Jump to content

Andejakta 2011


Xesray

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

Var på hytta i helga, fekk sneke meg inn på ei and som svømde på vannet. Eg skaut 1. skuddet på ca 20m hold med tungsten matrix 5. såg at eg traff med svermen men den dukka og virka like pigg når den kom oppigjen! og skaut X antals skudd på den når den var på rundt 30m eller mindre men den ville ikkje ta kvelden svømte nesten uberørt rundt! :evil: Fekk til slutt has på den når eg fekk den inn på 15-20m hold og fyrte av ein wingmaster hd 4! :evil: eg hadde tydelig treft den for den hadde ikkje fjør igjen på vingene.

Er det nokon som har oplevd lignende eller veit kva som kan vere grunnen til at den skulle vere so harskutt!? :?

Er det vansklig å ta liv av ender på vann? :|

Vart vertfall ei sinsukt dyr and!.....

Link to comment
Share on other sites

på vann blir jo anda mye mindre da mer enn halve anda ligger under. så du kan jo kanskje hatt et "hull" i svermen også.

 

gleder meg til lørdag da det er mye kvinender nede i sumpelva her nede. Kjempegøy å gå på snikjakt etter!

 

Hvordan er det med rensing av kvinand? skal man gjøre det med en gang?? hørt at man skal gjøre det med dykkeender. Og hvordan gjør man det med mørning når man har renset den??

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har lurt litt på er.. Har sjekka noen tjern osv midt på dagen nå etter ender bare for å observere litt.. Jeg jakter kun på smyg/støkk siden det ikke er noe bra trekk her..

 

Det jeg lurer på er, er det noen som anbefaler en "bra" tid på døgnet når man jakter på smyg/støkk? Har erfart at de ligger veldig langt ute på vannet midt på dagen, trekker dem nærmere land inn i siv osv på kvelden eller?

Link to comment
Share on other sites

TOM. Du må få den til å løfte på vingen eller at den skal til å lette. Det blir 100% skade skyting når anda ligger på vannet. Et lite bjeff kan være nok når du sniker deg inn. Vist du har den veldig nermt så kan du skyte når den ligger på vannet. 10 meter max.

 

Mats. Eg pleier alltid å gå om morning å kveld. Mitt på dagen gidder eg ikkje å kjekke, kan gått være at du er heldig.

Men morgen spiser den samt om kvelden så da er det større skjangs at den er ved land. Eg tar alltid med 22lr + hagle.

 

 

Håper disse tipsene vil hjelpe dere :) Lykke til videre.

Og husk å få med bilder:)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 2 ender hittil på et annet tjern, men fikk ikke tak i dem pga hadde ikke båt.. Sto i en halv time med fiskestanga men, funka faen ikke den drev bare lenger bort :roll:

 

Skal kjøpe meg salong jeg og, til massetrening, den blir fin til andejakta! :D Men det er mange timers arbeid til det blir et faktum ;)

 

Bilder skal nok være med ja :D

Hørte noen prata på at det var ganske bra trekk rett etter elgjakta, for da "reiste" dem.. Men så er det å finne det stedet da :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg ut en tur imorgen tidlig. Fri jakt på sjø, for oss som ikke har kort innenlands.

 

Har en haug med lokkefugl.

Er ikke altfor store flokkene med stokkand her, så jeg har valgt ut 7 ender.

Men så kom jeg til å tenke på hvordan disse skal settes? Flest hunner, eller flest hanner?

 

Ut i kajakken imorgen tidlig, ja. :-)

Link to comment
Share on other sites

TOM. Du må få den til å løfte på vingen eller at den skal til å lette. Det blir 100% skade skyting når anda ligger på vannet. Et lite bjeff kan være nok når du sniker deg inn. Vist du har den veldig nermt så kan du skyte når den ligger på vannet. 10 meter max.

 

 

Jeg har hatt gode resultat med skyting på sittende ender. senest i går skaut jeg to stokkender med et skudd. ventet til de satt sammen og sendte av går ei salve. ca 15 m. begge stein dau i smellen.

 

Redigert . Ulovlig ammunisjon er ulovlig, og det er i strid med dette forumets regler å oppfordre til ulovligheter. Å fortelle om det i denne sammenhengen kommer inn under dette. Robinson- moderator.

 

 

 

av stål ammo har jeg hatt hatt gode resultat med blackcloud 12/89 nr 4. og artig nokk har jeg ei lincoln premier c i 12/76. sikkert ikke å anbefale i ei litt eldre hagle.

Link to comment
Share on other sites

Sitatet er slettet. Robinson - Moderator

 

No e den gamle typen ulovlig da, og vist man bruker det så e det vel greit å holde for seg sjøl.

Eg bruker som regel bismut og stål siden der er det som er lovlig, og når eg har skutt når de har lagt på vannet har det innebært skadeskyting, så det har eg slutta med, med mindre de e bra nærmt.

Link to comment
Share on other sites

Ble 17stk brunnakke og 2stk stokkand, en artig kveld!!!

 

Flott bilde :) E artig noen har skjangs å jakte der det er bra trekk med fugl. Gratulerer med bra fangst :)

Eg e heldig vist eg ser noen i vannet der eg jakter og har da, 2 småvann og et stort. Langt ifra verandre :(

Link to comment
Share on other sites

hadde en spennende dag i dag! Først så skjøt jeg ei kvinand jeg har gått å silka over hele sommeren! :D og nå lurer jeg på hvordan dere gjør når dere skyter kvinender? Jeg skjærte brystene ut ca en time etter jeg skjøt den. og nå ligger de i kjøleskapet.

 

utpå kvelden dro jeg ut på ei øy og satte meg fint til rette i et kratt. Der kom det tre flokker med ender. 15 til 20 ender var det i flokkene. Den ene kom litt for langt unna, og den andre var forbi før jeg rakk å tenke i det heletatt. Den siste kom mens jeg dreiv å surra nedi ryggsekken..... -.-

Satser på bedre lykke i morra! :)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 2 ender hittil på et annet tjern, men fikk ikke tak i dem pga hadde ikke båt.. Sto i en halv time med fiskestanga men, funka faen ikke den drev bare lenger bort :roll:

 

Skal kjøpe meg salong jeg og, til massetrening, den blir fin til andejakta! :D Men det er mange timers arbeid til det blir et faktum ;)

 

Bilder skal nok være med ja :D

Hørte noen prata på at det var ganske bra trekk rett etter elgjakta, for da "reiste" dem.. Men så er det å finne det stedet da :roll::mrgreen:

 

på tide å lære seg å svømme

Link to comment
Share on other sites

Hei

Var på hytta i helga, fekk sneke meg inn på ei and som svømde på vannet. Eg skaut 1. skuddet på ca 20m hold med tungsten matrix 5. såg at eg traff med svermen men den dukka og virka like pigg når den kom oppigjen! og skaut X antals skudd på den når den var på rundt 30m eller mindre men den ville ikkje ta kvelden svømte nesten uberørt rundt! :evil: Fekk til slutt has på den når eg fekk den inn på 15-20m hold og fyrte av ein wingmaster hd 4! :evil: eg hadde tydelig treft den for den hadde ikkje fjør igjen på vingene.

Er det nokon som har oplevd lignende eller veit kva som kan vere grunnen til at den skulle vere so harskutt!? :?

Er det vansklig å ta liv av ender på vann? :|

Vart vertfall ei sinsukt dyr and!.....[/quote

 

 

skyter selv fiske ender på sjøen. det er en fordel å påskyte bakfra pga fjær drakta. bruker us5/norsk 4 haggel og 3/4 eller full trangboring når endene ligg på vannet. har jevnere skuddbilder med børsene mine med 70mm ammo. prøveskyt mot papp så ser du om du har ujevnt,hullete skuddbilde med ammoen du brukte. på 20m hold og god treff skulle anda vært steindau etter mitt vett.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har lyst til å prøve meg på andejakt, men har aldri prøvd det tidligere. Hva er oppskriften?

 

Er det bare å få grunneiers tilatelse eller må du kjøpe kort?

Er det jakt med lokkefugler på trekk som gjelder eller er smygjakt ok? Jeg har ingen anelse om hvor fuglene trekker ettersom jeg nylig har flyttet hit (Molde). Kan selvsagt dra ut for å kikke, men når på døgnet?

Er det bare å snike seg rundt et vilkårlig vann og se hva som dukker opp når man skal gå på støkkjakt? Kikkert, hagle og salong/rifle?

Hvilke arter er ok som føde?

Link to comment
Share on other sites

Noen plasser må du ha jaktkort, mens andre plasser holder det med grunneiers tilatelse, bank på å spør en bonde i nærheten, han vet nok hvordan det styres der du har tenkt deg jakt.

 

Du kan jakte på trekket, eller du kan gå langs vannkanten å støkke/snike deg innpå.

Vi jakter på trekket, fra ca halv 8 til det blir for mørkt uten lokkender for meste, men ser en klar fordel med det av og til når det fks kommer single ender som leiter etten plass å slå seg ned.

 

Var ivei en tur i kveld, ble 3 ender på 5min...ble fort mørkt...så en del men viss vi hadde skutt hadde vi neppe funnet de igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter dårlig resultat på rådyrjakta, gikk jeg og to kamerater på andejakt istedet. Først ble det skutt en toppand, noe som også var første vilt med ny hagle for en glad jeger. Etter å ha brukt godt og vel 40 minutter på å få tak i anda, tok vi en ny runde. Så ble det endelig min tur, skjøt mine aller første ender. Først ei stokkand, så ei stokkand til. Knafornøyd! :D

 

Bilder kommer senere:)

Link to comment
Share on other sites

Det varierer fra plass til plass. Der jeg jakter har mange ender trukket sørover nå, men samtidig kommer det nye ender på trekk fra fjellet/innlandet etterhvert som isen legger seg fremover nå. Jeg er ingen ornitolog, men for meg så det ut som Krikkendene samlet seg for trekk allerede for en stund siden. Fortsatt noen få igjen. En god del stokkender ennå samt alle dykk- og fiskeendene ser ut til fortsatt å være her. Det som er fint nå er at "alt" er lovlig vilt så om det kommer gås, skarv eller and kan alt felles (seff om de er lovlig vilt). Blir llitt mer opportunist og litt mindre spesialist på denne tiden av året. Dessuten er trekket naturligvis senere på morgenen og tidligere på kvelden - og det stemmer bedre med min søvnrytme :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Utrolig spennende jakt i dag. Har ikke jakta ærfugl på lenge, og dette var også første gang med rifle.

Så på en ærfugl som svømte rundt på fjorden og jeg ventet i 20 minutter på en bra skuddsjanse. Det var litt sjø så den duppa opp og ned så jeg måtte vente til den den svømte i ly av et skjær.

 

Jeg måler 210 meter, klikker opp og pang! Perfekt skudd i halsgropa, begge brystfiletene intakt! (:

Link to comment
Share on other sites

Trodde andesesongen her i Østerdalen var slutt for lengst, men de tre siste dagene har bevist at jeg tok feil. :roll:

Har skutt 14 stokkender, 10 kvinender og tre silender på tre turer ut. Ikke lange turene heller, så er godt fornøyd.

 

308791_269777346396400_100000924096714_816147_1016695657_n.jpg

Apportøren med fangsten fra en av dagene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endelig løsnet det på andejakta på området jeg og mine jaktkompiser disponerer. Den gode gamle trekkruten som har gitt 20-30 stokkand pr sesong har i år vært ubrukelig. Endene har ikke vist seg i det hele tatt. Dette kan ha med at jordene har vært så våte at bonden ikke har fått tatt inn kornet, og det derfor ikke har dannet seg små dammer som endene pleier å slå seg ned på. De siste dagene har vi imidlertid observert at en del ender trekker i utkanten av området, og i dag med vinden og regnet kom de også lavt nok til at jeg fikk knepet meg to stykker.

 

Første gang jeg har jaktet and i så sterk vind som i dag, og må si jeg ble tatt litt på senga av og til da jeg kastet opp hagla og endene bare vrikket litt på vingene og gikk rett opp eller sidelengs, så fikk et par bomskudd. Uansett godt fornøyd med årets første ender :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hos oss, et terreng i Sola kommune hvor vi jakter på ettermiddagstrekket, har det vært sorgen i år. Jeg har skutt to stokkand, og min jaktkompis en. I fjor var tallene henholdsvis 26 og 38! I år har det som kjent vært veldig vått, noe som har resultert i at hverken korn eller poteter har blitt tatt opp, og kanskje dette har gjort at endene lettere finner mat andre steder.

 

Det var en dag det var bra med ender, og da hadde jeg glemt patroner, hadde kun 4 stykk som tilfeldigvis lå i jaktjakken. Det var denne dagen jeg fikk de to. Ellers har jeg knapt løsnet skudd. Blir spennende å se om det blir bedre neste år når korn og poteter forhåpentligvis blir tatt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har god erfaring med sit on top kajakk til sjøfugljakt.

 

Har Viking sit on top kayak, ellers selger nå også Nemo rimeligere sit on top kajakker.

 

Vil ikke anbefale kano da den er mer ustø og sårbar for vind,

 

selv bruker jeg også seil på kajakken fra pacific actions sails og trives godt i 10 m/s.

 

Har skutt skarv og ender i år fra Glesvær til Fedje med både rifle og hagle.

 

Mvh

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har vert ute å fått tatt noen ender i det siste?

Til neste år håper eg at eg kan få rå til kjøpe meg en kano da vil de bli mye jakt på sjø etter ender.

 

Var ute sist helg. Ble 21 fiskeender på 1,5 time. Snødde kraftig så de var ikke mye redd den morningen. Gode gamle gummibåten ble brukt til henting. Mobil og kamera låg seff hjemme så ingen bilde ble tatt. Tok 6 stk med meg hjem, resten ble solgt på bygden. Enkelte er helt galen etter ender, har aldri vært et problem å bli kvitt ender:) Første og siste tur i år, godt nøgd:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...