Jump to content

Hvor lenge bør en hagle vare ?


lars`æn

Recommended Posts

Jeg kjøpte i agust 2009 en RIZZINI omnium light hos XXL, 1 år senere etter ca 1200 leirdueskudd og 30 jaktskudd begynner legeringen i støtbunn å flasse av samt merke etter løp/lås syns i støtbunn.

 

Jeg leverer haglen i butikken i januar 2011, å selger sriver som følger på serviceseddelen " Kunde synes det er unormalt tidlig å få slike skader. Vi ønsker å få en uttalelse fra dere som inportør. Jeg må som fagmann si meg enig i at skadene er unormale! "

Hører ingen ting fra XXL, så jeg ringer 20 mars for å høre hva som har skjedd. De sier at haglen har vært hos inportør Magne Langerud å at de var skader som bare skjer av og til, så ingen reklamasjon. Jeg syns det er rart at våpen til 15000 ikke er laget for å tåle mer enn som det, så forklarte han at det er nitrert legering i kassen å at det var bare son det var med slike legeringer.

 

Dette godtok jeg selvfølgelig ikke å ba en ansvarlig for våpen avdelingen skulle ringe meg. Etter 2 dager ringer leder for innkjøpavdelingen meg å sier at han skal ta saken i egene hender å sende våpenet til fabrikken i italia så de kan vurdere.

Har tidligere sendt en mail til fabrikken, 25 mars. Prøver å forklare på italiensk via translater, hva problemet var. Fikk raskt svar med de skjønte ikke helt hva jeg mente, men syns det var rart og ba meg sende bilde( siden jeg ikke hadde haglen fikk jeg ikke sendt) Tok kontakt 8 august, siden jeg ikke har hørt fra noen ! De sa da på XXL at de skulle ringe tilbake for haglen var fortsatt i italia. I dag 11 august ringe en butikk ansatt å sa den ikke var sendt likevell, pga av toll og avgifter på tranport så skulle de sammle opp flere våpen før det ble sendt !!! men jeg kunne få tilbake nå hvis jeg hadde tenkt å jakte i år !!

 

Hva skal jeg gjøre ?? Greit at XXL er stort men skulle tro at de hadde en god internkontroll og kvalitetskontroll eller bare gidder de ikke å følge opp en sånn sak ? Da jeg nevnte dette var svaret at han ikke viste noe om det og at han ikke hadde jobbet så lenge !

 

Bør ikke en med ansvar følge opp en sånn sak, særlig når har tatt nesten 9 mnd siden jeg leverte den inn ??

Så hvor lenge bør en hagle til 15000 vare og hva bør det tåle ?

Hva skal jeg bruke i forhold til lov verk på dette ?

 

På forhand takk for alle svar !

Link to comment
Share on other sites

Det må være reklamasjonssak og du burde få ett annet våpen fra de du kjøpte hos, så kan de krangle med fabrikken selv. Jeg ville holdt på å få et annet merke også.

 

To år er ingenting, mi er over tjue og ser utmerket ut. Ingen overlever ei brukbart vedlikeholdt hagle av god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis haglen din har vært i snart 9 mnd ville jeg tatt det opp med butikksjef i butikken, lagt saken fram for han og forklart hvor lang tid osv dette har tatt..

 

Jeg syns du burde bli tilbudt et nytt våpen med en gang. XXL er så stort og tjener såpass mye penger at det har de råd til ;)

Link to comment
Share on other sites

Her kan du henvende deg til forbrukerombudet.no og få hjelp til å heve kjøpet.

Så vil jeg gjerne benytte anledningen til å slå et slag for lokale våpenforretninger som kanskje har et litt annet syn på service.

 

At en feil bare skjer sjelden er ikke noe argument mot reklamasjon. Tvert imot. Dette må være en produksjonsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres litt rart ut ja, mener også at om crom eller annen overflatebehandling løsner bør det være en garantisak utifra at den heller ikke er skutt mer en som nevnt.

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor bryr XXL seg med å sende ting til fabrikken når de har kjøpt våpenet fra en norsk importør , i dette tilfelle trolig M.Landrø AS , de burde kunne gå hardere på der og få våpenet reparert eller byttet.

 

Jeg vet av erfaring at det nødvendigvis ikke er en lett sak å sende våpen i retur til Italia.

 

Her mener jeg importøren må stille opp, det er jo de som skal ha kontakt med fabrikken...hva skal en fabrikk ellers med en importør/representant i et land om man i neste omgang skal måtte håndtere garantisaker fra kundene..??

 

J

Link to comment
Share on other sites

Det har egentlig ingen ting å si hvor mye hagla brukes. Her i Norge er vi så heldige at vi har forbrukerrettigheter som sikrer oss at varer som er ment å holde i 5 år eller mer kan reklameres på hvis de ikke gjør det. Så lenge du behandler varen slik fabrikant opplyser om så kan du bruke varen så mye du vil uten at det skal ha noe å si for grunnlaget til å reklamere.

 

(Men husk at det er forskjell på normal slitasje og mangel)

 

Sakset ut fra forbrukerradet.no:

 

"

Hva har du krav på hvis varen har en mangel?

 

Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner).

 

 

Men selgeren kan kreve å få reparere varen hvis:

 

Reparasjon kan skje "uten nevneverdig ulempe" for kjøper (for eksempel retting i løpet av et par dager), og reparasjonen gjør at varen blir så god som ny (for eksempel sko som blir sterkere enn før).

"

Link to comment
Share on other sites

Dette var veldig tidlig slitasje. Jeg har hagler i varierende prisklasse som er så gamle at de ikke har serienummer. De har fremdeles overflatebehandlingen på støtbunnen i behold selv etter mye bruk. Lett slitasje kan man nok se, men ikke flassing.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på hvor lenge en hagle bør vare mener jeg er en mannsalder og vel så det, selfølgelig

avhengig av vedlikehold osv. Hagla i dette tillfelet er en reklamasjonssak uten tvil, xxl har jeg

vært kritiske til før og det blir ikke bedre av å ha lest om dette tilfellet. Våpen kjøper jeg selv

lokalt hos en børsemakker, der får jeg suveren service av en med peiling på det han selger.

Link to comment
Share on other sites

Det har egentlig ingen ting å si hvor mye hagla brukes. Her i Norge er vi så heldige at vi har forbrukerrettigheter som sikrer oss at varer som er ment å holde i 5 år eller mer kan reklameres på hvis de ikke gjør det. Så lenge du behandler varen slik fabrikant opplyser om så kan du bruke varen så mye du vil uten at det skal ha noe å si for grunnlaget til å reklamere.

 

Det er ikke korrekt.

Reklamasjon dekker feil på produktet, men ikke normal slitasje.

Garanti dekker feil og feil grunnet slitaje.

 

Forbrukerkjøpsloven gjør et klart skille mellom reklamasjon og garanti!

 

I denne saken er det slik jeg forstår det en feil ved produktet (legeringen) slik at normal bruk har ført til unormal høy slitasje og da igjen skader. Det er derfor en feil (mangel).

 

PS: Du har krav på en lånehagle mens våpenet ditt er på reprasjon.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening høres dette ut som en produksjonsfeil. Jeg er forundret over at Landrø ikke har sørget for en ny hagle allerede, da slike kvalitetsmangler kan være ganske ødeleggende for et produkts renommé.

 

Det er flott med informasjon som dette på forumet, slik at medlemmene kan trekke nytte av hverandres erfaringer - denne gang med Rizzini og XXL. Takk til trådstarter for saklig informasjon. Håper problemet løser seg.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle innlegg på tråden. Siden sist 12 august har jeg bet om dokumentasjon fra børsemaker som xxl bruker, har selvfølgelig ikke hørt noe

Har i dag sendt en mail til flere på xxl- våpen avd,butikk,hovedkontor? og hoved butikk siden det ikke er så lett å vite hvem som kan ordne opp. Har også sendt en til Dolphin Management AS som er hovedakjonær i xxl.

Der jeg belyser denne saken ! Å ber om kjapp avklaring, fortsettelse følger....

Link to comment
Share on other sites

Er jo klinkende klart at dette er en garantisak ! Altså ei hagle i denne prisklasse ja til og med ei til halve verdien holder jo minst et jegerliv . Med det vedlikeholdet du du skriver skal du ha våpnet i hele din tid . Jeg har hagle fra 50 tallet som er gått mendre med skudd og er like fin . Franchi'n min har jeg hatt siden mitten 70-tallet og den er brukt langt over gjenomsnitt til jakt og lerduebane og den har gått så mye så jeg aner ikke tallet men garantert over 100 000 skudd og i de hardforkrommede pipene finnes ikke en stripe og er like blank som den var ny . Det er faktisk ikke slakke i mekanisme eller . Men den er pusset og oljet etter hver gang den har hvert ute.

Nei til deg som har problemer her !stå på og mas og får du ikke hjelp hos XXL umiddelbart så få tak i hagla igjen og gå rett til hovedimportør og krev. Får du dårlig medhold gå til forbrukertilsynet.

Et så bra merke bør ikke være kjent med slike mandagsutgaver. Stå på som f... og krev reaksjon.

Link to comment
Share on other sites

shooter 2.

...." Et så bra merke ...."

Kansje ikke så bra likevel ? -- Mye stæsj, men det er utenpå.

 

Trådstarter. Krev pengene tilbake og sats på en kvalitetshagle.

 

Av de 'Rizzini-utgvene' jeg har hatt om hende vil jeg kalle det en hagle som ligger over snitt av det mange velger som sitt jaktvåpen . Bare demonter den og ta en titt innvendig mekanisme har den pent freste deler med bra finnish og gode tolleranser i de bevegelige deler .

Dette som denne uheldige eieren her er kommet bort i er jo klart en garantisak .

Føler kanskje slik du legger det fram at man må ha ei hagle til 20 lapper + for og ha kvalitet ! men for den vanlige jeger har man et varig redskap til 10 og lavere også hvis man steller det .

Økonomispørsmål med prioritering . Har kjente som har hevdet seg blandt de tre beste i store mesterskap både lerdueskyting og nordisk med våpen til 10 høvdinger. Det er ikke verdien som lager treff .

Link to comment
Share on other sites

@ shooter 2.- Du missforstår meg litt. Min gamle Merkel 8 smeller hver gang, det gjør også min Rem 11oo (nesten). En Baikal som jeg ansvarer for på vegne av den lokale foreningen, skytes det MYE med, (mest av ungdommer som ennå ikke har egne våpen),- fungerer også uten anmerkning.

Alle er"billige" våpen, som man har mye jakt og kan "treffe" mye med . -- Og Nei, jeg har ikke vært på innsiden på Rizzini, men jeg mener at prisen er for høy i forhåld til kvaliteten man får.- Tills videre er jeg litt skeptisk til "stæsjet" og ville ha rekomendert beprøvede kvalitetsvåpen fra kjente produsenter som over lang tid har bevist seg "hålle mål" mht kvalitet.

Og du vet nok vilke jeg da mener. Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei Starhagle med trapløp som gikk over 5000 skudd, uten tull eller slitasje/skader. Det gikk mest med trapammo, men også en del harde ladninger.

 

Og det var ei hagle til 5500kr.

 

Det var den gang Star var ansett som et møkkavåpen!! Mener det var på midten av 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

@ shooter 2.- Du missforstår meg litt. Min gamle Merkel 8 smeller hver gang, det gjør også min Rem 11oo (nesten). En Baikal som jeg ansvarer for på vegne av den lokale foreningen, skytes det MYE med, (mest av ungdommer som ennå ikke har egne våpen),- fungerer også uten anmerkning.

Alle er"billige" våpen, som man har mye jakt og kan "treffe" mye med . -- Og Nei, jeg har ikke vært på innsiden på Rizzini, men jeg mener at prisen er for høy i forhåld til kvaliteten man får.- Tills videre er jeg litt skeptisk til "stæsjet" og ville ha rekomendert beprøvede kvalitetsvåpen fra kjente produsenter som over lang tid har bevist seg "hålle mål" mht kvalitet.

Og du vet nok vilke jeg da mener. Mvh

 

Da er vi enige 'bobby' ! Ikkeno bedre enn det :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei Starhagle med trapløp som gikk over 5000 skudd, uten tull eller slitasje/skader. Det gikk mest med trapammo, men også en del harde ladninger.

 

Og det var ei hagle til 5500kr.

 

Det var den gang Star var ansett som et møkkavåpen!! Mener det var på midten av 80 tallet.

 

De fleste mener jo at star er møkk nå også, så tiden har ikke forandret seg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Med riktig vedlikehold og uten uhell/ fall etc, bør hagla holde i generasjoner.

 

Handler selv en del på XXL, men har et forhold til butikken som en "palleforhandler". Kjøper kun stæsj jeg kan leve med går i stykker. Ikke et sted du returnerer til med defekte varer/ forventer å møte service av noen art på. De som jobber der er der trolig kun for å passe på varene/ ta betalt i kassen før du forlater butikken, samt pushe varer på de som fortsatt tror de som jobber i en butikk har peiling. Service er neppe det de fokuserer på, men strort volum av varer ut til lavpris.

 

Å komme noen fornuftig vei (uten MYE arbeid) hos store lavprisvarehus som XXL, Elkjøp, Living, etc. tror jeg bare du kan glemme.

 

Siden hagla de er så pass kostbar, og du i tillegg har vært "uheldig nok" til å kjøpe et så pass kostbart produkt hos XXL, - ta saken gjennom norsk importør, eventuelt kontakt forbrukerombudet omgående.

Link to comment
Share on other sites

Hei fint at så mange skriver inn her, meget nyttig.

Sendte mail onsdag 17 august, så ringte de fra butikken på fredag 19 å sa de skulle heve kjøpet og at de hadde blitt enig med innportør om dette. Jeg spurte om det var pga mailen jeg sendte, men det var det ikke. Hadde vist ikke mottatt noe mail fra meg !

Sa jeg var veldig fornøyd med haglen å ville heller ha en ny i lik modell, de hadde på lager så det var ingen problem, takket for det å skulle komme innom denne uken....

Var i butikken i dag, å fikk en ny, bare skrive under så var haglen min..problemet var at den ikke passet meg, kastet den opp flere ganger å jeg så skinnen, dessuten var den for lang fra albue/finger.....

Han ringte til sin overordnede å fikk forklart at det var den samme modellen som jeg hadde fra før, bla bla bla.

Den virket ikke lik, å spurte om han ikke syns det var rart om xxl hadde solgt meg en hagle som ikke passet til meg ?

Husker det var ganske nøye når jeg kjøpte, kaste opp 50 ganger å sikt meg i øye og god oppmåling når det gjaldt arm lengde og div !

Jeg skrev ikke under, la igjen haglen å ba noen ringe meg i morgen ang hva jeg skal gjøre, butikkansatt viste ikke helt hva han kunne gjøre, men så den kunne kappes !! Det var selvfølgelig fagdag på xxl i morgen, så de kunne ikke ringe meg før på mandag !!

 

Det skal sies at jeg kjøpte haglen for 10tusen, jakter ikke så alt for mye, har heller ikke så god greie på våpen, så derfor har jeg vært fornøyd. Haglen er lett og god å holde i, har ikke hund så går jo å holder den klar for skudd en god stund.

 

Men lurer på et par ting ?

Hvordan virker dette med kapping av kolbe, blir den lavere av den grunn el må den også skjæres ned ?

Kan det henne at den var prikk lik min tidligere modell, som jeg forsto at de mente ?

Kanskje jeg bør ta pengene å kjøpe et annet sted og annet merke, er isåfall ikke int i å gi så mye mer enn 10tusen ?

 

Begynner jo å nærme seg bruk av godset !!

Link to comment
Share on other sites

Ok, så den vil isåfall bli enda høyere ?

Har jo skutt 1200 skudd med den, så følte bare den virket annerledes siden jeg kikket over skinna !

Skal det ikke godt gjøres å få en helt lik stokk igjen ?

 

Ja da vil den bli høyere, forhandleren vet sikkert om de har forskjellige stokkhøyder til denne modellen, uansett så kan du få en helt lik stokk som du hadde tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Det har egentlig ingen ting å si hvor mye hagla brukes. Her i Norge er vi så heldige at vi har forbrukerrettigheter som sikrer oss at varer som er ment å holde i 5 år eller mer kan reklameres på hvis de ikke gjør det. Så lenge du behandler varen slik fabrikant opplyser om så kan du bruke varen så mye du vil uten at det skal ha noe å si for grunnlaget til å reklamere.

 

Det er ikke korrekt.

Reklamasjon dekker feil på produktet, men ikke normal slitasje.

Garanti dekker feil og feil grunnet slitaje.

 

Forbrukerkjøpsloven gjør et klart skille mellom reklamasjon og garanti!

 

I denne saken er det slik jeg forstår det en feil ved produktet (legeringen) slik at normal bruk har ført til unormal høy slitasje og da igjen skader. Det er derfor en feil (mangel).

 

PS: Du har krav på en lånehagle mens våpenet ditt er på reprasjon.

 

Hvis du leser lenger ned så skriver jeg:

 

(Men husk at det er forskjell på normal slitasje og mangel)

 

Hvis en vare er ment å holde i 5 år eller mer og den får en defekt ved normal bruk innen det er gått 5 år, er det en mangel uavhengig av om den brukes mye eller lite. Forbrukere har reklamasjonsfrist i 5 år fra kjøpsdato. Det du skriver er i bunn og grunn akkurat det samme jeg skrev, bare formulert på en litt annen måte... Det blir litt forvirrende når du da skriver "Det er ikke korrekt."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...