Jump to content

Hjortejakt med løs på drevet halsende hund


Weatherby 340

Recommended Posts

Følger tråden med stor interesse, da kommende høst blir første sesongen med dachstispa mi :) alt av innspill er nyttig ta med seg, gudskjelov er alt av grunneier forhold avklara før høsten, ingen som har noe imot at jeg slipper bikkja :) (dette er i M&R)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Til de som skal starte å jakte med løs på drevet hund i nye områder, eller områder med skeptiske naboer:

Jeg vil råde dere til å ta kontakt med naboene på forhånd. Inviter dem til å poste på sitt terreng hvis de har lyst. Forklar dem at det er helt OK å skyte dyr hunden jager på innenfor deres terreng bare de er snille med hunden og tar kontakt med eier så hunden kan hentes og jakten fortsettes.

For de som ser for seg at en jagende hund ligger og glefser rett bak hasene på hjorten når den loser, er det ganske opplysende å se den stå å beite og høre etter mens en Dachs loser langt nede i lia.

Til de som lever etter den gamle koden at det er ”fy-fy” å skyte i annen manns los, vil jeg si:

Dette er en regel som kommer fra jakt med harehund og hører hjemme i harehundverden.

Det er ris til egen bak å surmule for at noen skyter i din los hvis dyret drar over til naboen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode og informative innspill.

 

Jeg ønsker ikke å invitere til en opphetet diskusjon i forhold til det brevet jeg besitter fra 1995, som jeg har sitert fra, det var kun ment for å innhente evt endringer i lover og regler anno 2011

 

Jeg setter svært stor pris på de gode og saklige innlegg som her er skrevet. Etter hvert har det blitt flere av oss som bruker hund i hjorteliene, i vårt vald er det ikke nødvendig med noen "superjager" men hunder som setter hjorten i bevegelse oppover i terrenget mot vår poster. Vi har sjelden hatt loser over 40 min, 10-20 min er det som har vært vanlig.

 

Basseten vi brukte trente mange mnd av året på rådyr, men det ble felt mest hjort for den. Den hadde ingen problemer med å veksle over til hjort når vi kom til valdet, på den annen side er det ikke rådyr i terrenget. :D

 

Fortsett å dele erfaringer folkens.

 

Husk vi er med på å endre holdninger og skepsis til det vi håper skal bli aksept for også bruk av hund etter hjorten i liene på Vestlandet. Vi har erfart at å invitere skeptiske grunneiere med er en god og effektiv medisin for å skape aksept.

Link to comment
Share on other sites

Etter hvert har det blitt flere av oss som bruker hund i hjorteliene, i vårt vald er det ikke nødvendig med noen "superjager" men hunder som setter hjorten i bevegelse oppover i terrenget mot vår poster. Vi har sjelden hatt loser over 40 min, 10-20 min er det som har vært vanlig.

 

Dette er viktig! Los-/drevtidene må vera korte. Men det betyr ikkje at hundane ikkje skal ha jaktlyst. Men hundane må halda god kontakt med hundeførar.

 

Har inntrykk av at los-/drevtidene har auka blant dei premierte hundane på jaktprøvar i dei ulike drivande-hunderasane. (Stemmer dette, prøvefolk...?) Det er jo desse som er "kremen" blant oppdrettarane.

 

Spesielt til Ranger: Basset-rasane hadde lenge rykte for å ha relativt korte drevtider. Men stemmer dette i dag...?

 

(Off topic: Har inntryk av at det skjer ei homogenisering innan rasane ved jakthundprøvane. Me treng derimot "nisje-hundar" med ulike eigenskapar for den jakttypen me vil driva. Eit anna døme på dette er Vorsteh-hunden som opprinneleg var ein hund med god kontakt med jegeren, spesielt egna til skogsfugljakt - men også hårvilt m.a.o. ein "allround-hund". Vorsteheren som i dag deltek på jaktprøvar er vorten stortgåande og meir og meir lik setterane og pointerane.)

 

Motsei meg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

Spesielt til Ranger: Basset-rasane hadde lenge rykte for å ha relativt korte drevtider. Men stemmer dette i dag...?

 

Husker når de første basset'ene dukka opp som noen lodne småtroll oppi her (petit), og eierne gikk og var fornøyd med halvtimesloser. De siste utgavene jeg har vært borti har vært stikk motsatte (fauvre), og jager gjerne hele dagen. Synes også de jager raskere enn dreveren - kanskje vel så rask som beagle... Alt dette basert på svært få individer og "observasjon fra sidelinja", selvsagt...

 

Har selv hatt drever siden jeg var 15 og har vært med på et brukbart tresifra antall rådyrfall for disse og antakelig et firsifra antall loser. Enda ikke opplevd at en av mine har jagd mer enn 3t, som regel ligger det på halvparten av dette. Heller ikke basert på et spesielt stort antall individer, de to jeg har brukt på jakt har blitt hhv 13 og 9 år (og den siste er still going strong)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett en hel del basseter i skauen, både under jakt og på jaktprøver. Om disse representerer et representativt utvalg så kan man enkelt si at det ikke finnes noe universalmål på hvor lenge en basset driver. Likevel ligger nok de fleste på drevtider fra 45 minutter til 1,5 time. Enkelte individer kan under gitte omstendigheter drive mye lengre, noe jeg også har opplevd. Det må også tas med i betraktninga at de fleste basseter jeg har sett er under jaktprøver de siste årene, og her er det jo hunder påmeldt som forventes å kunne drive til førstepremie rådyr, dvs 1 times loser +.

 

@jibrag; fauvene er kjent for å gjennomsnittlig drive litt raskere og lengre i skauen enn petiter, men her er det også individuelle forskjeller. Basseter blir, som de fleste raser, formet etter hvordan man preger og bruker de også (drevfarten blir som den blir da).

 

Det fine med basseter er at de fra naturens side har egenskapen å legge av om drevdyret går ut. Dette er en egenskap som man etterstreber å beholde og styrke i rasene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvilken holdning de ulike jeger og fiskeforeninger har spesielt på Vestlandet til bruk av løs på drevet halsende hund. Håper noen aktive medlemmer kan komme med innlegg for å belyse situasjonen i 2011

 

Hvilken holdning har viltforvalterne i de ulike fylker på Vestlandet til bruk av hund, er det utarbeidet noen form for informasjonsmateriell ?

 

Holdningen til grunneiere i ulike storvald har etter hva jeg erfarer svingt fra ønsket om å forby hund til å tillate ulike "vald" i storvaldet å velge selv hva de ønsker.

 

Etter hvert gror deler av utmarka igjen over store deler av Vestlandet og jeg er av den oppfatning at bruk av saktegående "trege" hunder kan være det som skal til for å øke fellingsgraden i vald som sliter med å felle tildelt dyr.

Link to comment
Share on other sites

På søre sunnmøre er dette med drivende hund helt i start gropa, det kommer nok ingen sterke meninger blant grunneiere/ jegerforeninger her før det er prøvd en stund tror jeg. Jakt med fugle hund i rypejakta er stort sett forbudt, men der er noen som opner for dette etter 1 oktober, dette har med sauesanking og gjøre.

 

Der jeg jakter har vi prøvd både dachs, tysk jakt-terrier og elg hund. Det er felt hort for alle desse. Tyskeren er 2 år nå og det vart felt over 10 hjort for den i fjor vist jeg ikke husker helt feil. Men vi må vente med og slippe bikkjer i noen områder pga sau i terrenget.

 

Jeg er ikke i tvil om att drivende hunder kommer mer og mer, og det er som du sier Weatherby 340, ganske så gjengrodt å et tereng som er meget krevende med tett skog og styggbratt.

 

Hadde en gjeste jeger fra tyskland på besøk i fjor, han er vilt forvalter og profesjonell jeger i nerheten av Frankfurt, han var ikke i tvil. Han sammenlignet terrenget vårt men noen ommråder han jakter på i østerike, der bruker de stort sett dachsbracker av yms slag med stor suksess. Som han sa: hundene ser ut som de er kjøpt i fylla på kreta, men de funker som bare det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper at vi kan holde denne tråden varm til vi hører årets erfaringer med hund i hjorteliene.

 

Kanskje kan vi organisere oss litt , tenker her på hvordan vi forholder oss til skeptiske grunneiere, er vi som driver med hund litt "forutinntatte", er det mulig å danne et interesselag eller er slikt bare en utopi ?

 

Kan vi belyse dagens lovverk i klartekst , slik at det vil være lettere å forstå. Kanskje er her en advokat med jaktinteresse som leser i forumet som kan være behjelpelig :D

 

Kom med innspill og forslag jaktkamerater.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring att hjelpe en unghund for mye?

Tenkte på mest på att jeg viste den vei ned fra hyller 2 ganger sist høst.

Det var ikke spesielt farligt ,men småbratt og hyller på 1,5m høyjde.

Redd når den skall tas med til sogn i høst hvor det er bratt.

Kan ju ikke ha en hund som venter på meg .

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper at vi kan holde denne tråden varm til vi hører årets erfaringer med hund i hjorteliene. Kanskje kan vi organisere oss litt , tenker her på hvordan vi forholder oss til skeptiske grunneiere, er vi som driver med hund litt "forutinntatte", er det mulig å danne et interesselag eller er slikt bare en utopi ?

 

Dette er truleg ein glimrande ide!

 

Ventar spent på resultata frå jakta. Både tradisjonelle drivande hundar, men også kortdrivarar som spaniels, wachtelhund, tysk jaktterrier og fleire.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring att hjelpe en unghund for mye?

Tenkte på mest på att jeg viste den vei ned fra hyller 2 ganger sist høst.

Det var ikke spesielt farligt ,men småbratt og hyller på 1,5m høyjde.

 

Tror det er bedre at hunden lærer seg at den faktisk kommer seg fram, enn at den gir opp og snur...

Link to comment
Share on other sites

En gledens dag etter besøk i jakterrenget for hjortejakten.. min drever er ûberinterezert i hjort :D

 

Han har ikke kommet i kontakt med hjort før, som vi vet om med sikkerhet så jeg var veldig spent på om han hadde interesse. Han er ikke interessert i elg, det vet jeg med sikkerhet.

 

Terrenget var veldig stort, så noen konflikt med naboer er rimelig sikkert utelukket, og takk for det...

Vi gikk i 8 timer med litt pauser og da hadde vi gått rundt 1/3 av det så her var det plass nok.

Jeg har gått ut med en annonse på finn.no og søker en båndhund, det er nok mindre aktuellt etter å sett terrenget -her er det løshundjakt på elg og drivende hund på hjort som gjelder .

 

Qvintus hadde en anstrengende dag i skogen og fjellet, mye spor som skulle undersøkes og etter en velfortjent middag, slokna`n i soffan :lol:zwkqz6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Var så heldig og få bli bedt med på hjortejakt i Bjørkedal i møre og romsdal i fjor høst. Grunnen til det var at grunneierene/jegerene var intressert i å prøve noe nytt for kanskje å slippe å gå oppi dissa brattene hele dagen. Jegerene var fryktelig redd for at hundene skulle drive hjorten over alle blåner, men de var klare for et forsøk. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så farlig om hunden hadde jaget hjorten langt avsted, men sa til de at det nok går bra. Etter å ha jaktet fredag ettermiddag, lørdag og halv søndag var beholdningen slik. 8 hjorter felt for hund og 3 på post uten hund. En hjort ble skadeskutt, men siden den hadde hund etter seg så kunne vi kontrolert følge

dyret på gps peil og få avlivet den. Vi jaktet med PBGV, men tror at de fleste kortbeinte som jager rådyr vil kunne være gode hjortehunder. For meg betyr det ingen ting om det blir skutt, eg vil høre los. Dette er ikke tradisjon på Vestlandet, så de er mest opptatt av skytingen. Sammen utgjorde vi en dødlig gruppe av hjortejegere som blei påtvunget los før smellen. Vi som hadde hund har blitt hjertelig invitert tilbake til Bjørkedal 10september 2011.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen med erfaring att hjelpe en unghund for mye?

Tenkte på mest på att jeg viste den vei ned fra hyller 2 ganger sist høst.

Det var ikke spesielt farligt ,men småbratt og hyller på 1,5m høyjde.

 

Tror det er bedre at hunden lærer seg at den faktisk kommer seg fram, enn at den gir opp og snur...

 

Problemet var att den klarte ikke og snu .Letter og klattre opp en ned.

Men den er eldre nå og forhåpentlig noe tryggare,til att leite etter alternative ruter.

 

Har sett en drever som lærte seg fort att gå til vei istedet for tilbake til eier.

Fort gjort att hjelpe hund når den er utsatt for fare.

Link to comment
Share on other sites

 

Var så heldig og få bli bedt med på hjortejakt i Bjørkedal i møre og romsdal i fjor høst. jquote]

 

Spennende å høre om andres erfaringer, dette området kjenner jeg litt til. De har tidligere vært kjent for å være meget konservative til bruk av hund under hjortejakten. Håper andre som har hatt samme flotte opplevelse med bruk av hund under hjortejakten deler sine erfaringer med oss andre her på kammeret. Håper på mange innlegg her når hjortejakten tar til på høsten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve å få lagt ut litt bilder og slikt når jeg kommer tilbake fra Bjørkedal. Hadde en 10min los på hjort i dag, hunden ga seg antaglig ved ei elv(gps rakk ikke å finne posisjon før jeg slapp). Skal jakte hjort ved Hønefoss helga etter, det kan hende det blir noe der også. 8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hentet dachsen min noen ganger en sensong, og hun syntes nok det var behagelig, for hun satte seg bare til og ulte og ventet på meg..... Den siste gangen hun gjorde det, satt vi oss ned og tok en laaang lunch, og da tok hun hintet og kom av seg selv. Jeg hadde ikke problemer etter denne episoden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde endel uling og bjeffing til meg nå i torsdags .

Ett parti med 20meters stup som den hadde jaget rundt når den gikk ut med hjorten. Så etter 15 min gikk jeg bort for og se att den hadde det greit .

Så lot jeg den bare vare og han tog poenget kom seg rund.Kom til meg etter 5min.

Det blir greit når jeg slipper ulingen siden jeg ikke har astro enda

Link to comment
Share on other sites

Sitter i Bjørkedalen med en pils etter første dagen i hjortejakta. Vi har felt fem eller seks for hundene idag, totalt 10 dyr. Hundene har virket meget bra, men det var fryktelig varmt. Skal prøve å legge inn noen bilder når jeg kommer hjem. PS: Det er bare jaktet med PBGV, selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle som har hatt spennende opplevelser i hjortelia i høst med eller uten hund, helst med hund selvsagt :smile:

 

Gratulerer til wilma med strålende resultat etter økta i Bjørkedalen.

 

Håper dere andre vil dele opplevelser fra jakten i denne tråden.

 

Det være seg utfordringer med grunneiere, oppsyn, etc..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg prøvet min basset i hjortejakt.

Me driver drivjakt men jeg fikk slippe hunden i drev.

Blev ikke suksess .mest på grunn av trangt område og dårlige vind ,

derav mye menskelukt .

2stk loser begge slog rett ut i full fart. :?

Har og hatt ett dyr som turet 1 tim, men klarte og lure alle.

Da hadde vi betydlige avstand mellom posterekker.

Jeg tror en bør ha en viss avstand til poster fra slippsted.

Slikt den får tid til att sette ned fart.

Vet ikke vad andres erfaringer er (innspill)

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Da har jeg prøvet min basset i hjortejakt.

Me driver drivjakt men jeg fikk slippe hunden i drev.

Blev ikke suksess .mest på grunn av trangt område og dårlige vind ,

derav mye menskelukt .

2stk loser begge slog rett ut i full fart. :?

Har og hatt ett dyr som turet 1 tim, men klarte og lure alle.

Da hadde vi betydlige avstand mellom posterekker.

Jeg tror en bør ha en viss avstand til poster fra slippsted.

Slikt den får tid til att sette ned fart.

Vet ikke vad andres erfaringer er (innspill)

.

 

 

Du må ihvertfall passe på at du jager med hunden på hundens premisser, dvs mot vinden. Avhengig av terrenget, bør du kanskje jage alene med de andre på post, og så finne deg en post mens losen går. Stå i ro når det er stille/opphør i losen og beveg deg når losen går. En av utfordringene med jakt med hund er å få postene ut uten at de værsetter/støkker hjorten.

Link to comment
Share on other sites

Ja me er flinke og poste uten og vindsette normalt.

Går rundt andre lier og sitter på topper.

Men jeg er vant med rådyr når det gjeller los.

Og da er uttag en goe plass.

Gleder meg til og få prøve flere ganger på hjort.

Men har begynnt og få skepsis til jaktform i vårt tereng.

Ikke minst att lykkes i tide slikt di som har jaget hjort mye lengre enn meg,

ser noen førdel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fikk første losen på hjort med strihår tispa mi forrige uke :) :) Uttak etter max 1 min, tura jevnt og fint litt over ei runde i lia, men så spørs det om hjorten fikk lukta fra posten, for da dro den ut av sirkelen. Bikkja gav seg når hjorten dro ut, det var egentlig like greit. Losen gikk i 15 min, jevnt og meget hørbart uten tap, synd at vi ikke fikk skutt for ho, men bedre lykke neste gang, morro var det hvertfall! På tur tilbake på baksporet så vart det nytt uttak, denn gangen gikk losen i 8 min, her la bikkja av ved ei elv.

 

Ho er fremedeles for trang i søket synes eg, har ho ikkje spor å gå på, så søker ho ikke lenger ut enn 70-80m desverre :( håper dette skal bli en hel del bedre, ho er 14 mnd nå ca. Noe erfaring meg når bikkja "slutter" å utvikle seg i så måte? Altså at søket stagnerer..?

 

Har ho ferske spor å gå på, så drar ho ut 150-170m, får ho ikkje uttak da, så kommer ho attende.

 

Nye forsøk neste helg, stubbesitting og venting på agendaen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallo hjortejegere med hund

 

Hvordan har jakten forløpt denne jaktsesongen ?

 

Leser at det er tildels store variasjoner i utbytte rundt omkring, lurer litt på hva som skjer rundt i de ulike storvald. Settes driftsplaner i samråd kun med de ulike grunneiere i valdet, eller er det storvald som benytter ekstern fagkunnskap innen viltforvaltning.

 

Håper på innspill fra ulike steder som har erfaringer å dele med andre etter årets jakt.

 

Ønsker alle en fin romjulsfeiring.

 

P.S. Er det noen her som har testet langhåret dachs på hjortejakt ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Korthårs dachsen min er nå ca4 månder og ser veldig frem mot høsten. Finnes det noen måte å sikrere få han til å jage hjort? Mye hjort i terrenget så det er sterkt ønskelig. Evt er dette kun genetisk eller individuellt fra hund til hund?

 

Noen tips her til innjagingen ect?

Link to comment
Share on other sites

Eg har liten erfaring enno, men sidan hunden er berre 4mnd ville eg prøvd å ta det med ro. Hundar merkar stress og forventningar hjå eigaren med ein gong, og viss du då "pressar" hunden til å jaga, kan det ha negativ effekt. Men kva meiner dei meir erfarne.... ?

Link to comment
Share on other sites

Du kan påvirke hunden ved å prege den på hjort, enten utelukkende hjort, eller mer enn andre viltslag. Høsten blir en passe tid for valpen din til å starte innjaging, og så fort hjortejakta starter på bøen så kan du la valpen finne skutt hjort under kontrollerte former, feks ved å spore inn på fall, eventuelt slippe den på åkeren i nærheten av fallet. Masse psykologisk støtte og skryt når valpen kommer til det døde dyret er bra.

 

Er det bra jaktlinjer i dachsen din, så ville jeg ikke vært spesielt bekymret for om den jager. Men som eies sier; ennå er det tidlig å tenke hjort med en 4 mnd gammel valp. Vent til 21. august, da kan du begynne å slippe valpen i skogen også (hvis det ikke er ekstraordinære båndtvangregler der du bor).

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar ranger. Jeg tenker jo etter båndtvangen er opphevet. Bedre å få tipsene før en etter:)) plutselig er sommeren over.. Er mere skogsterreng der jeg jakter så får satse på han søker over fersk hjortefot eller vi får et hjortefall:))

 

Er bare champions i leddene bak så genene skal være gode. Kommer fra kjærragårdens kennel om du kjenner til den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har vært ute med min Kjerragårds dachs minst 2 ganger hver uke for å gjøre den skogsvant, og forhåpentligvis utvikle litt søk etterhvert. Han er trygg men ikke alt for selvstendig enda(sikkert fordi den går sammen med gamletispa hjemme).

Sitter da på en plass der jeg tror det ikke er rådyrspor/rådyr(siden han kun er ca 4mnd) i 30- 60 min om gangen(jerven duk er å anbefale) og håper at nyskjerrigheten skal føre han trygt litt bort fra meg, men ikke så langt at han mister kontrollen.

Han pleier da å være aktiv og er kun korte turer innom meg. Når han begynner å bli lei, går vi hjem.

Jeg håper jeg klarer å unngå å lede han direkte til ferske spor slik jeg gjorde med tispa mi for 7-8 år siden, for da tror de fort at vi skal gå å finne dyr sammen.

 

Gamletispa er fortsatt i slaget, så jeg kommer til å ta jaktturer med valpen alene til høsten, slik at ikke los ivrige jegere stresser oss opp. Målet mitt er at den skal bli slik jeg ønsker den etter 2-3 sesonger med "trening".

 

Trener litt blodspor, men har en personlig teori om at dette kan gå utover søket hvis mengden overdrives.

 

Her er de to beste veiledningene jeg har funnet

 

http://www.oslodachs.com/33585323" target="_blank (skrevet av Aksel skjervheim- Akkis kennel med mange gode hunder over mange år)

http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_ ... ndberg.htm" target="_blank

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Morro å høre fra en med kjærragårds dachs. Drøyer selv skogstilvenningen til 21 aug men er mye på tur i skogen i bånd. Fått høre av mange at det ikke gjør noe å la den spore litt i båndet av stien men men.. Viser veldig lyst og er ikke redd for noe igrunn.. Lover bra. Håper så inderlig han jager hjort når han blir eldre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet hjort i 2 år bare så rimelig fersk på dette området... Første året var jeg gjeste jeger i ett godt innarbeidet lag som brukte NEG til sin hjorte jakt, fikk aldri skutt selv men dem felte 50 % av kvoten i stå los. Jeg hadde beagle selv å spurte om dem var interessert i en dag med beagle jakt, noe dem var litt skeptiske til. Men etter litt frem å tilbake fikk jeg en Lørdag lov til å slippe beaglen :D hadde veldig tur da beaglen tok ut dyr etter 10 min, losen gikk rett opp fjellet å langs med postrekka på toppen. Nest siste posten fikk skutt en hind å meldte på radio at hunden hadde kommet med 2 hind å 1 kalv. Når laget var sammlet var alle gammlingene helt enig i at dette hadde vært utrolig spennende å los på sporet var liksom en helt ny verden for dem. Dem gutta bruker NEG og Beagle på jakt nå. Sist jaktår etter hjort sto jeg med blanke ark, ny i hjortejakt, egen hjortejakt å helt ukjent terreng. Slapp bikja å lot den søke, losen starta å turet stort rundt i terrenget noe som gjorde det vanskleig å flytte seg rundt etter losen. Dette blei egentlig trenden i jakta hele høsten, noen nesten fellinger blei det å fikk til slutt felt en liten bukk ( ikke los dyr ) godt ut i november. Jeg brukte drever denne høsten. Min oppfattning er at har du ikke lokal kunnskap i terrenget å kjent med hvor dyra beveger seg ofte i los eller ikke los så er det samme f om det er en Beagle, Drever, BAN eller dachs som kjefter noen hundre meter bak den. Nøkkelen til felling ligger i hvor kjent du er i eget terreng tror jeg da :D

 

Hei

 

Ser det er en god stund siden du la inn dette inlegget, men skyter inn ett spørsmål likevel.

 

Må først si at dette var intressant lesning da jeg i disse tider har tatt valget med å bestille meg en NEG som i hovedsak vil bli

benytta til hjortejakt. Det er så mange som er negative til dette meg hund og hjortejakt og gjengangeren er "Nei, du klarer ikke å få stålos på en hjort."

Jeg har lengre fartstid som elgjeger og har da tenkt, hvorfor skal ikke hund også fungere på hjorten.

Men det du skriver her er gode greier for meg og min kommende gråhund.

 

Kan du si noe om alder og kjønn på dyr som er felt i stålos?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...