Jump to content

Omvendt anti-jeger


Spirella

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ei jente/dame på 33 år som har fått det for seg at jakt må være tingen.

Tenkte dette er et godt sted å starte for en fullstendig jakt-newbie. Gleder meg til å stille masse dumme spørsmål, få gode svar og lese rundt om på forumet for litt lærdom.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hei Spirella, hva er det du lurer på da ? Hva slags jakt har du tengt på ? Litt lettere og komme med inspill og råd da ser du :D . Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg er ei jente/dame på 33 år som har fått det for seg at jakt må være tingen.

 

Jakting er fett. Velkommen rundt bålet. Har du snyltekopp, har me kaffi.

 

Hei!

Tenkte dette er et godt sted å starte for en fullstendig jakt-newbie. Gleder meg til å stille masse dumme spørsmål, få gode svar og lese rundt om på forumet for litt lærdom.

 

Her på forumet finst ikkje dumme spørsmål. Berre dumme svar. Eller, som ein ellers kan seia det:

 

Mr. Garrisson: Children, children! To honor this special time of year we'll be doing a canned food drive. Does anybody know what a canned food drive is? Yes, Eric?

 

Cartman: When they cut up a chick's stomach to get a baby out?

 

Mr. Garrison: No-o, that's a Caesarian section, Eric, but that's okay, remember,there are no stupid questions, just stupid people.

Link to comment
Share on other sites

Heilt seriøst, røynsla mi er at om du stillar eitt "dumt" spørsmål, så spør du òg på vegne av femten andre som undrar over det same men som ikkje tør spørja.

 

Forresten er det ein god del dame-retta aktivitetar i ymse JFF'ar rundt om kring. Type opplæringsjakt, eigne innføringskveldar på skytebanen og så vidare. Trur ikkje det er så dumt. Ikkje fordi "hjelp hjelp patriarkatet kvelar meg D:", så mykje som for at det funkar fint som ein inngangsportal når ein kan læra noko nytt med andre damer og flire litt over at det ikkje er så mange av dei saman. Og at det kanskje kan virka litt dempande på "verdsmesterskapssyndromet" som kan oppstå når ei dame spør eit rom fullt av menn om svar på eit spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

For en velkomst! :D

 

Jeg er som sakt helt ny, ikke tatt jegerprøven ennå. Leter febrilsk i nærområdet, men det ser ut at jeg er lovlig sent ute for denne gang. Da blir det til året. I mellomtiden skal jeg få skutt det jeg kan på skytebanen i nærheten, samt at jeg har en mor med utkaster og store jorder til disposisjon.

 

Skal få kjøpt meg hagle, slik at jeg får trent med min egen. Vil jo i første omgang være registret på noen andre, men når jegerprøve/våpenlisens er helt i orden, blir den lovlig min. Skal leveres inn søknad på en i dag. Det kan jeg glede meg til. Til tross for god kjenskap til våpen, og mye skytetrening, er det stort sett bare millitære våpen jeg kjenner til. Hagle er upløyd mark, så blir moro med lerdueskyting nå.

 

Ellers er det mest due og sjøfugl jeg har tenkt på. Har tilgang til åkre med erter og annet, så til året får jeg prøvd meg skikkelig. Har og en Toller som har vist seg å apportere godt etter due, ærfugl og skarvevinger, samt at han er en habil dykker. Med endel trening kan vi bli et godt team.

 

Det er betryggende at dumme spørsmål ikke finnes, kun dumme menn ;) og at jeg får prøve å komme sammen med noen andre damer som jakter for å unngå "verdensmesterskapsyndromet", enn hvor festlig det kan være :)

Link to comment
Share on other sites

Det er betryggende at dumme spørsmål ikke finnes, kun dumme menn ;) og at jeg får prøve å komme sammen med noen andre damer som jakter for å unngå "verdensmesterskapsyndromet", enn hvor festlig det kan være :)
Ingen fare, de fleste av oss har innsett at kvinnfolka skyter bedre enn oss uansett :oops:
Link to comment
Share on other sites

Heilt seriøst, røynsla mi er at om du stillar eitt "dumt" spørsmål, så spør du òg på vegne av femten andre som undrar over det same men som ikkje tør spørja.

 

Word! :-)

 

...men ikke spør om det som nettopp er blitt spurt om i samme tråd! :-)

Link to comment
Share on other sites

Bra det blir flere damer som jakter. Da blir nok utvalget av våpen som er tilpasset damer bedre etterhvert. Det er litt for dårlig nå.

 

Det er mange detaljer som trenger å være forskjellige for at det skal passe jenter. Siden jeg har ei datter som jakter, har jeg måttet sette meg inn i dette. Hun kunne ikke bruke noen av mine våpen. Det er mer enn bare å korte ned på kolben som skal til.

 

De viktigste forskjellene jeg merket er:

 

Kortere armer, trenger kortere kolber.

Smalere skuldre, gjør at hodet kommer lengre bak på kolben. Dette gjør at kikkertsikter må lengre bak. Kombinerer man dette med at jenter også normalt har høyere kinnbein, betyr dette at de typisk må ha vesentlig høyere kolbekam.

Mindre hender, gjør at tykkelsen på pistolgrepet må være liten. Dette kan være det vanskeligste å gjøre noe med, så det er viktig å velge riktig utgangspunkt. Hagler som har lave slanke baskyler, har også normalt slankest kolbehals. Dette kan være en av de viktigste grunnene til å velge kaliber 20 i hagler/kombier.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Gratulerer! Gladnyheter for jegerstanden, dette! :D

 

Fikk jaget inn fruen på et jegerprøvekurs i fjor vår selv. Hun tok prøven med full score og fikk en Sabatti Lady i bursdagsgave av meg. Fikk dessverre ikke skutt stort og stod over jakta pga usikkerheten rundt skyteferdighetene, men til sommeren blir det mer trening, og da blir det å være med på skogsfugljakt utover høsten! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...