Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Hehe.

 

Pressa 50 hylser for en halv time sia, det er 38'ende gangen jeg lader de.

Jeg gjør som følger:

 

Bruker Sitrus rens/spray, og vasker over hylsene, dette fjerner litt sot og skitt.

Smører de så opp og presser de i fullsize dia.

Så freser jeg hettelommer, og måler om hylsene har kommet over maks hylse lengde for mitt kammer, som er 69.81mm.

Er de under dette målet, går jeg videre og pusser hals/skulder med rørklut for å fjerne all sot og skit. Deretter vasker jeg de med Siturs rens igjen, for å ta vekk oljefilmen. Er de over 69.81mm, freser jeg ned halsen til 69.00 igjen, og går videre som beskrevet over. Det som er kluet er at jeg ikke setter tilbake skuldra når jeg presser hylsene. Det ser jeg veldig godt på halsen, da det blir en ring der dia klemmer. Når ringen er 2-3mm over kanten mot skuldra, er det bra. Kamrer de tregt ved forrige skyting, stiller jeg dia helt ned på hylseholderen.

 

Så er det tid for gløding. Bruker 2 brennere, som står 90 grader mot hverandre, og gløder hals/skulder i ca 8 sekunder. Har tidligere lagt de i kaldt vann etter gløding, men da må de tørkes, og det tar tid, så nå luftkjøler jeg de i en papp eske, og de kan da videre behandles etter 10-12 minutter.

 

Etter gløding, om jeg er pirkete, så veier jeg hylsene, og sorterer ut de som er innenfor 1 grs av hverandre. På en haug med 50 hylser, bruker det å være 35 stk som er ganske jevne. De 50 jeg har holdt på med i kveld, veier fra 330.0 til 333.8 grs. Det er bra, og det er Norma hylser.

Så veier jeg opp 90 grs 570, fyller hylsene, og setter i kula. Har funnet sweet spot ca 0.2mm fra bommene, som nå har blitt mindre, og col har økt med 1.2mm. Det kan oxo være forskjell på kule lot'ene, slik at ogivalen er annerledes. Jeg måler uansett ny col, hver gang jeg åpner en ny eske med 500 kuler.

 

Jeg har merket meg at jeg har enda jevnere press når jeg setter kuler etter at jeg luft kjølte hylsene, kontra å slenge de i vann. ES har jeg ikke målt på en stund. På 500 meter, som jeg har hatt mest fokus på i det siste, er det ikke så altfor nøye, jeg har testa med ES på 3 og ES på 15, og kunne ikke se at samlingene ble mindre av lav ES. Men på 1000 meter og utover, begynner ting å skje. Jeg har lyst på en magneto speed, da det er så travelt å rigge opp kronograf i alt slags vær og vind.

 

Skjøt på 1255 meter idag, i 5-10 m/sek vind, brukte 13 skudd, traff plata med 1. Traff mest til sidene for plata, men merka også at noen treff var 50 cm under, og opp i en meter over. Der har ES'n skylda. Dette var med usorterte Norma hylser, ladet uten gløding og fresing av hettelommer, og med 300 grs Scenar. Nå skal jeg lade sorterte Norma hylser, med 300 grs SMK, og gjenta om været tillater det, skal da filme.

 

Jeg har kjøpt 100 Norma hylser nye i butikk, resten av hylsene jeg har, er kjøpt 1 gangs skutte, og alle er ladda 35x eller mer. Jeg har notater i ladeboka, så jeg har kontrollen, selv om jeg nå egentlig driter i det, de har vart mye lenger enn det som ble forespeila da jeg starta med 338lm. De kommer til å vare hele pipe livet, det er jeg sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Så er det tid for gløding. Bruker 2 brennere, som står 90 grader mot hverandre, og gløder hals/skulder i ca 8 sekunder. Har tidligere lagt de i kaldt vann etter gløding, men da må de tørkes, og det tar tid, så nå luftkjøler jeg de i en papp eske, og de kan da videre behandles etter 10-12 minutter.

 

...

 

Jeg har kjøpt 100 Norma hylser nye i butikk, resten av hylsene jeg har, er kjøpt 1 gangs skutte, og alle er ladda 35x eller mer. Jeg har notater i ladeboka, så jeg har kontrollen, selv om jeg nå egentlig driter i det, de har vart mye lenger enn det som ble forespeila da jeg starta med 338lm. De kommer til å vare hele pipe livet, det er jeg sikker på.

 

35x er jo ekstremt bra utnyttelse av hylsene og må vel kunne sier å være tegn på riktig ompressing :)

 

Har du brukt tempilaq eller termostift for å finne ut hvilken temperatur hylsehalsen/skuldra får ved 8 sekunder? Ifølge ekspertene så er det jo mulig å overanløpe messingen også slik at den

mister elastisiteten og i praksis er ødelagt. Ikke at jeg tror 8 sekunder er for lenge da jeg pleier å gløde ca 7 sekunder selv, men dersom det skjer vil den jo ikke gå tilbake til opprinnelig form etter strekking og jeg antar at ei slik hylse vil henge noe i kammeret etter skyting uansett hvor snill ladningen er.

En grei, men lite akademisk måte å sjekke det på har jeg funnet ut er å sette måle halsen med et 0-25mm mikrometer på hylsehalsen. Deretter skru til en ser at halsen er litt oval. (ca 0.3mm) Hvis hylsa er glødet for lenge vil den ikke gå tilbake til det opprinnelig halsmålet. Har funnet ut at godstykkelse i halsen er avgjørende for hvor lenge hylsene skal glødes. F.eks Norma hylser i 9,3x62 er 0.1mm tynnere i hylsehalsen enn f.eks Lapua i 308 Win og tåler ikke å glødes like lenge før de blir ødelagt. Noen tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri målt temp eller tykkelse på gods. Jeg har gløda både 338lm, 300 win mag og 6.5x55/65 med godt resultat.

Har gløda alle hylse typene like lenge. Jeg vil tro messingen har beholdt sin spenst i og med at jeg har godt og jevnt kule hold i samtlige hylser etter så mange omladninger og gløde runder. Det er sikkert mye vitenskap bak dette oxo, jeg gidder ikke sette meg inn i det, min metode funker så da lar jeg være og eksperimentere noe mer. ;)

 

Jeg har et meget bra kammer, og det hjelper nok betraktlig på hylselivet, men jeg har bra hylse liv i 65rws oxo, så hylse pleie er veien å gå for langt hylse liv. Sånn det ser ut nå, så har jeg hylser som vil vare hele pipe livet. Men jeg skulle gjerne hatt flere hylser.

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som sizeren din er riktig innstilt ift. kammeret i og med at du klarer såpass mange omladninger ja.

 

Ellers har jeg samme erfaring som deg med å gløde uten å nødvendigvis måle temperatur. Jeg var litt vel ivrig på noen gamle 9,3x62 hylser engang som ble glødet litt vel lenge og de mistet spensten og måtte kastes. Har en mistanke om at mye tynnere gods i halsen kombinert med litt for lang glødetid tok knekken på dem (ca 10 sek.)

Kunne dra kulene ut med fingere på de som var glødet, mens de som ikke var glødet var vanskelige å få ut med kulehammer. :oops:

I ettertid vet jeg bedre, men gidder heller ikke å sette meg mer inn i materien enn at jeg vet hvor lenge som er passe og at det har en positiv virkning på hylseliv og kulehold.

 

Har du forresten merka noe forskjell på en kontra to brennere når du gløder? Hvorfor to? Hvis du roterer passe raskt med en drill blir det jevnt nok med 1 brenner?

 

Moro å følge tråden din. Er en inspirasjon for rimelig mange her inne. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ut at om jeg bare bruker en gløder, så måtte jeg opp i 10-12 sekunder får å få rette fargen på hylsa, mens med 2 glødere, bruker jeg mellom 7 og 8 sek. Dette er rent kosmetisk ;) Så er det også slik at når propanen har stått på en stund så blir det litt mindre futt i den, hos meg iallefall, og da må man holde på lenger. Med 2 glødere er det ikke så ille, selv om begge mister futt'n etter 7-8 minutter.

 

Skal sette kuler i 50 hysler i kveld, da har jeg brukt 4 kvelder på å preppe og lade 50 skudd i 338LM. Man har jo ikke dårlig tid. Synd at det ikke går 4 dager på å skyte de, 2 økter så er de borte, med mindre man skyter 1 cb for dag ;)

Link to comment
Share on other sites

Under glødinga blir hals/skulder lett blå, med en sort ring i bånn, og når de er avkjølt får de en gråtone som originale Lapua hylser har. Til renere hylsa er før gløding, til bedre kommer den grå fargen frem. Jeg konsentrerer flammen i overgang hals/skulder, og da kommer gråtoningen et stykke ned på hylsa. Skal lage en liten filmsnutt i kveld, og legge ut.

Link to comment
Share on other sites

Det ble plutselig fint vær idag, lett regn, og litt sol og endel vind, så jeg bestemte meg for å teste litt ammo på diverse avstander, for å se om Applied Ballistics er rett hele veien ut.

Jeg hadde fra før skutt litt på diverse avstander, og funnet ut at jeg lå på ca 870 m/sek. Men jeg har en mistanke om at AB ikke tar hensyn til forskjellige temperaturer om man ikke legger inn temp på krutt. Idag fikk jeg en liten bekreftelse på dette. 870 m/sek ble kalkulert i 12 varmegrader, i dag var det 6 grader, og det var en liten forskjell å spore, spes på de lengste holda.

 

Jeg måtte ned til 862 m/sek for å komme i mål. Og i kveld skjøt jeg samme test med 300 win mag, og oxo der, måtte jeg senke hastigheten med 8 m/sek for å treffe der jeg sikta og i tillegg være overens med AB.

 

Jeg sliter litt med mitt nye JVC kamera, deter et kompakt kamera, med 40x optisk zoom. Kluet er at når jeg zoomer ut over 26x, så ligger bildet og kødder, og blir ikke skikkelig skarpt. Dette forsterkes om jeg filmer mot hvite plater. ;) Lurer på om det kan være en fabrikasjons feil, det har vært sånn siden jeg fikk det. Jeg finner heller ingen måte å gå inn i menyen og justere hvitbalansen eller sette det på manuell fokus, som jeg kan gjøre med panasonic sdr t50 kamerat som jeg tidligere har brukt.

 

Nok om det, snurr film.

 

http://www.youtube.com/watch?v=myfvb0GIcFU

Link to comment
Share on other sites

Fint skytte som alltid! :)

 

Funderar själv på vad som kan vara lämplig kamera för att filma på lite längre håll (men mitt maxavstånd är snarare 750 meter). Ser att du har kraftig "fringing" i din kamera vilket syns som lila/purple kanter på vita ytor. Man ser det på plåtarna men det syns extra tydligt på horisonten på berget när du filmar det längsta avståndet. Och jo - det hade varit guld med en kamera där man kan låsa fokusering och kanske även exponeringen. En kamera med "long range shooting mode" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg satt meg ned med kameraet og funnet ut av ting.

Det tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg skulle sette kameraet i Manuell operasjon, men når jeg først fant ut det, så ble det noe helt annet. Nå kan jeg justere Iris/motlys, fokus og det meste bare med ett tastetrykk, og etter en runde ute på plenen her nå, er alt helt prima. Nå kan jeg zoome inn på snøflekker, uten å få den fargede randen rundt det hvite, og bildet er meget skarpt uansett zoom, opp til 100x. Da tenker jeg det skal bli litt bedre neste gang jeg filmer, som kan bli seinere idag. Det kommer noe regn borti fjellet her nå, men om det gir seg, så blir det en runde ut. :)

 

Skal teste noen skudd på 500 meter papp, og så blir det litt lufting på lengre avstander etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Ferdig rulla som jeg vet om er Lapua Lockbase. De kulene har jeg aldri prøvd, men går utifra at de går meget bra.

Jeg ser om jeg blar i materien min, at en 250 grs kule, har en liten fordel over 300 grs kule ut til 1000 meter, men så begynner det å snu. Og i min børse har 250 grs vist seg å være mer presis enn 300 grs, men det kan være flere grunner til det. Tror den største ligger hos skytter, og ikke i rifla. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg satt meg ned med kameraet og funnet ut av ting.

Det tok litt tid før jeg fant ut hvordan jeg skulle sette kameraet i Manuell operasjon, men når jeg først fant ut det, så ble det noe helt annet. Nå kan jeg justere Iris/motlys, fokus og det meste bare med ett tastetrykk, og etter en runde ute på plenen her nå, er alt helt prima. Nå kan jeg zoome inn på snøflekker, uten å få den fargede randen rundt det hvite, og bildet er meget skarpt uansett zoom, opp til 100x.

Gott! :smile: Vad är det för modell av JVC du bruker? Jag vill ha en likadan :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kameraet heter JVC GZ E15 Everio.

 

Var ute og skjøt på 500 meter i går, det gikk latterlig dårlig. Traff blinken med 8 av 10 skudd, i vindstille vær. Gruppa målte 11 cm, men hva betyr vel det?

Forstår ikke hvor de siste 2 skudda havna, det var ikke kulehull i ramma rundt skiva heller, den er bred og laga av tre. Så jeg må ha bomma med over 50 cm fra resten av gruppa.

 

Men jeg la meg til på 1001 meter, for å kose meg litt, men det ble bare frustrasjon. Enten er pipa helt fitte gåen, eller så er IOR'n fucka, for treffa dansa rundt i ring, uten at jeg justerte allverden. Opplevde at 1 knepp ned, flytta treffpunktet over 1 meter. Skal gå over hele børsa i dag, og pusse pipa helt ren, og så teste igjen ved første anledning, er det like ille da, skifter jeg kikkert, og er det like ille da oxo, bestiller jeg ny pipe. Skal ringe smeden og høre hva han har for å kappe pipa i begge ender og kamre den om, med ny krone, slik at jeg kan hente litt flere skudd i den, mens jeg venter på ny. Erfaringsmessig er det lang ventetid på disse pipene.

 

Link to comment
Share on other sites

Etter en økt på skytebanen i går, fant jeg ut at det ikke er noe galt med hverken pipe eller kikkert.

Jeg skjøt noen skudd på papp, og samlinga var meget dårlig, holdt såvidt svarten på 100 meter skiva :shock:

 

Av en eller annen grunn, tok jeg av bremsen, og skjøt 3 skudd uten. Da samla den plutselig på en klisterlapp, gjentok med 3 nye skudd, og smalinga var meget god, men jeg var litt ør i skallen.

 

Kikka så på bremsen, og oppdaga at den var omtrent igjentetta av koks. Tok meg en halvtime og meisle det ut med et skrujern, og jeg skal ta resten i ultralyd bad i kveld. Men med bremsen renska, var alt normalt, og på 1090 meter, var det 0 høydespredning da jeg testa i går kveld. Ahh, glede :)

 

Så nå er det bare å lade opp endel ammo, og sikte på ei helg i Kongsberg, om det er plass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem me saueren min knut erik, sleit vel en 3 ukers tid, nye ladestiger måtte til, trodde jeg:?skjønte ingenting, pusset opp bremsen forrige helg, så falt alt tilbake igjen som før, lærte noe nytt der :) irriterer meg at jeg kasta bort en 150 skudd og halvparten av hårpryden, men nå vet jeg hvor en skal sjekke først neste gang ;) hyggelig at det ordnet seg for deg også :)

 

Sent from my LT26w using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Utroig bra skutt. :shock: Det er tydelig at gutta i videoen vet hva de driver med etter de andre treffa å dømme. :D Men hvor ble det av .338-skuddet...? Det var ikke like beroligende... :? Men et lite spørsmål sitter jg igjen med: Hvorfor ekspanderte ikke kula?? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg antok. Da er det vel kanskje ikke helt rette kulene for så lange hold, nei... Håper gutta lader med litt mer punch for høyere hastighet om de skal enda lengre ut, evt. bytter til mer egnet kule. Fascinerende anyways :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp, man blir MYE bedre til å skyte av å ha 338 :roll:

 

K

Spørges hva man legger i ordet MYE bedre det.

Det som man ganske utvetydig kan slå fast etter relativt få avfyrte skudd med dette kaliberet, er at det takler vind rimelig bra.

 

Ikkeno av det jeg har skutt med av kaliber takler vind like bra som 338LM

Det ser man allerede på rimelig moderate hold og ikke minst på MYE lengere hold.

 

Men at dette kaliberet er å anbefale som kaliber ved kjøp av første rifle, det vil jeg ikke anbefale. Er vel mer er kaliber å vurdere på VK1 nivå.

 

At det fremskynder tinnitus'en er vel også noe en del har notert seg bak øret, eller mer presist.......inni skallen.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, man blir MYE bedre til å skyte av å ha 338 :roll:

 

 

K

 

var du vittig nå eller var det ggg som slo til?

 

med fare for å skryte sier jeg det som det er.jeg er nok mer skikket til skyting over 300 meter,men det er ikke 223 n MIN...da begynner den å spre en god del sideveis,og er ikke egnet til noen ting i grunn....så drømmen om en stabil rifle så man kan bruke til hold over normaljakten er absolutt til stedet....skal ikke si at det ikke hadde vært stas å hente reven nesten en kilometer unna. :wink: å til dem som vil komme å si at det er mye mer stas å å komme innpå å felle viltet på korte hold,så har jeg prøvd det og.....5meter er rekorden der....

Link to comment
Share on other sites

var du vittig nå eller var det ggg som slo til?

Kan vel fort være begge deler :wink:

 

Jeg skyter iallefall bedre med 223 enn med 338 langt forbi 300m, kanskje det dobbelte, iallefall i en setting der jeg ikke får full fokus på korrekt skyting. Men sitter du der med 1:12" så ser jeg utfordringen.

Likevel, etter å ha jaktet litt med 338LM - 223 er mye mere anvendelig. En av grunnene er rikosjettfare/sikker bakgrunn - det føler jeg kreves en hel del mindre av for det mindre kaliberet. En annen ting er at 338-rifla gjerne er et himla dråg, og langt fra kjapp å hive opp når reven kommer.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå var vel ikke det noen standar 223 pipe som kun stabiliserte 55 gr kuler ,den hadde snur til og skyte tunge kuler med god bc og da fungerer det utover et stykke.

Alle skyter bedre med lite rekyl så sant 223 og 338 er like presise.

At det er lite reaksjon i gongen er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noen 223, svakeste patron utenom 22lr har vært 6.5.

Men jeg skyter bedre med 338lm enn med noen av de andre børsene/kaliberene jeg har hatt.

 

Man blir en bedre skytter av å skyte med en såpass stor patron. OM man skyter mye ja.

Jeg har utviklet meg voldsomt de siste 2 årene, og det er ene og alene pga 338lm skytinga. Og jeg kan ikke si at jeg skyter noe bedre med de andre børsene mine, det har ikke smitta over, jeg skyter godt, men ikke så bra. Da snakker vi om 800 meter og utover. Det er rett og slett enklere å skyte godt med 338lm enn med andre børser, når holdet strekker seg. Da jeg fikk 300 win mag, merka jeg at det var lettere å skyte godt fra 500-1000 meter, sammenligna med 6.5x65 rws. Så kom 338'n, og gjorde det lett der 300'n begynte å slite. Regner med at 375CT'n vil gjøre det lettere der jeg idag begynner å slite med 338'n, fra 1800 meter og utover. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Får du generelt bedre samlinger med .223 enn med .338 på 5- 600 meter??

Ja, men det er en bias der - blåser det katter og hunder, så står den i skapet... Men i "standard" vær - ja.

Enten det er 223, 6.5x55 eller 338LM, 10skuddssamlinger på 500/550m tenderer til å ligge rundt 100mm, eller i underkant 100mm når alt stemmer.

Om jeg bruker resultater fra UNL 500 stevner og trening som grunnlag, så er det 223en som vinner. Ikke med mange millimeter, men med jevnt litt færre millimeter.

 

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det går i 80gr Amax og rimelig mye N19... Rifla er 84cm sammenslått, husker ikke løpslengden. Riflestigning er 1:7.

Har ikke brukt den siden i vinter, så husker ikke hastigheten nøyaktig, det er 800ish,

 

Her er rifla: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=3628&p=833301&hilit=223+hansen#p833301

 

Jeg holdt på med Berger 90gr VLD en stund, når de går, så går de fantastisk - ballistisk er en da på 6.5x55 nivå, uten rekyl, og nesten uten smell. Men de er kresne på bla. settedybde, og grad av puss, særlig i slitent løp.

Berger har endret den endel, og når en her i Norge aldri vet hvilken versjon av kula en får, om den har vært på lager i årevis og hvor lang bæreflaten egentlig er, så er det mye dill-dall med den

- så 80 Amax it is, de går bra nesten uansett. Da er en på sånn ca 308 ballistikk, i prinsippet.

 

Ungene liker den veldig godt også, og alle som ikke liker rekyl. En artig effekt av den lille rekylen er at en som regel ser trace fra sine egne skudd - det er svært nyttig mange ganger. eller at en er på målet hele tiden og kan se måsen eksplodere, i detalj...

 

Så fant jeg denne: http://bulletin.accurateshooter.com/2013/05/texas-shooter-nails-target-at-3650-yards-with-375-cheytac/

Det må da være noe for Knut Erik?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...