Jump to content

Bjørn: hjelp? den dreper oss?


setesdølen

Recommended Posts

Vel, vet ikke helt hvordan jeg skal forme denne tråden.

Etter en del skriverier i media, tenkte jeg at det var egentlig ganske bra ironisk agurknytt:

 

http://avisenagder.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=12803

 

http://www.fvn.no/lokalt/mandal/article888873.ece

 

Vel, det er for meg utrolig å se hvordan dette reisefølget har bestått kunnskapen om viltet. Hvordan i all verden skulle det være mulig å treffe levende rovvilt når man er ute på tur?

Er ikke det bare dumme sauebønder som blir straffa for å forsvare dyra sine som ser rovdyr?

Det er veldig bra at Storberget har tatt til orde for å fornye redningshelikopterene, vil tro det blir mange flytimer på de når politiet anser dette som en trussel. Med dagens rovdyrpolitikk tror jeg kanskje de bør øke antall helikoptere og? I samme tidsrom var det en person som ikke hadde meldt seg etter avtale inne på fjellet litt lenger nord. Der fikk de ikke assistanse av seakingen til inn å lete, det måtte sendes 15 mann inn, ikke savnet lenge nok kanskje, slik jeg oppfatter det.

Vel, vil til slutt si meg enig med en sno-mann i her: Vanvittig sløsing med ressurser!

Men misforstå meg rett, min holdning til rovdyr kommer ikke fram her, bare urbane tullingers vurdering av naturen. Slik oppfatter jeg det!

Link to comment
Share on other sites

Hahahaha :lol::lol::lol::lol:

 

 

Flere turgåere måtte rømme fra en bjørn i Åseral i helgen. Bjørnen kan nå ha gått over kommunegrensen - og kan være i Kvinesdal elller Sirdal.

 

:lol::lol:

De gjorde helomvending og satte kursen tilbake til turisthytta.

 

De kom seg i sikkerhet, og ringte etter hvert politiet.

 

Huff.....

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de først bruker 5-10 minutter på å glane på bjørnen når den sover, for deretter å nesten tisse i buksa når den vifter med labben...

 

Det skal jo sies at jeg også har vært med på dette, men da sang vi samtidig:

 

Bjørnen sover, bjørnen sover

i sitt lune hi.

 

Den er ikke farlig bare man går varlig-

Men man kan jo, men man kan jo ikke være trygg

Link to comment
Share on other sites

Søtt at de ringte politiet da; tro hva de mente de skulle gjøre? hente den inn og sette annonse i lokalavisa (sånn "hittebjørn, ca 3 år, innfanget.Om eier ikke melder seg innen 3 dager vil dyret bli avlivet"??

 

Her i Ballbyen var det for noen år siden et eller annet geni som ringte politiet etter å ha sett en huggorm.

Link to comment
Share on other sites

Vanvittig bruk av ressurser! Irriterer meg grenseløst at mine skattepenger ble brukt på dette! At han fiskeren som satt på et hyttetak med bjørnen tuslende rundt ble henta av helikopter, har jeg forståelse for. Men at det skal være nok å se en bjørn på 200 meters hold for å få gratis skyss hjem, er helt utrolig!

 

Ser for meg at mange villreinjegere på vei hjem fra fjellet med litt for tung sekk, kommer til å se mye "bjørn" fremover. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Når folk blir savnet på sjøen så prøver dem å spare penger og ressurser til dem vet " helt sikkert" ar dem leter i riktig område, og avslutter aksjonen gjerne enten etter et par timer eller 1 dag :roll: men når folk ser en bjørn så rykker dem ut med en gang? dem sier at dem forsvinner 500 meter UNNA den, så hva i all verden får dem til å tru at den følger etter dem? Vis du er såppas intetrresert og glad i naturesn at du gidder å ta deg tia til å dra på fjellet og gå tur der, så kan du i det minste lære litt om det som er "I" naturen ;) Bare min mening av saken

Link to comment
Share on other sites

kan bli en kostbar rovvilt politikk som myndighetene legger opp til hvis alle som ser rovvilt skal hentes med helikopter. Jeg oppfordrer derfor alle som ser rovdyr, eller spor, om å ringe politiet og forlange helikopter. Det skal definitivt jeg gjøre! :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Heldigvis var det motvind så den ikke kjente lukta av oss"

Hadde de hatt medvind ville de sannsynligvis aldri sett bjørnen, da kunne de gått trygge og uvitende hjemover uten tanke på å måtte bruke "bjørneblussa" sine engang.

Mange som er for mye bjørn og ulv, men de fleste av disse ville nok ikke like å møte dem på nært hold i skogen. Nå er vel ikke sjansene størst for å møte store rovdyr i strøka disse folka bor og går i stor heller.

 

Henger meg på "Bjørnetelefonen" jeg også 8)

Link to comment
Share on other sites

Barnemat, mot reality seriene. :forvirra:

 

I nord Amerika har de en million svartbjøn, oppimot det samme antallet ulv og noe bortimot 100.000 grizzly bjørn.

 

Noen konflikter mellom rovdyr og husdyr finnes, men media er ikke i nærheten av å være interessert! En del mennesker blir drept av rovdyr hvert år, men ikke i nærheten av hva samfunnet ellers krever av dødsfall! Trafikkulykker, narko, alkohol, you name it...........

 

Lives goes on!!!!

 

Heia Norge!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Det verste av alt er at de som hadde sauer i området ikke fant noe kadaver og heller ingen spor etter bjørnen. Saueflokkene var helt rolige da de gikk for å se etter de.

 

Hvis folk er redde for rovdyr får de heller holde seg hjemme...

Link to comment
Share on other sites

kan bli en kostbar rovvilt politikk som myndighetene legger opp til hvis alle som ser rovvilt skal hentes med helikopter. Jeg oppfordrer derfor alle som ser rovdyr, eller spor, om å ringe politiet og forlange helikopter. Det skal definitivt jeg gjøre! :roll:

 

Må jo være svært praktisk om man samtidig har en 50 kg.+ ryggsekk med reinskjøtt som skal bæres ut av fjellet

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg synes dette er grovt misbruk av ressursene våre, men, men, hadde selv nylig en veldig nær bjørn opplevelse selv og sidden dette gikk så bra var jeg i etterkant kun takknemlig for det flotte natur opplevelsen bjørnen ga meg. det gikk som følge.

 

jeg satt på huk ved siden av kanoen min og skiftet sluk på stanga mi, mens min kjære lå i hengekøya mellom 2 trær noen meter bak meg også hun i vannkanten, mens jeg sitter der og aner fred og ingen fare hører jeg plutselig et brak som kommer fra skogen bak oss og nå jeg snur meg ser jeg en voksen elgku som kommer i full galopp mot meg og i hælene på elgen kommer bjørnen som tydeligvis hadde lyst på elgbiff :mrgreen: videre fortsette elgen å springe mot meg og hopper ut i vannet ca 6-7 meter fremfor meg og legger på svøm over vannet, bjørnen følger denne helt til vannkanten på denne tidspunkt står jeg med vann til midt på lårene og har dratt med meg kanoen med meg ut i vannet og foran meg, min kjære spratt i en helve.... fart ut av hengekøya og har kommet seg ut i vannet hun også og er klar til å legge på svøm, bjørnen stopper i vannkanten 8 meter foran meg ser på meg i muligens 2 sekunder som føltes som timer snur seg og begynner å gå rolig fra oss, så snur den seg mot oss igjen glaner mot oss en siste gang så begynner den å småløpe inn i skogen igjen.

 

Vi stod der med adrenalinet på for fullt og smilte og priset oss lykkelig over at vi hadde hatt en slik vannvittig flott opplevelse som tross alt var fantastisk og som ingen av oss kom til skade.

 

vi hadde leier på motsatt siden av vannet, denne pakket vi sammen og flyttet oss et godt stykke unna og koste oss resten av uka på tur med fiskestang og kano i bjørneland

Link to comment
Share on other sites

ja når politiet rekvidere helikopter som i denne saken så kan en jo byne og tenke litt over resursbruk og vurdering av risiko av angrep av bjørn. det siste forvaltninga i norge ønsker er vel angrep av rovdyr på folk.da øker motstand av og ha dette i norsk natur vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det er for meg utrolig å se hvordan dette reisefølget har bestått kunnskapen om viltet. Hvordan i all verden skulle det være mulig å treffe levende rovvilt når man er ute på tur?

Er ikke det bare dumme sauebønder som blir straffa for å forsvare dyra sine som ser rovdyr?

Det er veldig bra at Storberget har tatt til orde for å fornye redningshelikopterene, vil tro det blir mange flytimer på de når politiet anser dette som en trussel. Med dagens rovdyrpolitikk tror jeg kanskje de bør øke antall helikoptere og? I samme tidsrom var det en person som ikke hadde meldt seg etter avtale inne på fjellet litt lenger nord. Der fikk de ikke assistanse av seakingen til inn å lete, det måtte sendes 15 mann inn, ikke savnet lenge nok kanskje, slik jeg oppfatter det.

Vel, vil til slutt si meg enig med en sno-mann i her: Vanvittig sløsing med ressurser!

Men misforstå meg rett, min holdning til rovdyr kommer ikke fram her, bare urbane tullingers vurdering av naturen. Slik oppfatter jeg det!

 

 

Det du mener om sauebønder kommer fram, det skal være sikkert!!

Har aldri hørt om sauebønder som har blitt hentet med Seaking pga en bjørn, så de kan ikke være så dumme...

Link to comment
Share on other sites

At folk blir nervøse er en ting, men å bli reddet ut med seaking er noe helt anna! Hvis man ikke kan tåle å møte dyr når en er ute og går i naturen så bør man vel kanskje ikke være ute i naturen.

Saken blir rett og slett for dum og disse menneskene mener jeg bør betale for "turen hjem" selv. De er også herved dømt til å mene at ulv og bjønn er livsfarlig og bør ikke være i naturen, verken om du bor på sørlandet -østlandet- nord eller vestlandet.

 

Det blir noe tafatt å lese at "bra ikke bjørnen kjente lufta av oss," - for da hadde de bllitt mat?

 

Nei, jeg henger fortsatt fast ved at vi nå bør ha god støtte, fra hele kystnorge - og Norge forøvrig, også de som tror at det er "sofatøffinger" som skriver, og jeg håper at det blir kronerulling, slik at vi umiddelbart får seakingbaser opprettet både i Trysil/Engerdal samt Lierne. Her råkes det jo på bjørn stadig vekk, og i Trysil og det sentrale østland mot svenskegrensa er det jo heller ikke uvanlig å møte på ulv - i flokk!! Kanskje det bør sees på muligheten her for også å styrke de lokale lensmannskontorene med ekstra personell.

 

Satt på spissen det jeg skriver? Ja, men hva skal man si da? Egentlig bør oppfordringen gå til alle som møter disse dyrene i skogen umiddelbart komme seg i kontakt med hovedredningssentralen, og be om "hjelp ut"!

 

Hadde en liten diskusjon med en som sa at bjørn i all grad foretrakk små barn og gravide kvinner til middag... Dette hadde han lest, og kunne ut fra dette med sikkerhet mene at disse folka hadde handlet klokt..... Hva skal man si!? Gjør ikke kona gravid om du bor i eks. Lierne eller Trysil - hu blir ganske sikkert spist av bjønn og om ikke hu blir det kan du ta faan på at ungen din blir middagen???

 

utrulig...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mange som er ute i marka på bærtur, sopptur eller tilsvarende som sikkert har gått forbi en bjørn uten at de er klar over det. Hvis du beveger deg i terreng hvor det er bjørn, så tror jeg dette hender mer enn folk aner. Det at en bjørn gir seg til kjenne hører til skjeldenhetene. Det samme gjelder de andre rovdyrene vi har i den norske faunaen. Bjørnen er ikke direkte farlig for folk flest, men man skal så klart utvise forsiktighet om man går på en bjørn når man er på tur. ;)

Link to comment
Share on other sites

En ting er å reagere litt spesielt, men verre er det når det rykker ut både det ene og andre av helikopter og kriseberedskap. Helt greit å vara redd bjørn. Det skjønne je, og alle synes vel at det er "spennende" om en kommer i nærheten vil jeg tro. Men Som jeg sier, skal du gå i skogen så regn med i allefall en ting - i skogen er det dyr!

 

At bjørn viste seg fram trur jeg ikke den viste om selv. Som Gubben sa, den hadde guskjelov ikke været av oss(for da hadde bjørn kommet og spist dem til middag med tyttebærsyltetøy!), og nettopp at den ikke hadde været av dem, var vel akkurat derfor de fikk øye på den vil jeg tro. Den var vel rett og slett ikke klar over at deg var folk der da.

 

Hisser meg ikke så veldig opp, og som jeg sier må folk få reagere ulikt. Men jeg mener det bør litt mere til enn en bjørn før det rykkes ut med seaking og det ene og andre. Men det har en tendens til å bli litt "slik" i ikke-rovdyr utsatte områder. Men vi som bor på denne siden av landet må bare ta å holde fast på ulv og bjønn og det ene og det andre. Da er det liksom greit. (Kunne man kanskje flyttet ulven til vestlandet så kunne vi hatt bjørnen på østlandet ;-) )

Men den diskusjonen kan vi jo ta senere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...