Jump to content

Jakt/Fjellsko med GODT grep


Gaute Navarskar

Recommended Posts

Hei folkens!

Eg skal ha nye sko til fjellrype jakta, og trenger hjelp til å finna rett merke. Mine noverande sko er eit par Crispi Skarven, men desse er alt for glatte på våte berg og steinar.

Kva merke har solar som gjer godt grep under slike forhold? Eg vil helst ha GoreTex sko, men det er ikkje eit absolutt krav. God ankelstøtte er også viktig.

 

Mvh Gaute

Link to comment
Share on other sites

Det er mye å velge i disse dager. Jeg har ikke fulgt med på sko fronten på noen år. Men jeg bruker den "glatteste" av dem alle

Lundhags(Scout, Proff og syncro)

Men siden du ikke vil gli. Går mitt tips til disse Varg støvlene. Alle har meget godt grep. Rastegaisa modellen er noe stiv og trenger en del inngåing. Prøvde tidligere tre modeller fra varg. Neiden utgaven var det minst støtte på.

Alle varg skoene bruker relativt lang tid på å tørke. De passet også foten min dårligere enn Lundhags. Men vi er da ganske forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme båt som deg lenge. Jeg har letet og prøvd mange typer sko. Ikke det at jeg har så spessiell fot at jeg aldri fant sko til min fot,men jeg hadde 4 krav til skoen.

1: Vibram-såle.

2: Vekt.

3: Passform.

4: Pris.

5: Flate lisser.

 

Vibram-såle er et must på våt stein etc. Har had mye fjellsko,å det er den eneste sålen som jeg synest duger.

Vekt var et viktig kriterium da man er borte fra elektriske skotørkere 2 til 7 dager i strekk med det resultatet at man kanske ikke får tørket skoene ordentlig åver lang tid,men påfølgende fare for"rottenlukt"i dem.

Passformen er viktig..spessiellt rundt hælen og åver rista.

Pris..ja ikke nødvendigvis den billigste på markedet,men trenger jeg virkelig sko til 3500.-?

Flate lisser siden mitt inntrykk og erfaring tillsier at du"låser"flate lisser bedre med vanlig knyting enn runde.

 

Som sakt mange typer ble prøvd (i forskjellige butikker) før jeg med en tillfeldighet var inne på Felles Kjøpet på Sjøvegan. Dem hadde sine fjellsko på tilbud til 1298.-(ord: 2190.-)

Da var valget enkelt da jeg fikk prøvd denne sko. God passform,lav vekt og Vibramsåle..nevnte jeg prisen :mrgreen: ?

Dessverre ikke flate lisser,men det kan kjøpes å byttes ut.

Så 4 av 5 kriterier er ikke værst.

Så får rypehøsten vise om det var vell anvendet penger eller om dem gikk rett i dass.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg jakter fjellrype og går stort sett i steinur og i glatte fjellsider. Startet med crispi, alldri mer. Så kjøpte jeg Lundhaugs, alldri mer. Deretter ble det Alfa bever pro, meget godt fornøyd. Kjøpte deretter Meindel, så der så der. Og nå skal jeg garantert kjøpe Alfa igjen.For meg så passer de utmerket men det er ikke sikkert de passer deg like godt .Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Crispi Hunter og går mye i vått terreng og på sleipe berg osv. Jeg er meget godt fornøyd med skoene mine; de har godt festegrep synes jeg. Jeg har gått hele dager i dritvær og blaut myr - og jeg blir knapt nok fuktig på sokkene. Så skoene mine er i alle fall waterproof :)

Behagelige å gå med - tørker greit fra ene dagen til den neste uten å måtte bruke skotørker - og har relativt lav vekt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Alfa Bever i 6 år nå. Fantastisk bra synes jeg i forhold til pris. Har i denne perioden også hatt ett par Lundhags til nesten dobbelt så mye penger. Lundhags suger! (bokstavelig talt!) vann. Regner med at mine Alfa Bever holder en sessong til før jeg må bytte dem. Lundhags har jeg kastet for 2 år siden. Før Alfa Bever hadde jeg Crispi som var ok et par tre sessonger og ble deretter fort våte i regnvær.

 

Mine Alfa Bever ser nå ut som om de har vært noen runder i gressklippern. Det svarte belegget på skinnet er totalt slitt bort over fremfoten, bare grått opphakka lær igjen, dype hakk og rifter rundt hælen. Skoene holder meg fortsatt tørr i drittvær og myrer en hel dag. Gore Tex membranet ligger tydligvis godt beskyttet i skoen. Vibram sålen har grep stort sett på alt slags føre, men på is er det selvsagt bare brodder som hjelper. Jeg har dårlige ankler etter en masse idrettskader fra ungdommen, men skoen er stiv nok i anklene til at jeg ikke har tråkket over, men fortsatt behagelige å ha på seg. Skal ikke påstå at ikke mine sko lukter litt "temperert grevling" nå etter 6 år, men de skal få være med en sessong til. Skolissene derimot må jeg bytte ut hvert år uansett om de er flate eller runde.

 

Jeg kjøper Alfa Bever Pro neste gang også jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å slite siste sesongen på et par italienske Garmont sko.

Vibramsåle med åpent mønster, Gore Tex, og lav vekt.

Definitivt de beste jaktskoene jeg noen gang har hatt.

Og til å være italienske, har de faktisk ganske bred lest.

De har sett mange mil med fjellsider og blautmyr etter elgen i Grane, samt mye tråkking lokalt etter hjort og rådyr her i Aure.

Og etter 8 år er de fortsatt vantette og rimelig hele.

Kan anbefales!

 

Avlastingssko er et par Meindel Burma halvhøye fjellstøvler.

De har den beste passformen jeg tror jeg har hatt på denne type sko, men er litt tunge.

 

Begge disse har etter min mening godt grep på vått og glatt berg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt alfa bæver i 5-6 år de synger nå på siste vers, men for meg så er det sko som er laga for grovbygde normenn som duger. Hadde noe italiensk greier men de spiste nesten opp beina mine. Når jeg må kjøpe nye til neste år så blir de alfa bæver pro grip. Dem har godt feste og støtter beina godt selv om sekken passere 40 kg

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

Eg skal ha nye sko til fjellrype jakta, og trenger hjelp til å finna rett merke. Mine noverande sko er eit par Crispi Skarven, men desse er alt for glatte på våte berg og steinar.

Kva merke har solar som gjer godt grep under slike forhold? Eg vil helst ha GoreTex sko, men det er ikkje eit absolutt krav. God ankelstøtte er også viktig.

 

Mvh Gaute

 

Jeg bruker samme type som deg . Crispi Skarven med Vibram-såle. Meget bra sko men som du sier glatte på steiner og vått underlag . Hadde jeg visst at de var så glatte , så hadde nok valget blitt noe annet. Men for all del , de er gode på foten og er helt tette.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Alfa Bever Pro i 3 år nå og opplever dem som svært glatte på vått fjell/stein i forhold til sko jeg har hatt tidligere. De har blitt noe bedre etterhvert som sålen har blitt brukt, men fikk skrekken etter et par småskumle hendelser første sesongen.

Link to comment
Share on other sites

hei

 

jeg har slitt ut to par med viking hunter de 5 siste åra, sålen og grepet er kanonbra på våte sleipe berg. Kjøpte meg Crispi Stegg nå til denne sesongen for de var litt mer tettsittende på foten da jeg syntes viking hunteren er litt kraftig... Har nå gått 5 turer i fjellet med Crispi sine og jeg merker stor forskjell på vått føre, nesten som bambi på isen i forhold til Viking skoa.. Så jeg er ikke fornøyd med vibram sålen som crispi (de fleste merker) bruker.. Da er ugc sålen til viking mye bedre på vått føre.. Men selv liker jeg Crispi skoa bedre på foten men sålen var skuffandes. jeg ville prøvd Viking Hunter Pro hadde jeg vært deg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger meg på hyllesten av Alfa Bever. Har hatt mine 2-3 år, og er veldig fornøyd. De er gode og breie foran, og passer mine føtter bra. Mange sko jeg prøvde var smalere der. Opplever grepet som bra, men har ikke så mye å sammenligne med. Jeg har slitt ut et par "OL-sko", Alfaskoene som ble delt ut til funksjonærer under Lillehammer-OL. De er mye av årsaken til at jeg har Alfa Bever og Alfa skistøvler i dag. En runde med Nygammal så ofte som jeg gidder holder skoa fine. Og som med alt av fottøy så er det lurt å unngå å tråkke i de våteste høla hele tida. Neoprenstøvlene mine fra Grubs lekker, det gjør ikke Alfaene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tilbakemeldinger!

Ser ut som Alfa Bever er ein gjengangar her. Eg får ta ein tur til butikken for å sjekka ut desse.

 

Eg har lese eit par testar tidlegare. Der kom Viking Deer hunter og Spanske Bestard bra ut på bla. grep.

Er det nokon som har prøvd desse?

 

 

Har selv ALFA bever grip+ som jeg bruker på hjortejakta, aldri vært borti sko med bedre gripeevne enn det på vått fjell... Bare kjenn etter når du er i butikk, du vil forstå det når du "kladder" på de :winke1: .. en knallhard vibramsåle som det er på mange andre merker er vel og bra på heia og i myr ol men de kommer til kort mot den mykere vibramsålen til alfa..

 

Til fuglejakt og rådyrjakta bruker jeg ALFA safari, en sko du bør se på om du skal ha en lett sko. Grip+ såle på denne og

 

uansett, lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt Alfa Falk en sessong. Meget lete og gode sko. Desverre løsnet kalosjeringen mellom såle og membran. Tok en telefon til Alfa, og fikk nye sko. Fikk tilogmed oppgradere til annen modell.

 

De har kommet med to nye Uniform modeller. Bravo Grip 3 GTX og Delta Grip 3 GTX.

 

Sakset fra produktbladet: SPESIFIKASJONER BRAVO

Str. 36-48

Vekt i størrelse 42: 840 gr

Lest : WK

Tekniske egenskaper:

støtdempende hel.

Antistatisk, olje og syrebestandig, vannte tt, pustend e,

MATERIALBRUK

Overlær: Fullnarvet lær 2,0-2,2 mm

Pløse: Belg pløse Nappa Skinn

Fòr: Gore-Tex® Duracom

Yttersåle: Multifunction® i Gummi og PU

Binnsåle: Formpresset nylon med forsterket gelenk

Hælkappe: Termoplastisk

Innleggsåle: Poliyou® støtabsorberende, fukttransporterende,

og antibakteriell.

Snøring: Lukkede, åpne og lukkbare kroker

Søm: Polyestertråd

Produkttekst

En stabil høy støvel foret med Gore-Tex®. Denne støvelen er tilpasset de varierende

værforhold som dagens tjenestemenn måtte møte under patrulje. Med Gore-Tex®

sine krav til pusting og vannavstøting holder den foten tørr. Sålen er av typen

Multifunction® som har innestøpt tekstil fibre som gir bedre grep på isete forhold.

Støvelen er laget av slitesterkt fullnarvet lær.

Antatt bruk: Hundepatrulje og bruk i ulent terreng.

 

SPESIFIKASJONER DELTA

Str. 36-48

Vekt i størrelse 42: 780 gr

Lest : Marka

Tekniske egenskaper:

støtdempende hel.

Antistatisk, olje og syrebestandig, vannte tt, pustend e,

MATERIALBRUK

Overlær: Fullnarvet lær 2,0-2,2 mm

Pløse: Belg pløse Nappa Skinn

Fòr: Gore-Tex® Duracom

Yttersåle: Gummi, PU med tekstil.

Binnsåle: Formpresset nylon med forsterket gelenk

Hælkappe: Termoplastisk

Innleggsåle: Poliyou® støtabsorberende, fukttransporterende,

og antibakteriell.

Snøring: Lukkede, åpne og lukkbare kroker

Søm: Polyestertråd

Produkttekst

En robust støvel foret med Gore-Tex®. Denne støvelen er tilpasset de varierende

værforhold som dagens tjenestemenn gjennomgår. Med Gore-Tex® sine krav til

pusting og vannavstøting holder den foten tørr. Sålen er av typen multifunction

som har innestøpt tekstil fibre som gir bedre grep på isete forhold. Støvelen er

laget av slitesterkt fullnarvet lær. Denne skoen er godt egnet til tjeneste menn på

patrulje som må være forberedt på alle mulige forhold.Disse selges ikke i vanlige jaktbutikker, men er beregnet på Politi/Forsvar sine spesialstyrker.

 

Så nå er det et par med Delta sko i posten, så får vi se hvordan de fungerer til høsten.

 

Meget lette lærsko med GTX, 840gram. Spesielt konstruert for hundeførere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også opplevde det på Alfa sko og ble møtt av Alfa med at jeg hadde brukt dem tøft, og at de ikke kunne kompensere dette ei heller fikse det, Hva i svarte, skal ikke fjellsko tåle røff bruk?

Dette reulterte ii at jeg har kjøpt mitt siste par med Alfa, (Håper ALFA leser dette) Maken til slett service skal man lete lengge etter, Og butikken hvor disse er kjøpt er konka.

 

Jeg vil gå for ett merke som ikke har Vibramsåle, (de er glatte i utgangspunktet) og bllir glattere ettersom gummien blir eldre og hardere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gå for ett merke som ikke har Vibramsåle, (de er glatte i utgangspunktet) og bllir glattere ettersom gummien blir eldre og hardere.

 

Er alle typer Vibramsåle glatte?? De produserer vel mange variasjoner for ulikt formål?

 

Noen som har erfaring med hvilken Vibram som er best på vått fjell? Hvilken som er best på våt eller tørr snø?

Link to comment
Share on other sites

Har Alfa bever pro grip?(ei heil regle med navn ihvertfall) Desse er ok på våt stein/fjell. Før det hadde eg Viking Hunter, dagens modell heiter Hunter pro.

Den solen var heilt kanon på stein og fjell. Minuset var såklart at solen er ekstremt mjuk for å oppnå desse egenskapane, og toler difor mindre bruk før den er utslitt.

Link to comment
Share on other sites

Men siden du ikke vil gli. Går mitt tips til disse Varg støvlene. Alle har meget godt grep.

 

Har et par Isogaisa som er noen år gamle, her er det Davos såle, som jeg synes er ganske stiv og ikke har spesielt bra grep.

 

Kommer de nå med ny type såle.. :?:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg heller vil ha en støvel med utslitt såle, etter noen års bruk, enn en støvel mmed utslitt lær og en såle som ser ut som var kjøpt i går, Viking hunter synes jeg er en god støvel. Like viktig er at støvelen skal ha god ankelstøtte spesielt om du skal gå i ulendt terreng og med tung sekk, (les reinsjakt)

Link to comment
Share on other sites

Har et par med Alfa Bever Pro, disse har jeg hatt i 4 år, det gikk ikke lang tid før pløsa rundt sålen løsnet, og støvelen ser etterhvert ut som en "pudding"

Den er lefsete ser ut som den har mistet passform, særlig på grunn av den plast/gummiaktige tåhetta. Men den holder fortsatt vannet ute.

Dessuten virker den og føles den tung på foten, denne blir kastet med første anledning

Link to comment
Share on other sites

Har Alfa Bever Pro Grip+ og har en ting å si om disse på vått underlag (stein og berg)

De holder ikke mål etter min mening, alt for dårlig grep.

 

Det beste jeg har brukt til jakt og fjellsko er jørnkangan, disse er uten membran men jeg ble aldri våt i disse.

Har slitt ut to par av disse, men neste gang blir det kangan igjen.

Disse har ikke åpne hekter for reimene som lett bøyes ut som de fleste andre, og de sitter godt på vått underlag.

 

J%C3%B6rnk%C3%A4ngen.jpg

 

fås her:http://www.langvind.no/

Eller her:http://www.jjensen.no/stovler.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg også opplevde det på Alfa sko og ble møtt av Alfa med at jeg hadde brukt dem tøft, og at de ikke kunne kompensere dette ei heller fikse det, Hva i svarte, skal ikke fjellsko tåle røff bruk?

Dette reulterte ii at jeg har kjøpt mitt siste par med Alfa, (Håper ALFA leser dette) Maken til slett service skal man lete lengge etter, Og butikken hvor disse er kjøpt er konka.

 

Jeg vil gå for ett merke som ikke har Vibramsåle, (de er glatte i utgangspunktet) og bllir glattere ettersom gummien blir eldre og hardere.

 

Har hørt det e stikk motsatt, at de nesten godtar litt for lett...

Har en kompis som er daglig leder i en sportsbutikk og han sier at de få reklamasjonene det er stilles det aldri spørsmål om. Bare nye sko rett i posthylla

 

Du har vel flere butikker i nærheten, skal jo ikke bety noe om butikken du kjøpte de hos er konka!!!

Link to comment
Share on other sites

Det var en test i et av JAKT-bladene (husker ikke om det var det siste) Uansett, testeren Jørund Lien var lei av Vibram-soler, mente de var for glatte. De fleste støvelfabrikantene bruker vel Vibram. Lien prøvde et par Bestard-støvler med en annen sole. Den var bedre enn vibram på blaut stein osv. Ikke hadde de tex heller.

 

Jeg har hatt fire par Alfa. Middels fornøyd. Bever og Bever pro grip + har jeg begge reklamert på da solen løsna fra læret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gå for ett merke som ikke har Vibramsåle, (de er glatte i utgangspunktet) og bllir glattere ettersom gummien blir eldre og hardere.

 

Er alle typer Vibramsåle glatte?? De produserer vel mange variasjoner for ulikt formål?

 

Noen som har erfaring med hvilken Vibram som er best på vått fjell? Hvilken som er best på våt eller tørr snø?

 

Nei, alle typer vibramsåler er ikke glatte...forskjellige levrandører har forskjellig hardhet i sålen.. Siden det er blitt snakka mye om alfa kan vi ta de som et eks

Bevermodellen som jeg hadde tidligere(kjøpt for 7-8år siden)hadde en knallhard vibramsåle som mildt sagt ikke var den beste på glatt stein, Den jeg har nå har mye mykere vibramsåle(og etter produsentens opplysninger lameller i sålen)Denne fungerer ypperlig på sleipt underlag

 

Kjenner kun til Lundhags, crispi som jeg har prøvd og mener disse er langt bak når det kommer til gripeevnen

Link to comment
Share on other sites

Viking Deer Hunter! Nå har jeg hvertken prøvd Alfa, Crispi eller de andre som er nevnt her..kun Viking Hunter (strålende førnøyd med komfort, såle (gripeevne)og service fra Viking!), etterfulgt av Viking Deer Hunter som har enda bedre passform og enda bedre såle (gripeevne)enn sin forgjenger!! (sålen kom ut som best i test i et jaktblad i vinter). Har hatt M77 masj-støvel..som er livsfarlig glatt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg anbefaler ikke Alfa Bever Pro.

 

Takserer skog og fikk utlevert disse som arbeidssko. Med 50 mil på beina i måneden tok det to måneder før membranen var punktet i vrista, og vann trengte inn i skoen. Nå bruker jeg Jörnkangan og er strålende fornøyd. Lette sko som holder tett så lenge jeg tar godt vare på de.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...