Jump to content

Hjortejakt med løs på drevet halsende hund


Weatherby 340

Recommended Posts

Hadde et slipp sist uke i Tingvoll kommune, lettgått terreng, og lite terreng, bjørkefelt og myrer i det området, avskilt av veier på alle kanter! Slapp bikkja, gikk 2-3 minutter før det kom lyd fra han etter å ha søkt ut! Det meldes fra en post at dachsen har tatt ut ei kolle, men langt hold for posten å skyte fra! Så går det langs postrekka, da melder en en ny post at det er pinnbukk(som vi ikke kan skyte)! Så går det mot E39, bikkja får tap før dette, så er selv på vei ned mot veien, så finner dachsen ut av tapet, og snur, så da går det langs postrekka igjen, flere melder pinnbukk men bikkja er for langt bak, så blir kobla av en av postene.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har som nevnt tidligere, en kjerragårdens hanndachs på snart 11mnd. Den har jaget rådyr ca 5-6 ganger men er nå blitt en smule selvstendig, selv om den ikke har et vidt søk.

 

Det som gjør meg betenkt er at den siste losen varte i nesten 3 timer (men det ringet fint og ikke alt for langt bort)

Losen helga før det loste den i nesten 2 timer og ga seg over en kilometer fra meg, og surret fælt med å komme tilbake.

 

Synes det holder med lostid på 3 timer og er redd det skal bli en langjager siden han jager så lenge når han er så ung.

Har trent på innkalling med jakthorn, men lukker ørene fullstendig når han er på spor.

 

Er det noen som har noen gode tips til hva jeg kan gjøre for at ikke han skal bli en langjager?

 

På forhånd takk for svar!

 

Mvh. Frank

Link to comment
Share on other sites

Du må iallfall ikke finne på å skyte dyr for bikkja i lange loser, da belønner man uønsket atferd. Bikkja må også være fullstendig klar over hvem som bestemmer av dere to, også i hus og heim og alle tenkelige situasjoner. Rangordningen må være ubestridt. Det er bortkastet å bruke pusestemmen bikkja forbinder med ros & kos når du skal kalle inn bikkja. Dra fram sersjantstemmen og gi bikkja klar beskjed, så får du heller være rosende når bikkja stopper i losen og kommer til deg. Ingen fløyte eller horn kan erstatte et skikkelig brøl til bikkja om luringen ikke hører etter. Om ingenting fungerer; har du prøvd å gå inn på strengen og stoppe bikkja? Holder den på altfor lenge så plukk den av strengen uten å si et ord, så inn i bilburet og rett hjem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...