Jump to content

Elgjakta i fare! :(


Elgjeger88

Recommended Posts

Jeg har jaktet elg i mange år, har flere dyr på samvittigheten og har alltid vært en habil skytter. Men i år står faktisk hele storviljakta i fare for min del :(:(

 

Det hele startet i sommer, da jeg skulle være snill og skyte med mitt jaktfrelste søskenbarn på 14 år. Alderen til tross er han utrolig kunnskapsrik, og skyter bedre enn de fleste. I løpet av sommeren skiftet jeg kikkertsikte, og det var her det hele startet. Det ble satt på altfor nærme, og resultatet ble at jeg skjøt meg til blods 3 ganger før det ble flyttet til samme posisjon som det forrige siktet. Resultatet resten av sommeren var vanvittig unøyaktig skyting. Fra å skyte to 10 `ere på rad, ventet 4 fluer i neste serie.

 

Etter det ventet jeg en god stund, til det var tid for å treneskyte på skytebanen her i Steinkjer. Jeg hadde tydeligvis hatt godt av en pause, da så og si samtlige skudd var godt samlet innenfor 9-10 området. Etterhvert var det da klart for oppskyting, da skytinga virket bra. Det gikk mildt sag til h******! En kombinasjon av pappskjelven og dragning av våpenet førte til at jeg for første gang ikke klart eå bestå skyteprøven. Jeg har alltid vært nervøs for oppskytinga, men det har dog gått bra for det. Etter et mislykket første forsøk, prøvde jeg noen treningskudd i en bås, og skjøt tre strake 10`ere. Ventet så en stund, å prøvde meg på oppskyting nummer 2. Det gikk mye bedre enn første, men jeg hadde klart å dra to til pokker. Nok for den dagen.

 

Kommer nå nettopp hjem fra en ny tur. Resultatet ble som sist, gode treningsskudd og heilt jævli oppskyting. Idag var pulsen så høy at det nyttet ikke å få til kontrollerte avtrekk :(

 

Sitter nå her skikkelig forvtvila, en smule forvirret og forbanna på meg sjøl. Forstår ikke hva som har skjedd...! Elgjakta som er et av årets store høydepunkt for min del, virker uoppnåelig sllik jeg presterer nå.

 

Er det noen som har gode råd til hva jeg kan gjøre for å få bukt med dette problemet? Tas imot med varm takk!

Link to comment
Share on other sites

På listen over ting som kan hjelpe må man føre opp skifte til sittende stilling.

Jeg har erfart at et par folk som har hatt store problemer med prøven liggende, har fått det mye bedre til sittende på kasse/kubbe. Da tenker jeg på sittestilling med en albue støttet på hvert kne.

 

Stillingen er i seg selv noe mer ustø enn liggende, men ikke så utsø at det ikke går ganske greit for de fleste å skyte innenfor 30 cm på villreinen. Det som taler for denne litt mer ustø stillingen er at kroppen for mange er mer avslappet i sittende stilling. Mange er derfor mindre anspent, særlig i skuldre og armer. Man puster også lettere, spesielt dersom man åpner godt opp rundt midjen slik at man får pustet med magen også. I tillegg vil flere oppleve at de tar i mot rekylen bedre sittende enn liggende, særlig om man bruker lett rifle med kraftig rekyl. Det kan også være enklere å få kikkerten passe langt vekk fra pannen, enn i liggende stilling. For noen kan disse faktorene avhjelpe slengerne som går helt ut på prøven.

 

Sittende kan man altså være litt mer ustø skudd for skudd og få litt større spredning, men slengerne enkelte skyttere opplever i liggende stilling vil noen klare å bli kvitt om de skyter sittende.

Link to comment
Share on other sites

Takker for kjappe svar folkens :)

 

Forstørrelsen på kikkerten står på ca 3.5x Har skutt med dette under hele treninga på banen. Jeg skyter ellers bare sittende, da jeg synes dette uten tvil er den mest komfortable stillingen. Jeg har skutt alle mine dyr sittende, og alle treningskuddene sittende. Iår tenkte jeg å skyte opp sittende også, og har gjort det. Tidligere har jeg skutt opp liggende. Merkelig hele greiene.. Det som gjør det hele så rart, er nettopp det faktum at jeg skyter bra under trening, mens under oppskyting...!

 

Riflerstroppen ja, hørtes ikke så dumt ut. Kanskje jeg skal gå til innkjøp av det? Vil sikkert hjelpe slik situasjon er nå...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke skyt på skive når du kommer på banen. Legg deg ned å ta reinen med en gang. Ser alt for mange på banen som skyter 50-60 skudd først for så å legge seg ned for å ta storviltprøven. Det går bra med noen få, men flertallet klarer det ikke. Kroppen,øyne og konsentrasjonen er ikke på topp når kroppen er skudd "lei"

Link to comment
Share on other sites

@ Elgjeger88

Opp med humøret,- elgjakta starter ikke før 25 september. Du har jo god tid til å finne en løsning!

 

Skyteprøven tar jeg sitende med en albue støttet på hvert kne. Stående er større utfordring, bruk riflestropp.

Skulle du fortsatt ha problemer med tillitten til rifla, bruk bipod. Kanskje ikke utbredt her i landet, men brukes veldig mye i Europa ellers. Jakt blir litt mindre dynamisk, men det blir jakt. ( antar at du ikke går med bikje, men posterer )

 

Neste gang, da ungen skal skyte, still kikkerten til minste forståelse, slik at den har lengste øyeavstand. Det er bedre løsning enn å flytte kikkert nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips: Snu vekk monitoren!! bare skyt 5 skudd på rad uten å kaste noen blikk bort på monitoren...utrolig hvor mye det hjelper

 

Monitoren ?? Hva for noe nymotens tull er det :D

 

 

Hehe, altså den skjermen som viser hvor skuddet traff (som står ved siden av der du ligger)

Snu den vekk, og skyt 5 skudd uten å kikke bort på skjermen.

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips: Snu vekk monitoren!! bare skyt 5 skudd på rad uten å kaste noen blikk bort på monitoren...utrolig hvor mye det hjelper

 

Monitoren ?? Hva for noe nymotens tull er det :D

 

 

Hehe, altså den skjermen som viser hvor skuddet traff (som står ved siden av der du ligger)

Snu den vekk, og skyt 5 skudd uten å kikke bort på skjermen.

 

HAHA. Jeg vet da det :lol: . Men vi har det ikke på reinskiva vår.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen dreven elgjeger eller for såvidt ingen dreven storviltoppskytter heller. Jeg har faktisk bare skutt opp 2 ganger. Senest i går.

Men det som jeg har gjort i år synest jeg selv er genialt. Første 5 skudd tok jeg med 308 og 2-fot. Dette bare for å få bekreftet det jeg viste. Børsa går peise beint.

Ikke en sjel i værden kan nekte deg å bruke 2-fort under trening. At noen mummler juks osv får stå for deres egen regning.

Så har jeg brukt min 22 LR med 2-fot for de andre treningskuddene. Ergo har min 308 fått ligge å bli kald.(jeg bruker demper) Så etter en halvtimes pause ba jeg om å få skyte opp.

Det gikk som smør..kaldt våpen og ikke utskutt i hodet..ingen prestasjonsangst.

Nevnte jeg kostnaden :mrgreen: ?

Så mitt forslag/tips til deg vil være..hva med å skyte noen treningskudd med et annet våpen og kaliber før du tar oppskytingen? Å hold/bruk den skytestillingen du er mest konfortabel med både under trening og oppskyting.

Lykke til..du skal se at dette klarer du neste gang :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips!

 

Få sønnen din til å lade for deg med en klikkpatron du ikke vet hvor ligger.

Det hjelper ikke i selve skytinga, men du blir mer klar over hvordan avtrekket er, og det kan hjelpe deg med å fokusere mer på det, dersom du er blitt litt skuddredd etter blodige øyenbyn.

 

Og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen dreven elgjeger eller for såvidt ingen dreven storviltoppskytter heller. Jeg har faktisk bare skutt opp 2 ganger. Senest i går.

Men det som jeg har gjort i år synest jeg selv er genialt. Første 5 skudd tok jeg med 308 og 2-fot. Dette bare for å få bekreftet det jeg viste. Børsa går peise beint.

Ikke en sjel i værden kan nekte deg å bruke 2-fort under trening. At noen mummler juks osv får stå for deres egen regning.

Så har jeg brukt min 22 LR med 2-fot for de andre treningskuddene. Ergo har min 308 fått ligge å bli kald.(jeg bruker demper) Så etter en halvtimes pause ba jeg om å få skyte opp.

Det gikk som smør..kaldt våpen og ikke utskutt i hodet..ingen prestasjonsangst.

Nevnte jeg kostnaden :mrgreen: ?

Så mitt forslag/tips til deg vil være..hva med å skyte noen treningskudd med et annet våpen og kaliber før du tar oppskytingen? Å hold/bruk den skytestillingen du er mest konfortabel med både under trening og oppskyting.

Lykke til..du skal se at dette klarer du neste gang :)

 

Regner med at du allerede hadde skutt minst 30 skudd med et kaliber som er godkjent på en av storviltartene ( min. .222). Skyting med kal. .22 LR er god trening, men du kan ikke skyte de obligatoriske 30 prøveskuddene med den.. Bare sånn til oppklaring!

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen dreven elgjeger eller for såvidt ingen dreven storviltoppskytter heller. Jeg har faktisk bare skutt opp 2 ganger. Senest i går.

Men det som jeg har gjort i år synest jeg selv er genialt. Første 5 skudd tok jeg med 308 og 2-fot. Dette bare for å få bekreftet det jeg viste. Børsa går peise beint.

Ikke en sjel i værden kan nekte deg å bruke 2-fort under trening. At noen mummler juks osv får stå for deres egen regning.

Så har jeg brukt min 22 LR med 2-fot for de andre treningskuddene. Ergo har min 308 fått ligge å bli kald.(jeg bruker demper) Så etter en halvtimes pause ba jeg om å få skyte opp.

Det gikk som smør..kaldt våpen og ikke utskutt i hodet..ingen prestasjonsangst.

Nevnte jeg kostnaden :mrgreen: ?

Så mitt forslag/tips til deg vil være..hva med å skyte noen treningskudd med et annet våpen og kaliber før du tar oppskytingen? Å hold/bruk den skytestillingen du er mest konfortabel med både under trening og oppskyting.

Lykke til..du skal se at dette klarer du neste gang :)

 

Regner med at du allerede hadde skutt minst 30 skudd med et kaliber som er godkjent på en av storviltartene ( min. .222). Skyting med kal. .22 LR er god trening, men du kan ikke skyte de obligatoriske 30 prøveskuddene med den.. Bare sånn til oppklaring!

Jeg har treningskudd i fleng med 308`en :)

Bruk av 22 var kun for at 308 skulle få hvile seg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ettersom trenings-skuddene dine går fint så er det vel ikke selve skyteferdigheten det er noe galt med..

Noe hurtig fix på problemet vet jeg ikke om, men som så med alt annet en ikke får til i verden så er vel trening en logisk vei å gå.

Jeg mener med andre ord at du må prøve å "oppsøke" følelsen du får når du skal skyte opp, f.eks. delta i noen jaktfeltstevner eller lignende. Det skal ikke så mange konkurranser til før det der med å takle press blir betydelig enklere ;-)

Ellers så er kansje riflestroppen som er nevnt tidligere en ide, selv om det kansje ikke løser selve problemet så vil det nok hjelpe en del.

Link to comment
Share on other sites

Har du mogelegheit for å få ta ein treningskveld med oppskyting ein dag med lite folk på skytebana? Ein dag der ein berre kan kose seg og skyte litt på ulike blinkar i ulike stillingar. Då skal det ikkje mykje til før ein av seriane i reinskiva sitter der den skal.

 

Dette trur eg går heilt fint! Berre ikkje stress med det.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hyggelig å stikke innom å se så mange hyggelig og gode tips! Nei det er en vanskelig problemstilling dette her. Jeg vet jeg kan skyte bra, og her jeg sitter nå, ser jeg det som null problem å klare prøven. Men så var det hvordan kroppen og hodet reagerer under selve oppskytingen.

 

Riflestroppen lurer jeg jammen på om jeg ikke skal gå til anskaffelse av. Lyddemper har jeg igrunn tenkt på å kjøpe i noen år nå, men har aldri hatt helt samvittigheten til å svi av de tusenlappene.

 

Jeg tror jeg kommer til å svi av en god del treningskudd fremover, skyte, skyte og skyte. Så får selve oppskytinga tas når det føles rett.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke utslag tror du denne opplevelsen du er inne i nå vil gi seg utslag i det øyeblikket du står overfor det å felle en elg under jakta? Nå er det jo tross alt bare papp. Nevner det bare, nysgjerrig på å høre din refleksjon rundt det. Kanskje du senker skuldrene mer og alt blir ok bare du får skutt opp? Ellers så var det mange gode råd og støtte her, håper du kommer over bøygen.

Link to comment
Share on other sites

Har samma problemet som trådstarter jeg også.. Nå har ikke jeg noe behov for storviltprøva, men f.eks ved å skyte i benk, skjelver jeg som et aspelau og får ikke skutt bra i det hele tatt selv i benk. Blir påenmåte stressa og får høy puls når jeg er på bane :shock: Jævli plagsomt.

 

Selvom jeg tar skikkelige åndedrag, sliter jeg fortsatt med skjelvingen, men utenfor bane, skyter jeg hull i hull ........ Irriterer meg.

Link to comment
Share on other sites

@Ranger: De skuddøyeblikkene jeg har aller mest ro, har alltid vært under selve jaktutøvelsen. Da har det aldri vært noe tvil, det har vært å finne bogen og så trekke av. Som sagt så vet jeg godt med meg selv at jeg er en habil skytter, og har null problem når jeg skyter treningskudd og som nevnt under selve jakta. Utrolig vanskelig å forklare hvorfor jeg klarer å rote det sånn til under selve oppskytinga. Stiller jeg for høye krav til meg selv? Er jeg flau over å eventuellt ikke klare det ovenfor andre jegere rundt meg? Jeg tror mest det går på at jakta betyr så mye for meg. Det sitter i bakhodet, dette må du faktisk klare for å få lov til å jakte.

 

Kan beskrive runde for runde hvordan forsøkene mine har vært.

 

1 forsøk : Helt forferdelig skyting, da hadde jeg ikke fokus i det hele tatt, og var både nervøs og tilbakeholden med tanke på rekyl. 3 skudd innenfor, men høyt. 2 utenfor

2 forsøk: Hadde roet meg mer ned, satt 3 skudd midt i, og kjente jeg dro to utafor.

3 forsøk: 4 skudd godt innafor, og de siste havnet rett utenfor ringen, høyt.

4 forsøk: Denne gangen brukte jeg ekstremt lang tid, nå var jeg igrunn usikker og litt forbanna på meg selv, så pulsen var høy. Skjøt dog akkurat som sist. 4 skudd innafor, og igjen havnet det siste et lite stykke utenfor ringen.

 

Idag var det altså ikke snakk om store marginene, men bom er bom.. Blir ikke billig i lengden heller..

Link to comment
Share on other sites

Du kan og prøve noken seriar på reinsskiva utan at det er "gjeldane" prøve. So får du kanskje overbevist deg sjølv om at dette går fint :)

 

Det rare er, jeg tok noe skudd rett før selve oppskytinga på samme reinsskive, null problem. Så kommer de gjeldene skudda, og... Forstå det den som kan

Link to comment
Share on other sites

Du trenger å trene litt mer på å skyte "under press", mange som sliter med det. Ett godt råd kan være å dra på banen eller ett annet sted du og ett par kompiser kan trene litt rifleskyting på. Sett opp en intern konkurranse hvor innsatsen ikke er skyhøy, men akkurat stor nok til at du bryr deg. En kaffe i bua etter er liksom ikke så nøye, men si at dere skyter 4 runder mot hverandre med en sixpack i innsats pr runde. (jada cola, ikke alkohol og skytevåpen) Dette er en teknikk som har hjulpet meg til å fokusere når det gjelder, og hvis dette gjentas regelmessig igjennom vår og sommer-halvåret, så vil iallefall ikke skyteferdighetene lide.

Link to comment
Share on other sites

Angst for å få kikkerten i fleisen har ødelagt for mange under oppskyting, senest i dag såg jeg et resultat av det. Kikkerten ble flyttet frem 3 cm og problemet var løst. Det som ikke var løst var at vedkommende nappet av skuddene, han var fremdeles rekylredd. Prøven gikk rett vest Kaliberet han skjøt med var 3006 og rifla en gammel BRNO. Løpet er forholdsvis nytt, og samler på 5 kronen. Heldigvis hadde jeg 100 skudd med på banen så her var det bare å gi gass. Han skjøt over 50 skudd og var skikkelig drit lei. Til slutt ville han gå hjem, men jeg ba han lade opp 5 til. når det var gjort ba jeg han om å skyte de 5 på reinsfiguren. Han sa at det ikke kom til å gå, han var utslitt og deppa. Det spiller ingen rolle om det går eller ikke, vi tar en test. Alle satt innenfor ringen og forbannelsen var brutt. Etter at han hadde greid prøven ladet han opp med 5 til og prøvde igjen. Denne gangen satt alle pent samlet, og vi reiste hjem. I morgen er det bare å hive seg på banen igjen for nye 50. Det er mengdetrening som må til. Han må bli overbevist om at han ikke får kikkerten i fleisen en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Dette sitter nok i mellom øra :wink:

Du er mer en god nok til å klare prøva. Riflestropp er nevnt og anbefalses.

Selv bruker jeg nylonreimer på børsene mine og disse splitter jeg opp 20 cm ca midt på reima. Gjennom dette hullet trer jeg armen og visp så har jeg verdens beste og enkleste hjelpemiddel under liggende skyting.

 

Reis på banene igjen og bestem deg for å skyte 5 serier på reinsskiva denne kvelden. Uansett hvordan det går så bestem deg for å fullføre 5 serier, og planlegg gjerne en tur neste treningskveld for å gjøre det samme. Du vil "trolig" ungå å låse hodet på at "nå må jeg da for f..en klare dette".

 

Lykke til med prøva og jakta.

Link to comment
Share on other sites

Ett par andre triks som reduserer effekten av spenningsrelaterte feil, som det høres ut som om er problemet ditt. Har brukt disse enkle triksene til å hjelpe en hel del folk gjennom skyteprøve.

 

Når du er nervøs og oppkavet, er det veldig lett å få en nerveinpuls som ikke bare sier "krøk pekefingeren" men som isteden samtidig sier "spenn opp hele kroppen". Detteer en av de tingene som kan kalles "napp", og det forekommer i større og mindre grad. Venstrehånda spennes sammen avtrekksfingeren, og børsa dras av skiva...

 

Når du skyter bra på trening og allikevel ikke klarer prøven vil jeg tippe dette kan hjelpe:

 

1: Hold fortreet på åpen håndflate. Fokuser på at børsa bare skal hvile i vestrehånda, hold håndflata helt åpen.

2: Vær avslappet i høyrehånden. Du skal holde fast, men ikke overdriv! Ringfinger og lillefinger kan godt henge å dingle.

3: Husk å puste!

 

Lag gjerne en stor lapp med tre nøkkelord på (f. eks "åpen håndflate" "avslappet grep" og "pust") i store bokstaver og legg forran deg på standplass. Det er utrolig enkelt å glemme greiene selv om du egentlig vet hva du skal gjøre!

 

Lykke til!

 

Dagfinn

 

Hvis du merker at du har glemt å puste, vil som regel de første to punktene være brutt også:-)

Link to comment
Share on other sites

Etter noen-og-40 eksamener i forbindelse med utdanning, en god del graderinger i Tae Kwon Do og diverse presentasjoner i jobbsammenheng så er jeg hellig overbevist at man aldri kan bli kvitt nervøsiteten. Man er rett og slett nødt til å kontrollere den. Det som virker for meg er å prøve å leve i nuet, dvs. ta det steg for steg. Når man ligger og skyter så ikke tenk på at du skal skyte 5 skudd, men tenk på at du skal skyte ett skudd (5 ganger). For hvert skudd du skyter så skal du innbille deg at du klapper deg selv på skuldra, og sier "flink gutt". Siden det ikke er noe tidskrav her så kan du ta deg god tid med skulderklappinga.

Link to comment
Share on other sites

En god tråd for oss som sliter med skyteprøven. Sliter med den selv pga høy puls. Da jeg tok prøven i fjor så satte jeg på meg pulsmåler. I løpet av prøven hadde jeg hatt en makspuls på 174 (er 30 år). Er nesten vanskelig å komme noe høyere når jeg har en hard treningsøkt. Hadde jeg hatt en baufil i fjor så hadde antakelig børsa vært i to deler i dag. Blir ekstremt forbannet på meg selv og synes det er direkte flaut.

 

Nå i år gikk prøven veldig bra, men følte jeg hadde "dagen". Skjøt først noen skudd på skiva og visste at dette hadde gått bra, og hadde derfor litt trua under prøven.

 

Før jeg tok prøven nå på onsdag så var tanken bare å prøve å ta skyteprøven. Gikk ikke dette så kom jeg til å si fra meg plassen på jaktlaget og gi meg med all jakt som krever skyteprøven. Heldigvis gikk det bra denne gangen. Planen er etter jakta og trene hele vinteren med luftgevær og begynne tidlig på sommeren med obligatoriske treningsskudd + prøve (ta den før ferien). Tror det blir mindre press. Utover høsten og frem til elgjakta starter er planen og bare være på skytebanen og "koseskyte". Planen er også og prøve å skyte noen stevner med litt press på meg selv. Forhåpentligvis så blir prøven lettere til neste høst.

 

Tråder på kammeret som går på oppskyting, hvor fort folk har tatt den og hvor lett den er holder jeg meg langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Å ta prøva so tidleg som muleg på våre/sommaren er nok og eit tips. Då er det mindre folk, mindre kø og ein føler ikkje at ein har tidspress på seg.

 

Eit anna tips er meir tidkrevjande, men det er å engasjere seg i skyttarlaget eller jakt- og fiskeforeinginga. Då får ein meir tilgang til banefasilitetane, og ein blir mykje meir vandt med det å vere på bana. Om ein berre er der 2 gangar i året so får ein kanskje puls berre av å gå inn døra og møte blikka til alle som er der. Denne følelsen forsvinn heilt når ein har brukt nokre timar på bana, både til skyting og dugnadsarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv aktiv på DFS og i løpet av sessongen så hender det en sjelden gang at jeg treffer bra. Då kjem pulsen fort. Då er det eg fokusere mest på er : fine og rolige avtrekk. Tenker på det om att og om att. Under alle serier. Då får jeg fokuset vekk på at poengsummen er bra og fokusere på mine arbeidsoppgaver... Bare et lite tips....

Link to comment
Share on other sites

Stiller jeg for høye krav til meg selv? Er jeg flau over å eventuellt ikke klare det ovenfor andre jegere rundt meg? Jeg tror mest det går på at jakta betyr så mye for meg. Det sitter i bakhodet, dette må du faktisk klare for å få lov til å jakte.

 

 

Her tror jeg du faktisk har svaret på ditt problem. En kombinasjon av disse.

 

Du kan jo komme seint på skytebanen en dag og bli igjen til stengetid. Spør om du kan få ligge alene i fred og ro på standplass når du skal skyte opp. Dette har hjulpet noen.

 

Ikke gjør prøva til noe vanskeligere enn den er. Javisst må du bestå for å kunne jakte, men hvis DET er alt du tenker på når du skal skyte så er det ikke rart du får nerver :D Du skal heller tenke at dette behersker jeg lett, for det gjør du jo egentlig, og hvis det reiser et skudd eller to utenfor så pyttsann. Bare å prøve igjen.

 

Et annet godt tips kan være å bruke hørselvern med radio. Skru opp og syng eller plystre til musikken om så er :lol:

 

Ved å lage denne tråden og kalle den "Elgjakta i fare" så er du inne i en tankerekke som ikke gjør prøven lettere. Ta vare på tipsene, slett tråden og snu tankerekka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et snev av samme "sykdom" som tråstarter i ungdommen. Medisinen tror jeg er tusenvis av skudd med salong, og snillest mulig jaktrifle (med andre ord demper på 6,5/308 eller tilsvarende). Gylden halvmåde over øyet og blåslått skulder etter div magnumkalibre kan ødelegge for en periode, men det lar seg reparere! Dette ordner seg

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Dette ser i ditt tilfelle ut til å være kun et mentalt problem. Jeg kjenner igjen spenninga. Jeg er fremdeles noe preget av stundens alvor, men har en helt annen selvtillit enn tidligere, selv om jeg år om annet napper ut et skudd på prøven. En god venn tok jegerprøven i voksen alder. Han skjøt veldig bra og hadde null nerver på prøven. Nesten irriterende å se på. Han hadde ikke erfart å nappe ut et skudd og smake på den nervøse sida av prøvelivet. Så gikk det noen år og han hadde noen sesonger med kun tredve prøveskudd og prøve. Det ga resultater i negativ retning. Elendig skyting og ikke bestått prøve. Begge disse årene trente han med salong hver kveld fram til neste prøveforsøk. Han tok da først en serie på ringskiva før han tok prøven. Det var alt som skulle til. Selvtillit er nøkkelen og den oppnås i de fleste tilfeller ved trening.

 

Når det gjelder skepsisen til hvordan en skal kontrollere nervene på jakt når en blir psyka ut på banen, skjønner jeg den. For egen del kan jeg likevel si at det er noe annet på jakt enn på bane. Visst er det spenning ute og går. I meste laget til og med, men fokus er et helt annet i en jaktsituasjon enn på banen. Ofte er det etter jeg har skutt, eller like etter at jeg innser at sjansen gikk fra meg at adrenalinet kommer. I situasjonen derimot er jeg så fokusert at jeg tror jeg klarer å skyte best mulig. Godt mulig jeg tar feil, men inntil videre tror jeg at det er slik det henger sammen.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror at det enste som hjelper er trening og trening. For det første må du ha en rifle og et kaliber du er komfortabel med. Som noen nevnte før tror jeg at det lurt å være med på et par jaktfeltstevner i året. Da får du trening med å skyte med litt puls å være nervøs. Storvilt prøven er jo i utgangspunkte veldig enkel, det er ring med diameter på 30 cm du skal skyte innenfor.

Mye av problemet sitter nok mellom øra, men det kan også være en kombinasjon mellom mange ting. Dårlig avtrekk, vridning av børsa, lukke igjen øya før du skyter. Det er bare å ha fokus på vært skudd, så blir det nok jakt på deg i år å.

Link to comment
Share on other sites

Her var det enda flere flotte og gode tilbakemeldinger å lese, utrolig kjekt! Jeg takker og bukker for hver eneste en. Dette er til god hjelp for både meg, og sikkert mange andre som sliter med samme problemet. Som nevnt er det ikke vanskelig å klare prøven, og jeg føler igrunn jeg har null problem med å få gjennomføre den bra. Satser bare på jeg klarer å si det til meg selv når jeg sitter mitt i det :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...