Jump to content

Halvautomat eller ikke ?


kal16

Recommended Posts

Hei Folkens...

 

 

Kan få tak i en ubrukt browning gold halvautomat 12-76

Noen av dere som har dette og vet om de fungerer greit?

Eller om noen har noe annet og anbefale... (både jakt og leirdue skyting)

 

 

Har også ei simson shul 16 som aldri er blitt skutt med. Prod i 68

Som jeg vurderer og selge.. Om noen skulle ha interesse for det!?

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftenbladet.no/terror/Halvau ... 44032.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Nestleder i et lokallag i NJFF går her ut og sier vel omtrent at det bare er cowboyer og massemordere som bruker halvauto-våpen. Det er ihvertfall det inntrykket allmennheten sitter igjen med etter å ha lest overskriften.. ;)

 

 

Personlig ville jeg sett på en rekyldrevet hagle om jeg skulle kjøpe halvautomat. Mindre pussing, og mer driftssikkert i kulda.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker, men tror etter d som skjedde tidligere i sommer at halv automatiske våpen kommer til å bli forbudt eller veldig regulert. At den som skal ha sånt må dokumentere formålet godt. Tror ikke det får tilbakevirkende Kraft, men de som skal kjøpe nå og fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk penger på en halvauto slik ståa er nå. Den blir bare inndratt uansett i løpet av maks et år!

 

Jeg vil heller si kjøp nå, før det blir ulovlig..?

Irriterer meg når våpenfolk angriper våpentyper dei personlig ikke liker.

 

Halvautomat eller ikke, kommer vell ann på hva man liker. Skal man være konservativ/klassisk, eller moderne og teknisk? Helst begge deler sier jeg!

Link to comment
Share on other sites

jeg har halvauto. winchester sx3 composite. innmari fornøyd løp og kjøp. vi har jo den browning maxus. den skal vist være ganske bra :D

men som jeg vet. dem kan ikke forby ei hagle til jakt som er ervervet før lovverket sier at vi ikke kan bruke halvauto :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg halvauto hvis du har lyst :wink:

 

Jeg har hatt Beretta 686 20" 682 GE Rem 870 og Rizzini 2000 og nå har jeg kjøpt meg en Maxus camo med 71 løp.

 

Avtrekket på disse kan sammenlignes med elendige luftgevær fra Kina, men min ble sendt til BM for puss og justering av avtrekksvekt, samt at

sikringen berørel pekefingeren når den er presset inn så BM må slipe den ned med 3-4mm.

Jeg henter hagla om en uke så da kan jeg gi en liten raport på status og følelsen av denne.

Har bestilt nye choker fra Briely som er utenpåliggende og beskytter løpet mot slag i front.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Virker som de først og fremst vill ha strengere kontroll over hvem som kan erverve halvautomatiske rifler.

Forhåpenteligvis får halvautomatiske hagler være i fred hvis det blir en lovendring.

 

https://www.politi.no/vestoppland/Nyhet_10299.xml" target="_blank" target="_blank

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo ... d=10089155" target="_blank

 

http://www.aftenbladet.no/terror/Halvau ... 44032.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

 

Personlig ville jeg sett på en rekyldrevet hagle om jeg skulle kjøpe halvautomat. Mindre pussing, og mer driftssikkert i kulda.

 

Er du så sikker på dette? Jeg har lest mange tester på forskjellige automathagler og har en følelse av at det er ofte en sammenheng mellom pris og driftsikkerhet, kontra gass eller rekylmekanisme. En gassdrevet hagle(eller rifle) har noe mer bevegelige deler rund gassystemet, men har oftere en langt enklere oppbygging av sluttstykke og låsemekanisme. Her har de rekyldrevne oftere sine svakheter. Jeg har skutt og jaktet mye med både Benelli og Beretta og aldri hatt problemer med noen av dem. De ligger jo også i øvre prisleiet. Har hørt endel negetivt om rimelige tyrkiske gassdrevne halvautomater, samme om rimelige hagler bygd etter samme prinsipp som Benellien. På en gassdrevet hagle blir det sot i gassystemet, mens en rekyldrevet hagle får sotavleiringer i sluttstykke og der det låses.

Gassdrevne våpen er noe av det mest gjennomprøvde systemet man har på militære våpen og regnet som uhyre funksjonsikre våpen. Eks.vis FN-FAL, M-14 eller forskjellige AK varianter.

Link to comment
Share on other sites

Nei løp og kjøp for dette er en meget bra auto . Revejakt med hund spesielt så har du her et topp våpen . Klart den er jo kurrant til alt denne men til rypejakt vil jeg bruke en dobbeltløper.

Hele revejaktlaget vårt bruker auto .

At det blir no spesielle innskrenkninger på en hagleauto tror jeg ikke .

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også litt mer "fan" av dobbelt`er, men har liksom "holdt" på min Winchester Super X 1 - i tilfelle utenlandsjakt og slugs (har en Poly-Choke montert på den - som gjør den temmelig fleksibel fra slug til x-full).

 

Noen inndraging av eksisterende halvautoer - blir det ikke - så det bekymrer meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har en Beretta 391 Urika halvautomat. Og den er jeg veldig godt fornøyd med.

Forholdsvis lett hagle som jeg allikevel føler det er god balanse i og den har ikke svikta meg i løpet av årene jeg har hatt den. :)

Fordelen med ett løp er at hvis du er uheldig med oppkastet og får hagla litt skakt plassert så har det ikke like mye å si som på en o/u.

Ulempen er at man kun har en trangborring, jeg forsøker å kompensere med sterkere ammo som andre skudd. Fungerer greit. :)

 

Nøler ikke et sekund med å anbefale halvautomat! :)

Link to comment
Share on other sites

På fredag 25 nov skjøt jeg 2 Whitetail med Browning Gold, 28" løp. Den ene datt på stedet, den andre løp kanskje 50m. Brukte Federal Premium 00 Buck Shots.

 

Browningen har fungert for meg, eneste jeg har å utsette på den er sikringen lager en del lyd dersom du ikke er forsiktig. Det er sikkert mulig å få en BM til å fikse det, men har ikke tatt meg tid til å undersøke det.

 

Jeg er så fornøyd med Browning at jeg skal kjøpe en Browning til 14-åringen min som akkurat har begynt å jakte også (de har meget godt utvalg i ungdomsmodeller).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...