å lage en prosjekttråd om Mauseren. Etter litt frem og tilbake konkluderte jeg med at hvis den blir overflødig så er det bare å la være og lese. Og for min egen del så er jeg vel ikke forpliktet til å oppdatere med jevne mellomrom heller.

Så da så jeg ikke lenger noen grunn til å ha dette prosjektet for meg selv.

Litt historie....

Jeg har alltid vært fasinert av våpen. Først trevåpen, så luftgevær og i de senere par årene har jeg blitt helt hekta på kruttbrennere.

Da jeg bestemte meg for å kjøpe mi første rifle for en stund tilbake så falt valget på en Tikka M65 6,5x55. Denne skulle egentlig bli mitt prosjekt som jeg kunne modifisere og forbedre etterhvert.

Slik ble det egentlig ikke. Jeg ble for redd for å gjøre feil og ødelegge den. I tillegg hadde den kort pipe og egnet seg best som jaktvåpen. Siden jeg har en trang til å "nævle" alle tekniske innretninger i småbiter skjønte jeg fort at jeg måtte få henda i et gammelt jern som ingen brydde seg om.

Kaliber var egentlig bestemt da jeg ville ha samme på bane- og jaktvåpen ettersom jeg skulle begynne å lade selv og ville nøye meg med ett kaliber av gangen.

Jeg leste side opp og side ned før jeg skjønte at jeg skulle lete etter en Mauser M67. Billig, 6,5x55, omsmidd hevarm og kanskje et kurant avtrekk.

Etter noen tlf.samtaler rundt om i det ganske land kunne Beveren Sport fortelle meg at han hadde et stygt eksemplar stående i kjelleren som jeg kunne få for en tusing.

Jaja, tenkte jeg, da er det bare å smelle til. Som tenkt, så gjort.

Mauseren kom i posten og levde, i aller høyeste grad, opp til forventningene.

 

20110905134405.jpg

20110905134418.jpg

20110905134433.jpg

20110905134442.jpg

20110905171620.jpg

20110905174152.jpg

20110905174350.jpg

 

Stokken var egentlig et håpløst utgangspunkt for en som ikke kan noe som helst om ved.

Jeg ante ikke hvordan jeg skulle angripe denne, men etter å ha sett at det ikke var så veldig dyrt for en stokk fra Boyd's så tenkte jeg skitt la gå.

Jeg forsøkte først å sandblåse forsiktig, men dette ble, uansett trykk, for hardt til det meget porete treverket.

Da var det bare å gå på med kniv, sandpapir og godt mot.

Fikk fjernet det meste av lakk og hva-det-nå-måtte-være og satt igjen med et emne.

Så begynte tankene å svirre om hvordan en langholdsrigg ser ut. Jeg hadde jo sett noen bilder og hadde gjort meg opp en mening, men ble aldri helt enig med meg selv.

Jeg husket å ha sett noen greier her på forumet der kinnstykket kunne justeres. Det skulle jeg ha!

Også ville jeg gjerne ha en utskjæring på undersiden av bakskjefte. Ikke for at det betydde så mye for meg, rent praktisk, men for at det var grisetøft.

Jeg satte meg ned og skisset litt nervøst med blyanten.

 

20110906181859.jpg

20110906183618.jpg

 

Så var det å finne ut hvordan i alle dager man skulle få skjært ut dette. Jeg hadde til tider så vondt for å skjønne hvordan dette skulle gjøres at jeg forsøkte å "ønske" bitene ut. Til informasjon så virket ikke dette særlig bra.

Turen gikk til farfars garasje. Der sto det ei båndsag av absolutt billigste sort. EUREKA!

Det måtte være løsninga. Monterte opp saga og dro til. Båndet hoppa av og saga endte på nøyaktig samme plass som den sto etter x antall forsøk på å stramme osv.

Nei, her måtte man ha hjelp. Tok en tlf til en kompis som har tilgang til møbelverksted. Joda, som antatt, han kunne hjelpe.

Meeeen, som den flotte familiefar han er så måtte jeg pent finne meg i å stille meg bak kone og barn i køen av masekopper.

I mellomtiden fikk jeg litt tid til å tenke på andre ting. Finish på stokk og hva som måtte gjøres med børsa forøvrig.

Nettskjæringen var helt forferdelig så den gadd jeg ikke å tenke på å beholde en gang.

 

Da ble det slik........

 

20110907184758.jpg

20110907184817.jpg

 

Joda, studenten gikk på med epoksy og etterhvert grovt sandpapir. KONGE!!! :D Nei.....

 

Så var det diopteret. Jeg har hørt om folk som bruker dette på langhold, men så ikke for meg at det var løsninga for meg.

Jeg måtte i alle fall gjøre et forsøk på å fjerne det.

 

20110906201139.jpg

20110906201228.jpg

 

Baksiktet var beddet så det satt som f... men måtte likevel vike for pågangsmot ala elgokse i brunst.

Forsiktet banka jeg av etter å ha varma opp med blåselampe. Skal si det løpet holder godt på varmen.

(ja jeg brant meg, for de som lurte)

Ettersom diopteret nå var borte måtte jeg ha skinne, ringer og en sånn sak som man setter på toppen og ser gjennom.

Skinne® var bestilt på forhånd, men har fortsatt ikke kommet. Den store tingen på toppen kommer ikke før om en mnd eller to og ringer blir handlet etter den er kommet i hus.

Ikke forvent all verden for her er det en raka fant som holder på.

 

Jeg fikk omsider kompisen til å voldta skjefte med div verktøy og etter å ha konferert med Vetle ang duracoat på fyllergrunning så gjorde jeg et forsøk med dette. Jeg aner ikke hvordan jeg ellers skulle fått fylt porene. (vi snakker grop her)

Biltema stilte med fyller og jeg sto for sprøytinga. Det er fortsatt såpass mange ujevnheter som irriterer meg at jeg må ha flere farger på børsa for å bryte linjene og forhåpentligvis gjemme de verste sårene.

Slik henger den nå.

 

20110914094136.jpg

20110914094220.jpg

20110913220948.jpg

 

Kan dette bli bra? Ikke vet jeg. Morro er det, for sure!

 

Finnes sikkert mange metoder for alt jeg har gjort som er mye bedre, men slik har da altså jeg gjort det hittil.

Mulig jeg har glemt noe i historien, men i så tilfelle så lover jeg å fylle inn dette.

Tips og råd til ting som er gratis og ikke krever all verden av utstyr blir lagret.

 

Flere oppdateringer kommer mest sannsynlig.......

Link to comment
Share on other sites

Morro, jeg kan ikke fordra den stokken (tror det har noe med forskjeftet i forhold til resten å gjøre), men det betyr ingenting. Er budsjettet raka fant, så er stokken konge (det er den du har). For alt jeg vet er den god å skyte med (og det er det som teller), for ett er sikkert, såpass hadde det ikke blitt om jeg stod for utførelsen. :D

 

Uansett, bilder, historier, tanker rundt det hele etc. Alt er god sort i min bok, bring it on lad. :wink:

 

P.s Står en svenskemauser fra 1911 i skapet mitt (på lån), med åpne sikter og org mil stokk som jeg skyter opp med hvert år (Kun for å erte gamlegutta :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Takker for motiverende ord.

Ang stokken så tror jeg den er noe av det styggeste jeg har sett. Det blir litt som å sminke en gris.

Jeg har egentlig beholdt den bare for å ha noe å feste mekanismen og to-foten i.

Meeeen, den har litt historie. :D

Den har bl.a. deltatt i NM i skiskyting i '72 og på det ene bildet av forskjeftet skimtes en lakkert logo fra et annet mesterskap i '71. Mulig det også er skiskyting. Noen som vet hvilket kaliber de brukte i skiskyting på denne tiden?

Etter serienr å dømme er børsa mi originalt kamra i .308 om jeg ikke husker helt feil.

Hvis jeg blir fornøyd med finish og ergonomi så kan det være at den blir med meg en stund. Fylle litt tung masse i ræva på den og heller bruke pengene på kuler og krutt.

Kanskje noen har tips på hvordan man får høyere friksjon på de stedene det er nødvendig. Strukturmaling, griptape eller noe som ligner på strukturen til Hogue Overmold? Dette kan også hjelpe meg til å dekke over noen av feilene i finishen.

Link to comment
Share on other sites

Godt å sjå at det er fleire raka studentfanter som syslar med hårete våpenprosjekt. Tråden følges herved med argusauge.

 

Ein tanke: Om du vurderar å bruke kroken under skjeftet til anna enn pynt, altså plassere ei hand der når du skyt liggende med to-fot, er det ikkje då ein idé å vente med finpuss av skjeftet til kikkert og to-fot er på plass? Sånn i tilfelle kroken må justeras litt på?

 

Ad struktur: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=50697&p=564687&hilit=struktur+skjefte#p564687 Ei grov utgave av tipset til jakobsen84 kunne kanskje gjort seg?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen har tips på hvordan man får høyere friksjon på de stedene det er nødvendig. Strukturmaling, griptape eller noe som ligner på strukturen til Hogue Overmold? Dette kan også hjelpe meg til å dekke over noen av feilene i finishen.

 

Klar epoxy og sukker. Grov struktur=perlesukker. Masker området rundt der du ønsker struktur, legg på litt tjukt med epoxy, strø på masse sukker og dytt sukkeret godt inn i epoxyen. Når epoxyen er tørr spyler du området med varmt vann til sukkeret er løs opp og bare gropene står igjen. Hvis dette blir for skarpt, så legger du et lag med lakk over.

 

Du har også noe lurium som heter "Plastidip". Det gir gummioverflate når det herder og kommer i mange farger, de fleste er ganske knalle...

 

NM har:

http://www.modellers.com/hobby/Produkter/Materialer/lakk/lim/Lakk/Plasti-Dip-Gummimaling.aspx

 

Sikket mulig å finne billigere kilder.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Der kom det noen tips ja. Hmm, vi trenger vel ikke mer enn en halv svamp på skolen så kan jeg ta den andre halvdelen.

Og hvis inspektøren på skolen (som jeg vet er kammerbruker) kan lukke øya et lite sekund så skal dette gå veldig bra.

Ang stokken så er det ikke tvil om at denne ble brukt i skiskyting, men heller hvilket kaliber den var kamra for den gangen.

Siden kassa er merket F1 så er det vel grunn til å tro at det var en .308?

Link to comment
Share on other sites

@høggern: Var det flere forskjellige kaliber som ble brukt før 22LR tok over da?

 

 

 

Her er forresten første utkast til justerbar kolbekam:

 

20110915222842.jpg

20110915222906.jpg

 

Sluttstykket går fint å ta ut, for de som lurte på det.

I morgen har jeg en plan om å få satt ned hylser i hullene og popmutter med settskrue i siden på kolben.

Tiden får vise hva man rekker mellom øktene med skolearbeid.

 

Har også fundert litt mer på det med struktur og tror jeg prøver med metoden til jacobsen84. Har noe epoksyræl fra Biltema som jeg tenker å prøve med.

Så er jeg fortsatt i tenkeboksen om jeg skal kjøpe meg airbrush, HVLP eller om jeg skal spørre en kompis som er lakkerer om hjelp.

Duracoat må det i alle fall bli. Sort matt som grunnfarge og videre er det ikke bestemt noe.

Så håper jeg picatinny skinna kommer i løpet av nær fremtid. Da blir jeg og s.arnesen noen glade sjeler.

 

Stay tuned!

 

Edit: kanskje jeg skulle bruke fotoapparat i stedet for tlf til å ta bilder. Noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

skiskyttere i norge brukte vel vanlivis 6,5x55, 308w og 3006(kansje 8x57 og). Bla M59, m67, m98k, div krag regner jeg med var i bruk, og sikkert andre våpen. I 78 gikk man over til 22lr.

Skiskytinga var organisert av DFS og mange brukte vanlige DFS våpen de modifiserte noe. Skiskytterne var i DFS fram til ca 1985, da gikk de over til NIF. DFS beholdt skifelt som konkkurransegren, med mye av samme våpen typer som skiskyting hadde før 1978.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, hva skal man si... Som forventet så endrer ting seg underveis i et prosjekt.

Om det er til det bedre kan det vel stilles spørsmål ved.

Jeg har plundra litt i det siste, frem og tilbake med hvilke løsninger jeg skal gå for på forskjellige punkter.

Det ble drøftet litt ang struktur i stokken, og duracoat var selvfølgelig nevnt. Ingen av disse delene ble gjennomført i første versjon av studentens tapre forsøk.....

Jeg tok det jeg hadde og lo litt av meg selv da jeg sto og lakkerte og hosta.

Okey, bildene først så slipper de som brekker seg å lese videre.

 

20110916111506.jpg

20110916131441.jpg

cimg0092w.jpg

cimg0095r.jpg

cimg0100e.jpg

cimg0103w.jpg

m67skinne.jpg

 

Okey, så til de som gidder å lese.

 

Fortsettelsen fra sist er jo at jeg fant noe emnerør som jeg kappet til og brukte som hylser til kinnstykket.

Disse ble limt med epoksy og omgjengelig slipet for å flukte med treverket.

Var ganske heldig der da disse sørget for null slark mot boltene.

Videre så limet jeg inn popmutter med epoksy der settskruen skal stå. Dette sitter ikke veldig godt ser jeg for meg, men ingen krise hvis jeg må gjøre opp igjen den biten.

 

Som jeg nevnte så var egentlig tanken å duracoate hele sulamitten.

Men hallo, det koster jo penger.... Det kunne jeg ikke gå med på.

Så jeg tok noen runder med meg selv i bua og fant frem noe spraylakk fra den tida vi lakkerte rutene på rånebilene våre.

Helmaks, svart som natta i matt og blank finish.

Først la jeg tre strøk med matt for å se hvordan det ble. Tydelig at det er stor forskjell på hva man lakkerer på da denne ble grå mot fyllergrunninga. Her måtte noe gjøres!

I samråd med en kopp kaffe og en god pris med snus tok jeg med meg avbitertanga og fant noe som kunne fungere som sjablong.

Det ble ofret en bit av en busk i blomsterbedet, noe som forøvrig ikke gikk inn på meg i det hele tatt.

Okey, trygt tilbake i bua tok jeg en råsjans og la buskeveksten mot stokken og dusjet lett over med svart blank.

Resultatet forundret meg, selv om jeg ikke vet helt hva jeg kan gjemme meg for med en slik kamuflasje så ble jeg på et vis fornøyd.

Sikkert mye pga at jeg ikke hadde noen forhåpninger i det hele tatt samt at jeg vet hvordan stokken så ut til å begynne med.

 

Vel, skinne måtte jeg ha. Disse ble jo bestilt for leeeenge siden og kom endelig etter mye tull med JetCarrier og postgang.

Som de fleste andre skinner passet jo heller ikke denne i hullene på bakre bro.

Etter litt prøving og tenking så kappet jeg ut litt gods slik at den passet med det fremste hullet i broa.

Så fant jeg ut at hvis jeg skrur til bak og setter på ei skrutvinge foran så sentrerer den seg selv på låsekassen. HAH!

Vet ikke helt hvorfor, men før jeg skrudde til skinna så smurte jeg på en liten dæsj epoksy både foran og bak.

I mitt lille hode så tenkte jeg kanskje noe sånn som at, bedding er bra, uansett hvem og hvor.

Så ble spørsmålet hvordan i alle dager jeg skulle feste skinna foran. Kunne ikke akkurat sveise den fast heller....

 

Jo for f... selvfølgelig kunne jeg det. Skinna var jo sentrert sånn noenlunde og med litt sunt bondevett så skulle vel det gå bra?

Kunne levert det til børsemaker og fått det perfekt, men det koster penger, og pengene eksisterer ikke i dette prosjektet.

Til garasjen! Peisa MIG'en opp på masse strøm for å få skikkelig innbrenning med det ene punktet jeg skulle ha.

Bzzz...... Perfekt!

Etter litt sliping og lakk ble da ikke resultatet så aller verst.

Det gjenstår selvfølgelig å se om jeg kommer inn på skiva og hvor mange skudd jeg klarer å holde den der. Time will show.

 

Så var det klart for montering. Her var det bare smokk, smokk så sto "riggen" klar.

Kikkerten er en Redfield Revolution 3-9x50 med solblender og BC lokk. Denne later forøvrig til å være en god handel i billigsjiktet.

Betalte vel 1700,- eller noe der omkring.

 

Skal kanskje flikke litt her og der når jeg gidder, men ser man stort på det så er jeg egentlig klar for banen nå.

 

Det kostet meg den nette sum av:

M/67 - 1000,-

To-fot - 200,-

Skinne - 100,-

Kikkert - 2100,-

Div - 200,-

 

Totalt: 3600,-

 

Hvis børsa går greit nok i tillegg så skal jeg være fornøyd.

 

Det skal også nevnes at denne kan komme for salg i nær fremtid for å være med å finansiere nytt prosjekt.

 

Edit: glemte jo det viktigste! Siden alle børser fortjener et navn så måtte jo denne også få det.

Ettersom den nå er en lett blanding mellom sliten, brukbar og billig ble navnet selvfølgelig: LUDDERET!

"Der kommer jo jmosbakk med ludderet sitt."

Link to comment
Share on other sites

Ja tenker å dra på banen ganske straks. Må bare finne ut om det er greit. Har betalt medlemskap, men hadde vært greit om det var flere som var der ettersom det er min første gang.

Så hvis noen fra Nidaros Skytterlag leser dette så send meg veldig gjerne en PM.

Link to comment
Share on other sites

er medlem selv, det eneste du må tenke på er å bruke høyre side av veien, henge opp blinkene dine slik at skuddene treffer i volden bak, RYDDE opp etter deg, skrive deg i lista (ved glassbua på standplass) og henge opp flagget 15 min før du starter å skyte. Det ligger i en postkasse på veggen til glassbua på standplass og flaggstangen regner jeg med at du finner:)

 

hvis du ikke har avstandsmåler, så er gongene ved den store bisonoksen på 425m og de lengst opp til høyre er 600m. Muligens det er noen på 500m også, men disse har jeg ikke brukt. Har også pleid å henge opp mine private gonger på 300m, det kan anbefales, så slipper du gåinga.

Link to comment
Share on other sites

Dagens oppdatering blir foreløpig uten bilder.

 

Tok turen til Jonsvatnet og møtte warthog2 for litt testing av Ludderet.

Det var knallsol og rundt 20 grader.

 

Først måtte vi forsøke å komme inn på blinken.

Grovjustering, testskudd med warthog2 som spotter, finjustering, blink!

 

Så var det på tide å se om børsa hadde evner til å samle. All skyting i dag ble gjort på 100m.

Først ut var 139grs Scenar fabrikk. Joda samlet innenfor snusboksen på 100m. Men herremin da, det skal være samlingene på 300m det.

Vil nevne først som sist at skytteren har ca 100 skudd med rifle i sin karriere så man kan ikke forvente så mye.

Etter fire - fem serier med fabrikk så var det på tide å få opp chronoen og teste 140grs SST med 47grs N560 bak seg.

 

Ikke helt fornøyd med hastighetene da det ble slingring på opptil 20m/s over 12 skudd med en middelverdi på 830m/s. (skal dobbeltsjekke med notater ved en senere anledning.)

Samlingene ble jeg ganske fornøyd med. Hadde en serie med 3 skudd på 21mm og en serie på 22mm.

Etter en del skudd så ble det konkludert med at jeg skal ha ny rekylkappe.

Blodutredelser og stiv skulder vitner om en bra dag på banen.

Den kappa som er der nå er ei stålplate med 2mm gummi utenpå. Vi får se hva jeg klarer å finne på som erstatning.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg allverden av kunnskap ei heller erfaring, men jeg har fortsatt aldri hørt om ei pica-skinne som er bolt on på alle de forskjellige M98 kassene.

Det virker som det er rundt regnet en mrd forskjellige kombinasjoner av hullavstand og gjengediameter.

Det finnes ganske sikkert skinner som passer på noen kasser, men igjen så kan du ha to like kasser som har hatt forskjellig utstyr på toppen.

Du er griseheldig om skinna passer i TO hull da dette vil sentrere den.

 

Mitt tips, som er omtrent gratis, er;

smør en passe stor dæsj epoksy på bakre og fremre bro, skru skinna ned til kassen med de to skruene som passer, sett på ei skrutvinge over skinna bak og dra til de to skruene foran. Nå kan du sette et sveisepunkt enten foran eller bak der skinna ligger an mot bakre bro. Ikke sveis på siden først da dette vil dra skinna ut av posisjon.

Alternativet er selvfølgelig å bore hull slik at det passer på bakre bro, eller sende det til en børsemaker så han gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, noen som har lyst til å taksere Ludderet?

Desto flere forslag på verdi, desto enklere for meg å sette en pris.

 

Solgte Tikkaen i dag og siden det gikk såpass fort så ser det ut til at jeg kan starte på det nye prosjektet mye tidligere enn først antatt.

Så da må nok muligens denne også være med å frigjøre midler. Hvis prisen er riktig selvsagt.

Ingen avgjørelser tatt, men man må leke med tanken.

Forbedringer og skyting vil uansett fortsette med denne så lenge den er i mitt eierskap.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering med korrekte tall....

Avvik i hastighet viser seg å være 12m/s over 12 skudd.

 

Og de to beste samlingene er 20mm og 22mm.

 

20111002151120.jpg

20111002150214.jpg

 

Skal nevnes at jeg var såpass øm i skuldra under disse seriene at avtrekket var garantert ikke bra.

Forbanna rekylpingle ass... Nei, ut å snekre sammen noe for sarte sjeler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel gå foran med et godt eksempel og oppdatere litt da.

Fint å sitte ute i sola med PC'n i fanget en søndag.

 

20111002152455.jpg

Her er da altså utgangspunktet mitt. Ei stålplate med noen få mm gummi.

 

20111002153226.jpg

Jeg fant noe gammel skvettlappgummi og skjærte ut to biter som jeg bora hull i og hengte sammen med den originale bakkappa.

 

20111002153913.jpg

For å ikke rasere lakken på stokken så måtte delene grovtilpasses før montering og da ble det slik.

 

20111002162916.jpg

Her er resultatet etter noen runder med baufil, kniv, dremel og sandpapir.

 

20111002164013.jpg

Etter montering så passet det selvfølgelig ikke like godt som det gjorde på planken, men skal teste for å kjenne om det er noen forskjell før jeg tar evt finisharbeid.

Håper ikke den blir for lang for da må jeg jaggu kappe stokken i bakkant. Sliter nok som det er med øyeavstand.

 

Noen stemningsbilder.....

 

20111002165437.jpg

20111002165448.jpg

20111002165526.jpg

20111002165537.jpg

Link to comment
Share on other sites

Må vel vise frem at Ludderet brukes også da.

En flott dag på Jonsvatnet med gode erfaringer.

 

cimg0115x.jpg

 

cimg0116i.jpg

Hvor skal man starte monn tro?

 

cimg0117oe.jpg

Kronografering pågår. Viktig og meget lærerikt moment.

 

cimg0118f.jpg

Mangt kan sies om skytestillinger, men ei stilling der man slapper av tror jeg kan være medisin for samlingene.

 

cimg0119p.jpg

Dagens beste og definitivt ny pers.

Skutt med 49grs N560 bak 123grs Scenar i ca 870m/s.

 

Med warthog2 som spotter og instruktør ble det også skutt gjentatte treff på både 425m og 600m.

Fikk testa beregning med Shooter og Strelok og du dæven så kult det var når klikka stemte.

 

Til warthog2, tusen takk for god hjelp!

 

Og til slutt, at jeg i det hele tatt vurderte å kvitte med med denne for å frigjøre en tusing eller to får meg til å gremmes. ALDRI!!

Link to comment
Share on other sites

Det er artig å se at folk fullfører prosjekter. Det er enda artigere at folk følger opp nevnte prosjekter med banebilder m.m.

Det som ikke er så j***a artig er at en sjøl blir satt i et dårlig lys med tanke på x antall prosjekter som ikke er fullført,

og de som aldri ble påbegynt... :mrgreen:

 

Gratulerer med ludderet, åkkesom :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Olesøn. :D

 

Jeg er vant med bilprosjekter fra før og der har jeg samme symptom med at jeg aldri blir ferdig, men med børsene er det så mye mindre jobb at det går faktisk veldig greit.

Det er bare å hive seg rundt å få i gang prosjektene. Det blir aldri for mange slike tråder. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...