Jump to content

223.Rem Eller 17. HMR ?


Martin Ruter King

223. Rem Eller 17. HMR???  

113 members have voted

  1. 1. 223. Rem Eller 17. HMR???

    • 223.Rem - 22 Lr
      75
    • 17.HMR - 22 Lr
      23
    • Hagle - 22 Lr
      15


Recommended Posts

Hei ! Nå har jeg gått rundt og grublet på hva jeg skal ha som førstevåpen. Jeg er sikker på at jeg skal ha RIFLE. Men vet ikke hvilket kaliber jeg burde satse på :evil: Fått masse råd og veiledning her på kammeret, men kan fortsatt ikke bestemme meg.

 

Rifla skal brukes opp til rev.... Prioriterer revejakta høyest. og da er jo igrunn 17 HMR nok og 22lr til trening! Men åssen er det med tilgjengelighet og pris på 17 HMR ammo?

 

Og 223 er jo også knall til rev og småvilt (Og rådyr i fremtiden :P ) men tviler på at det blir noe storvilt på meg! Og åssen er det det med pris og tilgjengelighet på ammo på 223. Rem?

 

Dere kan godt skrive litt også, i tillegg til å stemme altså :smile:

 

*Hva er billigst i lengden? 223. Rem - 22. lr eller 17. Hmr - 22. lr?

 

Btw. Hvor stor rekkyl har ei 223. Rem rifle?

 

Når dere stemmer, så stem ut ifra:

Pris: Ammo/Rifle

Tilgjengelighet: Ammo

Bruksområde: Den skal brukes til alt småvilt opp til rev OG REV

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har du tenkt å lade selv ville jeg uten tvil valgt 223, da den gir det et langt større spillerom i utvalg av kuler, kostnader ned mot eller mindre enn HMRen (over tid) og er langt mindre kresen på skuddplassering. For kråker, skjærer og annet mindre vilt gjør HMR jobben like godt, om ikke bedre med det som er normalt tilgjengelig av fabrikkladd ammunisjon.

 

Selv har jeg en 22 WMR som jeg bruker på fugl og rev. Kjøpte den mest fordi jeg fikk den utrolig billig, og synes den gjør jobben godt nok opp til ca 120 meter. Etter dette er ikke marginene på min side, og særlig på rev har jeg måttet holde igjen mange skuddsjanser hvor det har kommet til å smelle om jeg hadde hatt ei tyngre, stødigere børse i 223. Børsa skal byttes ut etter hvert som jeg har bedre råd, men for meg blir det trolig noe enda grovere, som også kan brukes som reservebørse på storvilt.

 

Verdt å merke seg er at 17 hmr og 22 wmr var langt unna å være lovlige på rev fram til dagens forskrift om utøvelse av jakt, fangst og felling trådde i kraft, grunnet for lav anslagskraft. Enkelte mener kanskje dette også den dag i dag...

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha kun en rifle,er 17 et dumt valg spør du meg..greit å ha ei rifle som har litt mer å gå på,og som også er lovlig til Rådyr!Plutselig får du og tilbud om storviltjakt som gjestejeger f.eks,da ville jeg gått for en 6.5x55 eller 308 med en gang,de kan brukes på alt,og rekylen er til å leve med!Skal du absolutt ha en av de nevnte:klart 223!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde det samme valget rett etter nyttår og endte på .223 og har ikke angret... delvis fordi jeg skal jakte rådyr også.

 

I kombinasjon med .22lr er det jo billig å trene, men alt blir jo billig å trene med når du har en 22lr :mrgreen:

 

Jaktammo koster mer enn jeg hadde regnet med. typ 350 for en pakke winchester silvertip 55gr, men ypperlig patron på rev og likevel ikke så altfor dyrt for ferdig rullet.

Har hatt litt trøbbel med federal nosler bt 40gr, men fant ut av det... trodde det var kula som var ubrukelig, men fant ut at en skrue på kikkertmontasjen var løs så siktepunktet flyttet seg :oops:

betaler vel rundt 500-550 for en pakke med 140 Sellier&Bellott 55gr. Noen sier den er shait, men jeg har ikkenoe problem med den i min rifle.

Howa 1500 Hogue(snikreklame). Alle tre typene ammo går overraskende nok likt i den, selv når jeg skrur av demperen og ikke rører kikkerten. Rimelig børse også, med god presisjon ifølge de som har prøvd mye rart.

Ellers får du Oryx for omtrent samme prisen som i .308 :evil: og en rekke andre fine patroner, som jeg ikke husker prisen på. varierer uansett fra butikk til butikk.

 

Rekylen på .223 er knapt merkbar. Så kan jo forstå at de som sverger til 30-06 mener det er et pinglekaliber :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pingle kaliber eller ei... så skal jeg ha det med minst rekkyl :lol: Jeg har bare skutt EN gang i hele mitt liv med rifle... og det var 3 skudd i ei 308 rifle ;) Så jeg tviler på at jeg kommer til å satse på ei 3006 eller lignende som førsterifle som 16 åring :mrgreen: Vis du skjønner :P

 

Jeg har så utrolig lyst på ei 223 men det høres så grådig dyrt ut for bla. ammo :evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Trudde det var vanskelig å lade jeg da.. :roll: Kan tenke meg at det ikke er så uhyrelig lett heller da, siden man sikkert må innvestere masse i både utstyr og bøker Osv. eller?

 

Det er ikke så vanskelig. Noen får det til å høres ut som om hjemmelading tenderer mot svart magi, men ikke hør på dem. Du skriver at du uansett må ha en .22 pga mengdetrening. For det du må betale for en .22 får du komplett utrustning til hjemmelading.

 

Mitt tips: lån "Ladeboka" på biblioteket, les den, still spørsmål og vurder selv hvor vanskelig du synes hjemmelading er.

 

Uansett: lykke til med valg av børse :D !

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Nå har jeg gått rundt og grublet på hva jeg skal ha som førstevåpen. Jeg er sikker på at jeg skal ha RIFLE. Men vet ikke hvilket kaliber jeg burde satse på :evil: Fått masse råd og veiledning her på kammeret, men kan fortsatt ikke bestemme meg.

Hvorfor bare kjøpe rifle? Som jeger kan du eie seks våpen uten noen spesiell behovsprøvning. Når du leverer våpensøknad hos politiet, så er gebyret likt uansett om du søker på ett eller 6 våpen skamtidig.

 

Kjøp deg ei billig hagle i tillegg. XXL selger baikal o/u for 2000 (synd den har to avtrekkere..) og ei flott pumpehagle til 2500. Hagle + patroner så er du klar til jakt.

 

 

Rifla skal brukes opp til rev.... Prioriterer revejakta høyest. og da er jo igrunn 17 HMR nok og 22lr til trening! Men åssen er det med tilgjengelighet og pris på 17 HMR ammo?

 

Og 223 er jo også knall til rev og småvilt (Og rådyr i fremtiden :P ) men tviler på at det blir noe storvilt på meg! Og åssen er det det med pris og tilgjengelighet på ammo på 223. Rem?

 

Dere kan godt skrive litt også, i tillegg til å stemme altså :smile:

 

*Hva er billigst i lengden? 223. Rem - 22. lr eller 17. Hmr - 22. lr?

Hvis du skal gjøre våpengarderoben billigst mulig, så kjøper du Thompson Center Venture i 6.5x55 fra winge våpen. Sett at de klarer å levere dem igjen. Alternativt noe brukt..

 

Hvis du absolutt skal ha ei rifle som ikke funker til storvilt, gå for .223 remington. 17 hmr er et flott kaliber, men du har større valgmuligheter med noe litt kraftigere.

 

Du får forresten CZ 455 i kombipakker med både 22LR og 17 hmr løp. Litt dyrere enn de billigste salongriflene, selvsagt, og upraktisk å måtte bytte løp i stedet for å bare bytte rifle, men kanskje litt billigere totalt..?

 

 

Btw. Hvor stor rekkyl har ei 223. Rem rifle?

http://www.chuckhawks.com/recoil_table.htm

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at vis jeg kjøper hagle i tillegg til de (Enten 223 eller 17 hmr) så må jeg nesten ha 22 lr (Vis jeg ikke lader selv) Og da blir det plutselig 3 børser :|

Er det ikke nesten like godt å kjøpe hagle og salong og vente litt med større saker? å ble jeg rimelig usikker du :lol: Har jo allerede fyllt ut to søknader som venter på å bli levert inn når jeg fyller (223 og 22lr) Men jeg får vel en søknad til om jeg spør :P

Link to comment
Share on other sites

Pingle kaliber eller ei... så skal jeg ha det med minst rekkyl :lol: Jeg har bare skutt EN gang i hele mitt liv med rifle... og det var 3 skudd i ei 308 rifle ;) Så jeg tviler på at jeg kommer til å satse på ei 3006 eller lignende som førsterifle som 16 åring :mrgreen: Vis du skjønner :P

 

Jeg har så utrolig lyst på ei 223 men det høres så grådig dyrt ut for bla. ammo :evil::evil:

 

Nei, 308 slår kraftigere enn 6.5x55..

 

Ammunisjonspriser på .223 er ikke særlig mye høyere enn på .17wmr ettersom det produseres MYE mer .223...

 

Hvis valget står mellom .17hmr og .223 så hadde jeg ikke vært et sekund i tvil selv ihvertfall..

.223 har mindre avvik ved vind, er kraftigere og mer anvendelig..

Har .223 selv og synes den er kjempeflott å skyte med..

Dessuten kan man benytte nato-ammo i den = billige treningsskudd (hold deg dog unna "miljø"-ammoen..)

 

Forresten: har du vurdert et brukt kombivåpen? (hagle + 223)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

om du skal ha deg en salong,så blir det vel ikke stort billigere en dette nytt

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30179121" target="_blank" target="_blank

 

og

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30178668" target="_blank

 

Vis ikke det der blir solgt ut når jeg fyller 16, så er det ingen tvil på åssen salong jeg skal ha :D Takk :thumbup:

Synes det er best med bolt-Action jeg :) Er det derfor den er billigere? (Fordi det er bolt?)

Link to comment
Share on other sites

lenge til du har bursdag?

når jeg var innom en våpenbutikk i trondheim,så var det en kar der som skulle ha seg halgle,men hadde ikke fått våpensøknaden enda,så da fikk han betale børsa,og kunne hente den når søknaden kom.

 

kanskje du kan gjøre det samme?

Link to comment
Share on other sites

Er nesten så jeg ville valgt ei hagle og 22lr om jeg var deg.

Hagla er god å ha om du skal jakte duer, hare med hund, rev med hund, rådyr med hund osv osv.. Litt klundrete å skyte flyvende duer med 223'n eller 22lr..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lading av 223 er ikke verken vanskelig eller magisk. Hylsene rommer ikke stort mer enn 26 gr. Brukes en kruttsort som er anbefalt til den aktuelle kulestørrelse, så skal det endel til for å gjøre skumle bommerter. Men ladebok på biblioteket ville jeg være forsiktig med. Sjekk om det er nyeste utgave. Ladebøker er "ferskvare".

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha 2 rifler ser jeg virkelig ikke vitsen i å ha 17HMR og 22.Lr... Gå for .223 til jakt, og 22lr til trening.. med .223 kan du strekke holdene grådig mye lenger enn med 17HMR. har også hørt at 17HMR'n trenger mere pussing og rengjøring enn mange andre kaliber for å gå godt.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal ha rifle + 22lr så hadde jeg gått for 223. Jeg har 17hmr og solgte akkurat min 223, men det er fordi jeg bruker 6.5x55 til det aller meste etter hvert. 17hmr er et herlig lite kaliber, men det har et snevert bruksområde. Du vil ikke merke noe til rekyl i en 223.

Jeg tror du trenger en 22lr, for mengdetrening. Må du på bane for å skyte forresten? Eller har du tilgang til et skogsområde der du kan drive med plinking? Plinking er 'kansk for å skyte på ting som sier Pliiiiiing! når du treffer dem. Bokser, colacorker, kongler og annen morro. Du lærer utrolig mye om skyting ved å leke med en 22lr, pass på sikker bakgrunn bare, 22lr kalles rikosjettkongen, og ikke uten grunn. Dersom du kjøper hagle og 223 så får du neppe råd til mengdetrenning med rifle med det første...

Link to comment
Share on other sites

Hadde helt klart valgt .223, nettopp pga den lille forskjellen det er mellom .17 og .22 lr. Koster ørlitegrann mer å skyte med .223 (spørs hva slags treningsammo du får tak i), men du har tross alt et mye bedre valg på litt lengre avstander, samt at bruksområdet er større.

 

Og, som nevnt tidligere i tråden, hjemmelading er ikke noe hokus pokus så lenge en følger med på hva en gjør. Etter noen hundre skudd (og enda færre om du lader og skyter endel med jaktammo), har du spart inn ladeutstyret (om du ikke er som alle andre og finner ut at det alltid er noe småtteri man må ha ekstra...). Dessuten, ved å lade selv, kan du finne kuler og ladninger som passer til alt du måtte ønske fra rådyr og nedover og ladninger som går enda bedre enn fabrikkspatroner.

 

Lader selv .222, og får tettere samlinger med jaktmatchpatroner jeg lader selv enn fabrikkladete Norma jaktmatch (i hvert fall de seriene jeg har skutt til nå).

 

I tillegg har du alltid patroner tilgjengelig. Tenk om du på lørdags eftan finner ut at søndagen hadde passet bra å skyte eller jakte litt, men ops... Patroner... Har du ladeutstyr, vips. Klar for både skytebane og jakt.

 

Til slutt, du har en artig hobby når høststormer og snøværet herjer om vinteren.

 

Setter du i tillegg på en lyddemper, forsvinner rekylen fra liten til bitteliten, samtidig som lyden sparer både deg og omgivelsene. I tillegg opplever mange tettere samlinger med demper enn uten.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt 22LR (CZ 452 m/demper) og 6,5x55 (Tikka T3, eller brukt 695(eller endabedre en Sako 75)) som riflevalg, med en Remington 870 som Hagle.

 

Da har du alt du trenger.

 

6,5x55 er det mest allsidige kaliberet du kan kjøpe. 223 er et godt kaliber, men 6,5x55 er BEDRE på de fleste områder, dessuten holder det storviltkravet. Som sagt tidligere vet en aldri når en "plutselig" blir bedt med på storviltjakt.

Litt "dumt" å si at en ikke kan være med p.g.a. eg har berre en 223.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Ser at mange ikke helt skjønner problemet: Økonomi.

 

for det første. vent med tanker om å lade selv til du iallefall er myndig :)

 

for det andre. 223(!!!!) Og skal du bedrive lokkjakt trenger du jo endel utstyr + tofot.

 

for det tredje. 22lr hvis du har en drøm om å bli såpass god å skyte at du treffer reven.

luffe er en halvgod erstatter, og det vet jeg at du har. Derfor 223 først.

 

 

for det fjerde. hagler nermest gis vekk på finn.no så det kan være værd det om du kommer over en bra pris.

 

Denne berettaen kjøpte jeg for 500kr nettopp

2011-08-19%25252018.09.07.jpg

 

litt duracoat og olje:

2011-08-21%25252016.02.49.jpg

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 har vel ikkje så mykje dårlegare økonomi enn .223 så lenge du gjer mengdetreninga med .22lr, og er meir allsidig. Lyddempar dempar både smell og rekyl, om det er eit problem. Det er og eit kaliber det burde være rimeleg lett å få prøve før du bestemmer deg.

 

Etter det eg kan lese her på forumet er det og lettare å finne ferdigladda som ikkje sprenger småviltet i 6.5. (Eg har inga erfaring med .223 sjølv.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har stemt for .223 til jakt og .22LR til mengdetrening. Vilogså skissere opp det jeg ser på som en ideell kombinasjon, MEN ta forbehold om at her tar jeg ikke nevneverdig hensyn til økonomi:

- Cz-455 i .22LR, gir billig mengdetrrening og kan om behovet melder seg suppleres med løp i .17HMR og .22WMR.

- Blaser R93 eller R8 i .223. Dyr rifle og dyr kikkertmontasje, men gir full fleksibilitet for konvertering med løpssett på en skala fra .22LR til .458 Lott, samt hagle kal. 28. .22-settet koster riktignok mer enn to Cz-455, hver med komplett sett løp, og det krever fortsatt Blaser eller MAK kikkertmontasje.

 

En slik kombinasjon tar høyde for de fleste fremtidige behov innenfor riflejakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en cz 455 i 22lr og 22wmr. 17hmr et et morrovåpen for å sprenge kråker morro det men ikke det beste til allround småvilt. 22wmr er bedre på rev og rasserer mindre kjøtt.

Vent med vanlig rifle til behovet kommer, da har du god tid til å velge kaliber og kanskje bedre råd.

Jeg har en sako quad, men den er unødvendig dyr cz er garantert like bra. Det er ikke verdien av innholdet i våpenskapet som bestemmer hvor mye som havner i fryseren!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...