Jump to content

Isbjørndrapet på Svalbard


seawolf

Recommended Posts

Så nettopp på nyhetene en pressekonferanse med Sysselmannen.

Ifølge undersøkelsene klikket geværet og skytteren tok ladegrep og kamret på nytt fire ganger uten å få satt av skudd.

Til slutt fikk han plukket opp en patron fra bakken, kamret denne og gitt isbjørnen et skudd i hodet etter selv å ha blitt angrepet.

 

Til der som er svalbardveteraner, er det ex militærmausere i 30-06 som lånes ut til selvforsvar, og hvilken ammo benyttes?

Jeg går også ut fra at riflene prøveskytes og funksjonstestes før en legger ut på tur?

Og hvilke krav stilles til den / de som skal være ansvarlig for bruken av beskyttelsesvåpen i forhold til våpenerfaring?

Eller hadde britene med seg egne våpen på denne turen?

 

Uansett en tragisk hendelse hvor det ene beskyttelsessystemet etter det andre svikter med katastrofalt resultat...

Link to comment
Share on other sites

ja det er standard mauser som leies ut. Hva slags ammo vet jeg ikke. De som leier far en enkel gjennomgang pa hvordan vapenet virker, og regler for vapen i byen. Utleier har vel ansvaret for at det virker. Den som leier ma soke om det, og for utlendinger ma det dokumenteres at de er skikket til a ha vapen i sitt hjemland. Nordmenn ma ha plettfri vandel. Andre krav stilles ikke.

Link to comment
Share on other sites

Standard mauser somnevnt ja.

 

Jobbet et halvt år for en kammerat av meg som driver en butikk der opp hvor de blandt annet leier ut omtalte våpen. Disse ble både før og etter utleie gjennomgått og testet for å ivareta driftsikkerheten. Har selv hatt mauser i alle år og har aldrig hvert borti dette #uhellet# med at riflen ikke kamrer ammoen. I utleiesammenheng leveres riflen med en pakke, 20 stk, jaktammon.

 

Som det nevnes gis det en kjapp innføring i våpenskikk og bruk før leietaker kan ta med seg våpen og ammo og ferdes fritt rundt med dette, med utstedt leiekontrakt samt godkjent søknad fra Sysselmannen.

 

Meget tragisk hendelse som kanskje kunne hvert avverget dersom flere i følget hadde mulighet til å bære våpen :?:

Link to comment
Share on other sites

Samme tanken slo meg El Gringo. Er en ikke vant med flaggsikringen på M98 kan det være fort gjort i kampens hete å ha våpnet halvsikret, ikke få avtrekk, repetere, osv...

 

Dette må jo være en uhyggelig situasjon, og det å holde hodet kalt er kanskje ikke så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker det var et turistfølge som leide en Mauser en gang, og tjoret den fast bakpå scooteren, uten futteral og med åpent sluttstykke, og dro ut på overnattingstur. Snøfokka fra scooteren la seg oppå og inni og overalt, og frøs til. Da turen var over leverte de den tilbake som en 15-kilos istapp. Det tok vel halvannet til to døgn i romtemperatur før den var isfri igjen...

Det er tydeligvis ikke alle ting som kan læres verken med en teoretisk gjennomgang hos utleier, ei heller ved en enkel treningsøkt sånn rett før avreise. Praktisk sans er kun en slik ting. Det å holde hodet kaldt i ekstreme situasjoner snakker jeg ikke om - det er det vel knapt noen av oss som på forhånd kan ta for gitt at vi klarer.

Stygt å si det, men Darwin hadde noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at det blir mer og mer vanlig med bjørnekonfrontasjoner, burde det kanskje bli obligatorisk at iallefall èn i følget gikk gjennom et slags obligatorisk våpen og skytekurs før man dro ut i bamseland? I tillegg til den nevnte isbjørntrusselen, ser jeg risikoen med helt amatørmessig våpenbehandling inne i teltleiren.

 

Jeg ser for meg et kurs på 1-2 dager for å få tillatelse for å bære våpen på Svalbard (hvis man ikke allerede har norsk jegerprøve), hvor man går gjennom teori og sikkerhet, og får prøve våpen som revolver, hagle og rifle på relevante avstander og mål. Kanskje det også bør instrueres i bruk av signalpistoler, snublebluss og liknende også?

 

Hvis man ikke er interessert i å ta kurset, må man ha med bevæpnet guide, godkjent av Sysselmannen.

 

Slik kursvirksomhet og krav til guide, vil gi flere arbeidsplasser på øya, i tillegg til at det vil bli færre slike tragedier.

 

Vinnvinnsituasjon :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, de som skal kjøre slik opptjening kommer ihvertfall til å vinne på det big time.

I et såpass lite miljø som det er der oppe kom garantert prisen på noe sånt til å være så hinsides at de færreste ville ta seg råd til det, og da ville flere legge ut på tur uten noe som helst av beskyttelse.

Selv om flere aktører var inne i bildet er det så små og tette forhold at en reell konkurranse på kvalitet og pris kom til å være bortimot fraværende.

Kurs/opplæring må være billig, enkel og tilgjengelig om det skal funke som tiltenkt.

Jeg ser heller for meg at en eller flere i følget får en grunnopplæring samt får skyte noen skudd på blink som en del av leieavtalen på våpenet såfremt en ikke kan forevise dokumentasjon på at man (sannsynligvis) er våpenkyndig.

Link to comment
Share on other sites

Det brukes pepperspray mot grizzlybjørn i Nord-Amerika, så jeg tipper det funker mot isbjørn og, men jeg tror jeg fortsatt ville hatt med meg et smelljern.

 

Det har vist ikke vært noen utstrakt testing av pepperspray på isbjørn (jeg melder meg ikke frivillig til å prøve). Også har man jo problemet med at trykkbeholdere fungerer dårlig i kulde, noe som det er mye av på Svalbard.

 

http://www.nunavutparks.com/english/visitor-information/polar-bear-safety.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påberope meg noen ekspertise i så måte, men ifølge hva jeg har lest er pepperspray et finfint krydder om bjørnen vil lage lunsj av deg.

Visse vil ha det til at den svir voldsomt i toeren når bjørnen stapper den opp der bak på deg. 8)

Nuvel, fra spøk til...

Ifølge de som påberoper seg en viss ekspertise og erfaring kan pepperspray virke greit på svartbjørn eller nysgjerrige bjørner av større typer, mens den kan virke mot sin hensikt og terge en sulten og krakilsk bjørn enda mere opp.

Om pepperspray i det hele tatt fungerer i streng kulde er også et usikkerhetsmoment.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påberope meg noen ekspertise i så måte, men ifølge hva jeg har lest er pepperspray et finfint krydder om bjørnen vil lage lunsj av deg.

Visse vil ha det til at den svir voldsomt i toeren når bjørnen stapper den opp der bak på deg. 8)

Nuvel, fra spøk til...

Ifølge de som påberoper seg en viss ekspertise og erfaring kan pepperspray virke greit på svartbjørn eller nysgjerrige bjørner av større typer, mens den kan virke mot sin hensikt og terge en sulten og krakilsk bjørn enda mere opp.

Om pepperspray i det hele tatt fungerer i streng kulde er også et usikkerhetsmoment.

 

Apropos spøk...?

 

http://www.truckerfun.com/alaska-grizzly-bear-notice/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det blir bare spekulasjoner, men det kan hende at de fire første forsøkene skyldes panikk og halvsikret rifle.

Jeg ser også at et forsøk på å fyre av en signalpistol mislyktes og at nødbluss ikke funket.

 

Var inne på denne tanken også, stresset og med ett våpen man ikke kjenner så gott blir det fort feil.. Jeg har aldrig vart på Svalbard, men om situasjonen er slik att det trengs snubblebluss og att man har med våpen ut, ville jeg hatt vakthold ved teltleiren. I hvert fall hvis man kun har med en rifle i gruppen.

 

Pepeprspray krever vel att det ikke er så mye vind og att björnen må komme forholdsvis nerme brukeren? I slike tilfelder ville jeg hatt en "backup" som står klar med rifla hvis det ikke funker med peppersprayen.

Link to comment
Share on other sites

Mye kan sies og mye kan synses, men for egen del VET jeg at jeg ALDRI ville dratt avgårde på jakt med et lånt våpen uten å ha skutt ganske mange skudd med det på bane FØR turen. Man må jo vite hvordan smelljernet fungerer og hvordan det "går" i forhold til sikter og slikt!??

 

Hadde noen her inne akseptert å ta med en jaktkompis med lånt våpen som han aldri hadde avfyrt?? Det er jo også et spørsmål om jaktmoral og etikk!

 

Nå var ikke disse på jakttur, de hadde geværet for selvforsvar. Hadde det vært meg ville jeg ha dobbeltsjekket to ganger ekstra både funksjon på våpenet og egne ferdigheter med det hvis det var mitt liv som skulle forsvares. Selvsagt ville jeg heller ikke ha leid våpen, jeg ville ha tatt med et av mine egne, men det er en helt annen sak.

 

Jeg er redd dette kan ha noe med manglende forståelse av våpenbruk hos brukeren. England er jo i praksis avvæpnet og det preger nok holdninger og forståelse som sikkert langt på vei er formet av intrykk gitt av dårlige Hollywood filmer, og derfor befinner seg langt bortenfor virkeligheten.

 

Dette er nok ikke siste gangen noe slikt skjer. Vi ser jo også de som tar med seg en 44Mag som forsvar mot isbjørn??? Jo greit nok det hvis du er en veldig dyktig skytter med et slikt våpen, og da mener jeg dyktig! Når en stor bamse brått oppfatter at JEG er dagens lunsj, ja da tror jeg at jeg helst ville ha muligheten til å skyte den på noen meters avstand og ikke måtte vente til den var så nær at jeg "kunne berøre den med revolveren". En isbjørn er rask og i stresset som gjerne oppstår tror jeg nok at det er lettere å treffe med rifle enn med revolver. Og jeg skyter nå litt med revolver også, likevel........

 

Men etter et par episoder til kommer det nok regler som forbyr folk å ferdes i naturen på Svalbard uten stasautorisert vakt! Vi er jo så glade i å lovregulere oss bort fra alt som er farlig eller leit i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Pepperspray viser seg å være effektiv på nære hold men krever vel så mye fornuft å bedømming av situasjonen som ei rifle. Får du panikk og sprayer i motvind har du et lite problem selv, du ser ikke selv og terget på deg en sint en fan.... uansett trist det som skjede og belyser nok en gang at vi må ta våre forhåndsregler når man ferdes blant bjørner....

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, er det tre like viktige faktorer som må til

- riktig type våpen*

- trening med våpentypen**

- vedlikehold

 

Våpenet blir ubrukelig om bare en av disse tre svikter.

 

 

*I 1995 ble to drept av isbjørn. I ett av tilfellene ble bjørnen beskutt av en .22LR kalibret pistol, noe som ikke hjalp stort.. De gangene jeg har vært på Svalbard, har jeg båret AG3 eller ei kort pumphagle med riflet slug løp. Men ville forsåvidt følt meg like komfortabel med en HV Mauser eller tilsvarende..

 

**I min verden ville leietakerene i det minste fått med seg en pakke trenings skudd + blink i tillegg til jakt ammunisjonen. Men dette er vel å betrakte som uforsvarlig i dag..

Link to comment
Share on other sites

Mange har ikke annen mulighet enn å leie våpen på stedet, men det aller beste er jo om man får ta med sitt eget våpen. Et våpen man er fortrolig med og stoler på. Sånt teller enormt i en stresset situasjon. Skulle jeg leie et våpen på Svalbard ville jeg uten tvil prøveskutt med det først. Jeg hadde aldri dratt ut i isbjørnterreng uten å teste først. Man kjøper da vel ikke en gang et telt uten et prøveoppsett hjemme for man legger ut på fjelltur?

 

Da jeg var på solotur på Svalbard i 1986 hadde jeg med en revolver. Brukte mye tid på skytebanen i forkant av turen. I dag ville jeg nok hatt med meg min Marlin 45-70, eller dobbeltløpet hagle med slugs.

 

Tragisk sak dette..

Link to comment
Share on other sites

Alltid trist når unge mennesker dør, uansett årsak..... :( Og dette var sikkert en traumatisk opplevelse for de som var der.

 

Hvis man absolutt må leke "bamsemums" på Svalbard, så bør i alle fall utstyret, skyteferdigheten og kjennskap til våpenet være et must!

 

Om det var personlige feil eller våpenet som sviktet vet vi ikke ennå. Men jeg stusser på at det skal ta så lang tid å teste et våpen.... :?

 

Sakset fra media: - Etterforskningen fortsetter. Vi sender rifla som ble benyttet, til tekniske undersøkelser hos Kripos, men regner med at det vil ta tid før vi får svar på disse undersøkelsene, sier assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim til NTB.

 

Edit; vet godt at Kripos har fokus på andre ting for tiden...

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke jakter lenger og har null peiling på Svalbard spør jeg, er ikke isbjørnene fredet?

Hvis så, når isbjørnen kommer mot deg, hvor nerme kan/må den slippes før det blir selvforsvar?

 

En isbjørn løper vel raskere enn ett meneske så jeg vill si att 25m meter er alltfor nerme, men finnes det noen vedtatte regler for dette?

Link to comment
Share on other sites

Isbjørnen er fredet ja, og alle "bjørnedrap" etterforskes. Du skal gjøre det du kan for å komme deg unna eller skremme bjørnen på forhånd, med bluss og varselskudd osv. Når alt annet er prøvd, og skade på mennesker ikke er til å unngå, kan du skyte. Det finnes ingen fasit med ville dyr, men jeg ville antagelig skutt på mellom 15 og 20 meter hvis han viste "usunne" interesser for meg :D

Link to comment
Share on other sites

ja det er standard mauser som leies ut.

 

Tragisk hendelse som gikk feil vei.

 

Men hvis de leier ut Våpen til dette formålet ?? ,så må jo den test skytes for og se om den virker før du legger ut på en slik tur.

Jeg hadde nå skutt noen skudd først og tatt en gjennomgang på bolt hodet/løp/ tennstift mm før jeg la ut i is ødet :overrasket:

 

Hvis jeg hadde reist opp der på en ekspedisjon , så hadde valget vært ei god G 33/40 -7.92 med blyspissammo

Kanskje en Ruger Redhawk 44 mag i reserve i teltet Pga lett å håndtere i stress situasjon.

 

AWS

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke jakter lenger og har null peiling på Svalbard spør jeg, er ikke isbjørnene fredet?

Hvis så, når isbjørnen kommer mot deg, hvor nerme kan/må den slippes før det blir selvforsvar?

 

En isbjørn løper vel raskere enn ett meneske så jeg vill si att 25m meter er alltfor nerme, men finnes det noen vedtatte regler for dette?

 

Det er ingen regler om antall meter. Reglene pålegger deg derimot å forsøke å skremme bjørnen når den nærmer seg. Det handler jo om varselskudd med rifle eller helst signalpistol, samtidig som du forsøker å trekke deg unna. Hvis bjørnen fortsatt kommer etter deg og angriper, har du ikke noe valg.

 

Hovedtanken er at du ikke skyter en isbjørn med mindre du er pukka nødt, den er totalfredet. Og bruker du hodet skal det svært mye til at du må skyte. Da har du som regel gjort noe feil på forhånd, slik denne tragiske hendelsen viser.

Link to comment
Share on other sites

Som regel er isbjørn livredd for mennesker, de fleste løper sin vei så fort de kan når de støter på folk.

Så hvis bamsen ikke gjør det, burde alarmen gå hos de fleste.

Enig med folk hær inne. Det må nu være enda viktigere enn på jakt å kjenne ditt våpen, når du skal bruke det til selvforsvar.

Og være trygg på att det fungerer når du har bruk for det.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er Isbjørn "redd" mennesker. I dette tilfellet så var bjørnen avmagret og sansynligvis preget av sult. En sulten bjørn lar seg neppe stoppe av noen varselskudd.

 

Når det kommer til dette med antall meter før man ser det nødvendig å utøve selvforsvar vil nok være veldig individuellt men jeg er temmelig sikker på at 20 meter virker som 5, når den store bamsen kommer susende mot deg med ett eneste formål, å spise det den kommer over :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

helt forferdelig at sånt skjer.

noen prøveskudd, en lett forklaring av hvordan våpenet fungerer, instruksjoner på hvordan man setter opp nødblussene en politelig rifle kunne kansje ha forhindret dette?

 

Editt: ser at de hadde mauser med seg. så det er vel lite sansynelig noe galt med rifla vist den funket før de fikk den utlånt.

Link to comment
Share on other sites

Som regel er isbjørn livredd for mennesker, de fleste løper sin vei så fort de kan når de støter på folk.

 

Det var da nytt for meg. har alltid oppfattet at isbjørn er "konge" i den forstand at ALT levende er mat!

Det er mange historier om isbjørn som har prøvd å ta seg inn i fangsthytter. Noen har også klart det. Det er stor forskjell på vanlig brunbjørn på fastlandet og isbjørn. Den skandinaviske brunbjørnen prøver stort sett alltid å unngå mennesker, de som er skadet drept av brunbjørn har vel uten unntak kommet overaskende på bamsen. Men isbjørn kan finne på å forfølge folk på ski/hundespann i lang tid.

Link to comment
Share on other sites

En gang i de hårde 90-årene ville Forsvaret sende undertegnede til Bosnia med en splitter ny pistol, rett fra lager, med fabrikkens originale kobberpasta på glideflatene. Av en for meg uforståelig grunn skulle våpenet jeg hadde skutt med under forkurset leveres inn, og et nytt leveres ut. Min forespørsel om patroner og mulighet for prøveskyting ble avslått. Siden det faktisk var krig i Bosnia på den tiden så fant jeg det uakseptabelt å dra dit uten å ha peiling på hvorvidt mitt personlige tjenestevåpen faktisk fungerte. Så jeg tok det med hjem og prøveskjøt med privat ammo.

 

På samme måte ville jeg vært skeptisk til å dra ut på bamsens hjemmebane uten å ha sett selv at jernet virker. Men det hjelper jo lite hvis man i panikk og dødsangst glemmer hvordan jernet virker. Og hvis blussene svikter ligger bamsens forrett dårlig an uansett.

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har sett isbjørn har jeg aldri sett at den har virket det minste redd mennesker. Slik vi ble fortalt av de med mer erfaring så kan man ta det utgangspunkt at for en bjørn så er alt som lukter = mat. Jfr. for eksempel det at den spiser scooterseter (helst fra kvinnelige sjåfører...)

Link to comment
Share on other sites

På en guided skitur på Svalbard fortalte guiden endel ting som jeg tror på:

 

- Isbjørnen har ikke naturlig frykt for mennesker, slik som brunbjørnen. Det er pågrunn av at brunbjørnen har levd med mennesker i tusenvis av år og nedarver fornuftig frykt, det har ikke isbjørnen rukket enda.

- Isbjørnen ser på mennesker som en mat mulighet

- Den labber 50m på 2 sekunder

- Polarhunder er den aller beste isbjørnvarsler, og bør alltid være med på ekspedisjoner

- Hunder kan skremme vekt bjørnen, eller distrahere den slik at selvforsvar kan iverksettes

- Isbjørnen er et rovdyr som kommer opp i vinden for å kartlegge byttet. Leirplassen må orienteres etter vindretningen. Lengst ned i vinden legges latrina, deretter pulker/matlager, så hundene, tilslutt teltene med folk. Slik kan bjørnen oppdages og skremmes i tide.

- Tekniske duppeditter feiler før eller siden, og krever uansett kyndig håndtering for oppsett.

- Vår guide ville aldri dra på ekspedisjon uten minst en hund, du må sove før eller siden.

- Poenget er å opptre så forsvarlig at kamp på liv og død ikke skjer.

Må det skytes så bruk alle patroner.

 

Våpenkunskapen og beredskapen var nok ikke bra i det tragiske tilfellet vi hører om nå..

Link to comment
Share on other sites

Man trenger slett ikke ha med hund for å få sove, man tar sin tørn som bjørnevakt. Spesielt når man er så mange som i dette tilfellet, da trenger man jo ikke å ha vakt hver natt engang.

 

Er man bare et par stykker på tur blir det fort mer slitsomt.

 

Dessuten er det ikke bare, bare å ha med hund på tur heller. Det skal være en hund du kan stole på og som du vet varsler skikkelig. I tillegg skal du selvfølgelig kunne håndtere store hunder.

Link to comment
Share on other sites

Nautilus og Okhotnik , enig i at tingene kan gjøres på flere måter. Hunder er ekstra bryderi, kan være lunefulle og krever sitt pass.

Sikkert flere som blir bitt av hund på Svalbard enn av isbjørn.

 

Likevel, dersom en er ansvarlig for teltliv med ungdommer på kysten av svalbard, der drivis kommer og går og isbjørn rusler innen synsvidde, bør en tenke alvorlig på risiko-minimering for ulykke.

Hvis en er likegyldig, utslitt eller uvitende kan resultatet bli som denne historien og som med padlerene for en tid siden.

Er bjørnevarsling basert på visuell beredskap, så øker risikoen ved sovende/uoppmerksom vakt, tåke, snødrev og mørke. Hva er plan B da? Endel mennesker godtar å leve med høy risiko for å følge sin interesse, ekstremsport av alle slag. Ekstrem camping er en ny variant.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, Balter. Men risikominimalisering starter inni hue på folk, og folk må forstå at en hvilken som helst ferdsel på Svalbard vil være forbundet med ekstra risiko, ikke bare pga bjørn. Tempelfjorden blir aldri Bogstad Camping. Så må folk forberede seg deretter.

Link to comment
Share on other sites

Må det skytes så bruk alle patroner.

 

Akkurat dette er jeg litt skeptisk til. Forutsatt at bjørnen er død før alle patronene er oppbrukt. Det kan komme en bjørn til..

 

Skyt tils den ligger nede, vurdere om den er en trussel, sjekk for andre trussler, sjekk våpen, skift magasin/fyll på våpen, sjekk kameratene, rapportere hendelsen.

 

Sånn håper jeg att jeg ville ha gjort det..

Link to comment
Share on other sites

Må det skytes så bruk alle patroner.

 

Akkurat dette er jeg litt skeptisk til. Forutsatt at bjørnen er død før alle patronene er oppbrukt. Det kan komme en bjørn til..

 

Skyt tils den ligger nede, vurdere om den er en trussel, sjekk for andre trussler, sjekk våpen, skift magasin/fyll på våpen, sjekk kameratene, rapportere hendelsen.

 

Sånn håper jeg att jeg ville ha gjort det..

Enig! Men slik det stod kunne det oppfattes som at man skulle bruke alle patroner. Å tømme magasinet er selvsagt ok. Om man har noe å fylle det opp med igjen etterpå. ;)

Link to comment
Share on other sites

@jegerjente, sånn som du oppfattet det er jo slik det sto.

 

En tragisk hendelse dette, enda ett ungt menneske er borte, helt unödvendig.

Men myndighetene löser nok dette, nå bir det forbudt med isbjörner og/eller engelske turister på Svalbard :roll:

(ironi og galgenhumor bla er min måte og takle tragiske hendelser)

Link to comment
Share on other sites

media har kommet til samme konklusjon som flere her inne: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... /1.7743032" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

tragiskt, det som har skjedd! håper likevel å kunne komme meg til svalbard en gang og da være bedre forbered (bl.a. med denne historien i bakhodet)!

 

Må si meg enig. Men ser ikke nevnte Mauser som det egentlige problemet her.

 

Kort summert;

-Ingen våken nattevakt

-Ingen hunder

-1 våpen fordelt på 13 personer, hvor det er usikkert hvor egnet noen var til å håndtere våpen. Usikkerhet om egnethet med våpen kan begrunnes med at 4 patroner klikker på rad, for så å virke når en ble kamret på nytt. Var det samme person som ladet på nytt, eller var det en annen person på femte og avgjørende forsøk? Gjenstår å se etter tekniske undersøkelser. Uansett er det kanskje litt naivt, i mine øyne, å stole på ett enkelt våpen. Hvertfall når det ikke har blitt testet ut personlig.

-Usikkert om snublebluss var satt opp riktig/virket.

 

Med den informasjonen som er gitt virker det på meg som de har tatt for lett på risikoen ved å reise på telttur til Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Vil få anbefale et besøk på Svalbard-museet. Der har de bl a en isbjørnskalle som med fordel kan studeres litt for å forstå hvor liten blink en isbjørnhjerne er (ikke mye større enn en appelsin, såvidt jeg husker), og hvor langt bak snutespissen den faktisk sitter. Rådet vi fikk var å ikke satse på hodeskudd under et evt angrep, men å skyte i brystet til bjørnen ikke rører på seg mer, så evt et sikringsskudd i hodet.

Link to comment
Share on other sites

@jegerjente -- takk for interessen!

ref det med: å skyte så bruk alle patroner - det betyr i praksis det som en har tilgjengelig i våpenet, typisk 3-5 skudd.

Poenget mitt var å ikke stoppe etter 1-2 skudd fordi dyret faller eller flykter skadet etc.

Tilgang på ekstra ammo og lading etter skytingen bør selvsagt være hurtig.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var på Svalbard i 1986 var jeg inne på sysselmannskontoret for å registrere reiseruten min. Da fikk jeg vite at jeg dersom jeg ble angrepet av en bjørn ikke burde sikte etter hodet. Årsaken var at en angripende bjørn svinger hodet fra side til side når den løper og ville være vanskelig å treffe. Jeg slapp heldigvis å sjekke ut om dette stemte, selv om jeg da jeg var innom igjen for å melde om ferdig tur fikk vite at jeg hadde hatt en bjørn veldig nær det siste døgnet. Jeg så den ikke, men følte at noe var galt. Derfor campet jeg ikke i terrenget siste natta, men gikk direkte til campingen nedenfor flyplassen. :)

Link to comment
Share on other sites

Pröve seg på hodeskudd på noe dyr når stressen er höy ville ikke jeg ha prövd meg på, selv om jeg forholdsvis enkelt skulle klare å treffer tilsvarende pappskive når jeg över.

Trur nok de fleste kommer til og sikte mitt i, forhåpenligvis sikter dem i hvert fall..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er redd dette kan ha noe med manglende forståelse av våpenbruk hos brukeren. England er jo i praksis avvæpnet og det preger nok holdninger og forståelse som sikkert langt på vei er formet av intrykk gitt av dårlige Hollywood filmer, og derfor befinner seg langt bortenfor virkeligheten.

 

Nå har denne "British Schools Exploring Society" holdt på med sine ekspedisjoner i 75 år, og vært på Svalbard mer eller mindre årlig sikkert de 20 siste årene. Men , hvor mye erfaring og våpenkjennskap disse turlederne har er ikke godt å si. Det vil vel komme fram etterhvert...

 

Ang snublebluss: Også padlerne på nordaustlandet opplevde at blussene sviktet, selv om disse ble satt opp helt etter boka. Såvidt jeg har skjønt så har det blitt veldig vanskelig å få tak i forsvarets velprøvde bluss, og erstatningstypene er ikke like gode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...