Jump to content

Hjortejakt med løs på drevet halsende hund


Weatherby 340

Recommended Posts

Med ca 15 års erfaring med bruk av løs på drevet halsende hund på hjortejakt på Vestlandet er jeg interessert i å dele mine erfaringer samt ikke minst lære av andres ulike erfaringer.

 

På vårt jaktlag har vi benyttet BAN, Dachs og en blanding av dahcs og drever. Grunnets terrengets beskaffenhet har dachsene slitt i de bratteste partiene med fremkommeligheten, BAN og blandinsgshunden tok seg frem uten nevneverdige problemer.

 

BAN drev rolig og sikkert med solid losmål . den la av når hjorten satte opp farten og dro ut. Det skjedde ikke så ofte, vi observerte flere ganger at spissbukk og koller slapp hunden kloss innpå før de trakk unna under drevet. Dachsen slapp vi mere direkte på områder vi mente det var hjort etter at postene var satt, postene var satt høyere i terrenget og hunden ble sluppet lavere i terrenget. Den drev svært sakte hjorten foran seg og flere dyr ble felt for den som ikke virket stresset. Blandingshunden drev mye hardere, med god losføring men hadde en tendens til å henge på langt innover andre vald. Valdene er som mange vet ikke spesielt store mange steder på Vestlandet.

Hundene hjalp oss med å finne de riktige poster og etter hvert har vi stort sett fått sylt kvoten hvert år, prøver å felle mest under jakt i utmark og minst mulig på innmark. Her foretar vi felling og det handler mest om skuddplasering og bakgrunn om natten når det er fullmåne. For vårt jaktlag er det ikke dette som er det mest spennende.

 

Vi har jaktet etter at husdyr på beite er tatt inn og selvfølgelig har hundene vært sauerene.

 

Nabovald og lokale jegere generelt har brukt mange år på å aksepterer vår bruk av hund under hjortejakten i bygda deres, men holdningen deres har sakte men sikkert endret seg til et noe mer avslappet forhold til det hele. Trusler og anmeldelser var det flere av de første jaktårene , vår grunneier var utstyrt med all tilgjegelig informasjon om bruk av hund på jakt. Så når andre i bygda klaget på oss la han frem de papirer vi hadde gitt han med lover og regler og støttet det som er lovlig jakt. Uten hans saklige argumentasjon ovenfor de som var mest hissige på oss hadde vi neppe kunne fortsatt jakten i denne bygden.

 

Håper andre vil være snill og dele erfaringer med meg og andre her.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OVERSKRIFT: Beagle! :D

 

En beagle i røfft, uoversiktlig terreng er lovlig til den type jakt du beskriver. Min erfaring med en mye mer hurtig hund som beagelen er i forhold til dachser og drevere er unik. Jakten er nesten over før den har begynt. Lykke til.

 

Deer hunter

Link to comment
Share on other sites

Etter +20 års fartstid på nord vestlandet med stort sett de samme bikkjene som trådstarter nevner, er erfaringene nesten identiske.Vi fører jaktdagbok og ved gjennomgang for et par år siden, viste fasit at det var felt betraktelig fler dyr for Dachser enn resten av røkla.Jeg tilskriver resultatat Dachenes tempo i brattene,det virker ofte som drevdyret er ute på en rolig spasertur.Men det grommeste dyret er fremdeles felt for en Drever :o .

Det virker på meg som det er blitt større aksept for løshundjakt i de områdene vi jakter, det har også dukket opp lokale bikkjer flere steder de siste årene.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet hjort i 2 år bare så rimelig fersk på dette området... Første året var jeg gjeste jeger i ett godt innarbeidet lag som brukte NEG til sin hjorte jakt, fikk aldri skutt selv men dem felte 50 % av kvoten i stå los. Jeg hadde beagle selv å spurte om dem var interessert i en dag med beagle jakt, noe dem var litt skeptiske til. Men etter litt frem å tilbake fikk jeg en Lørdag lov til å slippe beaglen :D hadde veldig tur da beaglen tok ut dyr etter 10 min, losen gikk rett opp fjellet å langs med postrekka på toppen. Nest siste posten fikk skutt en hind å meldte på radio at hunden hadde kommet med 2 hind å 1 kalv. Når laget var sammlet var alle gammlingene helt enig i at dette hadde vært utrolig spennende å los på sporet var liksom en helt ny verden for dem. Dem gutta bruker NEG og Beagle på jakt nå. Sist jaktår etter hjort sto jeg med blanke ark, ny i hjortejakt, egen hjortejakt å helt ukjent terreng. Slapp bikja å lot den søke, losen starta å turet stort rundt i terrenget noe som gjorde det vanskleig å flytte seg rundt etter losen. Dette blei egentlig trenden i jakta hele høsten, noen nesten fellinger blei det å fikk til slutt felt en liten bukk ( ikke los dyr ) godt ut i november. Jeg brukte drever denne høsten. Min oppfattning er at har du ikke lokal kunnskap i terrenget å kjent med hvor dyra beveger seg ofte i los eller ikke los så er det samme f om det er en Beagle, Drever, BAN eller dachs som kjefter noen hundre meter bak den. Nøkkelen til felling ligger i hvor kjent du er i eget terreng tror jeg da :D

Link to comment
Share on other sites

Vi er en gjeng som jakter på litt over 40 000 mål i krevende terreng på vestlandet med tre Dachs og en Petit Basset. Petiten har vært med de to siste sensongene, men har vist seg å være den hunden som fungerer desidert best og det er skutt desidert flest dyr for denne de to sesongene, Dachsene har rett og slett problemer med å ta seg frem i store deler av terrenget. Vi jakter som oftest hele dagen fra tidlig til seint og dachsene orker som regel ikke henge med hele dagen å må settes igen et sted eller bæres. Petiten ble brukt fra morgen til kveld 6 dager i strekk i fjor uten problemer. Noen plasser hvor det er lett terreng fungerer Dachsene meget godt, men da fortrinnsvis der hvor det er enkelt for de å ta seg frem. Det som har slått oss er at det turer ofte overraskende trangt i tett skog uten å komme fram til postene når Dachsene først får sving på losen.

Vi opplevde i starten at grunneier var noe skeptisk til bruken av hunder. Dette har endret seg til det positive litt over tid, men vi hører fortsatt litt uttrykk for bekymring over at hundene jager hjorten ut av terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Takker for interessante svar. Vi har valgt å ikke bruke beagle da vi synes den driver for hurtigt, tror nok her finnes unntak men de har jeg ikke sett ennå. Ønsker ikke å stresse hjorten og litt glede av losen synes jeg også er på sin plass.

 

Hvilke erfaringer er trukket av andre jegere med hund på Vestlandet med tanke på : lokale grunneieres skepsis og holdninger, anmeldelser for bruk av hund, trusler om avliving osv....

 

Vi har ved flere anledninger kommet til jaktområdet når de andre vald stort sett er ferdige med sin jakt og felt våre dyr på noen dager, dette skapte de første år endel irritasjon og rykter og anmeldelser. Det var jo ikke slik de hadde jaktet i alle år i bygda. :D

 

Personlig liker jeg å bruke dachs under jakten her da vi ikke opplever at dyra stresser og har stor fart. Vår BAN er desverre ikke med oss lengre, en fantastisk jakthund som tilpasset farten hele tiden etter losdyret.

 

Uten hunder ikke den fellingsrate vi har hatt i vårt vald ihvertfall.

 

Håper på mange interessante innlegg her fremover og send meg gjerne PM.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd.

 

Har ikkje mykje erfaring. Men har sett at drivande hundar går altfor langt, og jegeren får gjerne ikkje att hunden før neste dag. Ikkje bra.

 

Slik jakt krev relativt store vald...? Så ikkje hunden feiar innom 2 - 3 vald...?

 

Vil sjølv prøva med KORTDRIVAR (wachtelhund). Har forventningar til det.

Link to comment
Share on other sites

Hei, flyttet til Nordmøre for 6 år siden og hadde da en dachs som jeg brukte på rådyr. Kom raskt i kontakt med jaktlag og fikk være med der som hundefører etter hjort og rådyr. Jaktlaget jeg jaktet mest med hadde en NEG som de brukte på hjorten, men vile prøve løshund. Terrenget var variert på størrelse og vegetasjon, så vi snakket med naboterreng, og de første dyr der oppe ble skutt av nabojaktlaget. De ble så fornøyde etter første sesongen at jeg ble fast på laget, og fik tilogmed julekort med takk for spennende nye jaktopplevelser.

 

Ble skutt en del rådyr og en og annen hjort for dachsen min, alle bortsett fra ett i rolig gange. Var med på ett annet lag med en annen dachs, som gikk mye raskere enn min, og da kom dyrene i stor fart... Stor forskjell fra hund til hund altså.

 

Dyrene turet fint for dachsen, men jeg tror, ut fra min erfaring, at det er best med hunder som legger av om dyret drar ut, og som ikke jager stort, dersom man skal få et godt forhold til naboer...

 

Jeg har stort sett opplevd at hjorten som hunden har tatt ut har returnert til området relativt raskt (snakk om en dag el), om det har med at hunden min ikke jaget mer enn 1,5 timer og gikk rolig det vet jeg ikke.

 

HHar flyttet lengre syd til Bergen, og her høres det ut som løshunder er litt mindre likt. Men her stiller jo bandhundene i en egen klasse. (Har bandhund selv nå..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om her er mange flere som kan bidra med sine erfaringer av ulik art, skriv er dere snill.

 

Det er kun gjennom saklig informasjon og argumentasjon en kan bane vei for økt bruk av hund under hjortejakten på Vestlandet. Selv jakter jeg i Møre og Romsdal, den sørlige delen.

 

Det er ennå mange utfordringer som ligger foran oss men vi får alle bare stå på. Vi har hatt svært gode erfaringer med å invitere grunneiere med på jakten, holdingen har i de fleste tilfeller endret seg ganske betraktelig etterpå :D .

 

Er her noen som har brukt terriere under slik jakt eller er de ikke egnet ?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med løs hund er veldig mange plasser at vald og/eller jaktfeltene er små slik at man veldig lett kan ødelegge jakta for andre. Spesielt i terrenger med liten bestand risikerer man å ødelegge jakta i flere dager etter driving med hund.

Slik hundejakt krever ofte også mye folk for å være effektiv, dette setter igjen mye lukt i terrenget. Men har man et stort velegnet terreng så for all del, så er det helt greit med løs på drevet halsende etter mitt syn. Men INGEN har rett til å ødelegge andres jakt, det er mitt poeng.

 

Husker for veldig lenge siden at vi ble fristet til å slippe en støver på hjorten (ja jeg vet at det ikke var tillatt), det var en jaktgal hund som fant hjorten i en fei og vi fikk skutt flere dyr for den. Problemet var at det gikk veldig langt noen ganger, så det ble med den ene sesongen og det var før de fleste på Kammeret var født.

 

Husk også en annen ting når det gjelder løs hund, det er ulovlig jakt om hunden jager inne på områder man ikke disponerer jaktrett eller har avtale med eier. Dette har jeg nevnt en gang før også og følte at enkelte hundefundametalister ønsket meg død og begravet den gang, håper folk har satt seg inn i lovverket nå. Husk det er Stortinget som lager lover, jeg nevner bare hva loven sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil komme tilbake med kopi av et brev jeg har fått etter henvendelse til Direktoratet for naturforvaltning, Trondheim.

 

Mener ganske bestemt at her stod at losdyr som ble tatt ut på eget jaktområde kunne dra inn over andre vald uten at det var ulovlig. Jeg har ikke brevet tilgjengelig men vil poste kopi av det i neste uke da jeg er hjemme igjen. Det stod også at en ikke kan spekulere i slipp på grensen mellom eget og andres vald i den hensikt å hente dyr fra andre vald. Nå er dette brevet noen år gammelt og kanskje er regelverket endret isåfall imøteser jeg oppdatert info om dagens regelverk etter at jeg har postet det.

 

Jeg har også jaktet rådyr i Møre og Romsdal i ett vald der det aldri var sluppet lovlig hund tidligere. Grunneier var med fra første stund og syntes det var spenennende. Vi felte endel rådyr der i årenes løp. nabovaldet reagerte raskt med trusler om å skyte hunden når den kom med losdyr fra eget vald til at de etter noen år ba oss ringe dem før vi skulle jakte slik at de også kunne poste i eget vald. :D

 

Som jeg har nevnt passer vi på å drive jakten i vårt vald sent på året slik at de andre kan jakte slik de ønsker og vi er til så liten sjenanse for andre som mulig.

 

Vi har et vald som er etter mitt skjønn velegnet for bruk av hund, relativt bratt fra sjøen og til høyeste topp med enkelte flatere partier. Vi har vei inn til toppen av valdet men ikke i selve jaktområdet der får vi kose oss med å slite litt :lol: Vi slipper i de fleste tilfellene hunden ganske lavt i terrenget etter at poster er satt og hundefører er bakpost, jeg foretrekker den jobben selv om jeg ofte er den som feller færrest dyr.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at hjortejakt er ei typisk vestlands-jakt, og at Vestlandet truleg er den delen av landet vårt der skepsisen mot jakthundar truleg er størst, så er det ei stor utfordring å bruka hund på hjortejakt. Men forhåpentlegvis så vil det etter kvart bli meir og meir vanleg. Eg har mest tru på "kortdrivande" hundar. Viss ein skal bruka tradisjonelle drivande hundar som dachs, brever, beagle, basset - så må det vera hundar med relativt KORTE drevtider.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på at hjortejakt er ei typisk vestlands-jakt, og at Vestlandet truleg er den delen av landet vårt der skepsisen mot jakthundar truleg er størst, så er det ei stor utfordring å bruka hund på hjortejakt. Men forhåpentlegvis så vil det etter kvart bli meir og meir vanleg. Eg har mest tru på "kortdrivande" hundar. Viss ein skal bruka tradisjonelle drivande hundar som dachs, brever, beagle, basset - så må det vera hundar med relativt KORTE drevtider.

 

 

Jeg er tildels enig med deg men det vil selvsagt finnes mange lokale variasjoner ang terrengets beksaffenhet osv..

 

I vårt vald har vi sjelden hatt lostider over 40 min, som oftest langt kortere. Hunden setter dyra i bevegelse og de rusler stort sett på sine faste tråkk der vi er postert :D

 

Hva en har tru på eller erfart kan sikkert variere fra sted til sted og hund til hund og mann til mann.

Link to comment
Share on other sites

Igjen; interessant og nyttig tråd Weatherby 340. :) Er man godt kjent i terrenget sitt så vet man jo hvor man bør poste ja, da spiller det kanskje ikke så stor rolle hvor lenge bikkjene jager. Blir det bomskudd så kan jo kanskje drever og beagle henge på lenge når drevdyret drar ut da. Der kommer vel bassetrasene og dachs mer til sin rett, selv om bassetene kanskje er de rasene som er mest kjent for å legge av når drevdyret tar peiling på neste prestegjeld.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet allverden på vestlandet, men vi hadde wachteltreff med hjortejakt i luster sist høst, mange hunder fikk prøvd seg. Erfaringene derfra tyder klart på at kortjagende hunder fungerer bra også i bratte vestlandslier. Som alltid med wachtelhunder var det mye action og lite venting på hundene. Losene var lange nok til å få hjorten til postene, men når dyra tok til fjells fulgte ingen hunder etter!

Raser med lengre lostid vil nok imidlertid være å foretrekke der det er langt mellom dyra!

 

For den spesielt interesserte, var turen betydelig mer utførlig dekket i jakjounalens aprilnummer!

Link to comment
Share on other sites

Glemte det i farten, men en sesong hadde vi med en foxterrier. Den tok seg seg utrolig lett og fint frem i tungt terreng og loset ikke lenger enn akkurat nok til å få frem hjorten til postene, 10-15 minutter. Dyrene kom sakte og pent frem til postene, veldig effektivt og fungerte overraskende bra.

Hadde vært veldig intessant å høre andre som har erfaring med Fox terrier, Parson, Tysk jakt terrier eller Jack Russel. Skulle jeg hatt hund til kun hjort hadde nok disse rasene sammen med Wachtel noe jeg seriøst hadde vurdert.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet med drivende hund i flere år på hjorten og det fungerer utmerket. I mitt området fungerer det dårlig med dachs pga høy lyng og vegetasjon her går nesten ikke fremover så valget her er drever for min del.Vi har finni ut at det kan lønne seg og ikke drive for ofte i samme terrenget da gikk losene fortere ut,så vi jakter ikke mer enn en dag som regel i helga på samme plass. Jeg må si at det er utrolig synd at noen skal være så sta og redd for å vike fra gamle tradisjoner og ikke vil slippe til drivende hunder i sine områder da disse går glipp av utrolig morro jakt.Og si at denne formen for jakt krever mye folk betyr jo at di ikke har vært med på detta. Jo mindre folk jo mindre støy og lettere for at losen turer i området er min erfaring. Jeg er hundefører og skyter nesten like mye av dyra som postene. Og om en los går inn på naboens terreng så stikker ikke dyra av pga en los. Har sett dyr som står og ser på losen passere for så å begynne å beite etter at den har passert. Er lov å prøve,men er en fordel å bruke hund som er kortbeina ikke rart det går fort å langt når en bruker støver....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si at det er terrenget som avgjør hvor mye folk man trenger for å være effektive. Hvis der er veldig mye hauger og smådaler så må man være mange etter mitt ringe vett. Men selvsagt er der terrenger hvor man ikke behøver å være så mange. Man må slutte å bare se på en jaktform utifra sitt eget lille jakterreng, ingen terrenger er like men noen kan ligne hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nå si at det er terrenget som avgjør hvor mye folk man trenger for å være effektive. Hvis der er veldig mye hauger og smådaler så må man være mange etter mitt ringe vett. Men selvsagt er der terrenger hvor man ikke behøver å være så mange. Man må slutte å bare se på en jaktform utifra sitt eget lille jakterreng, ingen terrenger er like men noen kan ligne hverandre.

 

Tillater meg å være uenig. Har lite erfaring med hjort, men har jakta mye rådyr og grovt sett vil det være relativt likt ser jeg for meg - i allefall om jeg skal dømme fra de hjortelosene jeg har vært med på... Smådaler og hauger er bare positivt, dyra kan stikke seg unna og lure foran hunden. Hvis en er så mange, og terrenget er så åpent at man klarer å "stenge av", kan dette selvsagt være effektivt - men i de fleste tilfellene er det mest effektivt å være få jegere, og da jegere som kjenner terrenget, kjenner jaktformen og er litt over snittet erfarne med jernet. La bikkja gå med dyret og finn "godpostene" uten å støkke losen.

 

Bruker ofte et naboterreng der det jakter to jaktlag som eksempel. Ene laget er 3-4 mann og jakter to helger, og har som regel tid til overs når kvota er fylt - og statistikken viser som regel mellom 3-4 sett elg pr dag pr mann. Andre jaktlaget er 11-12 mann, jakter resten av perioden, sliter som regel med å fylle kvoten og har sjelden over 0.5 sett elg pr dag pr mann... Det er da snakk om elg, men jeg synes det er et treffende ekskremsel. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Denne jaktforma er ikkje eg spesialist på (enno).

 

Men viss losen "turar" fint innan eit lite område, er det vel av og til ein fordel å vera åleine viss ein skal "snika" seg inn på losen. Det er veldig viktig at losdyret ikkje merkar at det er folk i omrdet. Då dreg hjorten ut av terrenget.

 

Kva meiner dei erfarne om dette?

Link to comment
Share on other sites

Takker for interessante innlegg, fortsett med det folkens.

 

Min erfaring er lokakunnskap, som for egen del tilegnes samarbeidet med hundene samt tolke deres arbeid. Vi er få jegere på vårt lag men har nøkkelposter som stort sett er funnet ved hjelp av hundene. Dvs hjorten har trukket ut på steder vi ikke kjente til som nå er blitt blant postene som settes før hunden slippes. Vi bruker stort sett 9,3x62 på laget vårt med meg som unntak 340 weatherby :D

 

Jeg påstår ikke at det er et optimalt valg men det har fungert fint for oss, tunge kuler og god sårkanal.

 

Vi har etter 15 års jakt ikke hatt ettersøk, dvs vi hadde en ren bom der vi kalte inn ettersøksekvipasjen for sikkerhets skyld. Vi fikk raskt beskjed om å fortsette jakten, personlig er jeg meget glad for at vi har vært heldige og sluppet skadeskyting. Men vi prøver å trene på stående skyting så mye som mulig, en av oss er aktiv jaktfeltskytter blant annet. Korte hold og kjappe skudd er ofte det vi erfarer med unnntak av fellinger på bøen der kan det bli litt hold men da skyter vi uten unntak med anlegg.

 

Håper på mange nye innlegg , hvor er jegere som har brukt terriere av ulike slag, her er flere bassetraser osv...

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt Parson Russell Terrier på Hjort og Rådyr da vi eier 3 stk selv.

 

Dette fungerer veldig greit som kortdriver. Dyra kommer fint og rolig som regel.

Veldig lite los fra hundene for dem som liker det:) Dem halser ved synskontakt og noen halser også når dem ligger rett bak ellers er det stilt.

 

Jeg bruker gps på hundene så losen er ingen problem, ser veldig klart på gps når hundene er ute etter noe.

Dem henger på veldig forskjellig, men som hoved regel så går dem ca 500+ meter fra fører i luft linje før dem slipper dyret.

Fungere veldig greit å slippe 2 i lag også da går dem litt lengre før dem returnerer.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har jaktet litt hjort i brattlendt terreng med wachtel. Stort sett er det drivjakt med hund som har vert benyttet. Losene med wachtel er korte, i brattliene har det ofte fungert med at en setter fart på dyrene så de beveger seg mot postrekka, for så å returnere til meg og søke videre. Flere ganger har og dyrene turet rund i lia og det har gått forholdsvis rolig for seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en beagle hann på 2 år og er veldig fristet til å bruke den på hjortejakt.Vi holder til på Sunnmøre så det er korte avstander til neste vald. Den er godkjent ettersøkshund (veldig flink) og jeg har en følelse av at det er vanskelig å kombinere dette med jakt og ettersøk. Vi prøver å få hunden til å gå på blod og ikke på ferskspor, er det noen som har erfaringer om dette?

Ny bruker, vart mange innlegg dette :oops:

 

 

 

Har fjerna de to likelydende :) mod. jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ein ettersøksspesialist, vert det anbefalt å kun bruka han på spor.

 

Å få hunden først godkjend som ettersøkshund, og deretter bruka han som drivande, bør gå bra. Særleg sidan han fungerer bra på spor. Andre vegen: Først drivande - deretter spor, vert ikkje tilrådd.

 

Å ha ein både-og-hund vil gå greitt om du ikkje har dei aller største ambisjonane innan spor. Men små vald + beagle krev veldig positive naboar!

Link to comment
Share on other sites

Vi som vil jakte med løs på drevet halsende her på vestlandet beveger oss i en kvit flekk på kartet....

Det er skepsis stort sett basert på uvitenhet.

 

Her finnes kommuner der det er forbud mot å jakte med løs hund

og storvald som har årsmøtevedtak på att det er ulovlig med bruk av løs hund i deres jakt områder.

 

Eg har no i år fått direkte beskjed om att eg MÅ seie ifra når eg skal slippe.

 

Har og fått beskjed om att eg MÅ slippe nært grensa slik att naboane også får ta del i moroa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspel. Har også hørt at hunden bør være minst 3 år før han blir trigga for mye på ferskspor, blir selvfølgelig trigga på reelle søk, men utover dette?

 

Eg har alltid hatt mine hunder godkjennt før eg begynner å slippe.

 

Men no har eg dachs og dei er somregel godkjennde på ettersøk når dei er 9-10mnd gamle so det blir ikkje so lenge å vente 8)

 

Og ja, med en god hund som fungerer oppi hodet kan brukes til begge deler.

 

Det har med utstyr og konsekvennt fører.

 

Hunden får på samme utstyr kvar gong det skal gåast spor, og samme utstyr kvar gong det er slipp.

Link to comment
Share on other sites

Alle mine 3 Basseter er godkjente ettersøkshunder, og de brukes også på jakt. Jeg har aldri holdt igjen på skogstilvenning/innjaging med tanke på sporing, men tilfeldighetene ville at den yngste ikke har jaget før den ble godkjent. Jeg har imidlertid ikke merket noen spesiell forskjell på den og de to tidligere, som hadde flere loser på drøye timen før ettersøksgodkjenningen var i orden. Begge de 2 eldre har blitt bedre sporhunder ettersom erfaringen har økt, selv om de også brukes på jakt. Det viktigste er å kunne se om hunden går på blodsporet, eller om den slår over på ferskspor, og så å kunne ta den tilbake på blodsporet.

På et virkelig ettersøk etter et skadet dyr bør ikke dette være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Takk for inspirerande innspel, fekk hunden min like før påske i år (omplasseringshund) etter 2 mnd gikk vi til 1.pr på blodspor :D . Hunden har kun blitt brukt til turgåing før dette.

Har gått mange blodspor siden og har vore innom endel ferskspor og hjorteleier der hunden har fått grytetenning delux og nesten gått i los, kva vil skje ved eit reelt søk? kan han sette igang å ule :lol: Eg har merkelig nok greitt å roe ned hunden og vi har fortsett sporet med stort hell.

Har ikkje sleppt han enda då det er bandtvang, og eg er redd eg aldri ser han meir om han tek los. Har investert i Astro m/halsband så eg vil prøve til hausten.

Nokon som har synspunkt råd vedr. dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg har aldri vore så redd om ein hund lagar litt lyd på ettersøk når me nærmar oss det skadde dyret. Då veit hundeførar og skyttar at "snart skjer det noko". Hund + førar + skyttar lagar uansett så mykje lyd i skogen at det skadde dyret har full kontroll.

 

Men ved ei godkjenningsprøve må ikkje hunden laga unødig støy med bjeffing og piping - det kan i verste fall føra til at ekvipasjen ikkje vert godkjend.

 

Men dette var vel ikkje svar på alt du spurde om...?

Link to comment
Share on other sites

Vi som vil jakte med løs på drevet halsende her på vestlandet beveger oss i en kvit flekk på kartet....

Det er skepsis stort sett basert på uvitenhet.

 

Her finnes kommuner der det er forbud mot å jakte med løs hund

og storvald som har årsmøtevedtak på att det er ulovlig med bruk av løs hund i deres jakt områder.

 

Er det flere andre jegere som oppelver de samme utfordringer som her vises til ?

 

Er de lokale jeger og fiskeforeninger "tildels" i mot bruk av hund unde rhjortejakt , eller ligger det meste av forklaingen i kultur og tradisjoner og en skepsis mot det " nye " ?

 

Skriv folkens , her er nok mange som ennå ikke har kommet på banen med sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke med storvaldet her i bygda, det har ikkje vore brukt drivande hundar til jakt her i dalen so vidt eg veit, storvaldet deler ut ca 200 hjort i året mitt vald ca 20 dyr og nabovaldet ca 40. Eg trur ikkje eg får problem med naboane, vi har eit godt forhold

Link to comment
Share on other sites

For en som er dedikert til jakt med hund, kan annen form for jakt fortone seg litt kjedelig.. :lol:

 

Min kjære hannhund av rasen strihåret dachs har mange ganger endt opp i stålos på hjort, mye pga av hans drevfart <(eller mangel på fart) han er ble mye brukt frem til i fjor da han fylte 13 år.

 

I år skal jeg prøve Dreveren min, han er 3 år nå og har vist meget bra takter på rådyr men ikke forsøkt seg på hjort ennå. Drevfarten på denne hunder er veldig sakte i forhold til andre Drevere jeg har jaktet med så jeg er ubetinget optimist på hans vegne.

 

Jaktterenget er på 20 tusen mål og vi har 5 hjorter og to elger som skal felles, jaktstart er 10.9 også på elg.

 

Jeg har forøvrig ut en annonse på finn.no og ønsker å få tak i en jeger med båndhund til jakta, responsen har vært litt laber, noe jeg synes er rart, for her har rette vedkommende en gyldne mulighet til å være med på billig jakt....dvs gratis :lol:

Link to comment
Share on other sites

No vil eg absolutt ikkje generalisera. Det finst mange nyansar! Men høyrde for nokre månader sidan eit artig ordspel:

 

På Austlandet blir du sett på som ein tulling viss du ikkje jaktar med hund.

 

På Vestlandet blir du sett på som ein tulling viss du jaktar med hund.

 

Men obs: Det finst nok ein del unntak...

Link to comment
Share on other sites

vi bruker mest neg. har skutt 6 hjort for den di siste 2 åra. 5 bukker.

vi har fått 3 stk for drever og 1 for en strihår dachs.

bikja mi er 2 år og er en korthåret dachs. han hadde 25 min los på hind og kalv når han

var 7 mnd. etter dette har han ikke brydd seg om hjort, bare rådyr. er det sjangs for at han blir inntresert i hjort senere ? noen som har opplevd det ?

Link to comment
Share on other sites

Så unge hunder (valper) kan få seg en støkk for livet hvis hjorten gjør et utfall mot hunden. Du registrerte ikke om det var det som skjedde? Det er like effektiv aversjonsdressur som strømming ofte.

 

 

jeg TROR ikke det var det som skjedde. var sporsnø og så ferske spor, bikja fulgte etter

ca 100 meter og kom igjen. fulgte på ca 200 meter før vi støkket dyrene i et plantefelt.

etter 25 min los ga han seg og kom tilbake på bakfoten. prøvde å slippe på sporet igjen

der han gav seg. ble 5 min los, så kom han igjen. etter dette tok jeg han vekk fra sporet.

min teori er vel at han var valp, og valper jager jo ofte det meste, selvom han aldri

har vist innteresse for elg fesk

Link to comment
Share on other sites

Så om hunden har valet mellom rådyr og hjort - vel, har nokon erfaring frå det?

Min foretrekker rådyr hvis den får velge. Jeg tror ikke dette er en generell regel. Hundene liker som regel best det du preger de mest på, og derav skyter mest av.

 

Hjortebrøl,

Jeg ville prøvd å fått sporet inn på et par hjortefall med dachsen for å få opp tenningen. Da vil du nok også merke om den har fått seg en "karamell" når den jaget hjort første gang. Jeg har sett flere tilfeller av at hunder har fått juling av hjorten som Ranger snakker om. Det hender jo at det blir stålos med dachs på hjort, men i de tilfellene jeg har fått bekreftet dette har det vært stor bukk.

Link to comment
Share on other sites

Å spora inn på hjortefall er sikkert ein bra metode. Har gjordt det med ettersøkshundane mine, med svært gode resultat. Fungerer sikkert fint med ein drivande hund også. Eg prøver å ha god kontakt med dei som driv innmarksjakt, då kan du ofte køyra langt ut mot der hjorten ligg. 50 meter sporing er bra - lenger er glimrande. Pass på at hunden (og du!) er konsentrerte, ikkje stressa. Ro ned deg sjølv og hunden.

 

Elles så mistenker eg rådyrlukta for å vera den herlegaste lukta som finst, for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter med et brev fra Direktoratet for naturforvaltning i Trondheim, datert 1995

 

I tiden utenfor den ordinære båndtvagstiden 1. april - 20. august, kan eier eller besitter i utgangspunktet la hunden løpe løs når den følges på forsvarlig måte, jf viltloven § 52

En jakthund kan være under forsvarlig kontroll selv om den i perioder er uta av syne. Det er ikke krav om at den som er ute med hunden til enhver tid nøyaktig vet hvor hunden befinner seg i terrenget.

 

Det kan følgelig ikke kreves at hunden til en hver tid skal være på ledsagerens jaktterreng. Selv om det ikke er nødvendig å kalle inn hunden hver gang den nærmer seg utkanten av jaktterrenget, er det imidlertid en forutsetning at jegeren selv avbryter sin forfølgelse av viltet. Det vil her være aktuelt å avgrense mot viltlovens forbud mot å jage vilt bort fra nadres viltområde, jf §46. Jegeren kan altså ikke speulere i å slippe hunden i ytterkanten av sitt terreng i den hensikt å drive viltet over fra naboterrenget.

 

Viltloven gir ikke adgang til avliving av hund som påtreffes utenfor ordinær eller ekstraordinær båndtvang. Bufeloven av 9. juli 1926 nr 4, §2 annet ledd, gir imidlertid grunneier eller eier eller besitter av bufe rett til å avlive løs hund som påtreffes i område der vedkommende har rett til å ha dyr på beite. Dette gjelder "i den tid bufe beiter". Bufeloven stiller strengere krav til ledsagerens kontroll over hunden, og dersom vedkommenede over lengre tid hverken har synskontakt eller hører hunden, kan han ikke sies å ha kontroll over den. På den annen side er det også i forhold til bufeloven rom for at ledsageren ikke til enhver tid nøyaktig vet hvor hunden befinner seg i landskapet.

 

Bufeloven §3 gir kommunestyret hjemmel til å vedta at det skal være båndtvang i hele elelr deler av kommunen ut over den ordinære båndtvagstiden i viltloven.

 

En grunneier har anledning til å forby jakt med hund på egen eiendom. Et slikt forbud gir i seg selv ingen rett til å avlive en jakthund som kommer inn på eiendommen fra et tilstøtende terreng.

 

 

 

Slik er ordlyden i brevet og jeg håper på innspill om hva som er ordlyden i dagens regelverk.

Link to comment
Share on other sites

Sett ut frå ein jakthundeigar sin ståstad, er dette nesten for godt til å vera sant. Det er min umiddelbare reaksjon, og med forbehold at eg ikkje har misforstått noko.

 

Men kommentar frå meir "garva" drivande-hundar-eigarar hadde vore kjekt, ja.

Link to comment
Share on other sites

Føler dette sneier innpå noe som er bredt debattert her inne før (med mye ståk og bråk), for min del virker det du siterte fra brevet greit nok. Siden 1995 har vi fått enda bedre kontroll på hvor hundene faktisk er, etter at Garmin Astro har blitt allemannseie. For mitt vedkommende betyr det at jeg vet hvor hunden er, og jeg kan gå inn og koble hvis bikkja oppholder seg for lenge på uønsket område.

 

Jeg bruker også alltid knall oransje jaktvest på bikkja, påskrevet navn og telefonnummer. Det tydeliggjør at man har med en jakthund å gjøre (og at hunden ikke er alene i skauen), ikke bare en hvilken som helst løshund.

 

Men la nå ikke denne fine tråden spore av og inn på en debatt om hund og sau og nødverge og slikt, da blir tråden raskt ødelagt og utrivelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...