Jump to content

Forbud/ innskjerping av rødrevfangsten i 2012, DN-forslag.


Vestmann

Recommended Posts

No skriver eg om holdninga til dei som eg kjenner og har sau,,Dei er ikkje ute etter skotpremie men verne om dyra sine.

Mattilsynet er og inne i bildet,,stort tap pga rovdyr slår ned på deg og du kan i værste fall få beitenekt.

 

Mitt syn på dei som driver predator jakt er,,Dei gjer ein kjempe jobb og burde få mykje meir betalt enn natur opplevingar.

Her som eg bur er heller ikkje skotpremie

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tror det beste hadde vært å forby salg av denne typen feller til personer som ikke har gått på kurs i bruk av feller.

Jeg tror dette ikke bare hadde lært bort gode holdninger, men også gitt denne type fangst et løft.

 

Jo takk - Byråkratiser nok ein del av jakta! :eh: Alvorleg tala: DN får ikkje meir respekt for oss jegrane om me syner vår mest servile side kvar gong dei vrir på tommeskrua. Slike kurs kan me naturlegvis ha, men å gjera dei obligatoriske er jamgodt med å mura nok ein vegg mot alle som vil ta til med slik jakt.

 

Og ikkje gløym at me alt har eit obligatorisk kurs: På jegarkurset får ein ei kjapp innføring i fellefangst. Rett nok vart fangsten stemodarleg behandla fram til i fjor, men den er der. Eg fann sjølv ut at fangst var noko for meg då eg gjekk kurset - fordi kursleiaren sjølv var ein ivrig veidemann som brukte litt meir tid enn obligatorisk på å gå gjennom dei fellene han sjølv brukte mest. Nå har jegarkurset vorte utvida etter eg tok det, så eg reknar med at ein heil kursdag går til feller nå. Skulle bare mangla, forresten. :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

samles om å beskytte det vi har?

 

For eksempel hundene.

God gammel årgang, men når man kjeder seg kan man likegodt bruke tiden til noe tull.

 

Jeg er helt enig i utsagnet, og jeg har følgende forslag på hvordan man oppnår dette.

 

1: Man forbyr all jakt med løs hund.

2: Man innfører helårs absolutt båndtvang (uten om i spesielle inhegninger som er kvalitetssikkret slik at der er liten fare for at hundene kan skade seg).

 

Med disse to enkle grepene, kan jeg garantere at antallet hunder som skades/drepes hvert år i Norge kommer til å gå drastisk ned.

 

P.s. dette medfører at man attpåtil kan åpne for felle fangst nesten overalt, da der ikke vill være løse hunder man kan risikere å feilfange. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
H

 

På vestlandet er reven ei kjempe stor plage,,Tidlegare dreiv eg med uteganger sau og reven var i matfatet heile tida.

Så bygde eg over 30 stk revebåsar for salg og 10 har eg tilbake for at dei som driver med sau lånar og passar på dei,,har fangsta godt på dei men det er ikkje til noko særleg hjelp for å redusera bestanden.

Fleire har fått låne sakser av meg og kjem der eit forbud av saks,,kjem ikkje dei karane til å bry seg noko med det, Eg er nesten i dagleg kontakt med dei og vi har drøftet dette forslaget til DN.

 

Hvor på vestlandet? Jeg bor på vestlandet, og kan ikke si å kjenne meg igjen i at reven er en stor plage. Visst er det rev her, hovedsaklig skabbrev.

 

Dersom du vet om personer som vil fortsette med disse risikofellene etter forbudet er det din forbanna plikt som jeger og fangstmann å få tullingene på bedre tanker. Og dersom du låner ut sakser til avskum som driver ulovlig fangst er du like mye ansvarlig.

 

 

Disse fellene tilhører fortiden, og bør smeltes om til noe fornuftig.

 

 

Nå i vinter var det en tjuvjeger som drepte en sjelden jerv med revesaks like ved stølen, helt unødvendig og tragisk.

1423671-9-1333035238360.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jaja. Når har jeg lett i en måned etter den nye forskriften for fangst og felling på Direktorat for Naturforvaltnings sider og jeg finner ingenting konkret og forbud mot slagfelle for rev, en måned etter at loven skulle tredd i kraft.

 

Jeg synes det lukter kameraderi, synsing og halvkorrupsjon av dette vedtaket om forbud mot åtesaks for rødrev. Hundeeiere i hopetall vil kun ha skauen for seg selv slik at hunden kan slippes fritt, og ikke-jaktinteresserte turgåere med eller uten hund vil heller ikke ha slik fangst selv om, fangsten pågår der hvor de ikke ferdes for det aller meste. Det er bare idiotene som ikke klarer å sette fella forsvarlig og ødelegger for alle seriøse fangstmenn som hver gang havner i media.

 

Stadig blandes begrepene ulovlig felle, ulovlig oppsatt lovlig felle, lovlig oppsatt lovlig felle.

En bruker her på Kammeret har gått fra 0 til 15 lovlig fangede rever med min metode på to sesonger. For de som virkelig ønsker å drive denne fangsten er den den mest effektive fangsten vi har for rødrev, uten tvil.

 

Når så DN likevel ønsker å forby fangsten begynner jeg å lure på hele prosessen bak hvordan et slikt forbud kan oppstå i regi av DN? Kan et fåtall personer synse seg fram og tvinge igjennom et forbud selv om fakta ikke holder? Det virker slik. "Farlig for fjellrev, gaupe" og jeg vet ikke hva, er argumentene. Ta hvert argument de har, plukk det fra hverandre og du vil se at det ikke holder mål. Det ligger fordommer og forutintagelser bak, og også det som er nevnt over.

 

Jeg synes det er svært trist at jeger og fangstnorge ikke klarer å stå bedre samlet enn dette. Det får meg til å lure på hvordan det skal ende.

"Mer styrefrihet til Kommunene" har også gått som et slagord fra regjeringen i det siste. Vel, her er resultatet av det.

 

Det kunne vert interessant å satt et kobbel journalister på saken for å finne ut hvordan dette forbudsforslaget oppsto i DN.

 

Jeg har ikke vært så aktiv her i det siste og grunnen er ubehaglig enkel:

Jeg har fått kreft. Jepp, uhelbredelig lungekreft. Jeg vet ikke om jeg får oppleve neste høst da jeg ikke har startet behandlingen enda. Hvor lenge jeg kan bli med dere her på Kammeret er derfor litt usikkert.

 

Vestmann

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er meg du sikter til når du nevner han med 15 rev (tallet stemmer forsåvidt), men det sier mye om hvor bra slik fangst fungerer. Jeg plagdes i år etter år med revejakta, skjøt 2 og 3 i året før det løsna med feller.

Mine sakser er heller ikke til sjenanse for noen så hvorfor ikke???

 

 

Vet ikke helt hva jeg kan si ellers enn lykke til videre med det du skal gjennom fremover...Vet ikke om du kommer innom og leser det, men du fikk ihvertfall meg på trua med saksefangst, så en har du ihvertfall verva!

 

AVT

Link to comment
Share on other sites

Nå går det viss noe tid ser det ut til, er i gang med behandling nå. Men det er åtesaks-fangsten jeg vil snakke om i denne tråden. Jeg gir meg ikke før jeg finner ut hva i svarte det er som har foregått. Er det blitt forbud eller ei? Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok ein telefon til DN idag for å hørre om det var blitt vedtatt noko.Juristen eg snakka med kunne fortelle at den 16.05.2012 blei det vedtatt et forbud mot bruk av slagfeller for rev :trist: Det var vell ikkje heilt uventa...

Båsfangst av gaupe skulle forsatt være lov.Enn så lenge...

 

Vil ønske deg lykke til med tiden fremover Vestmann.

Link to comment
Share on other sites

Ja det ligger nok mye hardt arbeid bak dette forbudet.... En 400 år gammel del av din fangstkultur er revet bort med et knips. Ingen sonevurderinger, ingen saklige risikovurderinger kun alt over en kam: Forbud. Hva skal vi egentlig med et så inkompetent, arrogant drittdirektorat? Start opp et prosesstilsyn og anmeld dem for å sulle bort skattebetalerenes kroner! Dette er korrupsjon og kamereraderi på høyt Støre-nivå! Hvem av disse saksbehandlerne har tilfeldigvis stor hundeinteresse?

 

Den eneste mulighelten nå er å få satt i gang en prosess der revevefangsten blir forlangt sett på på nytt som en helhet.

Inkludert åtesaks, bås, fotsnare og reveovn. Reveovnen er helt ok å bruke iallefall så lenge man pusser veggene glatte innvendig med murpuss.

 

Vil takke for alle oppmuntringer. Har nettop hatt første behandling og skal vel etter planen bli litt bedre en stund.

 

Vestmann

Link to comment
Share on other sites

Hei Arne Vegar!

 

Er ute av business innimellom her.

Det er godt mulig det går å få det godkjent, har hørt at noen kommer ikke til å bry seg om forbud, vet ikke hva jeg skal tro. Det var et utrolig stivbeint forbud iallefall. Var det du som fikk den siste reven i åtesaks på 400 år? Jeg har lurt på å levere inn svanehalsen på museumet her.

 

Vel, det blir vel ikke mer fangst på meg, men kunnskapen er her nå. Skulle vært oversatt til engelsk og postet på et amerikansk fangstforum, så kan kunnskapen leve videre der..

 

Det blir ikke med meg. Tror ikke de har hørt mye om denne fangsten der, men den er nok ikke forbudt der.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, ja det har jeg faktisk ikke tenkt på, fikk en siste dagen. Det kan vel hende den faktisk var den siste som ble (lovlig) fanga her til lands...

 

Tror jeg må forhøre meg rundt ang dette med spesialtillatelse. Landbrukssjefen i kommunen er også representant for viltnemda, han syns det er supert at det fanges rev. Med han på laget blir det ihvertfall ikke vanskeligere.

 

 

Tiden vil vise....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syntest at det ellers var ei grei ordning der fangst mannen måtte søke om å få sette ut røvesak,

Alle som gadd å bry seg kunne henvende seg til kommunen el. lign og få opp lysningar om det er trygt å sleppe laus hund, der var og påbud om merking samt skilting om at der er sakser i området.

 

Sef er der alltid ein eller annan som absolutt skal sette nokre sakser eller andre redskap ut som er heil ulovelige og søkelyset blir satt til dei som driver med revesaks i eit dårlig lys.

Mange som driv med åtesaks har ALDRI hatt problem, mest sannsynlig så veit dei hva dei holder på med..

 

Det må absolutt kunne gå ann for motstandarar og fangstfolk å møtast på halv vegen, for å finne ei ordning som begge partar kan leve med.

 

Har tenkt litt på Hvem det er som egentlig har gått i fella? Kansje motsandarane?

Eg hadde betenkt meg stort i dag med å slippe hund ut i marka,,,No veit ikkje vi lenger hvor fellene står

 

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Får verkeleg beklage min kammerpolitiske ukorrekthet her, men eg vil no berre informere om at det i alle fall var delar av NJFF som sendte inn høyringsfråsegn som gjekk i mot forbud mot revesaks.

 

Revesaks er tradisjonelt fangstreiskap heromrking i alle fall. Eller kultur om de vil. Kanskje vi kan få Tybring-Gjedde til å ta opp kampen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør vel komme med en dementi på mitt tidligere svar angående NJFF før anklagene om å fare med konspirasjonsteorier begynner å hagle, for jeg kan ikke finne artikkelen jeg tenkte på når jeg skrev svar her. Jeg mener bestemt jeg leste en artikkel på hjemmesiden til DirNat eller NJFF der en representant for NJFF støttet DirNats forbud mot slagfeller til rev på bakgrunn av at "det er så mange hunder som går i fellene". I høringsuttalelsen ser jeg NJFF betegner DirNats ønske om forbud som svakt, men noe annet ville vel vært underlig. Uansett, det er trist de velger å vrake en langt over 400 år gammel tradisjon på så sviktende grunnlag som de gjør.

Link to comment
Share on other sites

Noreg slå i hel ein 1000år gammal tradisjon og fangstkultur med éit pennestrøk. Nokre meiner nok dette var ein bra idé, medan andre godt kunne tenkt seg nokre minutt med bødleren i ein bakgate !

 

Eg har tidlegare hatt dialog med DN om båsfangst av rødrev (forsking retta), den dialogen kjem aldri i livet igjen.

 

Korleis det går med Vestmann kjenner eg ikkje til, men håpar inderleg det går framover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...